RODE PEREN
In
zijn boomgaard te Winssen, in de
buurt van Nijmegen, toonde ir Piet De Sonnaville, oud medewerker
aan het IVT, Instituut voor Veredeling van Tuingewassen van de
Universiteit Wageningen aan Vincent en mij verschillende rode peren die hij toen aan het
ontwikkelen was. Dit is meer dan 10 jaar geleden.
Het waren de eerste rode peren die
ik ooit zag.
Daarna heb ik er niets meer over
gehoord.
Prof Piet De Sonnaville, die toen
al halverwege de zeventig was, is kort daarop overleden.
De Belgische
Fruitveiling (BFV) heeft eind december vorig jaar de eerste rode peren 'Sweet Sensation' geveild. De vruchten
kwamen uit Nederland en werden gretig gekocht.
Nu heeft de BFV het exclusiviteitscontract getekend met producent
Joop Van Doorn International voor de verkoop en de
teelt van de nieuwe roodkleurige peer Sweet Sensation.
Op haar beurt
zal de BFV met sommige van de bij haar aangesloten telers een contract
afsluiten om deze peren - volgens strikte afspraken, in clubverband - te telen.
De verwachtingen voor
het nieuwe perenras liggen bijzonder hoog. Kenners zijn er van overtuigd dat
deze bicolore, grotendeels rode peer, in heel Europa potten gaat breken.
De peer lijkt op de sappige Doyenné
de Comice, maar kleurt rood in plaats van groen. De sweet sensation komt
voorlopig uit Nederland, maar de BFV wil ze in het voorjaar 2006 introduceren
bij haar telers als beginnend alternatief voor de - op dit ogenblik nog altijd
erg succesvolle conférence,
waarvan er de laatste paar jaar telkens zon 2 miljoen bomen per jaar in
Nederland en België geplant werden.
De Nederlanders, Van Doorn
International, die de peren telen en ook de bomen verkopen, willen niet verklappen over welke kruising het gaat.
Wat de
smaak betreft gelijkt de peer sterk op de Doyenné du Comice, maar ze is zoeter.
Ze is productiever, heeft geen beurtjaren, maar wat belangrijker is, Sweet
Sensation heeft een overwegend rode kleur.
Deze eigenschap maakt
dit ras uniek en voor de consument aantrekkelijk. Europese bicolore
appelrassen zijn er bij de vleet; Europese bicolore perenrassen echter
niet", luidt het bij Van Doorn.
BFV wil met de Sweet Sensation
vooral de jongere consument aanspreken, want de Doyenné wordt overwegend door
ouderen gekocht. We willen de verkoop van peren in de supermarkt verhogen naar
een verhouding van 30 procent peren en 70 procent appels, nu is die verhouding
20/80. Op exportgebied komen Conference peren momenteel overal in Europa
terecht, ook Rusland en Scandinavië zijn vragende partij. Sweet Sensation kan
in de toekomst een zeer goede aanvulling betekenen, waardoor we onze positie
op de perenmarkt nog kunnen versterken," aldus directeur Lowette van BFV.
De Limburgse peren doen het op dit ogenblik nog altijd goed, maar de veilingen
hebben hun lessen getrokken uit de appelmarkt. Alles zetten op één ras is niet
verstandig. Want als die prijzen in elkaar stuiken - zoals bij de Jonagold - is
het probleem niet te overzien. Diversifiëren is dus de boodschap. "We
kunnen onze plaats in de perenmarkt verbeteren als we een ruimer assortiment
aanbieden," zegt Karel Belmans van de BFV.
In het voorjaar kunnen 200 bomen gekocht worden bij de Nederlanders, maar het
zal dan nog tot 2010 duren alvorens die peren op de markt komen. Want een
perenboom moet eerst zogezegd 'zijn eerste communie doen' alvorens hij genoeg
fruit draagt.