Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (25-40 km) van De Kaaimannen te Roosendaal op zondag 16-03-2014.
De vorige editie stond me nog levendig voor de geest, en zie, deze zondag was het weer tijd voor de derde editie van de city-mountainbiketrip van De Kaaimannen in Roosendaal (Nederland). Roosendaal ligt helaas net iets te ver om er van thuis uit met de bike naartoe te rijden. Bovendien is het geen dorpje, maar toch al een middelgroot stadje, dus was de kans groot dat ik ter plekke nog ferm had mogen zoeken naar de plaats van de start. Na de nightride in het Belgische Bazel was de nacht weer ultra kort geweest zodat ik niet met volle goesting mijn bed verliet! Desondanks verliep het wakker worden vrij vlot zodat ik even over achten richting Roosendaal kon vertrekken. Net zoals vorig jaar een parkeerplek gevonden op het Kadeplein dat gedeeltelijk onbeschikbaar was omwille van werken. Via een inrit tussen twee gebouwen bereikte ik de rommelige achteruit van Café De Veestallen waar ik me onder een afdak kon inschrijven. Even voor 9.00 u was ik op weg, maar ik reed al van bij aanvang enkele keren verkeerd! In een stadscentrum hangen zodanig veel bordjes dat het uitkijken was naar de te volgen pijlen en soms gokken naar de te volgen richting aan kruispunten met veel straten. Bovendien schrok ik me te pletter doordat een halve gare met gierende banden door een bocht kwam gevlogen. Een verdacht heerschap aan het stuur! Ofwel gestoord, ofwel opgefokt, ofwel dronken! Daardoor miste ik weer een pijl linksaf naar een grasspoor toe!
Het ging Roosendaal uit vanaf het drukkere centrum tot de kalmere buitenwijken, voorbij een rusthuis en een molen op 2,50 km. We reden een visvijver voorbij waar een dood konijn op het graspaadje lag te zieltogen. Verderop kruisten we een grote parking ter hoogte van een Indoor Skydive, een soort sporthal met middenin een grote betonnen cilinder waarin allicht de sprongen zullen worden uitgevoerd! Vanaf 4 km ging het over grassporen naast grachten en waterloopjes en tot 6 km over het landelijke asfalt Jac Maas Pad waar we te kampen kregen met veel tegenwind, ook al woei er ogenschijnlijk niets. Een landelijk asfaltbaantje bracht me tot in de nabijheid van de snelweg die rakelings het stadje passeert. Samen met de spoorweg Antwerpen-Roosendaal doken we via een brug de snelweg onderdoor. Er passeerde net een trein. Na 7,50 km sloegen we rechtsaf een graspaadje in en dienden we af te rekenen met water in een waadplaats. Er stond thans heel wat minder water in dan vorig jaar! Er had daar een fotografe postgevat om de bikers in haar lens te vangen. Het grasspoor liep tussen een gracht en de tuinen van huizen waarvan de laatsten letterlijk met hun voeten in een vijver stonden. 9.30 u. Eens een bocht om werden we een soort dijk opgejaagd die daar aangelegd geworden geweest is als buffer tussen een rij huizen en de spoorlijn. Halverwege moest je jezelf en je fiets tussen enkele dicht op elkaar geplante struiken trekken! 10 km.
Na het kruisen van de overweg ging het een klinkerbaantje in. Dan kwam er van 10 km tot 13 km het stuk waar ik vorig jaar een bloedhekel aan had en mij van toen is bijgebleven. Meer bepaald een aantal lange grassporen die over de flauwe hellingen op de oevers van een gracht lopen. Links en rechts van de gracht staan in de hoogte huizen. Bizar eigenlijk van zoiets in een stad aan te treffen! Het zeer slijkerige stuk op 12,50 km lag nog even vettig als vorige keer! Daar maar even te voet gedabd. Tot 13,50 km volgde nog een vrij beslijkt spoor evenwijdig met het water. Ik was tevreden dat dit stuk achter me lag! Na een oversteek ging het over asfalt richting de spoorweg waar de slagbomen naar beneden gingen om een Belgische trein te laten passeren. Thans bevond ik me in een landelijke omgeving waar enkele hoeven stonden, waarvan eentje te koop. Tot 18,50 km kreeg ik een paadje door het bos en verharde weg tot aan een grote baan met fietspad. Dat leidde me naar een complex met sportvelden waar heel wat beweging was.
Ter hoogte van de door jeugd ingenomen voetbalvelden was de bevoorrading opgesteld op 18,70 km van het vertrek. Niet op dezelfde plek als vorig jaar. Je kon er proeven van bananen, milky-way, snickers en sportdrank. Voor de derde keer trof ik hier dezelfde moeder en haar zoon die ik aan het einde van de tocht in Hoogstraten verder geholpen had met een binnenband! 10.30 u. Niet al te lang blijven staan aan de pauze. Na de stop volgde tot 19 km een zeer mooie singletrack in de omgeving van de sportterreinen en doorheen de bossen die er rond liggen. Ik trof er twee in een identiek pak gestoken en eerder traag rijdende mannen die ik tijdens de rit nog ettelijke keren zou ontmoeten! Het was volop genieten van dit knappe stukje in de omgeving van de manege Visdonk. Eens de manege voorbij voerde de rit me langsheen grote paardenweiden. Er liepen daar ook redelijk wat wandelaars en joggers rond. Ik vermoed dat Visdonk de place to be is voor de inwoners van Roosendaal om zich uit te leven op een zonnige zondag.
Na een zanderig bospad in het domein Visdonk volgde na 21 km de splitsing tussen de ritten van 25 km en van 45 km die er na afloop 40 km bleken te zijn. Een knap zandspoor leidde me er tussen bos en velden tot aan een zanderige dreef tussen hoge bomen die Nederheide werd gedoopt. Die naam kwam me bekend voor en dra zou ik weten waarom! Ik volgde er even het parcours van een vaste route en na een korte singletrack door het bos kreeg ik een zandweg tussen paardenweiden voor de wielen. 23 km. Het lange asfaltbaantje Nederheide bracht me tot aan de oversteek van de Achtmaalsebaan. Daar werd het duidelijk waarom die namen me zo bekend waren! Vorige zondag was de toertocht van Pek en Slik vanuit Essen-Nieuwmoer hier ook gepasseerd! Vanaf hier kreeg ik voor de tweede zondag op rij eenzelfde knap stukje voor de wielen. We staken de rustige grote baan over en doken het bos in over een singletrack die op 25 km ook een stuk open heide doorkruiste. De track dook opnieuw het bos in en lag er nog droger bij dan vorige zondag. De ondergrond is er zelfs keihard met wortels en de opeenvolgende bultjes en putten maken er een echt wasbord van! Ik reed er door de bossen op de Rucphense Heide. Na een zandweg waarnaast een verhard fietspad ligt, hetgeen ik letterlijk links heb laten liggen, bereikte ik de Roosendaalsebaan die daar overgaat van asfalt in zand en de bossen in duikt.
Knappe singletracks en zandpaden doorheen de Rucphense bossen werden er ons deel. Soms hobbelig, maar leuk om te berijden. Ze voerden me tot aan de Langendijkstraat die daar de grens vormt tussen Rucphen en Roosendaal. 28,50 km. In de Langenveldenstraat, een assenweg op de rand van bos en open veld, was het opboksen tegen de wind. Ook daar veel wandelaars. De weg bracht me opnieuw tot in de meer bewoonde wereld. Daar bereikte ik na 30 km een zeer bizarre woonwijk met nog vrij recent gebouwde huizen! Telkens twee tegen elkaar gebouwde woningen die samen het uitzicht hadden van een villa. Vrij groot naar Nederlandse normen. Er waren drie tot vier types woningen, maar de hele, vrij grote wijk, stond vol met allemaal eendere huizen! Hier en daar werd de wijk doorsneden door grote waterpartijen! Een zeer speciale plek toch wel! De fotografe die ik daarstraks al gezien had stond nu daar om de bikers op de gevoelige plaat vast te leggen! Na het rijden door De Krampenloop (wie krampen heeft moet soms effectief lopen om de pot nog op tijd te halen) ging het opnieuw een grasspoor naast het water tussen huizen op. Gelukkig lag dit er beter bij dan deze van daarstraks waar ik zo’n hekel aan had. Aan een bewaakte oversteek aan een brug over de gracht maakte één van de seingevers nogmaals een foto! Ik was echt populair vandaag! 11.35 u na 34 km.
Aan de overkant ging het nog even over een zandpad evenwijdig met de gracht. Er hadden duidelijk graafwerken plaats gevonden. Er volgde nog een bizarre singletrack die langs de twee kanten van een gracht liep en waarop langs de beide kanten straten met huizen dood liepen. Het was er wel leuk rijden en slalommen tussen de bomen. Na een zandheuvel te zijn over gereden keerden we langs de andere kant op onze stappen terug. 36 km. We doken een park in aan de rand van de bewoonde wereld, maar in plaats van rond de vijver te rijden zoals vorig jaar, ging het nu rechtdoor een smal paadje tussen bomen en struiken in. Ik arriveerde in een standingvolle villawijk waar de straten de namen van componisten droegen. Net zoals vorig jaar stonden daar Kaaimannen op post. Van uit de wijk werden we weer naar een singletrack geloodst die tussen twee rijen bomen en evenwijdig met een straat door het volle stadscentrum liep! Links de straat en rechts woonblokken. Zeer merkwaardig zo’n track in dicht bewoond gebied!
We naderden de snelweg die rakelings langsheen de stad passeert en ook daar stond een seingever om één en ander in de gaten te houden. Net voor het Visdonktunneltje, een fietstunneltje onder de snelweg door, ging het rechtsaf op het fietspad dat vlak naast de snelweg loopt, ervan gescheiden door de geluidsschermen. Links de snelweg, rechts grote woonblokken. We dienden het fietspad een hele tijd te volgen en kruisten daarbij nog eens het spoorwegemplacement van Roosendaal. Eens daar voorbij lag in de diepte een woonwijk waar de straten de namen dragen van Belgische provincies. 38 km om 11.55 u. Aan het einde van het fietspad werden we steil naar beneden gestuurd over het gras op de helling, reden we de Boulevard Antverpia in en zaten in het volle stadscentrum. Na een graspaadje doorheen een park passeerde ik nog een soort klooster, stak de drukke baan, waar fietsers voorrang hebben, over en arriveerde ik weer aan het Café De Veestallen op de Kade. Exact op het middaguur met bijna 41 km op het tellertje.
In tegenstelling tot vorig jaar toen bij mijn aankomst iedereen vertrokken was, met uitzondering van de organiserende Kaaimannen, Lies, Richard en Biezem01, zaten het café, de veranda en de “tuin” nog vol nagenietende mensen. De moeder en haar zoon nog zien vertrekken evenals Dorretje van de Mellowbikers. Ik had hem eerst niet direct herkend, maar dan zag ik dat het de mens was wiens voorvork gedemonteerd was geworden geweest tijdens een zogenaamde “tool-time” van de Mellowbikers, een bijeenkomst tijdens dewelke een technisch onderwerp in verband met de fiets uit de doeken gedaan wordt en die ik had bijgewoond. De vork werd toen niet meer volledig terug in elkaar gezet omdat er vuil in geconstateerd werd dat ter plekke niet meteen kon verwijderd worden. Ik heb toen één ding geleerd, meer bepaald dat ik beter met mijn poten van de vorkpoten af blijf! In het café stond de muziek loeihard en dat dreef me na het bestellen van een La Chouffe, kabouterbier volgens de Nederlanders, weer naar buiten. Na enige tijd spotte ik Richard en later ook Lies, druk in gesprek met bevriende bikers. Zij houden van biken en rijden met de koersfiets, maar ook van wat er nadien kan genoten worden. Ik ben er nog een hele tijd blijven zitten. Na de tweede kabouter en een zeer korte nacht had ik er moeite om wakker te blijven en een passerende dame was het niet ontgaan dat ik enigszins zat te suffen! Ik ben blijven wachten tot Kaaiman Niels terug was van het ophalen van pijlen omdat ik niet wilde weggaan zonder hem begroet te hebben. Na een korte babbel heb ik dan toch afscheid genomen zodat hij verder het gezelschap kon genieten van zijn clubmakkers.
Ik ben echter niet direct naar huis vertrokken! De man met het kleine kraampje met Vietnamese loempia’s stond er net zoals vorig jaar, maar mijn oog viel op het Cafetaria Hartje Stad op de hoek van het Kadeplein waar ik geparkeerd stond. Ik ben daar dan nog even iets wezen eten om de kabouters te neutraliseren. “Even” heeft ruim een uur geduurd, want het was er lekker warm zitten en ik was zo loom dat ik geen zin had om op te stappen. De fiets was gelukkig niet al te vuil zodat het schoonmaken niet al te lang duurde. Na een douche en de was werd het snel avond en vechten tegen de slaap om nadien als een blok in slaap te vallen. Er zijn mooiere tochten in deze streek, vooral naar Woensdrecht toe, maar de Kaaimannen verkopen de mensen geen appelen voor citroenen en spreken duidelijk van een City-MTB-toertocht. Ondanks dat toch veel off-road over vaak bizarre paadjes in het centrum van de stad en knappe doortochten van het domein Visdonk en de bossen aan de Achtmaalsebaan. Met een drogere ondergrond dan vorig jaar en prachtig weer hebben we ons daar in Roosendaal goed kunnen amuseren en de derde editie van deze toertocht kunnen toevoegen aan ons palmares! Ze krijgen ook de prijs van de meest opmerkelijke bewaakte bikeparking op een slordig stukje braakliggende grond achter het café, maar achter hoge hekkens waar je fiets veilig in het hoog opgeschoten gras kon liggen! Tip voor het Café De Veestallen: maak daar een mooi en gezellig buitenterras van!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)