Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Brabants Mooiste Veldtoertocht (25-50 km) van WTV Alphen te Alphen op zondag 09-11-2014.
De toertocht in het Nederlandse Ossendrecht en de toertochten in de naburige gemeenten kennen hoe langer hoe meer succes bij de bikers langs beide zijden van de grens tussen België en Nederland. Zelfs vanuit West-Vlaanderen komen bikers naar daar om te rijden. Het vroeg me dus wat overredingskracht om m’n makker ervan te overtuigen van deze keer eens niet naar Ossendrecht te gaan, maar “Brabants Mooiste Veldtoertocht” in Alphen te kiezen. Enkele collega’s hadden me onafhankelijk van elkaar deze tocht namelijk sterk aanbevolen. Meteen ook de kans om eens andere oorden op te zoeken en zelf vast te stellen of dit werkelijk Brabants Mooiste is!
Nadat ik Jari opgepikt had op de carpoolparking vonden we een parkeerplekje in de Engelbertstraat. Er was veel leven aan de start, maar geen overrompeling zoals onlangs in Chaam! Er kwam zelfs al een groep met kinderen toe die vermoedelijk de rit van 25 km al achter de wielen hadden! Als sympathiserend lid van de Mellowbikers uit Bergen-op-Zoom beschik ik over een lidkaart van de NTFU en deze bleek hier geldig, in tegenstelling tot in de streek van Ossendrecht. Aldus genoot ik nog van een euro korting! Jari dronk nog een bekertje hete koffie en om 9.20 u waren we op pad voor de tocht.
We lieten het dorp achter ons en reeds op de grote baan kwam er vlak na het vertrek de splitsing tussen de routes van 25 km en van 50 km. Op 2 km bereikten we de bossen waar we schier niet meer uit zouden komen. We kregen er de eerste knappe singletrack met kleine worteltjes voor de wielen. Mijn benen waren wat verzuurd en deden pijn terwijl Jari met zijn nieuwe bike en gloednieuwe voorvork het bos in stoof. Het was duidelijk dat het even ging duren eer ik warm gelopen zou zijn! We genoten van mooie bospaden met bomen in herfstkleuren en met de lage herfstzon in de ogen! De opgehangen pijltjes waren klein maar hel van kleur en vielen goed op. Van 7,75 km tot 8,75 km kregen we een bijzonder knappe singletrack op en af over heuvels. Hij maakte deel uit van een zwarte vaste route. Net op deze plek was het redelijk druk op het parcours met een mix van snelle en trage bikers. Voor mij kwam een vrouw, in het gezelschap van haar man, even stil te vallen in een put met natte plek en bochtje! 9.55 u.
Op 10 km kregen we een mooi lang spoor in groen gras op de rand tussen bos en velden, zodat je er kon genieten van een mooi uitzicht over de landelijke omgeving. Even verder reden we een heidegebied in en volgde een bospad dat door een dennenbos liep waar links en rechts van het pad dennen groeiden op redelijk hoge heuvels. Over de heuvels zelf liepen geen paadjes. Het was er zeer knap in deze zogenaamde Alphense Bergen! Ondanks het feit dat de GPS van Jari slechts een temperatuur registreerde van 7°C zweette ik me te pletter in mijn fietskleding! 12 km om 10.10 u. Tot 14,50 km volgde een zeer mooi deel van de route met singletracks op en af over paadjes in de Alphense Bergen, deel uitmakend van het Landgoed Baronie van Breda.
De twee afstanden kwamen weer samen op een bospad waar ik bikers van rechts zag afkomen. Dat werd ook duidelijk omdat er plots weer meer mensen op het parcours reden, waarvan een groepje met enkele kinderen. We kruisten een asfaltbaantje ter hoogte van een kapelletje en al snel merkten we dat we op deze plek ook gereden hadden tijdens de toertocht van Chaam. Tot 15,50 km reden we namelijk over paadjes die bij momenten vlak naast de omheining van een militair domein liepen. Na een smal paadje volgde in het bos een splitsing tussen de routes van 25 km en van 50 km op 16 km van het vertrek omstreeks 10.30 u. De grote toer reed dan door de bossen in de richting van ’t Zand. Dat bereikten we via de U-vormige singletrack rond een poortje aan de rand van dit recreatiedomein. Ook de tocht van Chaam passeerde hier. In tegenstelling tot toen reden we het domein niet binnen maar bereden we paadjes en singletracks in de mooie bossen rondom. Op 18 km ging het dan over een zanderig paadje toch naar beneden in de richting van de grote vijver van ’t Zand en over de track naast het water. Zeer knap! We passeerden ook de plek waar de tocht van Chaam van 5 oktober zijn pauze had staan.
Verderop ging het van de vijver weg linksaf een breder bospad in. Vanaf ’t Zand volgden zeer mooie paden door het bos, enkele keren afgewisseld met de overtocht van een heidevlakte. We hingen er een tijdje in het zog van een jonge deerne op de bike die we uiteindelijk toch weer kwijtgespeeld zijn toen een groepje van een viertal oudere mannen ons had ingehaald en een tijdje tussen haar en ons in bleef rijden tot ze voorbij konden steken. We passeerden nogmaals een vijver, het kan dezelfde geweest zijn op een andere plaats, en konden genieten van een eindeloze reeks bospaden. Op 25 km reden we nogmaals voorbij een grote vijver, ik gok op één van de Galderse Meren, waarbij we een eindje langs het strand reden. Op 25 km kruisten we een baantje ter hoogte van De Voskuil om aan de overkant onze weg verder te zetten in de bossen. Korte tijd later kregen we aan een heuvel de keuze tussen een helling van 10% en een van 36%, aangegeven door een bord dat daar permanent staat. Nog voor ik door had wat de betekenis was van dat bord, had ik al voor de moeilijkste kant gekozen!
We kwamen uit het bos tevoorschijn op de grote baan Alphen – Tilburg. Deze plek waren we vanochtend met de wagen gepasseerd toen we naar de start reden. Ik had er toen al twee bikers opgemerkt. We kruisten de grote baan en na een veldweg bereikten we op 27 km omstreeks 11.15 u de bevoorrading in de schuur van een hoeve. Veel viel daar niet meer te rapen: peperkoek, thee en tomatensoep. Er was buiten nog beweging en binnen zaten er bikers op stoelen die daar stonden. Toeval wou dat de moeder en de vader van Jari net toen daar arriveerden! Zij reden de kleine toer. Nog even staan praten alvorens weer te vertrekken.
Na de stop kregen we een portie zeer mooie singletracks in een bos. Omstreeks 30 km bereikten we voor het eerst tijdens de toer dan toch een stukje bewoonde wereld en reden we over een asfaltbaantje langs enkele mooie oude hoeven. Eens die landelijke straat uit dienden we de drukke Rielseweg te kruisen om aan de overkant een assenweg in te slaan. Een veldweg bracht ons naar een bos naast het militair domein. 32 km. We reden door het bos en exact op het middaguur bereikten we een splitsing tussen de routes van 25 km en van 50 km. Deze bevond zich op 33 km van het vertrek op een splitsing van enkele prachtige oude bosdreven met majestueuze eikenbomen! Hun kruinen in alle tinten van bruin overgoten met de najaarszon op deze mooie zondag in de herfst. Er volgden mooie singletracks in de bossen nabij Goirle. Bij het bereiken van een open terrein vanuit zo’n paadje deed ik me wel pijn aan een in het gras verborgen paaltje aan een poortje. We reden eerst over een zeer zanderig pad in open gebied. Daarna volgde tot 36 km de doortocht van statige eikenbossen over smalle sporen die zich in de bosdreven hadden gevormd. We doorkruisten daarmee weer een heel andere omgeving dan voorheen. Er liepen daar ook wandelaars rond.
Op 36,50 km kwamen we toe aan de rand van de Regte Heide. We reden over de heide, een knappe immense open vlakte die langs alle kanten omzoomd is door bossen. Ik zag in de verte enkele hoge gebouwen boven de bomen uit steken, ik vermoed van de stad Tilburg. Op de brede zandwegen over de heide kregen we in deze open ruimte wel af te rekenen met veel tegenwind! Uiteindelijk bereikten we één van de bossen aan de rand van de heide waar we nog voorbij een waterpartij reden. De omgeving was er zeer mooi. Er volgden dan nog enkele lastiger natter bospaden tot we uit een zandweg kwamen ter hoogte van de Golfclub van het Landgoed Nieuwkerk. Met 40 km op het tellertje om 12.30 u.
Vanaf hier reden we door het knappe bosgebied Halve Maan met singletracks in statige dreven. Aansluitend konden we van 42 km tot 45 km genieten van de doortocht van het bosgebied Oijevaarsnest met paadjes in de mooie dreven van dit knappe bos over een bruin tapijt van herfstbladeren. Om 12.55 u passeerden we een bord dat de laatste 5 km aankondigde en met 45 km op het tellertje klopte dat perfect! Deze laatste kilometers reden we door het Landgoed De Hoevens en over paden op de rand tussen bos en velden zodat je nog mooie uitzichten had er boven op! Op 48 km bereikten we opnieuw de bewoonde wereld en reden we over betonbaantjes in een landelijke streek. We bereikten de brug die ik daarnet al in de verte had zien staan. Het bleek een fietsbrug te zijn op het Bels Lijntje, dat is een fietspad op een voormalige spoorwegbedding dat ook in België komt en richting Turnhout voert. Even verder kwamen we weer toe aan Café Welkom dat blijkbaar naast het Bels Lijntje gelegen is. Om 13.15 u met 50,50 km op het tellertje.
We hadden hier kunnen genieten van een zeer knappe toertocht die de naam “Brabants Mooiste” zeker niet gestolen heeft. We doorkruisten gebieden met afwisselende landschappen, soorten paden en ondergrond. De pijlen waren duidelijk uitgezet, er stonden barelen aan gevaarlijke oversteken die u verplichtten van af te stappen en de vermelding van de reeds afgelegde afstand op diverse plaatsen was handig en correct. Bij slecht weer kan het hier blijkbaar wel een zootje zijn, hoorde ik mensen zeggen, maar vandaag hadden we schitterend weer! Eentje om te onthouden en nog eens te rijden!
De ouders van Jari zaten in de zon op het terras te genieten van een drankje. Ons daar nog even bij gezet. Na het afscheid, toen we ons aan de auto stonden klaar te maken, kwamen ze met hun wagen aangereden. Ze hadden slecht nieuws bij! De nog redelijk nieuwe Scott van de vader bleek ondanks slotvast van de fietsdrager te zijn gestolen! Gewoon uit de klemmen gewrongen! Fietsendieven die het gemunt hebben op mountainbikes worden een echte plaag in de gresstreek! Laat je fiets dus nooit onbeheerd achter en zet hem altijd in uw gezichtsveld! Of uw mooie tocht en zondag eindigen in mineur! Zoals mij ook ooit overkwam zo’n drie jaar geleden!
Jari registreerde de route op Google-Maps: klik hier!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)