Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Heirnistochten (20-25-35-50) van WTC Heirnis Gent te Gentbrugge op 18-04-2015.
Op zaterdag 18 april 2015 eens komen rijden in een streek die ik zelden aandoe voor een toertocht die ik nog nooit gereden had, meer bepaald de Heirnistochten van MTB Heirnis Gent vanuit Gentbrugge. Mijn maat Jari onderweg opgepikt in Waasmunster en voor de eerste keer in mijn leven ook eens onder het snelwegviaduct in Gentbrugge gestaan, want de start was vanuit de aldaar gelegen Vierde Zaal, pal naast de snelweg! Ingeschreven en om 12.45 u waren we op weg voor de tocht met een kidstoer en afstanden van 25-35-50 km. Ook wielertoeristen konden hier aan hun trekken komen, want tegelijk werden ook wegritten georganiseerd.
De tocht voerde ons vanaf het vertrek door een park met enkele leuke grindpaadjes. Onmiddellijk splitsten de kidstoer en de rit van 25 km zich af van de 35-50 km. We reden onder het viaduct van de snelweg E17, door een woonwijk en via servitudes tot aan de boorden van de Schelde op 3,50 km. We vroegen ons af of het wel de Schelde was omdat er meer slik dan water in de bedding stond! Gent-Zeehaven is duidelijk niet langs deze weg bereikbaar! We reden op een pad tussen de Schelde en het enorm grote kerkhof van Gentbrugge om de stroom te kruisen aan de eerstvolgende brug in het centrum van Gentbrugge. Daar reden we opnieuw evenwijdig met de Schelde in de richting van waaruit we kwamen maar dan op de andere oever. We maakten er gebruik van het jaagpad dat er in heraanleg was en ons voorbij een fabriek in afbraak leidde. Grote borden kondigden er de bouw van appartementsblokken aan die op de site met industriële archeologie zullen oprijzen. Met zicht op het slik in de Schelde! Residentie Slikzicht zou als naam kunnen dienen! Op 6 km troffen we op dit jaagpad de splitsing tussen de 25 km en de 50 km.
Voor de langste toer lieten we de Schelde achter ons om de bewoonde wereld van Destelbergen te doorkruisen. Op 7 km reden we meer off-road op een assenweg evenwijdig met een beek of kleinere waterloop tot de grens met Sint-Amandsberg. Hier kregen we op 8 km van de start de eerste twee andere bikers te zien. In de Kwadenplasstraat te Destelbergen troffen we een bord van de mountainbikeroutes die deel uitmaken van het vaste netwerk Schelde-Durme. We reden voorbij de Gallische Hoeve ’t Haeseveld, een plek met een lange historiek. Het betreft een gebouw, met een villa in Engelse cottagestijl met aanpalend een oud-industriële remise (inpakhal) en watertoren. Het oostelijk gedeelte van dit gebouw is momenteel het gelijknamige "Gasthof 't Haeseveld". Sinds 10 jaar bevindt zich op het zuidoostelijke gedeelte van het terrein eveneens de enige reconstructie van een Keltische hoeve in Vlaanderen uit de Laat-Ijzertijd (periode van 450-52 v. Chr.). Dit laatste gedeelte van het terrein (2000m²) wordt door de eigenaars van het Haeseveld, de familie De Gusseme-Martens, verhuurd voor 1 symbolische euro per jaar aan de VZW Gallisch Dorp.
We reden de Spoorwegstraat op, reden even verderop effectief naast de spoorweg om dan op 12 km off-road op te gaan ter hoogte van een stokoud hoevetje waarvan je niet gelooft dat ze nog bestaan! Zo’n oud krocht en blijkbaar nog bewoond! Vanaf deze plek voerden landelijke wegen over asfalt, grassporen en assenwegen ons over het grondgebied van Destelbergen. Vanuit de Groenstraat dienden we de drukkere Haenhoutstraat te kruisen ter hoogte van een bizarre villa met grote poorten en slotgracht! 16 km om 13.45 u. Rond 18 km reden we opnieuw door de meer bewoonde wereld van Destelbergen, voorbij zeer oude rijhuisjes en nieuwe villa’s. Een servitudepaadje over keitjes leidde ons achter de tuinen van huizen en villa’s.
Via deze weg arriveerden we op 19,50 km aan de oever van het Damvalleimeer. Daar waar we het park rond de vijver in reden werd een enorm appartementsgebouw opgetrokken met een diepe bouwput achter de tuintjes en koterijen van oude huizen. We kregen hier een mooi pad dat ons omheen een deel van de vijver loodste en voorbij nog andere waterpartijen en visvijvers. Eens daar voorbij staken we op 21 km de snelweg E17 over. We passeerden het restaurant Palinghuis Stapsteen aan de Lagen Heirweg nabij het Damslootmeer te Destelbergen. Vanaf deze schilderachtige plek stond de doortocht van Heusden op het programma. Daar kregen we het gezelschap van een meisje dat twee pony’s meevoerde. De doortocht van Heusden verliep voornamelijk over asfalt met af en toe een assenweg en een servitude. Op 25 km kregen we een bos voor de wielen. Het eerste gedeelte was een gloednieuw aangeplant bos op een plek waar het oude bos gerooid was, het tweede gedeelte ging door het resterende deel van het oorspronkelijke oude bos. Op 27 km kruisten we de ringweg R4 halverwege tussen de afritten van Laarne en Melle. 14.25 u.
Even verderop kwam de bevoorrading op 27 km van het vertrek op het terrein van een kleine manege met oude paardenstallen op de rand tussen de bewoonde wereld en weiden. Onder een tentje zorgden enkele mannen voor fruit, cake, koeken, sportdrank en water. Keuze genoeg en voor ieder wat wils. Een stralende zon kregen we er nog bovenop. Er was nog wat beweging van vertrekkende en toekomende bikers, ook al hadden we onderweg slechts sporadisch deelnemers ons weten inhalen. De meer gespreide vertrekuren op zaterdag geven natuurlijk aanleiding tot minder drukte op het parcours.
Na de stop maakte de kidstoer zich weer los van de ritten van 25-35-50 km en reden we door het landelijke Heusden tot de grens met Wetteren. In tegenstelling tot het eerste gedeelte van de toertocht over veelal verharde wegen, kregen we nu meer onverharde wegen, veldpaden en servitudes voor de wielen. Op 33 km reden we over de terreinen van een uitgestrekte boomkwekerij en kregen we veel letterlijke tegenwind in een assenweg. Op 34 km was er een splitsing waar de door ons gekozen route van 50 km apart ging van de 25-35 km. 15.00 u. Vanaf het gehucht Ten Ede (Wetteren) ging het afwisselend over onverharde paden en landelijke betonwegeltjes. Omstreeks 38 km werd onze aandacht getrokken door een tent met witte en rode strepen en veel spelende kinderen. We reden rakelings langs het zogenaamde Prullenbos waarin zich onder anderen een boomklimparcours bevindt, een speelbos, speeltuin en taverne. Op 37 km raakte het parcours de bewoonde wereld van Laarne ter hoogte van de buurtweg Veldekenslos en voerde een landelijk baantje ons naar het bedrijventerrein van Recticel. Daar worden isolatiepanelen gemaakt waarmee onder anderen één van de gebouwen op mijn werkplek werden ingepakt. 41 km.
Een ritje over mooie landelijke wegen en paden werd afgesloten met een mooi stukje parcours door een klein bos dat uitgaf in een villawijk van Destelbergen. Met uit de kluiten gewassen huizen van rijke mensen. Servitudes tussen groen leidden opnieuw tot de oever van de Schelde. 44,75 km. Daar liep een hond in zijn eentje rond. Het ging rechtsaf het jaagpad op en een eindje langsheen de oever van de Schelde. Het parcours boog van de Schelde weg ter hoogte van Melle. Mooie veldwegen en sporen voerden ons door een mooie landelijke streek. We reden rakelings opnieuw langs de plek van de bevoorrading wat verklaart dat ik in de verte bikers zag rijden toen ik daar was. Dat waren dus mensen geweest die de rit bijna achter de rug hadden. Op 48 km doken we een strook bos in en toen we daar even halt hielden kwam er een bekende toe! Hij had van de hele tocht voor ons slechts één enkele andere biker te zien gekregen! Het was Danny, ooit ontmoet tijdens het laatste gedeelte van een marathonafstand en sindsdien een aantal keren tegengekomen op andere tochten op uiteenlopende plaatsen in Vlaanderen, onder anderen na de intussen helaas ter ziele gegane toertocht Afrit 16 van de brandweer Leuven vanuit Heverlee Gasthuisberg.
Na de doortocht van het kleine bos bereikten we opnieuw het jaagpad langsheen de Schelde omstreeks 50 km van de start. 16.10 u. Na enkele landelijke wegen reden we naast de Schelde de snelweg R4 onderdoor, onder de brug via dewelke deze baan de stroom kruist. We reden dan even vlak naast de snelweg over een grasspoor om de rit te vervolgen quasi evenwijdig met de Schelde. We reden eerst onder en dan over dezelfde brug om de Schelde te kruisen. Aan de andere kant ging het lekker naar beneden om weer de velden in te duiken ter hoogte van het Kasteel Konincksdonk. 52 km. Eens daar voorbij doorkruisten we een open vlakte en werd onze aandacht getrokken door een jong geboortebos. Daar was het uitkijken voor een plotse afdaling naar een put met een bruggetje over een beek en een plotse klim over een pad met uitgedroogde diepe sporen en wortels! Een kerel op een bank vertelde dat hij van alle passanten niemand tot boven had zien geraken.
Het geboortebos ging naadloos over in het natuurgebied de Gentbrugse Meersen. Door het parkbos van vanochtend reden we opnieuw in de richting van de snelweg en het viaduct van Gentbrugge. Met deze mooie afsluiter bereikten we de finish omstreeks 16.30 u met 56 km op het tellertje. Binnen in een bijna opgeruimde zaal en in het gezelschap van Danny nog de in de prijs begrepen donkere uitgedronken. Ondanks het hoge gehalte verharde wegen en asfalt, zeker in het gedeelte voor de stop, hadden we in deze minder voor mountainbike geschikte streek toch een mooie en afwisselende rit voor de wielen gekregen. Het prachtige lenteweer maakte de tocht nog eens zo genietbaar. Wachtte nog de lange rit weer huiswaarts.
Jari zorgde voor de route op Google-Maps: klik hier!
Tom de Moor maakte een compilatie op beeld van de mooiste stukjes: klik hier of kijk onderaan!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)