Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Nightride (30 km) van de Kampse Pedaalridders in het militair domein Kamp van Beverlo te Leopoldsburg op donderdag 05-09-2013.
Omdat ik deze keer op donderdag het geluk had van wat vroeger te kunnen stoppen en op vrijdag van wat later aan de dagtaak te moeten beginnen, de moeite gedaan om op donderdagavond nog naar Leopoldsburg te rijden om er deel te nemen aan de nachttocht van de militairen in het Kamp van Beverlo. Geen last van abnormale verkeersdrukte zodat ik zelfs voor het aanvangsuur aanwezig was. Alle tijd om de lampen te monteren en me klaar te maken. Het startuur was voorzien om 20.30 u, maar men kon reeds inschrijven vanaf 20.00 u. De inschrijving was in ieder geval al goed georganiseerd. Je kreeg een kaartje mee waarop een codenummer was geschreven en werd verzocht van, alvorens het in te ruilen tegen een consumptie, je na de tocht te melden, zodat kon nagegaan worden of iedereen weer was toegekomen.
Omstreeks 20.10 u reeds vertrokken en met opzet traag gereden om een deel van de tocht ook in volstrekte duisternis te kunnen rijden, ook al was het in de stroken bos al behoorlijk donker. De aanvang van de tocht was al veelbelovend met leuke singletracks die zich op en af doorheen het bos slingerden. Na de prachtige nazomerdag was het buiten nog behoorlijk warm! Omstreeks 2,50 km raakte het parcours eventjes een betonbaantje ter hoogte van enkele gebouwen, maar doken we onmiddellijk weer het bos in! Meteen maar de lampen aangestoken. Even verder zag ik tussen de bomen een fel groen verkeerslichtje, maar dat bleek gewoon afkomstig van mijn eigen lamp die door groene reflecterende stroken op een pijl werd weerkaatst! Nog tot 3,50 km trof ik tracks doorheen het bos. Sommigen daarvan voerden me doorheen hoog opgeschoten gras, zodat je, mede door de schaduw van uw eigen lampen, soms moeilijk kon zien waar je reed! Tot 6 km trof ik brede, vaak zeer zanderige paden. Daarom zocht ik zo veel mogelijk de met een weinig gras begroeide zijkanten op. Intussen werden mijn zenuwen op de proef gesteld door de irritant lekkende tutter van mijn drinkzak en het slurfje dat intussen veel te kort geworden is om al rijdend te drinken! In het verleden sneed ik het versleten uiteinde geregeld af, of uit noodzaak omdat ik de versleten tutter niet meer los kreeg, maar dat kan natuurlijk niet blijven duren! Op vrijdag bij Hubo een plastieken slangetje gaan halen en het euvel voor anderhalve euro eindelijk voor eens en voor goed verholpen! Het slangetje was natuurlijk iets nauwer dan het origineel, maar door de uiteinden wak te maken in kokend water heb ik alles weer in elkaar kunnen krijgen. Het zit nu zo vast dat er geen druppel meer lekt en ik al rijdend weer kan drinken.
Van 7,50 km volgde gedurende een kilometer een strook bos met een minder zanderige en steviger ondergrond, eindigend op een grasspoor dat naast twee eeuwige groen geworden plassen voerde. Eens daar voorbij bereikten we de open vlakte van de Laakheide. Even voor 21.00 u was het nu donker, op een laatste oranje gloed na en met de eerste helderste sterren aan de hemel. 8 km. Brede zanderige dreven en sporen doorheen gras voerden me doorheen het open landschap. Omdat er maar gedurende een uur kon ingeschreven worden, waren er op dit ogenblik al veel gegadigden op het terrein en dat deed heel wat stof opwaaien! Dat geeft in het schijnsel van uw lampen hetzelfde effect als mist. Op 10 km trof ik een brede dreef over iets vastere grond. Bij het verlaten van de vlakte en het in rijden van een volgende bos, zag ik hele horden bikers op hun stappen terugkeren! Allemaal rechts afgeslagen in plaats van schuin rechts het bos in te duiken! Als er eentje verkeerd rijdt, iedereen daar achter natuurlijk! Aan het aantal lichtjes te zien waren er heel veel verkeerd gereden! 12 km. Het zal zelden zo druk zijn op het militaire domein. Treintjes bikers reden over de zanderige paden. Allicht waren er die letterlijk in het zand beten of zoals ondergetekende een lichte vloek onderdrukten wanneer ze op de graskant plots geconfronteerd werden met een in het gras verstopte stronk of boomtak. Hier en daar moest ik toch even van de fiets om door het mulle zand te dabben.
Onderweg kwam ik Jean-Paul tegen. Hij had net als ik een beetje spijt dat hij naar hier gekomen was. Omwille van de drukte en de overdaad aan zand! Hij had het kunnen weten van de eerste editie vorig jaar. Toen was het minder droog weer en lag het er hier ook vrij zanderig bij. Zelf was ik er toen niet bij. Gelukkig zouden we na afloop onze mening kunnen herzien. Op 15 km trof ik de bevoorrading op een grote open plek. Gelukkig, want er troepten daar heel wat bikers samen! De mannen achter de tafels hadden het zeer druk met het op peil houden van de voorraad bekertjes, fruit en cake! Ik trof er nog een aantal fervente nachtridders waarvan je kan verwachten dat je ze op een nightride zal treffen: Nico, Luc, Patje en nog iemand waarvan ik de naam niet (meer) ken. Nico gaf even een demonstratie van zijn megaverlichting.
Iets voor de anderen vertrokken omdat ze mij dadelijk toch weer zouden inlopen. Tussen 17 en 18 km troffen we enkele zeer mooie singletracks in het bos. Afgewisseld met meer zand dan goed voor me was! Tien minuutjes later ben ik gestopt om de batterijen van mn lampen te wisselen omdat mijn licht fel begon te verzwakken. Ik kreeg bikers te zien die een fellere lichtbundel mee hadden, maar ook mannen die maar een zwak lampje bij hadden, eigenlijk te weinig licht voor een nachttocht! 20 km. Vanaf hier tot 25 km kon ik zo stilaan mijn mening van daarnet beginnen te herzien. Want er kwamen zeer plezante singletracks, zowel door stroken bos, als doorheen vlakten met hoog gras. Intussen hadden de meeste bikers me ook al ingehaald en was het rustiger rijden op het parcours. Ik slaagde er zelfs in van bikers in te halen, en dat wil al wat zeggen! Eén daarvan kwam maar traag vooruit en dat was waarschijnlijk wel te wijten aan het feit dat zijn licht op sterven na dood was! Ik vermoed dat ik hem zelfs twee keren heb ingehaald. Waarschijnlijk heb ik onderweg halt gehouden en is hij me in het zog van anderen weer voorbij gereden.
Omstreeks 26 km kwamen we eventjes in de bewoonde wereld voorbij enkele huizen in een oranje verlichte straat in Leopoldsburg om een weinig verder weer het bos in te duiken. 22.50 u. Van daar af stonden er weer leuke singles op het menu en konden we omzeggens tot op het einde door de bossen rijden. Omstreeks 29 km ben ik even gestopt omdat de lichtbundel van mijn helmlamp de enorm dikke en gladde stam van een immense boom verlichtte! Ik vermoed een soort uitheemse uit de kluiten gewassen cipres. Die viel echt op! Van tussen de bomen ontwaarde ik de oranje verlichting van de betonbaantjes op het militair domein en via een aantal met linten afgespannen paadjes bereikte ik de aankomst. Na 30 km even over 23.00 u. Daar liepen bikers rond wiens gezicht zwart zag van het stof! Ik weet niet of ik er ook zo uit zag! Mijn benen hingen in elk geval goed vol zand.
Soms is het geluk eens voor de laatkomers. Jean-Paul duwde zijn inschrijfkaartje in mijn handen, want ging op zoek naar zijn wasgerief. Luc gaf me een te veel gekocht drankbonnetje, want vertrok huiswaarts vermits hij morgen weer op tijd op moest. Mijn aankomst gemeld en mn kaartje verzilverd voor een pint. Het was hectisch achter de toog. De organisatie van de drankvoorziening liep wat mank, de mensen waren er wat te klein behuisd en onderbemand. Er had ook een vrouw postgevat met een bestelwagen met frituur, maar deze keer het karakter gehad om de vettige hap te laten passeren. Nadat ik het stof doorgespoeld had heb ik ook de douches opgezocht. Jean-Paul en Patje kwamen daar fris gewassen buiten. Patje had in de kleedkamer nog een en ander te vertellen over de komende nachtritten. Na een lekker warme douche nog even buiten gezeten en bij het genieten van nog twee pinten de bewaakte fietsparking langzaam leeg zien lopen. Volgde nog een dik uur rijden huiswaarts. Ik bleek niet de enige nachtraaf, want een buurman kwam ook nog van ergens toe. Hij dacht dat ik met een lekke band zat omdat de autokoffer open stond en hij de fietsdrager waarschijnlijk voor een krik aanzien heeft! Omdat ik als een blok in slaap ben gevallen was ik de volgende ochtend na een vrij korte nacht toch nog relatief uitgerust voor de laatste werkdag van de week.
De organisatie was in ieder geval goed doordacht met het aan- en afmelden. Duidelijke afpijling met reflecterende pijltjes. Bewaakte fietsparking aanwezig, bikewash niet gebruikt. De grote drukte op het parcours en het zeer zanderige middenstuk vielen me wat tegen, maar dat werd dan weer ruim goedgemaakt door de singletracks bij aanvang en de laatste tien kilometer die zorgden voor een knappe uitloop van de tocht en van wachten om snellere treintjes te laten passeren is nog nooit iemand doodgevallen. Dus tevreden weer naar huis gekeerd na dit extraatje op een avond tijdens de week, dank zij de Kampse Pedaalridders en hun medewerkers in Leopoldsburg.
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)