MET SNELTREINVAART DOOR DE DAGEN
Foto

Foto

Inhoud blog
  • 906 - EEN CLOWN-KONTDRAAIER OP DE DANSVLOER HEEFT ALTIJD SUCCES
  • 905 - HET APENLAN D NA MEI 2024
  • 903 - DE STILTE VOOR DE STORM IS VEEL TE LUID D E E L I I
  • 903 - DE STILTE VOOR DE STORM IS VEEL TE LUID
  • 903 - DE STILTE VOOR DE STORM IS VEEL TE LUID


    Foto

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Zoeken in blog


    VOOR WIE GRAAG EEN EINDJE MEERIJDT
    26-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.500571 - DE KOELBLOEDIGHEID VAN DE DOOSNEE BUGER DIENT DRINGEND OPGEVIJZELD TE WORDEN

    .

     

     

    DONDERDAG 25 MAART 2021

     

    500571 - DE KOELBLOEDIGHEID VAN DE DOOSNEE BUGER DIENT DRINGEND OPGEVIJZELD TE WORDEN

     

    INHOUD

    *

    TEGENOVER EEN OVERHEID DIE HET NOORDEN KWIJT IS, DIENT DE BEVOLKINH DES TE BETER BEIDE VOETEN OP DE GROND TE HOUDEN.

    *

    *

    http://blog.seniorennet.be/guvaal/

    EN WAT MET DE WATERSTOF ?

    *

    In de discussie over elektrisch aangedreven wagens en verbrandingsmotoren lijkt men de waterstof aandrijving compleet te hebben afgeschreven. Nochtans is dit de meest ecologische oplossing, de motor stoot dan alleen nog waterdamp uit, zuiverder kan moeilijk.

    Dat men een verbrandings-motor ook op waterstof kan doen draaien, weet men reeds van de jaren 1970. Ik schreef er toen reeds een artikel over in het personeelsblad van de DAF fabriek in Oevel/Westerlo. Het probleem was toen het gevaar van ontploffing van de brandstoftank bij een aanrijding. Dat is er nu niet meer. Het huidige probleem is dat waterstof nog steeds te duur is in aanmaak.

    Bij waterstof moet men nl eerst elektriciteit gebruiken om die te maken en samen te drukken. Daarna moet die in de wagen, door toevoeging van zuurstof, weer in elektriciteit worden omgezet. Dat maakt alles extra duur en minder efficiënt. Wat niet wil zeggen dat de batterijen, nodig voor de elektrisch aangedreven voertuigen, zoveel efficiënter zijn. Die zijn nl erg metaal verslindend.

     

    E.e.a. maakt dat waterstof misschien wel zal worden afgeschreven voor auto’s, maar (nog) niet voor vrachtwagens, zeker niet die voor zwaar internationaal vervoer. Vooral in Azië, waar reeds auto’s rijden op waterstof (de ‘Mirai’ van Toyota bv), wordt daarnaar gewerkt. Vergeten we niet dat ook de diesel brandstof eerst alleen in vrachtwagen motoren werd gebruikt, tot VW er ook mee in de personenwagens begon. In Europa plant BMW trouwens in 2022 de ‘i Hydrogen Next’ uit te brengen, een X5 op waterstof. Een bewijs dat men toch ook bij ons nog gelooft in die technologie.

    ---

    Er is ondertussen ook al iets uitgevonden waarbij men waterstof kan opwekken via stroom uit zonnepanelen. Alleen kan dit (nog) niet op grote schaal gebruikt worden.

    BOSKALIS: 'DAGEN OF WEKEN EER SUEZKANAAL WEER VRIJ IS'

    *

    De 400 meter lange Ever Given ging dinsdagochtend dwars over het smalste deel van het Suezkanaal liggen ©AFP

    Kurt Vansteeland

    *

    'Het is een hele zware walvis op het strand', zegt bergingsspecialist Boskalis over het containerschip dat het Suezkanaal blokkeert.

    Het 400 meter lange en 200.000 ton zware containerschip dat dinsdagochtend vastliep op het smalste deel van het Suezkaanal dreigt die cruciale vaargeul nog een tijdje te verstoppen. Dat zei Peter Berdowski, CEO van maritiem dienstverlener Boskalis, woensdagavond op het duidings programma 'Nieuwsuur' op het Nederlandse publieke omroep.

    Boskalis is vooral bekend als baggeraar, maar is ook eigenaar van bergings specialist Smit. Een team kwam donderdagochtend in Egypte aan om aangevuld met satelliet informatie precies uit te zoeken hoe het schip, de Ever Given van rederij Evergreen, er bij ligt. 'De ene ploeg vliegt, de andere ploeg sloeg alvast aan het rekenen', zegt Berdowski.

    De lokale autoriteiten probeerden tot nog toe met sleepboten het schip los te wrikken. 'Een dappere poging', zegt de Boskalis-topman diplomatisch. Hij stipt aan dat het Suezkanaal niet overal even diep is.

    'In het midden is de laan 25 meter diep, maar vrij snel gaat het naar 15 en 11 meter en nog minder diep aan de uiteinden. Het schip steekt 15,7 meter diep. Zeker aan de voorkant ligt het schip een meter op het talud. Het is bij wijze van spreken een hele zware walvis op het strand'. De 20.000 containers verzwaren alleen maar het gewicht op de zandplaat.

    "Aan de voorkant ligt het schip een meter op het talud. Het is bij wijze van spreken een hele zware walvis op het strand "

    Peter Berkowski

    Boskalis-CEO

    Wat er moet gebeuren, zullen de bergings-teams moeten uitzoeken. Maar voor Berdowski is het duidelijk dat gewoon lostrekken niet zal gaan. Het zal zaak zijn olie en containers van het schip te halen en tegelijk de zandplaat weg te baggeren.

    'Het kan dagen tot weken duren', besluit Berdowski. 'Denk aan het aanvoeren van al het materieel dat we nodig hebben. Dat ligt daar niet om de hoek.'

    Intussen loopt de economische schade op. Maritiem specialist Lloyd's List raamt dat dagelijks zo'n 10 miljard dollar goederen langs de waterweg passeren. Die verbindt sinds 1869 de Rode en de Middellandse Zee.

    Zonder die cruciale vaargeul moeten schepen tussen Europa en Azië als vanouds onder Afrika doorvaren. Op dit ogenblik zouden volgens Lloyd's List al zo'n 165 schepen wachten aan beide uiteinden van de waterweg.

    Het schip dat de wereldhandel blokkeert

    Het Suezkanaal is de slagader van de wereldhandel. Een slagader die nu verstopt is.

    *

    ‘NEE, WE LEVEN IN ZWEDEN NIET ALSOF CORONA NIET BESTAAT’

    *

    Zweedse horeca bleef open, besmettingscijfers zijn al maanden stabiel

    Interview - 25/03/2021 Filip Michiels - Leestijd 6 minuten

     -

    Wie de Belgische cijfers overschouwt, kan bezwaarlijk volhouden dat de afwisseling van strenge lockdow nmaatregelen en tijdelijke versoepelingen van de voorbije maanden een doorslaand succes is geweest. Het handvol Belgische politici dat de voorbije weken toch voorzichtig voor een opening van de terrassen durfden te pleiten — vanuit het idee dat je mensen dan minstens in een gecontroleerde omgeving buiten kan samenbrengen — werd net niet met pek en veren de straat opgejaagd.

    Zweden stelt zich al van bij het begin van deze crisis als een buitenbeentje op. Scholen, winkels en horeca bleven al die tijd gewoon open. Een mondmaskerplicht op het openbaar vervoer kwam er pas in januari. Tot een volledige lockdown kwam het er nooit en de economie bleef dus min of meer open. Het land telt 10,3 miljoen inwoners — heel vergelijkbaar met België dus — maar is natuurlijk vele malen groter in oppervlakte. Daar staat tegenover dat ook de Zweden behoorlijk sterk geconcentreerd wonen. Intussen leeft ruim 85 procent van de Zweedse bevolking al in grotere gemeente of stad.

    Eigenzinnige strategie

    In tegenstelling tot het verhaal dat nogal wat experten hier systematisch ophangen, leidde de eigenzinnige horeca-strategie er de voorbije maanden allerminst tot dramatisch hogere besmettingscijfers. Op 19 oktober — toen voor de Belgische horeca het licht uitging — stond de teller van het aantal dagelijkse besmettingen in Zweden op 3180. Drie maanden later — op 20 januari — registreerde men er 4702 gevallen. Nog eens twee maanden later — op 22 maart — was dat aantal opnieuw lichtjes gezakt tot 4535 besmettingen.

    Ondanks de geopende cafés en restaurants én de pittige temperaturen blijft het land al de hele winter op een constant plateau van 4000-5000 besmettingen per dag hangen. Met 13 300 overlijdens ligt het aantal overlijdens er ruim viermaal hoger dan in het naburige Denemarken — dat ook de helft minder inwoners telt. Maar de Zweden doen het op hun beurt nog altijd veel minder slecht dan ons land (22.700 overlijdens).

    we probeerden hier wél een realistisch beleid uit te tekenen

    ‘Het klopt absoluut niet dat het leven hier gewoon doorgaat alsof corona niet bestaat. Maar we probeerden hier wél een realistisch beleid uit te tekenen‘, reageert Thomas Jakobsson, hoof-econonoom van de Zweedse horeca federatie Visita. Die vertegenwoordigt ruim 8000 horecazaken, campings en recreatieparken. ‘Mochten we alle Zweedse horacazaken een jaar hebben moeten sluiten, dan had dit voor het merendeel ook het definitieve einde betekend.’

    Zweedse pandemiewet

    Was het voor de Zweedse politici altijd al een uitgemaakte zaak dat de horeca open moest blijven?

    Thomas Jakobsson: ‘Nee, het Zweedse parlement heeft maanden geleden al een tijdelijke pandemiewet goedgekeurd, die het mogelijk maakt om volledige sectoren eventueel te sluiten. In die wet werden tegelijk ook financiêle compensaties vastgelegd voor sectoren die een tijdlang dicht moesten. Maar de Zweedse regering heeft tot nog toe geen gebruik gemaakt van deze wet.’

    ‘In de plaats daarvan kregen onder meer uitbaters van horecazaken bovenop de al gekende hygiënmaatregelen strenge regels opgelegd die de sociale afstand in restaurants, cafés en hotels moeten garanderen. Zo mogen mensen bijvoorbeeld niet aanschuiven aan de bar of aan een buffet. Zitten aan de bar kan wel, op voorwaarde dat er minstens een meter afstand gehouden wordt met andere gasten. Ook tussen de tafels moet er minimaal één meter afstand bewaard worden. En er moet overal handgel aanwezig zijn.’

    Er werd in Zweden door gezondheids experten nooit een soort van algemene ‘alarm drempel’ naar voor geschoven, waardoor de horeca bij een forse stijging van het aantal infecties toch de deuren zou moeten sluiten?

    ‘Nee, de beslissing om bepaalde sectoren te sluiten lag en ligt uitsluitend bij de regering, die zich daarbij dan zou kunnen beroepen op die pandemiewet. Wat tot vandaag dus niet gebeurd is.’

    Winterse opflakkering

    Zowat overal in Europa flakkerde de pandemie in de winter opnieuw stevig op, waarna er prompt strengere regels volgden. Werden de horecaregels in Zweden dan nooit aangepast in functie van de stijgende besmettingscijfers in december?

    ‘Toch wel, en zelfs in die mate dat de meeste horeca-uitbaters er de voorbije maanden een punthoofd van kregen. Vandaag moeten alle zaken die drank of eten aanbieden ’s avonds om 20u30 de deuren sluiten. Ze mogen pas om 5u ’s ochtends opnieuw open. Aanvankelijk gold die maatregel niet voor wie geen alcohol serveerde, maar die beperking is later veralgemeend.’

    ‘Er mogen nu ook nog maximaal vier mensen aan eenzelfde tafel zitten — kinderen inbegrepen. En in grote winkelcentra mag je enkel in je eentje aan tafel plaatsnemen. Met die maatregel wil de overheid mensen er vooral toe aanzetten om alleen te gaan winkelen.’

    Hebben jullie al cijfers over de economische impact van al die beperkende maatregelen?

    ‘Volgens de meest recente cijfers zal de omzet in de Zweedse horeca deze maand zowat 52 procent lager liggen dan in maart 2020, toen de pandemie uitbrak en er haast nog geen beperkingen golden. En in februari 2021 noteerde de sector 82 procent meer faillissementen dan in februari 2020.’

    De aanpak van onze regering biedt ons een pak meer vrijheid in vergelijking met de burgers in de meeste andere Europese landen

    ‘Vooral in de grotere steden heeft de quasi afwezigheid van buitenlandse toeristen en zakenlui een grote impact. En typische sportbars worstelen nu natuurlijk met het vroege sluitingsuur, waarbij klanten bijvoorbeeld vaak halverwege een voetbalwedstrijd moeten opkrassen. De aanpak van onze regering biedt ons een pak meer vrijheid in vergelijking met de burgers in de meeste andere Europese landen, maar ook hier hebben de bars en restaurants het bijzonder lastig om het hoofd boven water te houden. Hoewel onze overheid en de Public Health Authority er alles aan doen om de burgers gerust te stellen dat een horeca bezoek in deze omstandigheden veilig is, haken toch vele klanten af.’

    Horeca verspreider?

    Die veiligheid, daar is uiteraard ook in België heel wat over te doen. Volgens de meeste experten hier is de horeca wel degelijk een belangrijke ‘trigger’ in de verspreiding van het virus.

    ‘Ik kan enkel maar aangeven dat, op basis van de cijfers van de Public Health Authority, amper 0,5 procent van de besmettingen terug te brengen zijn naar wat we hier omschrijven als “serving places”: restaurants, cafés, koffiebars en dergelijke. Dat is dus bijzonder weinig.’

    In België werd er de voorbije weken onder meer gediscussieerd over een heropening van de buitenterrassen van horecazaken. Vanuit het idee dat het besmettingsrisico buiten veel lager ligt en dat je de omstandigheden waarin mensen elkaar ontmoeten dan minstens zelf kan monitoren. Toch maar doen dan?

    ‘In Zweden maken we vandaag geen onderscheid tussen buitenterrassen of bediening binnen, de beperkingen zijn overal dezelfde. In de zomermaanden waren de regels hier wél een stuk minder streng. En de cijfers gaven aan dat er toen nog minder besmettingen waren die we konden terugbrengen naar de horeca.’

    Stroeve vaccinaties

    Ligt er voor de Zweedse horeca al een soort exitplan op tafel, waarbij alle beperkingen worden opgeheven?

    ‘Nee, ik zie voor de sector nog geen licht aan het einde van de tunnel. De lopende beperkingen blijven normaal tot eind april van kracht, maar die kunnen ook opnieuw verlengd worden. En helaas, ook hier lopen de vaccinaties veel stroever dan gepland.’

    Hoe blikt u nu, vanuit een strikt economisch oogpunt, terug op het beleid in uw land het voorbije jaar? Was de horeca openhouden — met een aantal verregaande beperkingen — de goede keuze? Of had de overheid beter gekozen voor een sluiting in combinatie met financiële steun?

    ‘Dat vind ik een lastige vraag. Hoe je het ook draait of keert, de horeca kan niet overleven zonder gasten of bezoekers. In die zin sneden dus ook de strenge beperkingen stevig in het vlees. We zagen de voorbije maanden een stevige stijging van het aantal faillissementen. Onze horeca-uitbaters zullen de volgende maanden dan ook zeker nood hebben aan financiële steun.’

    Filip Michiels

    Filip Michiels is zelfstandig journalist.

    CORONA & CENSUUR

    VRIJE COMMENTAAR

    *

    Niet te geloven, maar de échte wereld draait gewoon verder zonder dat de slippen dragende Media daar enige aandacht mogen aan besteden. Hun wereld draait rond een (nieuw) zonnestelsel, dat virus heet.

    Net als het Heelal, is dit voor iedereen onbereikbaar om het te temmen. Het is dus hun nieuwe God geworden. Een God die zijn schepselen een na een vernietigt als hun tijd gekomen is. En de zuurstof wordt afgesloten.

    Wel wordt voortdurend doorgegeven dat Poetin ’n vuile moordenaar is en worden de qpoerpresraties nog altijd in rteal time gepreseerd, en niet virtueel met opwind-figuurtjes zoals eerst werd aangekondigd….

    De essentie van dit alles? Wat er volgt voor hen die deze pandemie overleven? Dat is voor elk gezond verstand niet eens koffiedik kijken, want de rust moet kost-wat-kost bewaard blijven. Hoe anders zou het gedrag van de mensen worden, moesten zij de Waarheid verteld worden?

    Zie de Vrouw van Loth in het Bijbelverhaal. Die veranderde in en zoutzul, toen ze zich omdraaide om de wereld achter haar te bekijken?

    *

     Digitalia



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 10/04-16/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!