Toertocht van MTB Mastentop (18-25-45-70-100) te Kasterlee
op 28-08-2011.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Gewoontegetrouw valt mn keuze eind augustus op de toertocht
in Bekkevoort, indertijd vanuit Tielt-Winge, en waar ik ooit eens overkop ben
gegaan tijdens een afdaling over een kiezelpaadje. Mijn handen opengereten door die kleine
steentjes en waardoor ik sindsdien altijd handschoenen draag. Omdat ik enkele weken geleden nog in
Bekkevoort gestart was en ik mijn oog had laten vallen op de mooie afstand van
100 km bij MTB Mastentop, als afsluiter van de zomervakantie, is het op deze
zondag Kasterlee geworden. Reeds op de
E34 zag ik twee autos waarvan de chauffeurs hun geliefde schatjes op de
fietsdrager meevoerden, de schijfremmen schitterend in het zonlicht. Met aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid trokken deze mannen ook naar daar. Op de grote baan van Turnhout naar Kasterlee
zag ik een vijftal stoere rijders van een club stevig doortrappen op weg naar
de start. Verder nog een duo in
identieke pakken gestoken, tot de bandana en fietshelm toe! Mooi om zien.
Ik ben er zeker van dat God eerst de fiets heeft geschapen en daarna pas
de man om hem er op te zetten.
Waarschijnlijk is Adam bij één van zn eerste ritten ten val gekomen met
gebroken ribben als gevolg en heeft God dan uit één dezer voor hem een tweede
geneugte geschapen. De rest van het
verhaal is gekend.
Me luid en duidelijk ingeschreven voor de 100 km en fier het
rode armbandje om gedaan! Terugkrabbelen
zou vanaf nu enkel een afgang betekenen!
Toen ik een berichtje stuurde naar rubber-12 om mijn vertrek te melden
en de jacht voor open te verklaren, hoorde ik zeggen bespaar u de moeite van
een berichtje! Hij kwam de sporthal al
binnen! De bike afgehaald aan de
bewaking, waar de twee mannen het superdruk hadden, en om 9.10 u op pad voor
een lange dag. Al vanaf honderd meter na
de start ging het paradijs open! Want we
doken het bos in over een schijnbaar eindeloze singletrack met bulten op en
af. De eerste vijf kilometer was
eigenlijk één lange track die zich door het bos slingerde. Dra had rubber me ingehaald. Velen misten een pijltje links aan een
straat, in de waan dat ze pas aan de volgende linksaf moesten. Wie de toer van 25 km reed miste zo wel de
splitsing een eind verderop in die straat.
Na elkaar een goede rit gewenst te hebben, stoof de rubber er aan zn
hogere tempo vandoor. Ik kreeg wel het
gezelschap van een rijder die in mn wiel kwam hangen, maar na een slijkerig
stukje met plassen op tien kilometer na de start, bleef hij achter. Naast één van die diepe plassen bleef links naast
bomen nog een uiterst smalle strook vrij die iets hoger lag! Maar middenin een stuk uitstekende
wortel! Gelukkig ging het niet mis, want
daar vallen betekende een modderbad en kliedernat pak! Waar sturen ze ons toch door, was de
reactie van een deelnemer! Maar aan zn
glimlach te zien genoot hij van het spektakel van de dabbende bikers.
Landelijke betonbaantjes en veldwegen wisselden elkaar
af. We doken ook een privédomein in,
eenmalig opengesteld voor deze tocht, en kregen daar in open stroken in de
bossen enkele lange smalle paadjes in het gras voor de wielen. Ondanks een koude wind zweette ik me te
pletter in mn regen- en windvestje. Het
bos maakte weer plaats voor veldwegen.
Na vijftien kilometer doken we weer een privépaadje in naast een maïsveld. Het gesukkel van de bikers voor me steeg
rechtevenredig met de diepte van de slijkpoel.
Toen ik de laatste in het rijtje zag omvallen in het slijk, was dit voor
mij het teken tot afstappen! Mij gaan ze
hier niet hebben! Daar was rijdend geen
doorkomen aan. Zelfs de moedigen een
eindje achter me werden uiteindelijk tot afstappen gedwongen. Het meest vervelende was dat je tot je enkels
in de blubber zakte, waardoor je schoenen nat waren voor de rest van de rit! Ik droeg gelukkig waterdichte sokken. Na de ploeterpartij even aan de kant voor een
stevige drink uit de lurkzak en het opbergen van mn regenjasje waarin ik me te
pletter zweette.
Na 26 km diende zich de eerste bevoorrading aan. Met een ruime keuze aan bananen, appelsienen,
koeken en wafels. De passanten op de
grote baan verderop zullen zich wel verwonderd hebben over dat gewriemel van al
die gehelmde mannen met hun fietsen.
Twee clubmakkers, Cracra en Bever, kwamen er ook toe. Dus ruimte gemaakt voor een korte babbel met
hen en Tony, een intussen gepensioneerde collega die de rit reed in het
gezelschap van een maat. Daarna iedereen
weer aan eigen tempo op pad.
Na een stukje langsheen de grote baan doken we na de pauze
opnieuw de bossen in en kwamen terecht in een speeltuin vol singletracks waar
menig biker zijn hartje kon ophalen.
Strookjes met los zand speelden me al wel eens parten! We bereden paadjes door de schier eindeloze
bossen en doorkruisten af en toe straten met huizen. Volgde een smalle track vlak naast, ik
vermoed, de Kleine Nete. Er was wat
oponthoud aan een bord dat aanmaande tot afstappen. Het paadje maakte daar een diepe put naast
een afsluiting en daar door rijden had voor een fikse duik in het water kunnen
zorgen! Op 40 km kwamen we de bossen
weer uit en volgden enkele kilometers langsheen een grote rijbaan. Op 43 km kwam de splitsing voor de 70 en de
100 km.
Na enkele asfaltbaantjes kregen we weer leuke tracks door de
bossen. Op 45 km een plezante private
track tussen de bomen. De lange
afstandsrijders, zegge de echte beren van deze toertocht, werden hier mee over
het parcours van de kidstoer geleid, getuige daarvan de blauwe pijltjes. Zelfs voor de kleinsten waren leuke paadjes
uitgekozen! Een stevige wind voelde toch
maar frisjes aan! Even paniek omdat ik
veel geparkeerde autos met fietsdragers zag staan in een bospad! Ik zal toch niet al weer bij af zijn? Verkeerd gereden? Maar even later kwam de tweede bevoorrading
op 51 km. Ik vermoed dat de wagens waren
van mensen die deelnamen aan de fietshappening De Schakel. Op de grote baan van Turnhout naar Kasterlee
was daarvan een stopplaats waar massa's pompoenen waren uitgestald. Aan de
tweede stop weer evenveel lekkers. Na de
splitsing was ik slechts door twee bikers ingehaald, waarvan één nu ook aan de
stop stond, maar er kwamen er nog toe.
Er waren er dus nog onderweg op de grote afstanden. Hooguit een 15 bikers heb ik in het totaal
vanaf de splitsing nog gezien, waaronder één vrouw.
De singletracks maakten nu plaats voor bredere platte
kiezelwegen door de bossen in de vallei van de Grote Kaliebeek. We reden via een poortje het militair domein
van Tielen binnen. Eerst over een smal
pad naast de omheining tussen jonge opgeschoten zilverberken, daarna over een
paadje door een grasvlakte. De pijltjes
waren hier op grote in de grond gestoken stokken bevestigd. In de verte zag ik het gezelschap van aan de
bevoorrading naderen. Op het militair
domein deden de oude vervallen loodsen vermoeden dat hier niet veel activiteit
meer is! Wie weet welke taferelen zich
hier in deze loodsen ooit hebben afgespeeld en hoeveel jonge gasten hier
destijds hun broek hebben versleten tijdens hun dienstplicht! We reden er over weinig gebruikte
wegeltjes. Militaire domeinen herbergen
meestal nog veel ongerepte natuur. Aan
nog een poortje volgde een aparte lus voor de 100 km rondom een stukje purperen
heide langsheen de randen van een grote kaalgekapte vlakte. Je kon horen hoe magere schichtige schapen,
die niet gewend zijn van veel menselijke aanwezigheid te zien binnen dit
militaire domein, de begroeiing uit de bodem rukten. De restanten van stronken en het losse zand
maakten het terrein ruw om er over te rijden.
De doortocht eindigde aan hetzelfde poortje en het tellertje klokte 60
km af!
Aan de uitgang van het militair domein stond een biker
zonder fiets een krant te lezen! Ik had
moeten vragen wat hij daar stond te doen!
In het zog van een eenzame rijder gevolgd, om twee mannen te zien die op
zoek waren naar het volgende pijltje!
Door elkaar te volgen hadden we gevieren hetzelfde pijltje gemist! Volgden een aantal langere stukken en wegen
door de bossen. De automatische piloot
ingeschakeld en trappen was de boodschap!
Ik was intussen toch al een behoorlijk aantal uren onderweg! Op 70 km vervoegden we weer een stukje van de
kidstoer over een mooi kronkelend paadje naast een beek om uit te komen aan de
ingang van De Hoge Rielen, een centrum voor jeugdkampen. Even verder kwam weer een splitsing. Daar stonden twee Mastentoppers te wachten om
te kunnen beginnen met het weghalen van de pijlen. Dat ik de laatste was, dat was niet zeker,
vermits de mensen aan de bevoorrading ook de 70 km hadden kunnen rijden. Ik was trouwens niet de laatste, want kort
voor de derde bevoorrading, toen mijn tellertje 75 km afklokte, staken nog twee
mannen me voorbij toen ik even aan de kant stond om een zakje gel leeg te
drinken dat Cracra me aan de bevoorrading gegeven had. In de hoop dat ik vleugels zou krijgen van
dit drankje! Vermoedelijk ben ik de
laatste geweest om de derde bevoorrading eer aan te doen. De mensen die daar voor spijs en drank
zorgden, waren al door rubber getipt over de komst van nog ene met een
papegaai op zn truitje! Op dat moment
ontving ik van hem een schalks berichtje waarin hij zijn aankomst meldde met de
mededeling dat hij mijn komst op de stop gemeld had en dat ik waarschijnlijk de
allerlaatste zou zijn om daar te passeren.
Smilies inclusief! Ik heb zijn
berichtje er dan ook integraal voorgelezen!
Na de derde bevoorrading bleven er nog 20 km te rijden. En voor dit laatste gedeelte leidde de toer
ons over een groot deel van de groene en een stukje blauwe vaste route door de
bossen van Kasterlee. De afpijling was
schaarser dan voorheen, maar het was al snel duidelijk dat het de bedoeling was
de vaste route te volgen. Op zeker drie
plaatsen kregen we lange bochtige singletracks voor de wielen waar het een
plezier was van te rijden. We passeerden
de bekende plekjes op deze route die ik vroeger al wel eens een paar keren ben
komen rijden: de kapelletjes, de residentiële wijk aan Boskant en de holle weg
met de imposante villas. Na 90 km begon
ik toch te verlangen naar het einde en telde ik de kilometers één na één
af. Temeer omdat het intussen was
beginnen regenen, wat gelukkig niet al te lang duurde. Ik was nog niet aan het einde van mijn
krachten, maar wanneer er een helling te bedwingen was, dan begonnen de benen
pijn te doen. Ik kwam onderweg nog een
biker tegen die traag reed. Hij had zich
danig bezeerd bij een val. Ik vroeg hem
of hij de toertocht reed, maar ik denk dat hij me niet goed begrepen had. Onderaan een zanderige afdaling kwam ik nog
een jong koppel tegen die ik vermoedelijk aan de tweede stop heb gezien, maar
ik ben niet zeker. Een bordje kondigde
de laatste vijf kilometers aan en dat waren er lange! We kregen nog een aantal flinke kuitenbijters
voorgeschoteld, waaronder een bergje op een terrein waar veel bomen gerooid
waren, in de buurt van een grote weg.
Mijn benen vertelden me dat het welletjes geweest was! En na op de kop 100 km kwam ik vele uren
later weer uit in de straat tegenover de sporthal.
De Mastentoppers waren al begonnen met de opruim, de mensen
van aan de derde bevoorrading waren ook ter plekke. Aan de tapwagen nog twee blikjes icetea
besteld en me nog even onder de tent gezet.
Gedurende het halfuur dat ik daar gebleven ben niemand anders nog zien
arriveren. Afscheid genomen van de
mensen ter plekke en na thuiskomst toch nog de moed gehad om mn bike te
wassen, mn schoenen proper te spuiten en spullen op te ruimen. Net op tijd klaar voor de regen kwam! En na deze mooie dag heeft het niet lang
geduurd eer ik in mijn bed lag te knorren!
Prijsvraag van deze rit: welke tekst stond er op de pijltjes
van MTB Mastentop? Deze was beslist niet
gelogen!
Toevallig gevonden op het traject 70-100 (grasvlakte
militair domein), opgeraapt en mee gewassen: armstuk in zwart en rood! Te bekomen na een berichtje!
Lees ook het verslag van deze toer door biker
Peter!
Dit verslag is ook te lezen op mountainbike.be en op mtb-you!
|