Toertocht (32-55-63-90 km) van TC De Markies te Bergen-op-Zoom.
Na moeilijk te zijn ingeslapen deed het vanochtend toch pijn toen de wekkerradio begon te spelen, ook al was het vandaag dan om te kunnen gaan biken, wat nog altijd beter is dan dat hij morgenvroeg zal beginnen spelen om te moeten gaan werken! Aangezien ik altijd veel tijd nodig heb om wakker te worden en me klaar te maken, zat ik omstreeks halfnegen in de auto op weg naar Bergen-op-Zoom om ginds een jaar later nog steeds geconfronteerd te worden met dezelfde wegenwerken en omleiding. Er zijn hier in de streek trouwens heel wat nieuwe wegen bijgekomen die niet door de GPS gekend zijn. Aan het aantal geparkeerde autos te zien waren er al heel wat bikers onderweg, want het was niet evident om nog een lege plek in te kunnen nemen. Dat lukte me uiteindelijk wel, ook al moest ik wat geduld oefenen en wachten tot de autoportieren van de geparkeerde wagens weer dichtgingen nadat de bikers hun spullen uit hun auto hadden gehaald langs de ene kant en er in geslaagd waren van hun overschoenen aan te krijgen langs de andere kant!
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Een vriendelijke dame aan de inschrijving ontving mn 3,50 euro en nadat ik een berichtje had gestuurd naar rubber-12 om het uur van mn vertrek te melden, kon ik om 9.30 u wegrijden. Om aan de eerste pijl al in verwarring gebracht te worden door gespannen linten om dan te zien dat het de bedoeling was het strand op te rijden. Ik heb daarna de eerste kilometers gesakkerd om door die zooi van gras, wakke grond en modder van de Molenplaat te geraken. Maar goed dat ik wist dat dit niet zou blijven duren, want zo een hele tocht moeten stoempen, dat zou ik snel beu geworden zijn. Toch een eigenaardige omgeving. Bij het begin lijken de gebouwen van de stad bijna met hun voeten in het water te staan, daarna duik je een gebied in quasi zonder gebouwen, maar toch met asfaltwegen. Toen ik de eerste extra lus van de langere afstanden beëindigd had, kruiste ik rubber die er nog moest aan beginnen. Daarna werden we nog langsheen bedrijven van de industriezone gestuurd, zodat de eerste tien kilometer van deze tocht weinig meer te bieden hadden dan te laten zien dat Bergen-op-Zoom best een grote stad is. Waar je dus ook eerst uit moet geraken om naar de bossen te kunnen.
Pas vanaf het punt dat we, na een baan te zijn overgestoken, naar boven werden gestuurd om de bebouwde kom van Halsteren te bereiken, kon het feest beginnen. Want we doken de bossen in en we kregen er meteen ook heuveltjes voor de wielen geworpen. Ik herkende de omgeving van toen de toertocht vanuit Halsteren hier passeerde, enkele maanden geleden zo goed als de opener van het toertochtenseizoen in deze streek. Een leuk stuk waarbij één heuvel met mul zand me toch liggen had. Een afwisseling van boswegen, paden en tracks voerde ons dan richting Fort De Roovere, wat er sinds de heraanleg heel anders uitziet dan toen deze toer hier twee jaar geleden ook passeerde. Toen was het hier veel woester en kregen we meer paadjes te berijden die nu waarschijnlijk verdwenen zijn. Maar het pad rondom heeft toch nog zn charme behouden en we verlieten het Fort langs de kant waar de toer van Halsteren er in dook. Staat daar trouwens ook een gebouw, een fort dus? We zullen eens op internet moeten opzoeken wat vroeger de functie was van deze plek.
Kort na de doortocht van Fort De Roovere kwam de bevoorrading met warme en koude drank, koeken met melk, goed voor het beendergestel, en bananen. Alles vriendelijk aangeboden door dames en heren van de organisatie. Ik werd er aangesproken door een Kaaiman, neen, niet door een krokodil, maar door bikerML (op het Nederlandse forum) van de Kaaimannen uit Roosendaal. Hij had me destijds bericht over hun toertocht nadat ik bij de club geïnformeerd had naar de datum voor het opstellen van een kalender met alle tochten uit deze streek. Eerst zou er geen tocht komen wegens de sluiting van de vertrekplaats, en toen er een alternatief was gevonden is hun tocht afgelast wegens geen toestemming voor het doorkruisen van de Rucphense heide, militair gebied. Wat in de toekomst ook problemen kan stellen voor andere clubs! En zo heb ik weer eens iemand van het forum ontmoet. De Kaaimannen hebben trouwens een ferm logo: bikers die op de rug van een krokodil rijden! Toen bikerML vertrokken was, kwam rubber-12 toe, even later gevolgd door josk. We raakten ook even aan de praat met een man en een vrouw, en deze vrouw met het blauwe jasje heb ik al meermaals op toertochten hier gezien. Ik denk zelfs dat ik haar ooit eens vermeld heb in één van mn schrijfseltjes nadat ik haar naar het einde van een tocht toe was voorbijgestoken terwijl ze moederziel alleen haar rit reed.
Daardoor ben ik deze keer toch langer dan voorzien blijven hangen aan de bevoorrading. Weer op weg kreeg ik al snel rubber en josk weer achter mij, wat niet zon goed idee is, want Strammer smijt alles dicht wanneer er in een klimmetje een dikke wortel opdoemt die geen vertrouwen inboezemt. Het stukje na de bevoorrading was trouwens amusant, met tracks die ons over heuveltjes door de bossen voerden. Rubber en josk reden iets sneller, een hele tijd heb ik ze nog van op afstand kunnen blijven zien rijden. Er reed ook een jonge vader in groen pak met zijn dochtertje in eenzelfde outfit. Even verderop vervoegden ze de rest van hun familie. Op het ogenblik dat ik die groep inhaalde, waren rubber en josk uit het gezicht verdwenen. Maar met het in groene pakken gehulde gezin achter me doken we op datzelfde moment Zoomland in om er te kunnen rijden over de vele leuke bulten en heuveltjes. De eerste bult had me anders weer liggen omwille van los zand, en dus voetje aan de grond, zodat de groene familie me weer op de hielen zat!
Veel andere bikers waren er niet meer, zodat ik een hele tijd alleen gereden heb. Enkel aan de volgende lus voor de grote afstanden kwam er nog een biker achter me aan op een plek waar het even stompen was door modderige plekken op een smal pad. Dat zal de lus Boslust geweest zijn. Verderop was de tweede bevoorrading. Rubber stond er, evenals de biker die me ingehaald had. Van josk geen spoor meer, die moet tussen ons beiden in gereden hebben en heeft waarschijnlijk de lus overgeslagen. Aan de bevoorrading stonden twee vriendelijke dames die ons overlaadden met bananen en koeken met melk, goed voor het beendergestel! Van de stukken banaan werd het bruin geworden eindje afgesneden, en ze werden zelfs voor ons vakkundig van de schil ontdaan! Ik vermoed dat wij de laatsten zullen geweest zijn om hier te passeren.
Weer doken we het bos in om te rijden over een track die de voorgangers gevormd hadden tussen een rij dikke boomstammen en een reeks modderplekken. Toen rubber en ik luttele kilometers verder op een grote baan uitkwamen (Huijbergsebaan), zagen we geen pijl meer staan op het kruispunt zelf. De toer bleek verder te gaan in de straat tegenover. Toen we weer meer in de bewoonde wereld kwamen, zagen we helemaal geen pijlen meer! Want leden van WTC De Markies waren al bezig ze te verwijderen! Ze zullen geen rekening gehouden hebben met mijn trage aanwezigheid! Waarschijnlijk hebben we daardoor het laatste stuk gemist, maar wij waren toch niet malcontent met 57 km op het tellertje.
Terwijl we In den Kajuit een Leffe bestelden, werden we gespot door Pcdoc en Lies, die na een babbel vertrokken. En na nog een tweede glas hebben wij het deze keer ook niet te lang meer getrokken. Mijn besluit om niet via de snelweg weer naar huis te rijden, dreigde verkeerd af te lopen toen ik net voor het centrum van Kapellen aan de kant moest voor een alcoholcontrole. Die twee glazen Leffe! Of ik al ooit eerder had moeten blazen? Toch wel! Na eens goed in de agent zn toestelletje geblazen te hebben, bleek ik safe te zijn. Het zal zijn omdat je gesport hebt, zei de agent. Ik had eigenlijk moeten vragen of ze intussen mijn gestolen fiets al hadden gevonden! Mn fiets is weer proper, die zag er niet uit, er stak nog overal gras tussen, de biker is onder de douche geweest en de wasmachine heeft haar werk weer gedaan. En zo hebben wij ons vandaag weer kunnen uitleven op een goed georganiseerde toer.
Link (Belgisch Forum): http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?p=1177503#1177503
Link (Nederlands forum): http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=75238&p=1271208#p1271208
|