Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Lichtjestocht (35 km) van MTB Esbeek te Esbeek op zaterdag 28-03-2015.
Aan een ticket geraken voor deelname aan de jaarlijkste lichtjestocht van MTB Esbeek in samenwerking met de lokale bedrijven en het hele dorp, is geen sinecure. Vorig jaar waren de gewone deelnamebewijzen op 30 minuten uitverkocht, dit jaar was je na zes minuten al te laat! In de loop der jaren leerde ik via de fora en door hen op tochten te zien een aantal fervente nachtrijders kennen. Eentje daarvan, Bulls69, houdt één en ander goed in de gaten en had vorig jaar het lumineuze idee van op voorhand de potentieel geïnteresseerden te contacteren en tickets te kopen voor een hele groep. Wij kopen de tickets dan over. Gezien de meesten ook nog een fietsmakker hebben die wel eens wil meegaan, raakt hij zijn kaartjes zo weer kwijt! Aldus geschiedde ook weer dit jaar en kon ik dank zij de attente biker die me indertijd advies gaf over aan te kopen verlichting voor nachtritten aan twee kaartjes geraken voor Esbeek. Omdat ik er ooit bijna drie kwartier heb moeten aanschuiven aan de start voor het laten scannen van de streepjescode op uw deelnamebewijs waren we goed op tijd vertrokken. Daardoor stonden we om 18.15 u al op de parkeerweide, vlak bij een in- en uitgang, omdat we op dat ogenblik al een wagen zichzelf zagen vastrijden in het zompige gras! Het begon te regenen toen we ons aan het klaarmaken waren en nog harder toen we in de loods van Geert Jan de Kok Landbouwmechanisatie stonden. Deze loods was leeggemaakt en omgebouwd tot feestzaal voor dit evenement, een discobar inclusief.
Om exact 19.00 u werd de start geopend en konden we samen met de eerste deelnemers naar buiten, terwijl de rij wachtenden achter ons intussen ook al weer tot buiten reikte! Het eerste gedeelte van de lichtjestocht is gewoonlijk zonder licht, je eigen licht op de fiets buiten beschouwing gelaten. We kregen enkele veldwegen aan de rand van het dorp voor de wielen, afgewisseld met enkele singletracks en een leuk pad dat zich met veel S-vormige bochten door een bos slingerde. Eens het dorp goed en wel uit bereikten we de donkere bossen van het landgoed Gorp en Roovert. Op 7 km van het vertrek reden we rakelings langs de grens met het Belgische Poppel ter hoogte van de gasinstallaties aan de Tulderheyde en de uitlopers van het landgoed De Utrecht. Daar stonden een aantal toevallige passanten onder hun papaplu’s te kijken naar het voorbijrijdende geweld.
De bikers werden tot 12 km door een vrij modderig bos gestuurd. Modder was de constante in deze toertocht. Dat terwijl we de zaterdag voordien hadden deelgenomen aan de GPS-toertocht vanuit Hilvarenbeek en in deze streek een superdroog parcours hadden getroffen! Na een natte vrijdag was alles nu herschapen in een modderpoel! Na de doortocht van de donkere bossen reden we voorbij de mooie uit de kluiten gewassen huizen van het domein Gorp en Roovert. Ik vermoed dat daar de eigenaars wonen, want alhoewel vrij toegankelijk voor wandelaars en fietsers zijn deze bossen privaat eigendom. We bereikten de Tuldensedijk en kregen het beeldhouwwerk “De verroeste pk’s” van Hannes Verhoeven naar een ets van Andreas Schotel te zien. Andreas Schotel was en Hannes Verhoeven is een Esbeeks kunstenaar. Het beeldhouwwerk symboliseert de eenheid tussen werkpaard, boer en werktuig. 13 km.
Na een aantal klinkerwegen omheen Gorp en Roovert en in de nabijheid van het ven De Broekeling, waar nog een beeld van Verhoeven staat, bereikten we op 14,50 km de pauzeplaats op het erf van de hoeve De Koekoek. Daar was het nog heel druk. Ook de discobar was weer present. Het orkestje hebben we niet aan het werk gezien, maar we zagen blaasinstrumenten staan en zelfs die waren uitgerust met lichtjes! Fruit, peperkoek, wafels, sportdrank en thee stonden op het menu en de potjes chocoladen dragees op de partytafeltjes werden à volonté bijgevuld! De omgeving van de stop was mooi versierd met alle licht wat men uit de kast had kunnen halen!
Na de stop doken we opnieuw het bos van het landgoed De Utrecht in om na enige tijd de drukke Lage Mierdseweg, de N269, te kruisen om aan de overkant onze tocht in de bossen verder te zetten. De paden lagen er daar wel zeer modderig bij zodat rijden een echte uitputtingsslag werd. Er was even wat oponthoud aan de houten Koevoirtbrug over de Reusel omdat dit bruggetje langs weerzijden voorzien is van een soort sluis om te vermijden dat er zonder mee over gefietst wordt. Zulke houten bruggetjes kunnen bij nat weer vervaarlijk glad zijn en een valpartij zou hier wel eens nare gevolgen kunnen hebben vermits je recht de dieperik en het water in valt! Wie geen geduld had kon het wad naast de brug door rijden, maar dan wel opgezadeld zitten met natte voeten! 18 km om 21.00 u. Vanaf de Koevoirtbrug ging het verder door de donkere bossen. Een dreef was afgeboord met lichtgevende kegels en op bepaalde plekken hingen piepkleine lampjes in de bomen. We kregen ook een stukje met enkele uit de kluiten gewassen heuvels maar in tegenstelling tot tijdens mijn eerste deelname drie jaar geleden, hing hier geen licht meer in de bomen.
Ter hoogte van De Kievit aan de rand van het bos na een zoveelste lastige slijkweg zijn we even gestopt om mijn batterijen te vervangen. Dan ging het verder door een meer open landelijke omgeving met sporadisch hoeven en huizen. Vanaf hier begon ook het meer ludieke deel van de tocht. We werden door de schuren van boerderijen geloodst waar een parcours was afgebakend tussen balen stro. Ondanks de passage van de bikers dwars door de koeienstallen genoten de dieren ongestoord verder van hun maaltijd. Op een andere plek waren de contouren van een tractor duidelijk gemaakt met lichtslangen en reden we over het erf. We staken opnieuw de grote baan N269 over en reden op een graspaadje waar brandende fakkels neergezet waren. We konden dan genieten van een wel heel speciale open bedrijvendag want we werden door een aantal grote loodsen van lokale vestigingen gestuurd, waaronder een grote houtzagerij, een tuincentrum en de grote renstal van een manege. Stellingenbouwers hadden er op de terreinen van deze bedrijven zelfs bruggen gebouwd waar we over dienden te rijden. Eén van die bruggen was redelijk steil en tricky maar ik ben er in het zog van een andere biker toch op en af gereden. Op een andere plek waren dan weer hindernissen aangelegd binnen in de loods of had men een rookgordijn aangelegd zodat je geen steek meer zag! Op goed geluk er gewoon doorheen dus!
Na het bedrijventerrein ging het dan in de richting van het dorpscentrum. We reden er door straten waarin de mensen hun huizen en tuinen vol licht hadden geplaatst. Half doorgesneden plastieken bussen fungeerden in een bepaalde straat als lampenkappen. Mensen hadden partytentjes en vuurkorven op hun oprit geplaatst en bouwden een feestje met vrienden en buren. Ook hier werden we vergast op een aantal attracties waaronder de doortocht van een schuimbad. We werden tegengehouden door een stationschef die een nep-slagboom neerliet om er een ingebeelde trein te laten passeren waarbij het geluid van de trein geproduceerd werd door grote boxen! De kerstverlichting was weer van de zolder gehaald, want zelfs de kerktoren was getooid met een verlichte ster die er allicht ook hangt rond kerst en nieuwjaar! De meest opvallende attractie was wel de constructie met de verschillende naast elkaar staande wippen waar je er eentje uit kon kiezen om over te rijden! Dat gaf wel een bizar gevoel zo naar boven te moeten rijden en zich dan af te vragen welk effect het kantelen van de wip zou geven! Omdat ik deze keer veel vroeger was vertrokken dan de vorige twee edities waren alle attracties nog actief terwijl men de vorige keren op bepaalde plekken vaak al was begonnen met de opruim, zeker in de bedrijven.
Door het vele ploeterwerk in de natte bossen na een vrijdag vol regen werd het een zware en dus memorabele editie! Aldus was het toch alweer 22.30 u eer we weer binnen reden, ook al waren we bij de eersten vertrokken! Met 33,75 km op het tellertje kwamen we weer toe in de loods van de Kok (deze keer dus niet met c-o-c-k zoals in Baantjer) waar zich een massa volk verzameld had, zowel bikers als dorpelingen, en de disco vol aan de gang was! We zijn er nog een drankje gaan halen en hebben ons wat te eten gekocht aan het frieten- en hamburgerkraampje. Lang zijn we niet meer blijven hangen omdat we daags nadien onze zinnen gezet hadden op de toertocht in Aarschot. Omdat het op zondagochtend fel aan het regenen was hebben we uiteindelijk besloten van thuis te blijven, wetend dat het in Esbeek al zo’n zooi was geweest en je in Aarschot dan nog rekening moet houden met serieuze hoogtemeters er bovenop! Het bleek een goede beslissing want het is de hele zondag blijven regenen wat natuurlijk jammer was voor alle clubs die voor die dag hun toertocht gepland hadden!
Onderweg heb ik in Esbeek tegen Jari gezegd dat het misschien voor mij wel eens de laatste keer zou kunnen geweest zijn dat ik hier reed. Omdat het ploeterwerk toch veel van mijn krachten gevergd had! Uiteraard wordt de soep nooit zo warm gegeten als dat ze opgediend wordt en allicht zal ik volgend jaar weer hier zijn als Bulls69 voor ons kaartjes kan versieren. Want ik blijf het wel bijzonder ferm vinden dat een hele dorpsgemeenschap, de landbouwers en de lokale bedrijven in samenwerking met een mountainbikeclub elk jaar opnieuw weer gemotiveerd zijn om dit alles op poten te zetten. Alleen al het bouwen van de stellingbruggen en die wip moet al veel tijd gevraagd hebben. Dat moet niet alleen werken maar ook veilig zijn als er 1500 bikers met hun fietsen over gejaagd worden! Hele straten aankleden met, vaak dan nog uniforme verlichting moet allemaal veel voorbereiding en tijd kosten! In Esbeek maken de mensen er elk jaar opnieuw weer een groot feest van! Niet voor niks zijn de kaartjes via het internet op zes minuten tijd uitverkocht!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)