Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Nightride (35-50 km) van Zomaarbike te Sint-Anna-Pede (Itterbeek-Dilbeek) op vrijdag 24-07-2015.
In 2009 richtte Zomaarbike voor het eerst een toertocht in op zondag. In 2014 werd de toertocht verplaatst van de zondag naar de vrijdagavond. Aldus beleefden we dit jaar de tweede editie van de Zomaarbike avond- en nachttocht. Jari en ik zakten dus net als vorig jaar af naar de startplaats op de kermisweide in het ondanks zo dicht bij de stad Brussel gelegen landelijke Sint-Anna-Pede. Deze plek maakt deel uit van Itterbeek wat op zijn beurt een deelgemeente is van Dilbeek. Aan de tweede stop kregen we te horen dat het parcours niet hetzelfde was als vorig jaar. Zomaarbike hoopt op deze wijze een aantal parcours uit te werken zodat er jaar na jaar kan gewisseld worden. Jari opgepikt op de carpool in Puurs en we vonden een parkeerplek op nagenoeg dezelfde plaats als vorig jaar. Om 20.15 u ingeschreven en op weg na wat gesukkeld te hebben om mijn regenjasje nog bij in de rugzak te krijgen! Er was zwaar weer voorspeld met veel regen, maar het was vrij warm en ik zweette me te pletter in dat jasje!
De toertocht leidde ons uit het centrum van Sint-Anna-Pede via een aantal paadjes en grassporen, ook door een kleine strook bos. We reden daarbij langs en onder het indrukwekkende Pedeviaduct van de spoorwegen. Dit bouwwerk overspant de Pedevallei en werd gedurende de vorige jaren gerestaureerd en verbreed. Op 2,50 km werd voor de eerste keer een keuze gelaten tussen “gemakkelijk” en “moeilijk”. Gemakkelijk is voor mij al zwaar genoeg, dus scheidden even onze wegen. Jari koos in het zog van een andere biker voor “moeilijk”. Dit was een op de vaste route liggend spoor op de flanken van de spoorwegberm dat afgesloten wordt met een zeer steile helling. Er volgden een aantal beenharde hobbelige grassporen die niet altijd even gemakkelijk te berijden waren en een stevige inspanning vroegen! Een eerste Strava-challenge waar bikers zich onderling kunnen meten bestond uit een pittige klim tot 7,75 km. Boven arriveerden we aan een voetbalveld waar ik nog al gepasseerd was bij andere tochten. Pas hier kregen we nog eens een andere deelnemer te zien, de tweede slechts sinds het vertrek.
Aan de toegang tot een klein bos was weerom een keuze tussen “moeilijk”, zijnde een steile heuvel op, en “gemakkelijk”, rechtdoor een singletrack in. Deze plek herinnerde ik me nog van vorige keer. De track lag er wat nat, beslijkt en glibberig bij en de boomtakken zwiepten je om de oren. We vervolgden ons pad over veldwegen en sporen om op 10 km de bewoonde wereld van Sint-Martens-Lennik te bereiken. In een klimmend asfaltbaantje moest ik zelfs onderdoen voor drie kleine kinderen die daar met hun fiets speelden! Die zijn dat daar gewoon! We reden door Sint-Martens-Lennik en aansluitend Schepdaal (Dilbeek) waar we een leuke lange snelle afdaling over een veldpad voor de wielen kregen. Verderop bereikten we een heuveltop in een landelijke streek met een mooi vergezicht over de omgeving. Er hingen wel dreigende wolken en er vielen al de eerste druppels! Er reed daar ook een vrouw te paard.
Van 14 km tot 17 km konden we genieten van een knap stukje afwisselend parcours op het grondgebied van Sint-Martens-Bodegem (Dilbeek). Daarna reden we door een strook bos langsheen een beek, misschien de Pedebeek en volgden leuke goed te berijden grassporen. Hier kregen we op korte tijd zo’n tien andere bikers te zien waarvan de laatste Patje2 was. Patje had de 35 km al achter de wielen en was opnieuw gestart voor de 50 km. Hij rijdt wel vaker de kleine en de grote toer na elkaar. Met drie verder gereden en om Patje te kunnen blijven volgen moet ik wel meer dan een tandje bij steken! Omstreeks 17 km reden we in de Potaerdestraat van Sint-Ulriks-Kapelle voorbij de tuin die bulkt van de tuinkabouters op een grote rots! Er staat er zelfs een tussen met ontblote borsten! Ben hier eerder nog wel voorbij gereden. We moeten hier volgens Jari ook gepasseerd zijn tijdens de toertocht van Straf in Bergaf vanuit Opwijk dit jaar, maar ik heb er toen niet op gelet. 17 km.
Leuke paadjes en een ritje over een crossparcours in een bos leidden ons tot de eerste bevoorrading naast een tennisveld in één of ander park en zo te horen vlak aan de snelweg die achter de bomen verborgen lag. De bevoorrading was meer dan copieus met bananen, appelsienen, watermeloen, allerlei soorten koeken, speculaas en wafels, tot yoghurt toe! Bovendien was de ontvangst zeer vriendelijk en was er daardoor veel ambiance. We zijn er daardoor ook een tijdje blijven hangen. Bij het vertrek stelde Patje2 vast dat hij zijn reservebatterij die aan zijn fiets was vastgemaakt, verloren was! Mocht iemand ze gevonden hebben, hij heeft zijn gegevens aan de mensen van de organisatie doorgespeeld! De bevoorrading stond op 19 km van de start en we waren daar omstreeks 21.45 u. Nog enkele “bekenden” gespot van de nightride van het Waanzinnig Weekend Herfelingen van vorige vrijdag. Nog een pareltje aan de kroon van het Pajottenland.
Zandwegen voerden ons door een knappe omgeving over paden op en af naar Asse. Op 24 km kruisten we de Edingsesteenweg ter hoogte van de Taverne De Koekoek om naast de parking ervan het bospad in te rijden over een stukje van een vaste route. Na het pad onder de bomen met laaghangende takken ging het rechtsaf op de plek waar Straf in Bergaf een bevoorrading had staan. We konden dan genieten van een rondje op de Kruisborre waar enkele kuitenbijters voorbij de witte kapelletjes voerden. Op 26 km mochten we ook naar boven kruipen op het wortelpaadje naast het Kruis van Sjat. Voor mij is dat even te voet! Eens boven zijn we aan het eerste kleine witte kapelletje gestopt omdat Jari een lekke band had opgelopen. Voorlopig even geprobeerd of gewoon bijpompen voldoende was! We sloegen linksaf de grindweg Kruisborreweg in waarna een grasspoor ons naar de Kapel van Petrus Ascanus in de gelijknamige straat in Asse voerde. Net voor we de kapel passeerden hebben we halt moeten houden om de lekke band te vervangen. Net op dat ogenblik kregen we een korte maar fikse stortbui over ons heen! 22.30 u.
We reden verder in het nachtelijke Asse en bereikten de tweede bevoorrading op 34 km van het vertrek in een rustig asfatlbaantje aan een gsm-mast vlak naast de snelweg. Daar was hetzelfde ruime aanbod als aan de eerste stop. Een hele tijd staan praten met de drie mensen ter plekke. Toen we er vertrokken was het al 23.30 u. Naar verluidt hadden we nog zo’n 14 km voor de boeg. Een veldpad en een grasspoor leidden ons evenwijdig met de snelweg. Op een bepaald ogenblik was het wat uitkijken op een gevaarlijke afdaling. We doken een bos in en bij momenten zag ik pylonen van een hoogspanningslijn staan en aan de rand van het bos elektrische installaties. Mijn vermoeden bleek te kloppen, wij reden door het zogenaamde Borréboske in Sint--Ulriks-Kapelle (Dilbeek). De mannen van Itterbeek haalden heel wat uit dit bos, want op deze wijze was ik er nog nooit doorgereden! Het stuk dat niet door andere tochten wordt benut was de moeite waard om te leren kennen. Ook het stuk dat door de andere toertochten soms wordt gebruikt kwam aan bod. Het bos is blijkbaar opgeruimd, dat wisten de mannen van Straf in Bergaf me al te vertellen, want hier lagen vorig jaar nog vele omgevallen bomen. Het was er toen onaangenaam en zelfs gevaarlijk rijden omdat de afgebroken boomstammetjes vaak op ooghoogte naast de smalle paadjes uit het bos staken. Tot 37 km reden we door dit bos, vrij lang dus, om op het middernachtelijk uur uit te komen op de parking naast de weg waar Straf in Bergaf soms een bevoorrading en splitsing heeft staan. Niet bij de editie van dit jaar.
Het ging al snel een volgend bos in over paadjes met veel wortels die het rijden niet gemakkelijk maakten, zeker niet in het donker. Er zaten ook nogal wat korte bochtjes in de wegeltjes. Ik had de indruk dat de paadjes voor dit eerder technische intermezzo speciaal voor de gelegenheid opgekuist en vrijgemaakt waren! 39 km. Het ging daarna eventjes door de bewoonde wereld van ik vermoed Sint-Ulriks-Kapelle naar de langsheen een grotere baan gelegen Dilbeekse Visput. Vanaf daar volgden bijzonder knappe grassporen en paden in en langsheen een bos. In tegenstelling tot daarnet waren deze gemakkelijker te berijden en kon je hier goed snelheid maken! Het was er zalig rijden. Tot 42 km konden we genieten van deze leuke paadjes. 00.30 u.
Op 43 km kregen we nogmaals een eerder technisch bospad met veel wortels voor de wielen. Op 45 km volgden leuke servitudes door een meer bewoonde wereld. Hierbij werden we op 48 km nog eens goed afgepeigerd tijdens een zeer zware klim. Nog was het einde niet in zicht, want we verlieten opnieuw de bewoonde wereld om opnieuw door stroken bos en velden gestuurd te worden. In de verte hoorden we dan toch de muziek vanuit de tent waar de fuif intussen aan de gang was. Exact na de beloofde 50 km kwamen we om 01.15 u weer aan de kermisweide in Sint-Anna-Pede toe. We zagen geen licht meer branden in het tentje van de inschrijving en alles leek er opgeruimd. Daarom zijn we maar direct naar de auto gereden. Maar dan werden we toch nog toegezwaaid door de man die we aan de tweede bevoorrading gesproken hadden. Gewoonlijk gaan we na aankomst uit sympathie met de organiserende club nog wat drinken, wat deze keer niet zo was omwille van het late uur. Waarvoor onze excuses.
De nachttocht van Itterbeek was er eentje om duimen en vingers van af te likken. Ondanks de pech met de lekke band en de korte stortbui hadden we ons zeer goed geamuseerd. Het parcours was zeer doordacht in elkaar gestoken, ieder kon tijdens de rit iets naar zijn gading vinden, er zaten gemakkelijke en moeilijker stukken in, fikse klimmetjes en leuke afdalingen. De afpijling was goed in orde, de bevoorradingen meer dan uitstekend, de ontvangst overal even joviaal. De mentaliteit van de jonge mensen in het Pajottenland valt me elke keer weer in positieve zin op. Het enige wat jammer is voor de organisatie is dat er geen degelijk onderkomen is zodat de mensen bij slecht weer niet gemakkelijk zullen nablijven om nog wat te drinken. Deze toertocht is en blijft een aanrader. Met dank aan Zomaarbike voor alle geleverde inspanningen om er iets knap van te maken!
Een filmpje van Don Manolo Manuel Adan: klik hier of kijk hieronder!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)