Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (28-45 km) van WTC De Spartaan in Putte (NL): 18de Adrie van der Poel Classic. Vertrek: 08.30 u (thuis), toegekomen 09.10 u, 09.30 u (toer), terug 13.10 u en 14.30 u (naar huis). Er waren 1912 deelnemers!
Vandaag komen biken in Putte en het was weer een toer om met volle teugen van te genieten, zoals we nu stilaan gewoon zijn van de toeren in deze streek!En het was nog eens zonnig vandaag!Ik was anders nog moe van de rit in Schilde van gisteren.Moe van het stompen door zompige grond en het baggeren door de modder.Van thuis uit vertrokken om 8.30 u en 9 km later was ik ter plekke.Op tijd om de drie andere Papegaaien nog te zien alvorens te starten.Want eens onderweg kan ik die gasten toch niet lang volgen!Om 9.30 u vertrokken voor de toer.Ik kon jammer genoeg geen startsein berichten aan rubber-12 om de jacht te openen en me proberen in te halen, nu dat ik zeker was eerder op pad te zijn, omdat ik mn gsm thuis was vergeten!Spijtig!
Ik was onderweg naar Putte al vier bikers tegengekomen die vermoedelijk ook naar ginder op weg waren.En bij aankomst krioelde het van de deelnemers voor en in de zaal.Het inschrijven ging anders zeer vlot vooruit.Door de grote belangstelling moest ik in den beginne wel mee met de stroom en voelde ik me wat opgejaagd.Er waren er weer veel die dachten dat het koers was!Maar toch eigenaardig dat ik deze gisteren niet gezien heb toen het stompen geblazen was in Schilde.Ik had veel vroeger met biken moeten beginnen, dan had ik nu misschien ook zon straffe geweest!In vergelijking met Schilde gisteren was de ondergrond tijdens deze toertocht een biljartlaken.Alles lag zeer droog in vergelijking met elders.Uiteraard waren er bij wijlen wel eens vettiger stukjes te berijden.Toch jammer dat er altijd van die kerels zijn die denken dat het parcours alleen voor hen wordt uitgestippeld.Op een bepaalde plek, bij het inrijden van de heide, reed een groepje trageren, waaronder groot en klein.Er stond een grote plas over de hele breedte van het pad, ernaast bleef nog een smalle strook vrij.Een aantal andere mannen had het fatsoen om achter het groepje te blijven tot kon worden ingehaald.Ik volgde in het sliertje.Rijdt daar toch geen kerel dwars door die plas zeker, waardoor alle andere mensen het nat over zich kregen!Dat hoort niet, zeker niet als er kinderen in zon groep rijden!Spijtig dat er geen dikke tak onder water lag!Ik hoop dat die kerel de rest van de tocht natte koude voeten gehad heeft!
Bijna de hele toer was off-road, op een verbinding langsheen de Putseweg ter hoogte van het Puts Meuleke en restaurant Jagersrust na voor het traject van de 45 km.Daar doken we dan de bossen in ter hoogte van Onze-Lieve-Vrouw-Ter-Duinen om daar te mogen rijden in deze bosrijke speeltuin.Daar werden we vergast op een aantal zeer hoge heuvels en leuke afdalingen.Ik hoop dat ik die plek later nog terugvind.Daarna volgden vele tracks en paadjes die deze bossen rijk zijn.Om dan als apotheose naar boven te moeten klimmen, voor mij was dat even te voet, om dan te laveren tussen de rododendrons en weer uit te komen op de Putseweg.
Aan het Puts Meuleke ging het dan richting Ossendrecht voor de bevoorrading.Ik was blij met deze rustpauze, want ik was al goed moe!Er waren wafels en bananen, soep en cola om te drinken.De beloofde sportdrank Actus zal al op geweest zijn.Ik dacht dat hier vroeger altijd een bandje speelde, maar het kan zijn dat ik verwar met een andere tocht.Nog een praatje gemaakt met een biker die vermoedde dat ik was wie ik ben en ook hier op het forum komt lezen.Hij had minder geluk, want de wafels waren intussen ook op.De man beweerde dat ik in staat zou zijn van de Mont Ventoux met de bike te beklimmen.Dat ziet er uit zoals hier!Ik zie me toch geen uren aan een stuk klimmen!Toen ik weer vertrok merkte ik rubber-12 op, maar veel langer dan een minuut of tien heb ik hem niet kunnen volgen.En omdat het vat al gedeeltelijk af was, was een tandje bijsteken uitgesloten.Ik herkende de paden aan de politieschool en achter het ommuurde terrein van Athena.
Na de bevoorrading heb ik niet veel bikers meer gezien en reed ik moederziel alleen door de bossen.De snelle rijders waren intussen allemaal voorbij.Het traject voerde me naar het gebied rond de Ruige Heide op de grens van Ossendrecht en Zandvliet, waar ik al eens in het wilde weg kom rijden vanaf het Ravenhof en een aantal paadjes ken.De bekende put werd ook meegenomen.Er hingen daar een aantal fluojasjes in de bomen!?Maar er was niemand te bespeuren.Daarna kwamen de tracks die ook in de jaarlijkse nightride van De Papegaai Bike Team zitten op de Belgisch-Nederlandse grens.Het plezier bleven duren tot op het einde, want we kregen weer vele tracks voor de wielen geschoven met bultjes en klimmetjes, draaien en keren.Het ging goed vandaag, weinig voet aan de grond moeten zetten, ook op plekken waar het laveren was door modderstroken of bij draaien en keren tussen bomen of op moeilijker plekken.Het is soms anders bij den deze!Ik wou niet afgaan voor de anderen die me volgden!Ik heb wel een paar bulten te voet moeten doen.Mijn snelheid zakte wel zienderogen, het vat was af!Na de rust kregen we op plaatsen ook vaker af te rekenen met aanzuigende ondergrond, bosgrond die wak geworden was door het vele water na het smelten van de sneeuw.Vooral de laatste vijf kilometer kreeg ik het bijzonder zwaar.Nog met enige jaloezie gekeken naar een kerel die me voorbijvloog met zn bike in een smetteloos wit pak, terwijl ik zo moest stompen om vooruit te komen!Ik was blij dat ik weer bij af was.
Rubber-12 was druk in gesprek met de Papegaaienvoorzitter cracra.De andere vogels waren reeds gaan vliegen.Stilaan liep de zaal leeg en stonden we, buiten de medewerkers, nog alleen tussen alle mooie en dure fietsen die er tentoongesteld waren.We kregen nog een overgebleven banaan en het lunchpakketje van een medewerker die daar vanaf wou.De verantwoordelijke van De Spildoren deed een dankwoordje voor de medewerkers en wist te zeggen dat deze editie op één na de beste was wat aantal deelnemers betreft.Men had nog eten bij moeten laten aanrukken op de bevoorrading.Met andere woorden, na deze zondag is iedereen weer tevreden: de club omdat het een succes was en de vele bikers omdat ze zich hebben kunnen uitleven.Ik ben in ieder geval content weer naar huis gereden.Met op en af incluis vandaag 66 km gebold.
En aan jww die ik tijdens het naar ginder rijden aan het kasteel Ravenhof ontmoette met zn maat kan ik vertellen dat ik bij het naar huis rijden pech had, want het frietkraam op de grens was gesloten!Ik ben nog twee andere frituren voorbijgereden die wel open waren, maar waar je niet binnen kon zitten!Ik had geen zin om op het voetpad te staan smikkelen!Mijn pens zal er wel bij varen!Sorry dat ik u niet herkende, ik had u de vorige keer maar kort gezien, en dan nog in een ander pak.Ik heb niet het voordeel van die papegaai zoals u!
Toertocht (13-34-46 km) van De Spildoren te Schilde. In het gezelschap van Robby VG.
Vandaag ook in Schilde komen rijden.Van thuis uit met de bike vertrokken, goed voor 20 km enkel.Omstreeks 9.00 u vertrokken na een korte nacht, want ik had aan een mens van 82 jaar beloofd om gisteren samen naar een toneelstuk te gaan kijken en was daardoor pas laat weer thuis!Na afloop zijn wij in een kraam nog een pak frieten gaan eten!Om middernacht!Maar als avondeten had ik enkel drie bananen op.
In de Borkelstraat te Schoten werd ik aangesproken door een biker die daar teleurgesteld rondzwierf!Want in de Kasteeldreef was geen spoor van een toertocht te bekennen!Wel de juiste straat, maar de verkeerde gemeente!Die kerel had dus geluk dat ik naar Schilde onderweg was.In de Houtlaan hingen pijlen naar de start.Gelukkig, want die man reed toch wat hard voor den deze!Daardoor kon hij dan toch zijn tocht rijden!Hij zal hier wel ergens gewoond hebben, maar hij had geen Antwerps accent, ik gok op een Limburgs!
Ondanks het feit dat wij maar demi son derrière (half zijn gat) hadden afgesproken, stond Robby VG nog te wachten aan de inschrijving.Ik was een vijf minuten later dan gemeld in mn berichtje!Ik had ook moeten optornen tegen hevige wind!Ik was eigenlijk al moe voor ik aan de tocht kon beginnen!Wij hadden eigenlijk een verjaardag te vieren, want exact een jaar geleden hebben wij elkaar hier voor het eerst ontmoet bij de vorige editie.Omstreeks 10.15 u zijn we dan vertrokken.De start bracht de herinneringen van toen al direct weer naar boven toen we geconfronteerd werden met de zeer zompige weide en de metalen brug!Het was weer stompen geblazen!En probeer maar eens over die brug te geraken als je je aanloop moet nemen in een modderbad!Dat is niet voor deze Pinoccio weggelegd!Degene die op de foto dus naast zn bike wandelt, dan ben ik!
Gelukkig was het niet overal baggeren geblazen.Veldwegen, brede en smalle paadjes door de bossen werden ons deel.Het was duidelijk dat de sneeuw, alhoewel deze voor mooie landschappen heeft gezorgd de afgelopen weken, ook nare gevolgen heeft voor de natuur.Zeer veel dennentakken hadden het onder het gewicht begeven!Ze lagen overal verspreid alsof er een storm in de bossen had gewoed!Er viel er zelfs eentje met veel gekraak naar beneden net toen we passeerden.Het zal geen deugd doen van dat op uw knikker te krijgen!Daar is een helm niet tegen opgewassen!
Ik ken de streek hier niet zo, maar ik merkte dat we onder anderen naast de antitankgracht hebben gereden.Na het keren kregen we ook daar een zompig stuk voorgeschoteld, alhoewel dat nog redelijk meeviel.Ook het Fort van Oelegem lag op de route.Langs dat pad vol kuilen ben ik nog al gereden.Toen moest je zelfs door die grote put, daar werden toen kiekjes gemaakt!Ik heb daar toen feestelijk voor bedankt en was daar de oorzaak van wat verwarring bij de achteropkomenden!
Er reed hier nu een kleine pagadder rond in het gezelschap van zijn vader!Ik moest verrekt moeite doen om te kunnen volgen!Ja, hij gaat er nu wel voor, zei de vader toen ik de mountainbike-kwaliteiten van zijn zoontje prees!Verderop hingen we even achter twee dames die de strijd hadden aangebonden met een vettig liggende singletrack.Toch moedig van te komen biken in plaats van de winkels af te schuimen op zoek naar solden!Want op de terugweg naar huis passeerde ik de Bredabaan ter hoogte van de Kleine Bareel en daar moest ik verdomd uitkijken voor wagens die het fietspad op kwamen en overal te pas en te onpas geparkeerd stonden!Koopjesjacht!En dat nadat iedereen pas pakjes heeft gekregen onder de kerstboom!De bevoorrading stond aan een visput.Er lagen bananen, chocolade en snoep voor de klein mannen.De soep was wat koud, was al te lang uitgeschept, maar geen nood.Ik had de indruk dat er niet zo heel veel deelnemers waren, want heel veel bikers zijn we onderweg niet tegengekomen.Natuurlijk kon je binnen ruime tijden starten en dan is het altijd minder druk!Ook de beide dames kwamen toe.
Ik vermoed dat we terug aan de antitankgracht kwamen en dan moesten we even over de Hallebaan en dan weer een paadje in.Even verderop was het weer baggeren over een singletrack.Ik was intussen behoorlijk moe geworden, dus t was even te voet, teneinde mijn krachten niet helemaal op te gebruiken met door deze modder de stompen!Een brug, afgesloten door een ketting, kwam me bekend voor!Hier hadden de oranje mannen uit Wijnegem een tijd geleden hun Leffeberg aangelegd, nietwaar cheeseman?
Intussen hadden we al een aantal keren het Albertkanaal gekruist, nu reden we er even naast!We moesten optornen tegen een hevige wind!De wet van Murphy is ook hier geldig!Want waarom heb je zo zelden wind in de rug?Lang duurde het stuk over het jaagpad niet.Maar wat daarna kwam, was om u tegen te zeggen!Een zeer vettig pad, oververzadigd van het water, geen doorkomen aan.Zelfs de jonge kerels die ons net voorbijgestoken waren raakten er niet overal door, alhoewel ze het stukken beter deden dan den deze!Moet nu net daar die fotograaf staan!Robby zei dat hij zijn schoenovertrekken terug op hun plaats ging trekken en dan op zn fiets zou kruipen, teneinde al fietsend op de gevoelige plaat vastgelegd te worden!Den deze dus ook!En de ziel uit mn lijf getrapt om door de modder te geraken!En de fotograaf bijna omver gereden!Het papiertje dat ik aan de bevoorrading heb meegenomen met vermelding van de site waarop de fotos te zien zullen zijn, heeft de tocht niet overleefd.Het zat bij thuiskomst doorweekt, beslijkt en onleesbaar in mn jaszakje!
Bij aanvang van de laatste tien kilometer ging het licht zo stilaan definitief uit!Het is lang geleden dat ik nog zo moe werd tijdens een tocht!Die blubber moeten trotseren vraagt toch veel van s mensen krachten!Naar het einde toe reden we over De Keer, één van de weinige plekken die ik hier ken.Nog even door t bos en dan kwamen de riante huizen van de rijke mensen die hier wonen weer in zicht.Terug de metalen brug over en door de zompige weide.Het laatste modderstuk gedeeltelijk te voet gedaan, mn pijp was uit!
Er was ook een gewone tuinslang om je fiets af te spuiten, het werd zelfs voor je gedaan!En t was nodig!Mijn fiets zag eruit alsof ik op het parcours gelegen had in plaats er over gefietst!Slijk, bladeren, dennennaalden, alles had ik bij, alles stak overal tussen!Binnen nog een glas gedronken met Robby en nog even een babbeltje, want de mens moest nadien nog gaan werken!Daar zal hij nu bezig zijn!Ik had beloofd van even aan hem te denken als ik thuis in de zetel zou zitten!Dat is bij deze dan gebeurd!Dank voor het gezelschap, het was leuk.Ook stresskip zat nog uit te blazen in de zaal.
Onderweg naar huis kreeg ik aan de brug over het kanaal aan de Houtlaan nog een stevige stortbui over mn zip!Maar ik was toch al zeiknat van overal door de plassen te rijden!Ontdekt dat ik via de Papenaardekensstraat in Schoten rechtstreeks naar de Hoogmolenbrug kan geraken (met de fiets, niet met de auto).Ook de Listdreef eens in gereden.Daar waar de E19, ennu ook de TGV, eigenlijk dwars door het voormalige domein van het kasteeltje De List loopt!Ik had er geen gedacht van dat daar nog zo veel huizen staan!Tot vlak tegen de voet van de taluds van de snelweg!Via servitudepaadjes kwam ik uit aan de Quick en de Carrefour op de Bredabaan.Via de straten waar ik mijn jeugd heb doorgebracht in Ekeren-Donk, en waar in die jaren nog bijna geen huizen stonden, nu staat alles er vol, verder huiswaarts.Er staan rond de voormalige Sint-Lucaskliniek veel oudere villas te koop of zijn in renovatie!De generatie mensen die hier woonden zullen zo stilaan rijp zijn voor het rusthuis, of erger misschien!Na 85 km was ik weer thuis.Fietske is intussen weer proper!Maar ik heb verdomd veel werk gehad om mn kleren en spullen weer moddervrij te maken!Maar t was een leuke dag vandaag!Goed gedaan van de mannen en de vrouwen van De Spildoren!
Morgen naar Putte (in Nederland, niet bij Mechelen, want ook zo hebben sommigen al een toer aan hun neus zien voorbijgaan)!
Toertocht (25-45 km) van Wielercomité WC Huijbergen te Huijbergen (NL).
Vandaag ook naar Huijbergen komen rijden, van thuis uit vertrokken met de bike, zon 18 km enkel, de toer gereden die zon 40 km was en met de rit weer naar huis, waarbij ik nog enkele off-road-paadjes heb meegepikt, samen goed voor 79,69 km.Ik had weer veel tijd nodig om me klaar te maken vanochtend en dan weer vergeten dat ik zinnens was van mn banden nog op te pompen, zodat ik een half uur later weg was dan voorzien, zegge omstreeks 9.00 u.Via de Parijseweg (Hoevenen), De Neus (Stabroek) en het Ravenhof naar de Putseweg en zo naar Huijbergen.Er was nog een groepje van drie onderweg, maar die gingen wat te snel.Naast de Abdijlaan richting Huijbergen kreeg ik bikers van de toer te zien die op de track evenwijdig met het fietspad reden.Later zou ik merken dat zij op dat ogenblik al bijna de helft van de toer er op hadden zitten, misschien zelfs al meer.Ze kwamen sneller vooruit op de track dan ik op het asfalt, maar t waren smalle, jonge gasten die geen gewicht te torsen hadden!
Ik had aan de inschrijving weer bekijks met mn helmlamp en kreeg de vraag of dat nu een camera was dan wel een gps-toestel!Ik denk dat het toch niet handig is van een gps op uw helm te monteren!En op You-tube zullen ze lang moeten zoeken naar het filmpje!Een sms gestuurd naar rubber-12 met melding van mn vertrektijd en direct antwoord gekregen en hem daarna naar zn bike zien stappen!Teleurgesteld dat ik nog niet weg was, want nu kon hij mij niet proberen in te halen.Na enkele Huijbergse straten, een pad tussen de weiden en een stukje over een Kalmthoutse straat, quasi direct het bos in.Bij de eerste ietwat uit de kluiten gewassen heuvel bleef ik al in het zand steken, ik kan de schuld niet steken op het drietal mannen dat daar op de sukkel was, want ik zou toch stilgevallen zijn, en weg was de rubber.Het was hier en daar uitkijken voor gladde ijsplekken op de paadjes, maar de randen waren meestal vrij, zodat er geen gevaar was om weg te glijden.Want rubber had me al bang gemaakt door te zeggen dat hij ene Singletrackbiker was tegengekomen die beweerde dat alles er glad bij lag!Dat viel dus best mee!Daar waar de paadjes open plekken in het bos kruisten lag nog sneeuw en was het wat uitkijken geblazen.Ik raakte anders moeilijk vooruit, mijn snelheid lag tergend laag, het wilde maar niet vlotten.Ik had de vorige nacht in mn tram liggen hoesten en slecht geslapen!Even later kwam rubber me weer voorbijgereden!Hij was ergens misreden!Maar het duurde niet lang of hij gaf me alweer het nakijken!En ik maar stompen en stompen!
Het parcours was om duimen en vingers van af te likken, één van de mooisten van de streek.Singletracks à volonté met regelmatig een heuveltje dat diende bedwongen te worden.De bossen hier bulken van de paadjes en tracks.Even verder rijd je weer door een stuk open vlakte of heide om daarna een donker sparrenbos in te rijden dat me deed denken aan het enge bos uit de Fabeltjeskrant, populair tijdens mijn jeugd zaliger!In deze bossen zijn de mooiste toeren te rijden die ik tijdens mijn bikend leven al gereden heb.En ik ga toch geregeld elders in de Kempen, Limburg, Vlaams en Waals Brabant en uitzonderlijk eens naar Oost-Vlaanderen rijden.Tegen de Ardennen kan de Brabantse Wal niet op, maar die zijn niet haalbaar voor mijn leeftijd en omvang!Echte hoogtemeters kan je hier evenmin maken zoals in Brabant, maar daar moet je de bossen dan weer ontberen!
De latere vertrekkers reden me geregeld voorbij en aan de bevoorrading had ik nog slechts het gezelschap van een vijftal andere deelnemers.De voorraad was anders nog ruim genoeg aanwezig: bananen, wafels, een wel erg zoete sportdrank en bouillon die ik voor thee had aanzien.Van alles eens geproefd en dan weer op pad.Vlak na de bevoorrading kwam er weer een mooi stuk dat begon met een serieuze kuitenbijter die ik niet tot boven haalde.Even blijven kijken of de twee die me volgden het wel konden!Ja dus!Dan volgden nog enkele klimmetjes en steile afdalingen op de track doorheen de bossen.Verderop was het parcours vlakker dan de eerste helft, maar ik vroeg me af waar ze de paadjes bleven halen, want we kwamen de bossen gewoonweg niet uit!Een flauw zonnetje scheen door de bomen.
Den draad en de borden gevaar, verboden toegang verrieden dat we aan de luchtmachtbasis van Woensdrecht waren gearriveerd, maar langs een kant die minder meegepikt wordt op andere toeren.In de zandvlakte achter de landingsbanen, waar de lichten die de banen markeren tot in de heide staan, stonden mannen van de club om u op het juiste spoor te zetten: 45 km rechtdoor, 27 km naar rechts!Dus is het voor mij rechtdoor, zei ik.Ik zag rechts van mij mannen die zich amuseerden door over de zandhopen te rijden.Na de zandvlakte naast den draad verlaten te hebben, moesten we een dikke kilometer over het fietspad naast een iets drukkere baan.De enige road van deze tocht!Om dan door seingevers naar de overkant geloodst te worden en weer het bos in te duiken en te kunnen genieten van mooie paden en tracks.Uiteindelijk kwam ik terug aan het vliegveld en moest ik even door een nat en ijzig stukje om dan ook over die zandhopen gejaagd te worden.Dat was in het begin toch even te voet!Na deze laatste splitsing is me nog slechts één biker voorbijgestoken.Ik was dus weer goed op weg van als laatste te arriveren!
Naar het einde van de tocht toe moesten we de Abdijlaan kruisen, net voor de bebouwde kom van Huijbergen, en werden we nog vergast op een prachtig stukje met een track over allerlei bulten en heuveltjes, de ene al wat hoger dan de andere.Twee keer voetje aan de grond moeten zetten omdat ik even in het zog beland was van een trio, twee mannen en een vrouw, die traag reden (nog trager dan ik!), duidelijk nog behendigheid misten, en zich moeten gevoeld hebben zoals ik wanneer er op zon plek een snelle in uw wiel hangt!
Toen de bossen weer plaats maakten voor weiden wist ik dat het einde in zicht was.Na het bordje einde van de toertocht letterlijk het hoekje om en nog even moeten zoeken naar zaal De Kloek, ik denk dat er al een pijltje weggenomen was.Rubber-12 en SilverFokske waren nog aanwezig.Dus kon er gebestewenst worden voor Nieuwjaar.Vermits Fokske toch niet op het afgesproken uur thuis zou kunnen zijn, nog een glas gedronken.Nog een babbeltje en even over tweeën weer huiswaarts over nog enkele bospaadjes voorbij camping De Staartse Duinen en zo naar de Putseweg.Ik werd achtervolgd door donkere wolken waaruit een witte neerslag viel!Nog een friet gegeten aan het kraampje op de grens en blijkbaar ben ik daar gespot door jww!Ik had eigenlijk liever een halve kip gehad van het andere kraam, maar het is geen gezicht van een kip staan af te kluiven op de openbare weg!Kreeg ik aan dat frietkraam nog de inhoud van die donkere wolken over mn zip: een hagelbui! Thuis mn fiets en spullen nog proper gemaakt.Kortom, het was weer een daguitstap voor den deze!
Prijsvraag: wat stond er op de pijlen van de toertocht?
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://blog.SeniorenNet.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://blog.SeniorenNet.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://blog.SeniorenNet.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het SeniorenNet-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
Dit is de blog van StrammerMax, mountainbiker. Ik ben lid van De Papegaai Bike Team te Stabroek (België). Wij zijn een kleinschalige mountainbikeclub met op dit ogenblik 18 leden. Op deze blog verschijnen de verslagen van de toertochten waaraan ik met de mountainbike deelneem. Zo ook informatie over organisaties van De Papegaai Bike Team, waaronder de jaarlijkse Nightride De Papegaai in december. Ik ben tevens sympathiserend lid van de Mellowbikers uit Bergen-op-Zoom (Nederland). De Mellowbikers organiseren hun jaarlijkse nightride in oktober!
Onze uitvalsbasis is het Café De Papegaai in de Dorpsstraat 32 te 2940 Stabroek. Deze gemeente is gelegen op de Belgisch-Nederlandse grens en grenst aan de Nederlandse gemeente Woensdrecht, gelegen tussen Antwerpen en Bergen-op-Zoom. Onze uitvalsbasis ligt aan de voet van de zogenaamde Brabantse Wal en het natuurgebied "De Zoom - Kalmthoutse Heide" dat zich uitstrekt in het gebied ten noorden van Antwerpen en het Nederlandse West-Brabant. Elke winter halen vele mountainbikers hier hun hart op tijdens toertochten die georganiseerd worden door verenigingen in Kapellen, Putte, Woensdrecht, Ossendrecht, Calfven, Hoogerheide, Huijbergen, Wouw en Wouwse Plantage. Hier zal dan ook de jaarlijkse kalender verschijnen met de data van de toertochten die hier elke winter kunnen gereden worden. In de zomerperiode zwermen wij verder uit naar Limburg, Vlaams- en Waals-Brabant, het Pajottenland en sporadisch Oost-Vlaanderen of de Vlaamse Ardennen.
In de linker- en rechterkantlijn vindt u links naar diverse sites die waardevolle informatie bevatten voor elke mountainbiker of die te maken hebben met activiteiten van De Papegaai Bike Team en met de streek waarin wij wonen.
Toertocht (27-38-43 km) van de Blauwtrappers te Retie op woensdag 31-12-2014.
Kiezen is op 31 december geen probleem, want er is in België maar één toertocht op Sint-Sylvester. Vorig jaar was ik er niet bij, want dan reed ik de toertocht in het Nederlandse Hattemerbroek tijdens een onverwacht bikeweekend met Jean-Paul. Traditiegetrouw dit jaar weer naar Retie en een parkeerplekje gevonden in dezelfde straat als steeds, om er deel te nemen aan de toertocht van de Blauwtrappers. De toer vertrekt in het Cultureel Centrum Den Dries en er was daar veel leven in de brouwerij. Me ingeschreven en om 9.40 u was ik op pad. Alleen vertrokken, want Jari wou de snelheid iets hoger leggen vermits hij gastheer was voor oudejaarsavond en thuis mensen ontving. We hadden wel afgesproken van een bericht te sturen bij vertrek, zodat we wisten wie er eerst op het parcours was. Dat was ik, dus er was kans dat we elkaar nog zouden te zien krijgen.
Het ging zoals altijd het dorp uit via het zeer drukke kruispunt van verkeerswegen in het centrum van de gemeente waarna we een portie zompige veldsporen om en in een lokaal bosje voor de wielen kregen. Er lag nog overal deels gesmolten en weer bevroren sneeuw. Op 4,50 km kregen we een zeer knappe singletrack op en af over enkele bulten. Dat feestje duurde tot 6,25 km toen we even uit het bos tevoorschijn kwamen ter hoogte van de kapel aan de Zavelstraat.
Tot 8 km voerde het parcours ons over veldsporen, met soms vrij vettige stroken van smeltende modder. De volgende kilometer kwam er de doortocht van een bos op smalle wegen tot aan een asfaltbaantje. 9 km om 10.15 u. De tocht dook weer de bossen in waar we een splitsing troffen tussen de 27 km en de 38-43 km op 9,75 km van de start. Van 11 tot 13 km kwam er een zeer leuke singletrack met heuveltjes en enkele uit de kluiten gewassen wortels. De track was prima berijdbaar en vrij van sneeuw terwijl de omgeving rondom nog overal wit zag. In ieder geval een knap stukje van de toertocht! Er waren hier nog veel deelnemers op pad waaronder sommigen tegen hoge snelheid hun oudejaarsavond tegemoet reden. Op 14 km kwamen we voorbij de watermolen van Retie in de vallei van de Witte Nete. Op deze plek start ik jaarlijks aan een tochtje kajak varen en dat is nog niet zo lang geleden!
Brede veldwegen voerden me langsheen de rand van bossen. Op 16 km kruisten we de smalle Witte Nete via een oud bruggetje op een onverhard pad tussen de bomen. Er stond “Schaapsgoor” op een bord, maar Joost mag weten wat dat dan wel mag wezen! Daarna arriveerde ik aan de rand van een bos op de Beverdonkse Heide. Dit is een bosgebied dat deels in privaat bezit is maar in samenspraak met de eigenaars vrij toegankelijk gemaakt is. We doorkruisten het bos over een paadje waarna een veldweg ons tot aan de Kleine Nete voerde. Die kruisten we om op de andere oever een modderig grasspoor naast de waterloop te treffen. Intussen had Jari me na een voorsprong van 18 km weten in te halen. We reden tot aan en kort over de grote baan Pontfort tot op de grens met Kasterlee. Daar doken we opnieuw het bos in op 20 km van het vertrek.
Onmiddellijk daarna troffen we de bevoorrading onder een tentje langs de kant van een onverhard pad. Er was nog redelijk wat beweging. Hete soep, sportdrank, fruit en wafels stonden er op het menu. 11.10 u. Na een korte babbel met Jari nam hij de sputterende ketting van zijn fiets onder handen. Nogal wat last van chainsuck de laatste tijd. Afscheid genomen zodat hij sneller kon opschieten dan met dit blok aan zijn been, vermits hij om twee uur thuis wou zijn. Na de stop volgden bospaden en singletracks waarbij het op 23 km over enkele hoge heuvels ging. Op 24 km volgde een zware modderstrook tot aan een veldweg en een betonbaantje met op 25 km een splitsing tussen de 27-38 km en de 43 km. Gekozen voor de langste afstand en vanaf hier werd het rustiger op het parcours. Een modderstrook leidde naar een volgend betonbaantje Vanaf 26 km volgde bijna uitsluitend verharde wegen doorheen een landelijke streek. We reden zo langs de baantjes Kortijnen en De Werft. In de verte zag ik de windmolens die langs de E34 staan. Naast mij hoorde ik een ezel en het was deze keer niet Jari! We reden over Looiend en via een veldpad doken we een bos in om te kunnen rijden over mooie singletracks op en af enkele heuvels.
Van 30 km tot 31 km kregen we een knappe singletrack in de Looiendse Bergen op en af een aantal heuvels en van 31 tot 32 km een idem dito tweede exemplaar. Deze twee pareltjes verklaarden het eerder lange stukje over verhard dat we achter de rug hadden. Het was er leuk rijden en je zag de andere bikers over de lussen doorheen het bos rijden. 12.20 u. Er volgde nog een derde singletrack in de Looiendse Bergen die evenwijdig liep met een verhard baantje. 33,50 km. Alle afstanden voegden zich dan weer samen. Eens het bos uit kregen we een stukje asfalt onder de wielen. Op 34 km volgde een zeer korte maar onmogelijk te rijden lus over enkele oververzadigde zandhopen! Die had men in deze omstandigheden beter geschrapt. Dat gaf nu enkel ergernis. Nadat ik de slijklus achter me had, aan een koppel met vier kinderen gezegd dat het niet de moeite loonde van ze te rijden wegens niet te doen! Omdat ik me even aan de kant had gezet kwam ik achter dit gezelschap te hangen op een knappe, ietwat gehavende singletrack waar wat behendigheid vereist was.
De track gaf uit op een asfaltbaantje en op 36 km konden we genieten van nog een mooie singletrack en bospaden die deel uitmaakten van een groene vaste route. Tijdens het berijden ervan kregen we enkele keren af te rekenen met een ietwat vettiger intermezzo over met water verzadigde paden. Ter hoogte van enkele buitenhuizen stond een bordje dat de laatste vijf kilometer aankondigde. 38,50 km om 12.55 u. Tot 40 km konden we genieten van een als “technische passage” aangekondigd parcours dat zich op en af enkele heuvels door het bos slingerde. Het was er amusant rijden in een knappe bosrijke omgeving, vermoedelijk dezelfde Looiendse Bergen als daarnet. Om 13.00 u werd ik er op een foto gevangen. Even later passeerde ik de plek waar ik twee jaren terug gestopt was voor een babbel met fotografe Connie. Niet te schatten dat dit al twee jaar geleden is! Een zandweg voerde me voorbij een groot wit buitenhuis waarna ik via enkele landelijke baantjes opnieuw het cultureel centrum bereikte. Om 13.15 u met 42,50 km op de teller.
De zaal zat nog tjokvol bikers! Gewoonlijk is tegen dat ik toekom iedereen al pleitte! Me een boterham met kaas en een drankje gekocht en m’n kaartje met noodnummer ingeruild voor een gratis curryworst. Me voorgenomen van daarna niet meer te eten om meer plaats te laten voor het etentje straks met oudejaar. Om 14.00 u huiswaarts. “Tot volgend jaar”, zei de oudere man aan de fietsenstalling! Die kans is reëel! Om 15.00 u m’n fiets gewassen, m’n spullen proper gemaakt en kleren in de wasmachine gestoken. Om 18.30 u was ik op de afspraak om de laatste uren van 2014 naar de geschiedenis te verwijzen. Zoals steeds was de rit in Retie prima georganiseerd en de beste manier om het jaar uit te wuiven.
Jari zorgde voor de route op Google-Maps: klik hier!
Een mooi jaar toegewenst, in goede gezondheid en met veel plezante fietstochten.
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)