Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (15-25-35-48 km) van MTB Team De Jachthoorn te Lichtaart op zondag 21-02-2016.
Ik bereikte de start van de toertocht van MTB Team De Jachthoorn in Lichtaart anders dan voordien en kon me op enkele honderden meters van de start parkeren achter een rij wagens in de berm langs de kant van de weg. Pas toen ik de parkeerweide, de lokalen van een jeugdbeweging en de kantines van sportverenigingen passeerde, kon ik me de startplaats weer herinneren van eerdere deelnames. Jari was pas op toen ik al zo goed als klaar was om thuis te vertrekken, maar omdat ik daardoor wel erg ruim mijn tijd had genomen bleek hij al voor mij gestart! Dat zou later pas duidelijk worden toen ik mijn startuur per sms doorstuurde en zijn antwoord pas aan de bevoorrading zou lezen! Het werd dus een tocht alleen!
Om 09.45 u was ik ingeschreven en klaar voor het vertrek. We reden weg via de asfaltbaan aan de sportvelden, voorbij de parking en een natte veldweg tot aan de kruising van de drukke Tielensteenweg naar Lichtaart waarlangs ik met de wagen was toegekomen. Daar ging het naast de Grote Kaliebeek via Harredonken naar het Lichtaarts Broek en het gehucht Hoebenschot. Op 5 km doken we goed en wel de bossen in en kwam er een splitsing tussen de kidstoer en de 25 km enerzijds en de 35-48 km anderzijds. Er volgden leuke bospaden en een singletrack die deel uitmaakt van een vaste route. Op 10,50 km splitste de kidstoer zich nogmaals af van de andere afstanden. Na deze splitsing kwam er voor ons de mooie zich door het bos over een weer slingerende singletrack van de vaste route die op 13 km eindigde in een veldweg. Ook daar een splitsing tussen de kids-25 km en de 35-48 km op 14,50 km van het vertrek ergens midden in het bos. Onmiddellijk daarna gingen de 35 km en de 45 km uit elkaar. 10.45 u.
Een vettige veldweg voerde ons dan evenwijdig met de spoorweg naar Hulzen in Herentals waar we opnieuw de bossen in doken op en in de omgeving van een rode vaste route. Op 19,50 km passeerden we de bekende Toeristentoren op een zanderig terrein midden de dennenbossen en kregen we een stukje heuvelachtig parcours voor de wielen. We trotseerden er enkele goed van wortels voorziene heuveltjes op een afwisselend natte en droge ondergrond. 21 km om 11.15 u. Even verder volgde de riskante afdaling over het wortelpaadje naast de afsluiting van het kerkhof op de rode vastte route om beneden uitgespuwd te worden op het asfaltbaantje naast de spoorweg. Drie Watjes, waaronder Weetabix, raasden me daar voorbij. We kruisten het spoor en de rijweg (seingever) en even verder opnieuw de weg (seingever) naar de licht hellende Lavendelweg met de grote villa’s, waaronder de grote witte kitcherige kasteelvilla met plat dak. Eenzelfde stuk grond staat er een jaar later nog altijd te koop. Eens de straat tot boven toe beklommen kwamen we toe in de “bossen” van de Heiberg. De voormalige bossen, want hier werden heel wat bomen geveld. Dat zal wel weer zijn om de heide kansen te geven! Weg groen!
De tocht trok dan door het bos op de Heiberg richting de bevoorrading die opgesteld stond op 26 km van het vertrek. Op dezelfde plaats als vroeger aan de inrit naar een in het bos verscholen eenzame witte villa waarvan de bewoners elektriciteit en water ter beschikking stellen. Om 11.40 u kon ik daar knabbelen van fruit, wafels en kleine frangipanegebakjes. Alles door te spoelen met sportdrank. Intussen waren medewerkers al bezig met de afbraak en opruim terwijl er toch nog steeds bikers, meestal enkelingen, toekwamen. Na de stop reden we verder over de brede bosweg om dan rechtsaf een singletrack op te rijden die met vele bochtjes over een tussen de bossen gelegen open heuvelachtig terrein kronkelt. Ook nadien konden we nog genieten van zeer vele singletracks in deze omgeving. Op 30 km was het even zwaar klimmen tot aan de splitsing tussen de 48 km en de kortere afstanden op 33 km van het vertrek. Men kon er naar beneden razen in de zeer diepe zavelput en weer naar boven kruipen. Omdat dit niet aan mij besteed was ben ik gewoon naast de put verder gereden. Even verder kwam het aanbod van 4 km extra over het met zwarte pijltjes aangeduide cyclocrossparcours over De Witte Bergen. Dat extraatje heb ik wel meegepikt omdat ik weet dat de soms stevige klimmetjes over de zanderige paden over de heuvels voor mij op een enkele uitzondering na toch doenbaar zijn. Bovendien is het er knap rijden in een prachtige omgeving. Een biker die er even het noorden kwijt was door langs de verkeerde kant de lus over een helling op te gaan weer op het juiste spoor geholpen. Na de lus over het CX-parcours kwam er in de strook bos aan de overkant een vrij technische singletrack met veel bochtenwerk. Daar stak Moventoch me nog eens voorbij zoals laatst in Hoogstraten. Zo snel dat ik enkel de kans had om te zeggen dat ik al knap moe was van de rit.
Na de kronkelende track kwam er een nog lastiger stuk met korte nijdige bochtjes en klimmetjes. Reeds afgepeigerd dat ik was diende ik hier en daar toch even te wandelen! De plek ligt nabij de camping Floreal waar de vaste routes vertrekken. We kwamen letterlijk het bos uit gedoken op de drukke Herentalsesteenweg. Aan de overkant ging het linksaf om via de Bekenbaan opnieuw een strook bos in te duiken. 35,75 km om 12.30 u. We kwamen uit in de Weygerberg, een nog onverharde en voor deze streek uitzonderlijke holle weg waarlangs wel enkele dure villa’s staan te pronken. Bizar was dat daar een ezel zonder begeleiding rustig naar beneden kwam gewandeld! Allicht ergens ontsnapt! Op 37 km kwam er een plek waar de kidstoer apart ging van de andere afstanden. Voor ons kwamen er de bij bikers bekende holle wegen op de vaste route waarlangs hier en daar zeldzame woningen of buitenhuizen staan en die enkele keren onverwacht straten met verkeer kruisen. Bij momenten werden we in de holle boswegen met redelijk wat modder geconfronteerd.
Op 40 km kwam er een splitsing tussen de routes van 25 km en van 35-48 km op een kruispunt van holle boswegen. 13.00 u. In het zog van nog een eenzame biker kruiste ik de daar door het bos lopende asfaltbaan (Goorseweg) om aan de overkant de prachtige bosdreef in te rijden, gevolgd door de singletrack die zich over twee heuvels in een meer open gebied slingert. Op 41 km kruiste ik vanuit de bossen de nieuwe noord-zuidverbinding die in een tunnel onder het natuurgebied De Hoge Mouw loopt. Om het natuurgebied te sparen, ook al werd er een hele strook bomen voor gerooid. Het zand dat er na de bouw van de tunnel weer over gegooid werd is nog zodanig mul dat het er bij nat weer dabben geblazen is! Eens benieuwd of deze kale strook weer begroeid zal raken! Na een tweede oversteek van de noord-zuidverbinding konden we nog genieten van enkele zeer mooie bospaden op de Hoge Mouw in het Koningsbos.
Vanuit de Holle Weg in het Koningsbos kruisten we de Lichtaartsebaan om aan de overkant het Sint-Lutgardispad in te rijden. Op 44 km kondigde daar een bordje de laatste vier kilometer aan. De vooropgestelde afstand klopte dus als een bus! Vanaf het Boskabouterpad volgden nog enkele leuke singletracks in de lokale bossen aldaar die in vogelvlucht eigenlijk niet ver van de bewoonde kern van Kasterlee liggen. Een laatste veldweg en een servitudenpaadje brachten me weer naar de kantine in de Molenstraat. Om 13.30 u kwam ik toe met 48,50 km op het tellertje. De bikewash met de ingenieus uitgedachte fietssteunen die op oude autowielen gelast zijn was nog beschikbaar. Weetabix en zijn makkers waren er ook nog in de weer en ik kreeg er de biker met baard uit Hove in het gele fluojasje voor de derde keer op een toertocht te zien, daarstraks ook aan de inschrijving. De vorige keren in Hoogstraten en in Schilde. Als één van de laatsten nog een drankje genuttigd in de kantine om even op adem te komen alvorens weer huiswaarts te vertrekken. Ik was tevreden dat ik niet in de wei geparkeerd stond, want Jari wist me later te vertellen dat men verschillende wagens los had moeten trekken! Het parcours was ongeveer gelijkaardig aan de voorgaande edities en dus zee knap. Ondanks het feit dat dit een eerder vlakke streek is kwam er toch heel wat klimwerk aan te pas en was de rit beslist vermoeiend. Een goede oefening voor het geval we in de lente weer uitwijken naar Brabant wanneer de tochten in de eigen streek ten einde zijn. Ondanks de 1600 deelnemers omwille van mijn late start rustig kunnen rijden! De organisatie was verder zoals steeds volledig in orde met een degelijk uitgepijld parcours, seingevers en gemotiveerde medewerkers.
Filmpjes van Den jjag Guido Verheyen, Joery Wellens en Bruno Van Nimmen (editie 2015) kunnen hieronder bekeken worden.
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)