Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (22-28-45-65 km) van het Hamont MTB Team te
Hamont-Lo.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Vandaag in Hamont de toer van 65 km komen rijden.Na een etentje gisteren had ik niet bepaald
zin om op een zondag voor dag en dauw op te staan, en omdat ik bovendien nogal
veel tijd nodig heb om wakker te worden, was ik tergend laat aan de start.In tijd viel de verplaatsing anders nog
mee.Ik werd naar de parkeerplaatsen
voor het Salvatorcollege verwezen en bij het zien van deze school merkte ik dat
ik hier een aantal jaren geleden ook ben komen rijden.Na opzoeken in mn dagboek blijk ik er
zelfs al twee keren geweest te zijn, meer bepaald in 2007 (toen schreef ik nog
niet veel tekst) en in 2008.Ik had
inderdaad het gevoel dat ik ook ooit geparkeerd gestaan heb in een weide vlak
bij de kapel (gewijd in 1921 stond er op een gedenkplaat) waar we aan het einde
van de rit zijn gepasseerd.Ik was maar
net op tijd voor het sluiten van de inschrijvingen want ben om 10.25 u
vertrokken!Toch maar eens duidelijk
gevraagd of ik nog kon vertrekken voor de langste afstand met de melding dat ik
bovendien maar een trage rijder was!Maar het kon, als ik maar voor donker weer terug was!Ik heb dan ook maar een vijftal bikers nog
gezien onderweg, en vanaf de eerste bevoorrading geen enkele meer!
Het parcours was eigenlijk uitermate geschikt voor mij op
deze dag.Een overwegend vlakke tocht en
vaak in de bossen.Bij momenten waren er
wel langere eentonige stukken of wegen, maar die werden geregeld onderbroken
door leuke paadjes en singletracks, paadjes door mooie bossen en smalle tracks
tussen varens of waarbij je de lage takken tegen je armen voelde schuren.Een aantal keren werden singletracks benut
die, ervan gescheiden dooreen strook
bomen en groen, parallel liepen met toeristische fietspaden.Een eenzame wielertoerist die me voorbijstak
zal gedacht hebben van wat rijdt die kwibus nu op dat paadje, terwijl er hier
een biljartlaken voor de wielen ligt!
Na een kilometer of 15, een eindje voor de eerste ravito,
diende zich een technisch stukje aan met bochten en heuveltjes die niet zo
evident waren omwille van het mulle zand.Het meisje van een koppel jonge rijders dat me daarstraks
voorbijgestoken was, raakte hier wat op de sukkel en liet me weer passeren.Ik ben hen dan voor kunnen blijven tot aan de
eerste bevoorrading op 19 km.Daar lagen
nog stukjes banaan, wafels en lekkere cake met chocolade en kon je nog
sportdrank drinken.Er sloegen nog een
aantal rijders naar links af voor de grootste afstanden, maar ik vermoed dat ik
even verderop de laatste zal geweest zijn die voor de 65 km koos.Na de eerste stop heb ik geen bikers me nog
weten inhalen.Ik was wel niet alleen in
de bossen, want er liepen ook wandelaars, al dan niet met honden, rond en net
voor de afsplitsing van de grote afstand diende ik een koets met boerenpaard in
te halen op een bospad.
De splitsing tussen de 65 en de 45 km lag aan een baan.Ik ben daar even gestopt om het noodnummer
dat op bepaalde gemakkelijk te bereiken plekken was opgehangen op bordjes met
een zonenummer, even te bewaren in mn gsm.Als je dat niet doet, heb je het misschien nodig, doe je het wel,
misschien niet!En dat is altijd
beter.Daardoor stak de paardenkoets met
weer voorbij.Ik heb dan de route even
verlaten om eens tot aan de poort en de kerk van de Achelse Kluis te
rijden.Want ik had de toren daarnet
boven de bomen uit zien steken en hoorde de klok het uur slaan.Dat Trappistenklooster is van dezelfde orde
als de abdij in Westmalle, waardoor de link met het thuisfront weeral gelegd was.Spijtig genoeg is de Achelse Kluis niet
toegankelijk voor een bezoek.We werden
de grens over gestuurd naar een natuurgebied van Staatsbosbeheer Nederland,
aangeduid door een bord zoals dat in mn eigenste kontreien ook gebruikelijk
is.Ik houd van eenvormigheid!Zoals in heel Duitsland de straatnaamborden
er overal gelijkaardig uitzien!Niet de
zooi van verschillende borden per gemeente zoals in België.
Dra reden we door de vlakten en de bossen van de
Leenderheide.Het landschap daar is wat
te vergelijken met wat hier ten noorden van Antwerpen op de grens met Nederland
ligt in het natuurgebied De Zoom Kalmthoutse Heide in de streek rond
Bergen-op-Zoom.Alleen ziet de heide er
daar nu wat zwarter uit na de branden!En op de Brabantse Wal zijn er ook meer hoogteverschillen dan in Leende.Ook de zanderigheid is vergelijkbaar met
hier, daarom dat er hier in de grensstreek in de zomer geen toertochten
zijn.Er is soms geen doorkomen aan.Er stak me een biker voorbij die me vroeg of
ik de toer vanuit Hamont-Lo aan het rijden was.Het was één van de leden van het Hamont Mountainbiketeam die het
parcours afreed om te controleren of er nog bikers onderweg waren.Ja dus!Toch nog even wachten met ontpijlen tot den deze voorbij was!Hij zou aan de tweede bevoorrading
wachten.Alhoewel niet meer van de
jongste, reed die kerel gezwind door en kon ik hem niet blijven volgen.Na het doorkruisen van de heide en de bossen
in Leende kwam er dan het lastige stukje met een aantal brede wegen vol mul
zand naast de Baronie Cranendonck.Het
vroeg wat moeite om er door te komen.Gelukkig boden de met gras begroeide zijkantjes nog de mogelijkheid om
het zand wat te mijden.Verderop stond
de tweede bevoorrading met twee vrouwen voor een zwerfwagen (handig zoiets) en
vier Hamontse bikers die konden beginnen met het wegnemen van de pijlen na mijn
passage!Intussen was het ook knap warm
geworden nu de zon was doorgebroken.Ik
had nog een 20 km voor de boeg.
Op een bepaald ogenblik bemerkte ik pijltjes van een Nederlandse
vaste route.Dewelke is dat?Er lagen daar een aantal leuke smalle paadjes
in de bossen.Aan het bord dat de
laatste 5 km aankondigde stonden nog twee bikers van de club te wachten om met
ontpijlen te kunnen beginnen.Ze vroegen
of de toer me was bevallen.Bergen
hebben we hier natuurlijk niet!Daar
had ik vandaag ook geen nood aan, dan zou ik te veel afgezien hebben.Toen ik het industrieterrein naderde was het
hoogwater en moest ik een boom opzoeken.Ik hoorde stemmen en bemerkte twee bikers van aan de tweede stop die
pijlen wegnamen!Oei, we zijn te snel!Grappig eigenlijk!Dan passeerde ik de straten waarlangs ik
vanochtend met de auto naar de start was gereden.Nog twee grote pijlen van de splitsing
opgeraapt van het midden van de straat, vermoedelijk uit de rugzak gevallen van
de biker die ze was gaan weghalen.En
dan ben ik met die twee knoesten in de hand quasi gelijktijdig gearriveerd met
de groep mannen die de pijlen waren gaan weghalen.
Bij een drankje binnen nog even een babbel met die
mannen.Ze hadden vandaag een 500
deelnemers, waarvan een 100 voor de 65 km.Ik was eigenlijk benieuwd naar met hoeveel leden het Hamonts team was om
dit alles te organiseren.Slechts met
23!Toch een heel prestatie om zon
afstand uit te zetten en een toer te organiseren met zo weinig mensen.Voor het hangen van pijlen waren die mannen
twee dagen op pad geweest.Maar ze
hebben dat goed gedaan en mogen dat in de toekomst nog doen!En het waren nog vriendelijke kerels
ook!Een mooie dag beleefd en tevreden
dat ik de grote toer heb kunnen rijden, want voor een rit van 65 km was het
zeker de moeite van de verre verplaatsing waard.
Bruce Wayne, ik had me nog afgevraagd of je hier zou komen
rijden, want ik had op de routeplanner gezien dat Gotham City dichter bij
Hamont gelegen is dan de plek waar ik vandaan diende te komen!Maar om u te zien te krijgen had ik vroeger
uit mn nest moeten komen!En ik rijd
vermoedelijk ook veel te traag om Mr. C te hebben kunnen vervangen!
Dit verhaal kan je ook lezen op het Belgische forum en op
het Nederlandse forum:
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)