Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Hoebelbike nightride (25-35 km) te Vlezenbeek op vrijdag 07-08-2015.
Zoals stilaan de gewoonte is op deze vrijdagavond richting Vlezenbeek gereden voor de tiende editie van de Hoebelbike-nightride vanaf de binnenkoer van de oude Baljuwhoeve. Alleen vorig jaar hebben we forfait gegeven omwille van het extreem slechte weer. Jari opgepikt op de carpool in Puurs en vlot tot in Brussel geraakt. Deze keer was het op de parkeerweide iets minder uitkijken geblazen want de visitekaartjes van de koeien waren goed opgedroogd en half vergaan. We bleken naast de wagen van Bulls69 en diens schoonbroer geparkeerd te staan! Ingeschreven en om 20.30 u waren we op weg.
Het vertrek verliep zoals steeds naast de hoeve, door de achterliggende weide en via de veldwegen linksaf en rechtsaf. Kort na het vertrek dienden we een voor de gelegenheid in de velden opgetrokken metalen brug te beklimmen! We dienden dan een straat met fietspad te kruisen om de veldweg tegenover in te slaan tot aan een volgende straat. Daar ging het niet zoals de vorige keer rechtdoor, maar dienden we twee keren links af te slaan. Op 3 km passeerden we daarbij de Witte Hoeve. Wit geweest in ieder geval, want het gebouw ziet er, alhoewel nog bewoond, vrij onderkomen uit met kapotte dakgoten. We bereikten een hoogvlakte en kregen op 3,50 km de eerste splitsing tussen de routes van 25 km en van 35 km. Gekozen voor de langste afstand.
Vanaf de splitsing konden we genieten van singletracks door de weiden en paadjes met een hobbelige beenharde ondergrond. Van 4 km tot 5,50 km ging het daarbij stevig op en af. In de verte zagen we een enorm grote betonnen zendmast staan. Patje2 stak ons daar voorbij. Hij was in het gezelschap van Wim, een fietsmaat van collega-verslaggever Jordain. Hij joeg achter Bulls69 en maat, maar had pech! Want korte tijd later staken die twee ons voorbij nadat zij eerder waren vertrokken! Ergens een pijl gemist en een lus extra gereden! En maar gas geven om iemand proberen in te halen die achter je rijdt! Door de velden reden we in de richting van de zendmast en doorkruisten daarbij even de rand van de bewoonde wereld van Sint-Laureins-Berchem, net zoals Vlezenbeek een deelgemeente van Sint-Pieters-Leeuw.
Vanaf daar kregen we voornamelijk assensporen voor de wielen. Overwegend landelijke asfaltbaantjes langsheen weiden met koeien voerden vanaf de grens met Halle ter hoogte van een beek tot in het dorp van Sint-Pieters-Leeuw. Na de doortocht van het centrum kwam reeds de eerste bevoorrading voor het lokaal van een schuttersgilde. 9 km om 21.00 u. Een jongedame zorgde daar voor de aanvoer van bananen, appelsienen, watermeloen, cake, frisdranken en sportdrank. Er was nog wat beweging aan de stop, maar vermits je hier al vanaf 18.00 u kon vertrekken, was de grote meute al voorbij. Na de stop reden we door enkele lange dreven van het Park Coloma en langsheen enkele knappe vijvers en keurig onderhouden uitgestrekte grasvelden. Het kasteel, eigendom van de gemeente, kregen we niet te zien, net zo min als de grootste rozentuin van Europa die op het kasteeldomein werd aangelegd.
Er volgden servitudes op en af door Sint-Pieters-Leeuw met een wel erg stevige klim in de Gaspeldoornstraat. Na een klim over een assenweg bereikten we een rustige grote baan tegenover een huis waar op de oprit een uit een boomstam gehouwen beeld stond, het hoofd van een soort kabouter of bosgeest. Met een wel erg grote neus. 12,50 km om 21.20 u. Landelijke paden en sporen door de velden volgden. Toen we op 15 km een grote baan moesten kruisen hebben we een pijl gemist. We dienden aan de overkant onmiddellijk rechtsaf een paadje in te slaan en zijn even rechtdoor gereden over het fietspad. Toen ik een eind verder aan de volgende straat geen pijlen zag staan, vertrouwde ik het zaakje niet en zijn we teruggekeerd. We waren niet alleen die fout reden, want er kwam nog een groep van drie Franssprekenden toe.
Vanuit de bewoonde wereld doken we opnieuw de velden in over zanderige beenharde paden. Rechts van ons zagen we een kleurrijk verlichte koeltoren staan, links vermoedelijk een ziekenhuis. Intussen was het pikdonker geworden. We werden er natgespoten door sproeiers die in de velden waren opgesteld! In deze omgeving kregen we het gezelschap van nog redelijk wat andere bikers. Wij komen op de meeste avond- en nachttochten nog slechts weinig echte nachtrijders tegen. De meesten rijden blijkbaar in de vooravond en zijn voor het donker weer binnen. 18 km om 21.50 u. We kregen veldwegen voor de wielen. Net voor het in rijden van een grasspoor hoorde ik een grote groep naderen. Ik heb die rijders van Damateurs uit Sint-Anna-Pede maar eerst laten passeren! En ze bleven maar komen! Het was wat lastig rijden op dit pad omdat je door de hoge veldbloemen, gras en de invallende duisternis het spoor zelf nog nauwelijks kon zien! Het pad kwam uit op de grote invalsweg die vanaf de snelweg naar Vlezenbeek voert en waarlangs we de start bereikt hadden.
We reden door de meer bewoonde wereld van Vlezenbeek om op 19 km een grote baan te kruisen. We reden een bos in waar met linten een parcours was uitgezet op een heuvelflank. Met een paar diepe kuilen en stevige kuitenbijters. Dit betekende dat we het terrein van de boomkwekerij en tuincentrum Inter-Arbo te Vlezenbeek bereikt hadden. 22 km. Eens het bos uit was tussen de plantvakken een crossparcours uitgezet met wasborden en andere hindernissen. Zulke artificieel aangelegde toestanden, dat is niks voor mij en enkel goed om mijn nek te breken. Dus ik heb hier en daar gekozen voor een chickenway! Het parcours eindigde tussen de vakken met tuinplanten. In de grote serre stond aan de onthaalbalie de bevoorrading opgesteld. Zoals altijd ruim met fruit, cake en drank, verzorgd door enkele dames. Een grote doodbrave Duitse Scheper probeerde er een graantje mee te pikken. Een stuk cake dat op de grond viel werd direct vakkundig opgekuist! Er waren nog bikers aanwezig en dat zorgde voor wat ambiance. De stop kwam op 23 km van het vertrek en wij waren daar omstreeks 22.15 u.
Het ging na de pauze de grens met Itterbeek (Dilbeek) over en de tocht bracht ons op 24 km tot aan het café In de Linde op de hoek met de Lenniksebaan, dezelfde baan als waarlangs Inter-Arbo en de nog te passeren Brouwerij Lindemans gelegen zijn! Alle cruciale spots in dezelfde straat! Want het was de bedoeling dat je het café via de voordeur binnen reed en er langs de achterdeur weer buiten kwam! Hoeveel tijd er tussen die twee handelingen verstreek, hing af van biker tot biker! Boerderijen, brouwerijen, boomkwekerijen en slijterijen, het wordt allemaal onveilig gemaakt tijdens de Hoebelbike! Voor mij hoeft het niet zo nodig, want ik kan niet konijnspringen om de ingang van het café binnen te rijden. Ook die steile metalen glijbaan bij het buiten rijden vertrouw ik niet. Ik kan zo stilaan de leeftijd als excuus beginnen inroepen!
Na de doortocht van het café volgde een snelle afdaling over een stoffige veldweg. De drie jonge kerels die we in Inter-Arbo hadden gezien en waarvan ik er één had horen vertellen dat hij nog maar een maand met mountainbike bezig was, stoven met veel stof voorbij. Nadien bereikten we donkere graspaden. Op 29 km reden we doorheen een strook bos over een grasspoor dat kwistig voorzien was van brokken steen. Ter hoogte van de volgende baan die we kruisten troffen we een biker aan die zonder licht op pad was, niet al te slim als je het mij vraagt! Vertrek dan vroeger! Het was nog een jonge knul. 23.00 u.
Stoffige poederdroge veldwegen en weidesporen op en af voerden ons tot aan de Brouwerij Lindemans. Vorige keer was hier een bijkomende loods in aanbouw. Die was nu keurig afgewerkt en in gebruik genomen. De te volgen weg werd gemarkeerd met tot muren netjes opgestapelde lege bierkratten en linten. Er was een hindernis uit paletten opgeworpen. Ik vroeg me af of hier tijdens de dagrit op zondag weer van dat lekker spul zou geschonken worden, een soort kruising tussen bier en schuimwijn: de Lindemans Faro! 30,85 km. Een stoffige veldweg leidde ons door de Laarbeekvallei om uit te komen aan het Revalidatiecentrum Inkendaal. Ziekenhuis Inkendaal is een gespecialiseerd revalidatieziekenhuis dat zich richt tot patiënten met neurologische, locomotorische en cardio-pulmonaire aandoeningen. Een hele mond vol en dus alle redenen om er beter weg te blijven!
We doken het naastliggende bos in om er te rijden over weinig gebruikte paden tussen hoog gras. Ik vermoed dat hier ook een eindje over privaat terrein werd gereden en zo goed als door de tuin van een huis. 32,50 km. Het ging al snel weer de landelijke omgeving in waar zandwegen ons in het nachtelijke duister en met veel stof weer naar de weide achter de Baljuwhoeve voerden. Om 23.30 u kwamen we daar na de beloofde 35 km toe.
De bikewash stond deze keer in de afhellende straat zelf opgesteld wat voor een goede waterafvoer zorgde. Er waren veel tuinslangen met ideale waterdruk voorhanden. Ons nog een broodje pens en drankje gepresenteerd op de binnenkoer. Het polsbandje kon je inleveren voor een plastiek tas met goodies, waaronder de klassieke waardebon voor een Hoebelboom van Inter-Arbor. Wie voldoende keren deelneemt kan een heel bos aanplanten! Nog nagepraat met Patje en Wim. De te luide muziek en het late uur dreven ons weer huiswaarts, want wij hadden nog een lange rit voor de boeg. Op de massagetafels lagen toen nog steeds mannen die onder handen werden genomen door vrouwenhanden. Zoals steeds was de Hoebelbike-nightride op alle vlak weer perfect in orde en hadden we kunnen genieten van het mooie Pajottenland en het gewemel rond de hoeve. Ferm dat enkele plaatselijke bedrijven daar aan meewerken en zich op deze wijze weten te promoten. Op de terreinen van Inter-Arbor kon je op zaterdag deelnemen aan een cross over het daar aangelegde parcours. Op zondag organiseerde Hoebelbike de dagtochten van 25 km tot 100 km. Maar deze keer had ik mijn zinnen gezet op de nog nooit eerder gereden toertocht in Holsbeek. Ook al zag de lucht er bij het vertrek dreigend grijs uit, alsof het na een warme dag zou gaan onweren, we hebben geen druppel gezien, tenzij dan aan dat veld met de sproeiers.
Artikels uit de nieuwssite van Sint-Pieters-Leeuw: klik hier voor de nachtrit en hier voor de dagtochten!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)