Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Beerze Brave Veldtoertocht (25-35-50 km) van MTB Vessem te Vessem op zondag 06-04-2014.
Ook al was ik op zaterdag niet gaan rijden en naar mijn maatstaven op tijd, lees voor middernacht, gaan slapen, het deed toch pijn toen op zondagochtend de wekkerradio van zijn tak begon te maken. Het wakker worden verliep redelijk vlot, maar op het ogenblik dat ik wenste te vertrekken, was er toch weer iets wat roet in het eten kwam strooien. Had ik gisterenavond mijn voorband nog opgepompt, omdat deze na verloop van een week altijd leegliep, nu stond de achterband zo plat als een vijg! Deze fiets is nagelnieuw, maar stond al een tijdje in de winkel te koop, en allicht is het product in de notubes-banden aan vervanging toe. Ik vermoed niet dat er een lek in de banden zit, want anders zouden ze veel sneller leeglopen. Na oppompen blijven ze immers gedurende de hele rit op sterkte! Gezien bij de meeste mensen een lichte stress op de darmen werkt, kon ik daarna ook weer al m’n fietskleren afstropen om noodgedwongen de pot op te zoeken. Dat heeft natuurlijk ook z’n voordelen, want wat daar in valt hoef je niet mee te slepen tijdens de rit! Enfin, ik vertrok weer ruim een half uur later dan voorzien richting het Nederlandse Vessem, nabij Eindhoven en niet zo ver van de Belgische grens gelegen. Nadat vorig jaar een biker van MTB Vessem mij voor het begin van de lichtjestocht in Esbeek een flyer van de tocht van zijn club in de handen had geduwd en deze had aangeprezen, was ik daar toen al naartoe getrokken en dat was me goed bevallen en dus voor herhaling vatbaar. De tocht voert eigenlijk omzeggens voor de volle honderd procent door de bossen en ik heb niet liever dan dat!
Ik kreeg een parkeerplek toegewezen op nagenoeg dezelfde plek als vorig jaar en kon me de weg naar de start over een zandweg door het bos nog levendig herinneren alsof het gisteren was! Me ingeschreven in het lokaaltje aan de sportvelden van het sportpark De Lille, waar je een handig doorslagje van uw inschrijvingsbewijs met vermelding van een noodnummer kon meenemen, samen met een bonnetje dat recht gaf op een gratis Beerze Bier in De Gouden Leeuw op 2 km voor de aankomst na afloop! Alles veilig opgeborgen, want vooral dat laatste mocht niet verloren raken! Om 09.45 u was ik op weg, benieuwd naar wat de mannen van MTB Vessem voor ons in hun petto hadden op deze veelbelovende zondag begin april. Na een superdroge singletrack, over bijna bladgrond uit een droge bloempot, tussen de stammen van dennenbomen naast de sportvelden, bereikten we onmiddellijk de lokale bossen. We konden er rijden over zandpaden en singletracks à volonté. De ondergrond lag er zeer droog bij. Na 6,50 km kruisten we een zandweg die luisterde naar de naam Klein Halfmijl op de rand tussen bos en velden en volgens de kaart gelegen op het grondgebied van Oerle (Veldhoven). We doken er opnieuw volop de bossen in via de zandweg Grote Vliet over of in de buurt van een vaste groene route. Kort daarop kwam er een eerste splitsing tussen de routes van 25 km en van 35-50 km op 6,75 km van het vertrek. Na de doortocht van een strook bos en het dokkeren over een pad vol putten kwam er al snel een tweede splitsing, deze keer tussen de trajecten van 35 km en van 50 km op 8,00 km van de start. Gekozen voor de langste rit.
Een halve kilometer verder kwam ik even weer uit de bossen tevoorschijn op een landelijk asfaltbaantje. Op het volgende kruispunt stonden twee seingevers en ging het linksaf op een volgend rustig asfaltbaantje om een kilometer verder nogmaals twee seingevers te treffen op een kruispunt. Van 8,50 km tot 10 km reden we zo eventjes over rustige asfaltbaantjes doorheen een landelijke omgeving in open velden en langsheen enkele verloren gelopen boerderijen. Daarna doken we weer de bossen in en konden er rijden over knappe singletracks waarvan sommigen deel uitmaakten van een lokale groene vaste route. Op één daarvan was het wippen of stappen over een aantal stammen van omgevallen bomen. Het feestje met singletracks en bospaden ging zo verder tot ik na 12,75 km de bosrand bereikte naast een baantje waar aan de overkant de camping Molenvelden gelegen was, uitgerust met een grote speeltuin. Samen met nog een biker en een koppel wandelaars dat van de camping kwam en die ik later nog op mijn pad zou treffen, dook ik weer de bossen in. Daar konden we genieten van de vele paadjes in de bossen van het domein Molenvelden. Op 16 km kwam er de oversteek van een door twee seingevers bewaakt landelijk baantje en dook ik de Paddenweg in, vermoedelijk in Zandoerle (Veldhoven). Vanaf deze plek konden we rijden in de bossen van het domein Halfmijl. 10.40 u. Het eerste halfuur na de start kreeg ik nog bikers te zien, maar nadien was het zeer kalm geworden op het parcours. Dat was te verwachten vermits er maar tot tien uur kon worden ingeschreven en iedereen die na mij aan de start verscheen me inmiddels had ingehaald. Op 18 km kwam daar dan toch nog iemand in mijn wiel hangen en niet de eerste de beste. Het bleek niemand minder dan Jari te zijn, waarvan ik zo stilaan kan beweren dat hij een vriend geworden is die ik graag tijdens toertochten op mijn weg ontmoet. De rest van de rit hebben we samen uit gereden, ook al kreeg ik het tussen de 35 km en de 45 km lastig om hem te kunnen blijven volgen!
We troffen tijdens onze rit niets dan bospaden en singletracks die ons na omzeggens 22 km voorbij de vijvers Groot- en Kleinmeer voerden. 11.00 u. Helaas begon het te regenen, maar het bleef gelukkig beperkt tot een bui met enkele druppels. Terwijl Jari stopte om zijn regenvestje aan te trekken ben ik rustig blijven verder rijden om wat op adem te komen. Omdat hij blijkbaar toch ergens een pijltje had gemist in een haakse bocht en op zijn stappen was moeten terugkeren, bereikte ik na een aantal boswegen, bezaaid met grote keien, alleen de pauzeplaats op 25 km van het vertrek. Ze bevond zich langsheen een pad midden in het bos. 11.15 u. Na enige tijd kwam m’n makker dan toch toe, gehuld in zijn knalgele regenjasje en met in zijn zog nog een late starter. Aan de stop nog een babbel gehad met de biker van MTB Vessem die me vorig jaar de flyer had toegestopt in Esbeek en waarmee ik op het terras van De Gouden Leeuw nog had zitten napraten na hun toertocht hier voor de eerste keer gereden te hebben. Hij is er de oorzaak van dat ik deze genietbare tocht door de bossen leerde ontdekken. Alles aan de stop was nog aanwezig met bananen, honingwafeltjes, koeken en sportdrank om weer op krachten te komen.
Samen met Jari weer op pad voor de tweede helft van de tocht. Kort na de stop werd mijn aandacht getrokken door een man die achter een afsluiting in de weer was met één of andere werkje en gehuld was in een bizar pak met masker en hoed! Toch niet bezig met giftige stoffen? Tot ik in de gaten kreeg dat deze imker bezig was met zijn bijenkorven! Van na de stop troffen we zeer mooie singletracks, afgewisseld met soms zanderige bospaden, en dat feestje bleef duren tot aan de splitsing van de routes van 25 km en 35-50 km op 29 km van het vertrek. Op deze plek waren nog steeds twee seingevers present om ons naar de overkant van een iets drukkere baan te begeleiden. Na nog een reeks singletracks ging het de zandweg op die ons omstreeks 30 km door een vrij toegankelijk militair domein voerde. Daarop volgde nog eens een lange aaneenschakeling van leuke singletracks tot aan de splitsing tussen de routes van 35 km en 50 km op 34,50 km van het vertrek. Mij even afgevraagd welke keuze Jari zou maken, maar hij ging gezwind de richting van de langste rit uit. 12.00 u.
Was hij tot hiertoe vaak in mijn wiel blijven rijden, en hij is eigenlijk de enige waarvan ik dat kan verdragen, want ik houd er niet van dat iemand in mijn wiel blijft hangen, nu reed Jari een hele tijd voorop. Vermits de vermoeidheid zich begon te laten gevoelen, kreeg ik het bij wijlen lastig om hem te kunnen blijven volgen. Het was dus even op de tanden bijten, vooral dan op die enkele plekken waar we met tegenwind te maken hadden. We kregen niets dan een afwisseling van boswegen en singletracks voor onze wielen geschoven in een vaak zanderige omgeving. Omstreeks 35 km volgde een leuke singletrack die een iets meer technisch karakter had met enkele bulten op en af en veel boomwortels. We kregen ook een door boswerken enigszins gehavend paadje voor de wielen waar het laveren was tussen de achtergelaten resten van omgehakte bomen. Tot 41 km reden we door niks anders dan de bossen. Zo nu en dan werden we overvlogen door de vliegtuigen die vanaf Eindhoven opstegen.
Gedurende de laatste tien kilometer kregen we een afwisselend parcours van stroken bos en korte stukjes doorheen een meer bewoonde wereld in een open omgeving over veldwegen op de rand tussen bos en velden. Intussen was de zon meer doorgebroken en was het heerlijk rijden. Bij het inrijden van een bos vanaf het fietspad naast een iets grotere baan, zagen we onder een schuilhuisje een aantal mannen van MTB Vessem zitten, dezelfden die we daarstraks aan de stop gezien hadden. Klaar om de pijlen op dit deel van het parcours op te ruimen na onze doortocht. Vorig jaar zaten zij daar ook te wachten toen ik er passeerde. Kwestie van één van de sponsors van de club nog met een bezoek te vereren werden we doorheen een loods van de firma Verkooyen Machines geleid! Voor graafwerken groot en klein moet je bij Verkooyen zijn! In alle maten en soorten stonden ze er! Wanneer het tellertje de 50 km naderde bereikten we het dorpscentrum van Vessem en werd onze inspanning beloond op het buitenterras achter De Gouden Leeuw! Hier konden we de beloofde pint Beerze Bier achter de kiezen gieten. Maar eerst nog kennis gemaakt met de moeder van Jari die de rit van 35 km achter zich had en daar op hem zat te wachten. Deze plek, dicht bij de Beerze, was immers interessanter dan de aankomst twee kilometer verder. Moeder Jari is ook beroepsmatig met sport bezig en wat is er leuker dan dat moeder en zoon elkaar kunnen ontmoeten na het beleven van een gemeenschappelijke passie. Er zaten nog een deelnemer en twee mannen van MTB Vessem aan de tafel en zij toonden al direct belangstelling voor de manier waarop Jari met een applicatie zijn ritten registreerde op Google-Maps. De mannen die de pijlen hadden opgehaald kwamen ons vragen of we er bezwaar tegen hadden van het laatste stukje via de weg te rijden. Daar konden we na de mooie rit wel mee leven, zodat deze mensen ook de laatste pijltjes konden wegnemen. Het was tenslotte voor iedereen zondag en allicht moeten de meesten ook morgen weer aan het werk. Bij het nog genieten van een tweede pint Beerze konden we nog napraten over de gereden rit en al uitkijken naar het moois dat ons de komende lente en zomer bij leven en welzijn nog te wachten staat.
Het sportpark De Lille ligt eigenlijk langsheen dezelfde straat als De Gouden Leeuw, even verder dan de plaats waar deze de bossen in duikt. Zo ver dienden we niet te rijden, want bij het in rijden van het bos konden we rechtsaf de weg in waar verderop onze auto’s geparkeerd stonden. Om van daar de rit huiswaarts aan te vatten. Op de terugweg nog een ommetje gemaakt via Postel en Mol-Rauw om daar in een eethuisje de inwendige mens nog te versterken buiten aan een tafeltje, waarbij ik warempel een zomergevoel kreeg. Dat kon ook moeilijk anders na deze knappe en degelijk georganiseerde toertocht in het bosrijke Vessem. Hoogtemeters moet je er niet komen zoeken, net zo min als technische hoogstandjes, maar een rit die bijna integraal doorheen de bossen voert moet toch menig mountainbiker weten te bekoren. Mede dank zij het aangename gezelschap onderweg en na afloop kon ik deze Beerze Brave Veldtoertocht weer toevoegen aan het lijstje mooie herinneringen uit mijn leven.
Jari zorgde voor de registratie op Google-Maps: klik hier!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)