Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (15-25-35-40-60 km) van De Goorbikers te Aarschot
op Paaszondag 2011.Derde luik van de
Gorilha-Challenge.
Het is nu halfdrie en ik ben weer thuis na de toertocht van
de Goorbikers in Aarschot.Ik heb er de
toer van 40 km (43,5 km volgens het tellertje) gereden, meer zat er niet in,
omdat ik moest rekenen op de goodwill van mn clubmakker Bever om me mee te
willen nemen, omwille van autopech.Waarvoor mijn dank.En omdat die
jongens thuis nog met kleine kinderen zitten, wordt hun uithuizigheid minder
geapprecieerd dan bij mij.Ondanks de
wegenwerken konden wij de start vlot bereiken dank zij de borden die de
Goorbikers overal hadden opgehangen.En
we zijn nadien even vlot weer uit Aarschot kunnen wegrijden.
Ik denk dat bijna heel het mij bekende forum aan de start
stond toen wij daar toekwamen: Bulls69, MTBiker from Berendrecht, Enigma (na
een lange afwezigheid weer op de fiets), Rubber-12 en dan mn drie andere
clubmakkers.Ineens voelde ik een
voorwiel van een bike tussen mn benen toen ik met Bulls69 een paar woorden
wisselde en bleek het Carlito Bierbiker te zijn die me in de rug aanviel!Vorige week nog commentaar gegeven op een
foto die van Carlito met vrouw op een tandem met dikke banden in het topic van
de nightride van Rillaar werd gepost door Bulls69 (wat een zin) en een week
later kom ik hem dan tegen!t Was al
een poos geleden dat ik hem nog gezien had.Onderweg heeft Wardje me nog ingehaald en heb ik hem even gezien aan de
bevoorrading, terwijl Offshore al aan de drank was toen ik arriveerde.Onderweg ben ik nog ingehaald geworden door drie
bikers van Vlox Kapellen.Zouden ze al
gezien hebben dat ik fotos van hen in de kantlijn van mn blog geplaatst
heb?Toen we de fietsen weer aan het
opladen waren, bleek dat we geparkeerd stonden naast Tarzan.Die mannen maken het wel moeilijk, want er is
nog een Tarzan2 op het forum actief.t
Was leuk om iedereen eens quasi tegelijk tegen te komen op dezelfde toer, ook
al was het soms maar heel even!Bij deze
nog eens mn groeten.
Vertrokken omstreeks halftien.De eerste kilometers kon ik de Papegaaien nog
goed bijhouden.Trotsebelg wou meerijden
met MTBiker en Enigma, schat ik, want koos dan aan de eerste splitsing toch
voor de 60 km, wij voor de 40.Tijdens
de eerste kilometers niet veel bikers gezien, later werd het drukker.Na eerst wat straten, veldwegen en bospaden
gepasseerd te zijn, diende de eerste klim zich al aan op wat later de Bosberg
zou blijken te zijn.t Was even te voet
omwille van een ophoping van deelnemers, maar zelfs zonder dat zou ik het ook niet
gehaald hebben!Kort daarna werden we
vergast op een leuk stuk parcours op een track die slingerend op de flanken
naar boven leidde.Daar was het vrij
druk, want de bikers schenen van overal op te duiken!Het ging eigenlijk vrij goed, want ik moest
wel mee met het treintje, ik had geen keuze, ook al maakt het me zenuwachtig
wanneer ik op de voet gevolgd word.Ik
ben zelfs over bepaalde boomstammetjes gewipt, ook al kan men mijn methode
moeilijk een bunny-hop noemen, tenzij dat een stram konijn ook in aanmerking
komt!Als ik nu ook nog leer van tijdens
het springen tegelijk in de goede richting te sturen, zal ik een volgende keer
misschien niet meer in het kreupelhout belanden!Op een bepaald moment kreeg ik het even
benauwd toen ik in een zanderige afdaling ineens ingehaald werd door een meer
ervaren en jongere biker op een weinig ideale plek!Met mijn oudere knoken kan ik helaas niet
dezelfde risicos nemen als al dat jongere geweld!Een volgende keer ben ik bij het uitwijken
voor een snellere ook onzacht in aanraking gekomen met laaghangende dode
takken.En dat bewijst dan meteen het
nut van het dragen van een helm!Voor de
rest waren de bikers geduldig en werd het gewaardeerd dat ik me zo smal
mogelijk probeerde te maken om ze te kunnen laten inhalen.Gewoonlijk vertrek ik wat later als de grote
meute al weg is, maar dat was nu niet mogelijk, omdat ik diende rekening te
houden met mn clubmaten.Na de passage
van de Bosberg kwamen we voorbij de bekende poort met het gelijknamige
opschrift die ik me herinner van andere tochten in deze streek.
Ik had deze toer nog nooit gereden en wat me opviel was dat
er hier heel wat paadjes in verwerkt waren die niet voorkomen in de andere
tochten in Aarschot en omstreken.Zo
heeft elke tocht weer zijn eigen charme.Het parcours kon me zeer bekoren omwille van het grote aantal
singletracks met bij wijlen leuke bultjes en putten waar we over en door konden
rijden.Je moest wel hier en daar
uitkijken op de plaatsen waar de tracks uitgaven op verkeerswegen. Zo schrok ik me een hoedje toen ik op een baan
reed en er ineens van rechts een biker uit een paadje kwam gereden,
waarschijnlijk op een plek waar twee verschillende afstanden weer samen kwamen.Het was een echte speeltuin die ons voor de
wielen werd geworpen en ik denk dat er veel bikers op deze paaszondag content
weer naar huis zullen gereden zijn.Een
beter paasei hadden we vandaag niet kunnen krijgen!
Vanuit het bos reden we langs de Molenheide om even later de
imposante Heidemolen te zien opduiken.Daar ben ik vorig jaar ook bij een toertocht gepasseerd.Ik herinner me nog dat daar toen net een
vrouw een foto stond te maken van haar man in hun cabrio (of was het van hun cabrio
met haar man in) en de molen op de achtergrond.Ik heb hun foto toen verpest, want ik denk dat ik er ook op sta!Na de molen volgde een track tussen laag
groen en over een zeer droge en zanderige ondergrond!Dat was stompen geblazen.
De frisse Aquarius aan de bevoorrading deed deugd.Er waren koeken, speculaas en stukjes
profijtig gesneden bananen te eten.Een
Goorbiker schudde net een hele zak speculaas uit, wat bij één van de deelnemers
de opmerking ontlokte dat het net zo was als bij de beesten!Bikers zijn per slot van rekening beestige
mannen!Beestig goede!t Was in ieder geval een kleurrijke
bedoening daar al die gasten (M/V) van alle leeftijden bijeen te zien
staan.En leuk van het plezier te
genieten er bij te zijn!Er liep daar
ook een fotograaf rond en die heeft van mij een foto gemaakt die ik hoop te vinden
op het internet.Het was een echte
actiefoto, want ik stond te eten!Geen
eten dat onberoerd blijft wanneer den deze het gespot heeft!
Wardje stond daar ook te knabbelen, maar die wilde al direct
weer weg teneinde al op het terras te zitten tegen dat de anderen toe zouden
komen.Hij had er daar al 40 km op
zitten.We doken weer de bossen in en
singletracks werden ons deel.Er zaten
echt heel mooie en leuke stukjes in deze tocht.Maar bij momenten ook klimmetjes die voor mij toch zwaar waren!Ik zal nooit een goed biker zijn, maar ik
merk dat het toch heel wat beter gaat dan in mn beginperiode en ik beleef er
nog altijd zeer veel plezier aan.
MTBiker from Berendrecht stak me voorbij en ik hoorde
Trotsebelg naar me roepen!Jullie hebben
goed gereden om me nu weer in te halen, ondanks de extra 20 km!Maar ze hadden zich ergens vergist en zo de
kidstoer gereden, waarna ze dan opnieuw begonnen waren aan de route van 40
km!Toen ik alweer onderweg was naar
huis meldde een bericht van Rubber-12 me dat hij was aangekomen na 85 km!Hij zal de kidstoer en de 60 gedaan hebben!
Samen met de drie andere Papegaaien Trotsebelg, Bever en
Kris nog twee glazen koel vocht soldaat gemaakt en de verloren calorieën weer
laten aandikken door het eten van een hamburger in een broodje.Dat terwijl de prijsuitreiking van de
Gorilha-challenge op zn einde liep.Wardje, MTBiker from Berendrecht en Enigma genoten ook nog van het
zomerse weer op deze prachtige paasdag.t Is net hoogzomer, zo warm!Terug aan de auto werd Bever door Tarzan aanzien als Rubber-12, maar hij
was toen nog onderweg en heeft nu een reden om mij als watje te bestempelen
door niet te gaan voor de volle pot!Gewoonlijk ben ik inderdaad veel later thuis na een tocht!Ik heb er in ieder geval met volle teugen van
genoten. De Goorbikers zullen nog wel
eens een Papegaai over hun tracks krijgen!Een aanrader!
Toertocht "La Trace d'Hez" te Tangissart op 17-04-2011
La Trace dHez (14-31-51-74 km) te Tangissart
(Court-Saint-Etienne) in Waals-Brabant op zondag 17-04-2011.
Na op zaterdagavond de nachtrit van de Rillaarse Bikers in
Rillaar, waar anders, gereden te hebben, was het een wel zeer korte nacht.Snel een paar boterhammen naar binnen gewerkt
en dan op weg, want ik ging eerst Devil Biker nog ophalen in Turnhout.Het was intussen toch al een hele tijd
geleden dat we nog eens samen ergens naar toe trokken.Jammer genoeg kwam hij er ter hoogte van
Brussel achter dat hij zn schoenen thuis had vergeten, een beetje laat en ver
om er nog voor terug te keren.En ik had
er verdorie nog aan gedacht, omdat ik er voor wilde zorgen dat al zijn spullen
eerst in de kofferbak lagen, vermits ik die niet meer open krijg als de fietsen
opgeladen zijn.Je kan de fietsdrager
wel naar beneden kippen, maar dat werkt niet altijd even goed zonder trekken en
sleuren.Onderweg nagedacht over een
mogelijke oplossing: gewone trappers monteren of schoenen zien te lenen.Even voor tien uur waren we in
Tangissart.De hele N25 stond langs
weerszijden vol geparkeerde wagens.We
hadden dikke pech, want de fietshersteller die ter plekke letterlijk zijn tent
had opgesteld, had het enige paar trappers dat hij bij zich had een oogwenk
geleden verkocht aan een andere pechvogel.Benoit, het brein achter La Trace dHez werd er bij geroepen.Die wist me te vertellen dat er in Genappe
een Brico was.Wij daar naar toe.Derde keer pech: wel een weinig
fietsmateriaal, geen trappers!Op de
terugweg reed ik me op de binnenwegen vast op de nadarhekkens die geplaatst
waren voor het evenement.Het heeft tijd
en wat gevloek gekost om weer ter plaatse te geraken.Intussen was het ook al bijna middag.Devil had twee opties: daar blijven en een
wandelingetje of fietsen met eggbeaters zonder aangepaste schoenen!Hij heeft voor het tweede gekozen.
Samen met nog twee anderen zullen we bij de laatsten geweest
zijn om in te schrijven.We startten in
dezelfde richting als vorig jaar en dat leverde al direct een stevige klim naar
boven.Op de top van de heuvel ging het
dan naar links de velden in om dan af te moeten slaan in een paadje naast een
bos met in de verte het zicht op de kapel die daar staat.De baan over, nog even verder over de veldweg
en dan naar rechts doken we de bossen in.De zon scheen door het prille groen over de indrukwekkend prachtige blauwe
bloementapijten die zich overal in deze bossen bevonden.Toevallig had ik gisteren een
filmdocumentaire gezien over Belle Bel, het Geelse gehucht, waar men het ook
over deze bloemen had.Maar ik ben de
naam vergeten.Wat kan de natuur, zelfs
in ons eigenste land, toch adembenemend mooi zijn.
De rit zelf was ook adembenemend, letterlijk dan, want het
was een zware beproeving.De nachtrit
van gisteren zal er wel voor iets tussen gezeten hebben!Die zat nog te veel in de benen!Want ik heb deze toer vorig jaar ook gereden,
maar het bleek hier nog veel mooier te zijn, maar ook veel zwaarder dan ik mij
van toen nog herinnerde!Hoe mooi de
singletrack die naast een kronkelend riviertje liep in het dal van de Falise,
de paadjes met de heuveltjes op en neer door de bossen.Een singletrack in een afdaling naast een
kleine kloof waarin je recht kijken kon, klimmen en afdalen over rotsige
paadjes.Het was zwaar, vaak deels te
voet voor mij, maar de moeite werd beloond met een prachtig zicht over de
blauwe bloementapijten waarvan de liefelijke geuren het neusorgaan
streelden.Een mooie manier om te zeggen
dat het verdomme zwaar was voor den deze, maar in een prachtig decor.Ik had gepland om de 50 km te rijden, maar
het was al snel duidelijk dat het al een prestatie zou zijn om deze keer de 30
uit te rijden!
Een drietal jonge gastjes die met hun bikes langs de kant
stonden, vroegen of ik de 70 km volgde.Non, cest trop lourd pour moi!De bevoorrading halverwege was al geplunderd en chips is nu niet bepaald
voer voor sporters.Er lagen nog stukken
banaan en ik heb me te goed gedaan aan een paar bekers gekleurd water dat er te
drinken was.Direct na de bevoorrading
werden we getrakteerd op een steile klim over een rotspad.Ik vraag me af wie daar fietsend tot boven
zou geraakt zijn.Het trio jonge snaken
zag het niet meer zitten, vermoed ik, want keerde op zijn stappen terug.
De tocht voerde ons verder doorheen de bossen, onderbroken
door velden met mooie vergezichten, alles badend in de lentezon.Wat wonen de mensen hier toch mooi!Ik heb wel een stokoud huis in renovatie
gezien waarin ik me niet gerust zou voelen, de muren gestut door een constructie
van balken!Soms vraag ik me toch af
waarom de mensen geld investeren in de renovatie van oude koterijen die eerder
rijp zijn voor de sloophamer, tenzij het gebouwen met een historische waarde
betreft!
Aan mijn euforie van deelgenoot te zijn van deze prachtige
lentedag, kwam tijdelijk een einde toen ik in een afdaling toch een wortel
wilde trotseren, en dan vermoedelijk toch ben beginnen panikeren.En als ge dan harder op de voorrem dan op de
achterrem duwt, dan ga je over de kop!Met een pijnlijke knie tot gevolg.Waarschijnlijk op een steen of op één van de trappers beland.Daardoor was Devil, die tot dan toe hier en
daar op me had gewacht, definitief verdwenen.Jaloers dacht ik even terug aan de jonge biker die ik daarnet een
rotspaadje naar beneden had zien vliegen!Spijtig dat niet iemand me vroeger heeft weten te motiveren voor het
biken.Misschien had ik dat dan ook
gekund!Maar het is al een prestatie op
zich dat ik hier was, na een leven zonder sport!Ik heb dan een hele tijd haasje-over gespeeld
met een trio Franstalige inboorlingen, twee gasten en een meisje, dat ik al aan
de bevoorrading had gezien.Het meisje
had het ook zwaar op de hellingen, waardoor de jongens haar bij momenten
stonden op te wachten.Op een bepaalde
plek stapte zij even snel naar boven als dat ik rijdend op mn fietske naar
boven strompelde!Op één van de lange
asfalthellingen naar het einde toe ben ik haar weer voorbijgegaan omdat ik toch
gelukkig nog net genoeg fut in de benen had om helemaal fietsend boven te
geraken.Omdat er in de laatste
kilometers nog een paar stevige kuitenbijters zaten, ben ik uiteindelijk nog
voor dat groepje gearriveerd.Wij zullen
bij de laatsten geweest zijn.
Den Devil zat al in de zon met een pint bier.Zelfs de cola was al op en bier op een
nuchter maag leek me niet verstandig.Daarom eerst wat bruiswater en een pain-saucisse die me zeer goed
smaakte na deze uitputtingsslag, om dan toch af te sluiten met een pintje.Ondanks de perikelen van de ochtend werd het
toch nog een leuke maar zware dag.Ik
heb zelfs de moed nog gehad om na een lange rit huiswaarts zowel fiets als auto
nog te poetsen, want die zaten compleet onder het stof.Volgend jaar sta ik hier met grote kans terug
op de derde zondag van april!Een
aanrader!
Nightride (16-25-40 km) tijdens de weekendhappening van de
Rillaarse Bikers te Rillaar op zaterdag 16-04-2011.
Op zaterdag 16 april 2011 ook naar Rillaar afgezakt voor de
nightride.De GPS stuurt me vanuit
Antwerpen altijd over Brussel en Leuven naar Aarschot, terwijl routenet op
internet me via Olen stuurt.Gekozen
voor de tweede optie wegens 20 km korter.Na exact een uur was ik ter plekke.Het was de eerste keer sinds ik hier kom rijden, en dat is toch al
verschillende jaren, dat het centrum van Herselt open was na de wegeniswerken
aldaar.Eindelijk af van die vervelende
omleiding.Toen ik me ging inschrijven
zaten er binnen en buiten al veel bikers die de toer al gereden hadden.Vertrokken om 20.15 u wanneer de laatste
zonnestralen het landschap beroerden.
Na een aantal veldwegen, een smal paadje door een bos en een
straat met enkele villas, kwamen we aan een plek waar ik meestal moet passen:
een bos dat op een helling gelegen is.Je moet van beneden in de straat eerst links naar boven.Even verder passeer je dan de ruïne van wat
ooit een huis moet geweest zijn.Dan
volgen een aantal tracks waar je stevig moet klimmen, in mijn geval vaak te
voet naast de fiets, om dan te eindigen in een steile afdaling.Veel toertochten in deze streek doen deze
plek aan, maar dan komt ze meestal naar het einde toe.Vanuit Rillaar passeer je er in het
begin.Hebben die plaats en dat bos
misschien een naam?
Verder voerde de toer ons door bossen en velden op het
grondgebied Scherpenheuvel-Zichem, te merken aan de naamborden van de straten
die we kruisten.We passeerden ook
Schoonderbuken alwaar een collega van me woont.Van zo ver komt deze mens bij ons werken!Een groepje van vier jonge kerels passeerde
me.Ze hadden hun lichtjes al aan.Het begon inderdaad donker te worden in de
bossen.Tijd om de lampen aan te
steken.Ik had toch een lading
batterijen mee waarmee ik desnoods de hele nacht zou hebben kunnen doorgaan!Duracell had voor mij als nicknaam niet
misstaan!Omdat het stuur van deze fiets
breder is had ik voor het eerst mn nieuwe lampen volledig kunnen plaatsen
zoals het hoort.Met twee lampen op het
stuur en één op mn helm had ik meer dan genoeg licht om de nacht te trotseren.Van een viertal jeugdigen die me passeerden
en die qua verlichting minder goed uitgerust waren, hoorde ik er een zeggen:
zalig, dat licht.Maar vermits ze veel
sneller waren dan den deze hebben ze er niet lang van kunnen genieten!Jinba ittai stak me voorbij, op dezelfde plek
als vorig jaar, riep hij in het voorbijrijden.Daarna doken we een single in tussen de weiden.Even later zag ik patje2 al stompend voorbij
komen toen ik aan de kant stond uit te hijgen na een klim in het bos.Ook Bulls69 en zn maat herkenden me bij het
voorbijrijden.Maar ze rijden allemaal
veel te snel voor mij, zodat ik mn tocht alleen reed.Ik heb zon 45 bikers geteld die me ingehaald
hebben.Waaronder een trio uit Paal in
roze pakken, nadat we het stukje naast de Demer achter de rug hadden, later nog
gevolgd door hun vierde clubmakker alleen.
Even over halverwege kwamen we vanuit de bossen weer het
open veld in en zag je beneden in de verte de discolampen die jaarlijks op de
bevoorrading aanwezig zijn.De Rillaarse
Bikers hebben zeker een DJ in hun midden!Toch moesten we eerst nog een ommetje maken eer we aan de pauze toe
waren!En van daar zag je de lampjes van
de bikers die door de velden van daarnet nog in aantocht waren.Er lagen bananen en verschillende soorten
koeken om te eten en de keel kon gespoeld worden met sportdrank na het stof slikken.Want de ondergrond lag er overal beenhard
bij.
Aan de bevoorrading gebeurde dan iets wat ik nooit voor
mogelijk had gehouden.Want een biker
sprak me aan met de vraag of ik was wie ik ben!Ja dus!En zo maakte ik kennis
met Bruce Wayne.Hij zal het misschien
niet geloven, maar diens mysterieuze avatar, de keuze van zijn schuilnaam en de
opgave van zn woonplaats intrigeren me al jaren, elke keer als ik zn
berichtjes lees over zijn gereden toeren in het gezelschap van Mr. C!Ik had de hoop wel opgegeven deze vurige
bewonderaar van Batman ooit te zien te krijgen, tenzij hij zou rondrijden met
een mega-vledermuis op zn pak of een bike te hebben die de allures heeft van
een batmobiel!Want hij komt geregeld
naar de toertochten in de Antwerpse en Limburgse Kempen, waar ik ook graag kom
rijden.Eindelijk weet ik nu dus ook
waar Gotham City gelegen is, maar dat ga ik hier niet verklappen.En ik veronderstel dat de bikemaat in zn
gezelschap dan ook de al even mysterieuze Mr. C was. Dat blijkt zo te zijn!Ik had me Bruce Wayne ouder en potiger
voorgesteld dan dat hij bleek te zijn.Bruce Wayne, ik ben blij dat je me hebt aangesproken, want het heeft me
veel plezier gedaan u eindelijk eens ontmoet te hebben!Ik hoop dat ik u later nog herken als onze paden
elkaar nog eens kruisen, want het ging allemaal wel snel en dan nog in het
donker.Misschien toch maar een
vledermuis op uw fietstruitje laten zetten?Grabbel mij maar bij de lurven als ge me hier of daar nog eens ziet
rijden!Het is trouwens boeiend om de
geschiedenis van Batman eens te lezen op internet (klik op de links).
Van vorige edities wist ik dat we na de bevoorrading al
direct een stevige klim voor de wielen geworpen kregen.Dat is voor mij een stuk te voet.Ik herinner me dat zelfs rubber-12 het hier
vorig jaar lastig kreeg omdat zn ketting blokkeerde.Hij was er deze keer niet bij.Dan volgde een bos met een smalle track
tussen de bomen en veel draai- en keerwerk.Mijn lampen deden hier goed werk, terwijl het stof dat door de voorgangers
was achtergelaten me om de oren vloog.Ik kwam onderweg zelfs een snelheidsmeter tegen in het midden van
nergens tussen de velden aan een paar huizen.Misschien een sluipweg voor woon- werkverkeer?Met de fiets hoef ik van flitspaaltoestanden
geen schrik te hebben!
Toen ik even aan de kant stond vroeg een voorbijrijdende
biker bezorgd of alles in orde was.Ja,
geen probleem, ik was enkel gestopt om nieuwe batterijen in de lampen te
steken, want het licht begon te verzwakken.En vermits ik toch genoeg batterijen bij me had!Al stompend op een helling verried het geraas
van autos en de oranje gloed dat we naast de E314 gekomen waren.Om daarna te mogen genieten van een
mega-lange afdaling tegen topsnelheid over kiezelsteentjes.De snelweg onder, de baan over en dan was het
aan de andere kant naast de snelweg weer trappen geblazen om een heel eind over
een lange zachte klim weer naar boven te fietsen.Volgden nog wegen en paadjes door de donkere bossen,
dan weer een klimmetje door weiden en naar het einde toe nog een ferme klim over
een betonbaan, terwijl ik nog twee lichtjes achter mij door de weide naar boven
zag kruipen.Intensievere bebouwing
bewees dat we weer aan de start toekwamen.Ik denk dat ik patje2 nog zag wegrijden.Witte bestelwagen?
Fiets opgeladen en binnen in de zaal nog een drankje en een
babbel met Bulls69 en zn maat.Dit is
namelijk de plek waar we elkaar jaarlijks eens te zien krijgen.De sympathieke Bruce Wayne kwam nog afscheid
nemen voor hij naar huis vertrok.Om middernacht
zelf huiswaarts.Door het droge weer was
alle materiaal proper gebleven en de stoffige fiets kon op de auto blijven voor
morgen, zondag, voor de toer La Trace dHez.Het was toch ruim halfdrie eer ik in mn nest lag!Na een zeer korte nacht zat de nachtrit nog
in de benen, want ik heb daar op zondag in Tangissart serieus afgezien!Ik had zelfs niet meer de fut om te
schrijven, iets dat nog nooit gebeurd is!Maar vandaag heb ik dan toch mn best gedaan!
als een wachter aan de Schelde staat gij in weer en wind heersend over stad en velden die de stroom tot één verbindt als een baken in de baren, blijft gij steeds het zinnebeeld dat vooruitgang en welvaren over Vlaanderen verdeelt
oh Lieve Vrouwe Toren hoog boven 't Vlaamse land wij zijn in uw schaduw geboren zo hecht aan u verwant nooit zullen wij vergeten de dapp're gouden haan voor u, lieve toren zal steeds ons hart slaan blijf daar voor eeuwig staan
uit de stad van de sinjoren rijst gij op, zo slank van lijn laat uw bronzen klokken horen als ons daag'lijks liefst refrein veel geheimen moet gij borgen uit 't verleden en van nu want uw kind'ren met hun zorgen wenden zich vol hoop tot u
Toertocht (15-25-35-45-55 km) 16 ième Bike Day Gileppe Hautes Fagnes vanuit de Militaire Kazerne te Eupen.
Het was weer vroeg vanochtend en ik had tijd nodig om wakker te worden!Even over achten zat ik dan toch in de auto, voor alle zekerheid nog snel even tanken, en dan op weg voor een lange rit van ruim anderhalf uur en 150 km!Want Eupen is toch een eind rijden!Gelukkig hadden nidecker en zijn vriendin niet te lang op mij moeten wachten, zodat we na een ietwat chaotische inschrijving, omstreeks 10.15 u van start konden gaan.Want het was niet duidelijk of je dan wel of niet een briefje moest invullen en waar je diende aan te schuiven!Ik was zeer benieuwd naar wat ik voor de wielen zou krijgen.De Ardennen zijn voor mij op gebied van biken onbekend terrein!Ik ben een aantal jaren geleden wel eens in Francorchamps komen biken, lees afzien, nadat een kameraad me na veel aandringen dan toch mee naar ginder had weten te krijgen!Veel moeten klimmen is voor mij immers vaak afzien!Gelukkig had ik sinds gisteren de beschikking over een tweedehands Turner Flux fully, gekocht van rubber-12 en door hem vakkundig in elkaar gezet met oudere en nieuwe materialen en voorzien van een stel nieuwe wielen.Noodgedwongen nadat mijn mooie fiets op 30 januari werd gestolen!Met mijn oude bike, die ik tijdelijk weer in dienst had genomen, had ik hier weinig kunnen komen uitrichten!Alles werkte voortreffelijk, het was een plezier om weer over degelijk materiaal te kunnen beschikken.
De tocht was zwaar, er zaten stevige klimmen in, zodat het voor mij soms al wel eens te voet lopen was!Maar al bij al viel het nog mee, er zijn al plaatsen geweest waar ik meer heb afgezien!Ik heb ook duidelijk minder schrik dan vroeger.Alleen als het in een afdaling toch te steil wordt, dan knijp ik ze toch nog altijd!Niettemin zei ik tegen nidecker dat, indien ik zon tochten zou gereden hebben in het begin van mn mountainbikend leven, mijn broek al vol zou gelegen hebben!Jaloers keek ik naar de jonge gasten, de pluimgewichten, die me voorbijstaken, terwijl ik mijn logge lichaam door de Ardennen trok!En naar de jongere kerels die zonder verpinken over de met stenen bezaaide paadjes naar beneden reden, terwijl ik me veiligheidshalve inhield, teneinde te vermijden van mijn smoelwerk kennis te doen maken met de Ardeense ondergrond.Maar het ging, aan mijn tempo (lees tergend traag) en op mijn manier (lees pannenkoeken-stijl)!
Tijdens de rit konden we genieten van de pracht van wilde bloemen, ik vermoed een soort witte anemonen en kleine gele bloemen.We reden door bossen om even verder dan weer een prachtig vergezicht te hebben op de groene en zonovergoten omgeving op plaatsen waar de weiden nog afgeboord worden door hagen.De bevoorrading kwam na 18 km.Veel was daar niet te rapen: koekjes met chocolade, kokoskoekjes en peperkoek.Lekker, maar eigenlijk geen voer voor tijdens het sporten.Met enige verlegenheid moet ik deze keer toegeven dat ik niet voor de langste afstand gekozen heb!Integendeel voor de kortste, buiten de 15 km, waarvan we de afslag al gepasseerd waren.Bij aankomst zou blijken dat hij een pak langer was dan de aangekondigde 25 km.Vermits het de eerste keer was dat wij hier kwamen, toch maar het zekere voor het onzekere genomen!Na de bevoorrading was er wat oponthoud omdat iedereen zn bike twee keren over een poortje diende te hijsen met tussenin een griezelig smal paadje vol bulten en wortels naast een afgrond.Naar het einde toe was de vriendin van nidecker niet meer welkom, vermits we de Limburger Weg passeerden en zij in Hasselt woont!
Toen we weer op het door mooie gebouwen omringde binnenplein van de kazerne toekwamen, hadden we 35 km op het tellertje staan, wat toch een pak meer was dan de voorziene 25!Niet dat ik er kwaad voor was.Ik had nog fut over, maar indien er op de grotere afstanden nog veel hellingen voor de wielen zouden komen, had die snel op kunnen zijn.Want op vlakker terrein kan ik lang aan de gang blijven, zoals een Duracell-konijn, maar de batterijtjes gaan snel leeg als de klimmen elkaar snel opvolgen!Dan zijn mijn benen niet sterk genoeg om helemaal tot boven te geraken!
Toen ik wat ging halen om te drinken merkte ik dat er ook hot-dogs, een lange knakworst in een broodje, en stukken paas-cake verkocht werden.En we hebben ons daar stante pede te goed aan gedaan!We moesten even wachten op de aanvoer van nieuwe broodjes, maar kregen er wel twee worsten tussen omdat de zuurkool intussen op was!Iets eetbaars was welkom en we kikkerden er direct van op terwijl we in het zonnetje konden zitten!Zalig!Ik kreeg terstond een vakantiegevoel!Er zouden 1300 deelnemers geweest zijn.Zouden die ons allemaal voorbijgestoken zijn, vroeg de vriendin van nidecker zich af!Degenen die na ons vertrokken zijn in ieder geval wel!Toch een pluim omdat zij deze rit tot een goed einde heeft weten te brengen!Nidecker heeft onderweg een hele fotoreportage gemaakt!
Ik vroeg me af of ik de mensen in Eupen in het Frans dan wel in het Duits te woord diende te staan!Tot ik merkte dat de man die de drankbonnetjes verkocht Nederlands sprak!Ik weet nu ook wat ik moet roepen als ik een Franstalige bang wil maken!Bouh!Want langs de Vlaamse kant van de put van Boirs stond op de borden Boe!Met de motor?Laat je niet verrassen!En eens de put voorbij was dat Bouh!Anticipez pour le danger!Gek land waarin we wonen!Als Di Rupo de transfers natuurlijk berekent zoals men in Eupen de afstanden van de toertochten bepaalt, dan gaat er nog een pak meer naar het zuiden van het land!
Tijdens de terugrit met de auto overviel me plots een diep gevoel van gelukzaligheid!Wat een mooie dag!Schitterend weer, de natuur die overal weer ontluikt en de bomen die weer groen beginnen te kleuren in hun voorheen kale kruinen.Terwijl op de radio de Lambada werd gedraaid.Door de vibraties van de muziek kreeg ik vlinders in mn buik!En morgen kan ik lekker uitslapen, want ik hoef niet naar het werk!Spijtig dat het toch een heel eind rijden is naar ginder!En dat het misschien ook een duur ritje kan worden, want ik vrees te zijn geflitst aan de werken in Boirs!En ik was beslist niet de enige!Dat machientje had werk en ging nogal zijn gangen!En ik zat serieus boven het getal in de rode cirkel!Kon ik dat ook maar zeggen van mn snelheid op de fiets!
Wandelnetwerk Kempense Heide geopend op 03-04-2011
Kinderen en ridders openen wandelproject.
Aan het Ravenhofkasteel in Putte-Stabroek werd zondag het wandelknooppuntennetwerk Kempense Heide officieel geopend. Het gloednieuwe netwerk serveert 530 kilometer wandelplezier in de gemeente Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Stabroek en Wuustwezel. Stabroeks burgemeester Alida De Bie (CD&V) is erg opgetogen met dit nieuwe initiatief.
"Heel het traject staat mooi uitgestippeld op een wandelkaart. Vanmorgen is een groep wandelaars in Wuustwezel vertrokken en in de loop van de namiddag hopen ze het Ravenhofkasteel te bereiken. We hebben de sportievelingen beloofd en met een auto terug naar huis te brengen. Het is de bedoeling dat dit netwerk ook aansluit op de wandelwegen bij onze noorderburen", aldus Alida De Bie.
Bij de opening van het netwerk, kreeg de burgemeester het gezelschap van enkele ridders van Ortus Phoenix. Zij zorgden voor kinderanimatie en toonden aan dat wandelen iets is van alle tijden.
Wandelnetwerk Kempense Heide geopend op 03-04-2011
Nieuw wandelnetwerk Kempense Heide geopend aan het Ravenhof in Stabroek op zondag 3 april 2011.
Wandelnetwerk Kempense Heide serveert 530 kilometer wandelplezier in de gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Stabroek en Wuustwezel.
Zoals bij het populaire fietsroutenetwerk kunnen wandelaars zelf trajecten uitstippelen langs prima wandelpaden, die met elkaar verbonden zijn via knooppunten. De rechthoekige rood-witte borden met nummer houden je onderweg op het juiste pad.
De blikvangers van het wandelnetwerk Kempense Heide? Schitterende parken, tuinen en natuurgebieden. Van de Wildertse Duintjes tot de Kalmthoutse heide. Van het Mastenbos tot de Antitankgracht. Van het Peerdsbos tot het Arboretum Kalmthout. Stuk voor stuk toppers, sommige zelfs met Europese allure.
Met behulp van de gedetailleerde overzichtskaart (8 euro) stippel je zelf talloze wandelingen op maat uit.
Praktisch:
Kaarten kan je online bestellen of aankopen in de toeristische infokantoren van de 7 gemeenten.
De bewegwijzering van het nieuwe netwerk is volledig afgerond op 15 april.
Bij aankoop van de kaart ontvang je een gratis bon voor het boekje met praktisch info (beschikbaar vanaf midden mei).
STABROEK / BRASSCHAAT / KAPELLEN / WUUSTWEZEL / BRECHT - Ten noorden van Antwerpen wordt nu zondag het nieuwe wandelnetwerk Kempense Heide' officieel in gebruik genomen. Het strekt zich uit over meer dan 500kilometer, van Stabroek tot Wuustwezel. Via dit wandelknooppuntennetwerk kan je wandelingen maken in de gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Stabroek en Wuustwezel. Aan het Ravenhof in Stabroek vindt een publieksopening plaats, waarbij je vanaf 9.30 uur vrij kan wandelen op basis van suggestielussen. Je kan van daaruit ook naar Wuustwezel wandelen, waar het andere startevenement plaatsvindt. Om 13.30uur wordt in Stabroek het startbord onthuld en om 14uur vertrekt een wandeling onder begeleiding van een gids. Er wordt animatie voorzien door het Middeleeuws gezelschap Ortux Phoenix en er staat een springkasteel.
STABROEK - Aan kasteel Ravenhof vond afgelopen zondag de publieksopening plaats van het wandelknooppuntennetwerk 'Kempische Heide'.
Analoog aan de fietsknooppuntennetwerken is er ten noorden van Antwerpen nu ook een wandelknooppuntennetwerk gerealiseerd. Wandelliefhebbers kunnen in de gemeenten Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Stabroek en Wuustwezel naar hartenlust wandelingen uitstippelen, in totaal goed voor zo'n 530kilometer. Het project kwam tot stand met Europese subsidies. In Wuustwezel en in Stabroek vonden afgelopen zondag openingsevenementen plaats.
Bed & Breakfast
'De volledige 530 kilometer kan je in één dag natuurlijk niet afleggen, maar je kan eventueel overnachten in een hotel of Bed & Breakfast. Ook in Stabroek zal er op termijn een Bed & Breakfast komen', stelde de Stabroekse burgemeester Alida De Bie(CD&V) in haar openingswoord. De burgemeester stelde verder dat Nederland wellicht net over de grens snel met een wandelknooppuntennetwerk zal volgen, zodat wandelliefhebbers in de regio helemaal hun hart zullen kunnen ophalen.
In Stabroek alleen al werden er 348bordjes, 48knooppuntenpalen en 20doorverwijspalen geplaatst. De wandelkaarten voor het netwerk zijn te koop bij de toeristische diensten van de verschillende gemeenten. In Stabroek is de kaart ook te koop in het Koetshuis, nabij het Ravenhof.
Bloesemtocht (15-20-30-40 km) van de Sportdienst te Borgloon, Parel van Haspengouw.
Het was vandaag weer vroeger dan tijdens de week toen de wekkerradio begon te spelen!Kort na middernacht waren er hier een paar stevige regenbuien geweest, maar s ochtends was het droog en alles wees er op dat het een genietbare zondag zou kunnen worden.Om acht uur zat ik in de auto voor een stevige rit naar Borgloon, met wat vertraging ter hoogte van Geel en Ham.Ik had tot vanochtend getwijfeld of het nu Bertem dan wel Borgloon zou worden.Maar omdat ik in deze streek eigenlijk nog nooit geweest ben, heb ik dan voor de tweede optie gekozen.Bij het vertrek een berichtje gestuurd naar nidecker dat hij me kon verwachten.Een parkeerplek gevonden naast een boomgaard.Terwijl ik me stond klaar te maken kwamen geregeld bikers voorbij.Het was duidelijk dat ik op het parcours geparkeerd stond!Alsof we het getimed hadden, kwamen ook nidecker en diens vriendin toe aan de start.Om halftien zijn we vertrokken.
Ook al was er daarnet wat passage voorbij mn auto, we hebben na het vertrek niet zo heel veel bikers meer gezien.Slechts af en toe werden we ingehaald.Ook al had ik onderweg naar hier, onder anderen ter hoogte van het klaverblad van Lummen, een paar fikse buien gehad, alles lag er zeer droog bij.De veldwegen waren zelfs keihard.De grond deed me wat denken aan deze die je ook vindt in Bertem, Heverlee en Loonbeek in Brabant.Een keiharde bodem die kan veranderen in een vettige slijkpoel van zodra er wat te veel regen op valt!Brede en smallere veldwegen werden ons deel.Op veel bossen kan de streek rond Loonbeek, wat zich de Parel van Haspengouw noemt, blijkbaar toch niet rekenen.Het weinige bos dat we gepasseerd zijn was dan nog privé.Omwille van het glooiende landschap had je bij momenten wel mooie vergezichten, die toch wat teniet gedaan werden door de grijze lucht en de vochtigheid die in de lucht hing.Om de fruitbomen in al hun bloesems te kunnen bewonderen was het nog iets te vroeg.Er stonden al wel fruitbomen in bloei, maar op de meeste plaatsen stonden de bloemknoppen nog op openbreken.Na het zien van de reeks Katarakt op de televisie moest ik hierbij denken aan de mensen die hun boterham verdienen met de misschien toch wel speciale stiel van fruitkweker.Je rijdt die bomen niet meer zomaar achteloos voorbij.
Het parcours was zeker niet vlak te noemen.Zelfs kort na de start werden we al over een zachte helling naar boven geloodst om daarna in volle vaart een zeer lange afdaling te kunnen nemen.Maar na een bocht naar links mochten we weer naar boven kruipen.Er zaten af en toe korte en langere kuitenbijters in het parcours.Na een zachte helling moesten we ineens een kort en steil stukje op naar een weide toe.Dat lukte niet al te best!Maar drie achteropkomerts raakten ook niet tot boven, alhoewel ze het beter deden dan wij!Dan volgde een stuk natte weide en aanzuigende ondergrond.Er zaten ook redelijk wat asfaltstroken in de tocht, maar omdat je er vaak moest klimmen, vroegen ze toch een inspanning.Af en toe konden we even halt houden om aan onze drinkzak te lurken en om misses nidecker de kans te geven het gat te dichten!We passeerden een plek die luisterde naar de naam Heks.Ik had ook op de heenweg met de wagen plaatsnamen opgemerkt waar ik nog nooit van gehoord had!Van Vliermaalroot had ik al wel gehoord.Wat een poëtische plaatsnaam!
De bevoorrading kwam na een twintigtal kilometer.Onder een tentdak stonden een aantal mannen die iedere toekomende deelnemer een bekertje sportdrank, een banaan en een koek toestopten.Nadat we dit lekkers achter de kiezen hadden konden we er weer even tegen en werden we richting Kuttekoven gestuurd.Jammer genoeg was het intussen toch beginnen regenen.Omdat mister en misses nidecker pas de draad na een aantal maanden winterse inactiviteit weer hadden opgenomen, hebben we gekozen voor de 30 km.De splitsing kwam trouwens pas aan het einde van de tocht.Bij mij was het vat nog niet af, maar omdat nidecker ook altijd wacht op mij wanneer hij in beter vorm is, ben ik deze keer dan ook solidair gebleven.Het was een leuke rit.Jammer dat het niet droog bleef tot aan het einde.Na een drankje in de sporthal werd ik uitgenodigd ten huize van misses nidecker om er mee een boterham te eten.Nooit gedacht dat ik ooit in een Hasselts huis onder de douche zou staan!Ik heb dank zij de bike al diverse mensen leren kennen in verschillende streken in Vlaanderen.Het was intussen ook al lang geleden dat we elkaar nog gezien hadden.Daarna werd, zoals vermoedelijk in vele Vlaamse huiskamers, de tv aangezet om te kijken naar De Ronde van Vlaanderen.De rit naar huis verliep van een leien dakje, nergens drukte op de snelweg.Mn fiets nog proper gemaakt, en dat betekende meteen het einde van deze zondag en weekend!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)