Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (13-25-40 km) van de Hoekse Trappers te Essen-Hoek op zondag 28-10-2012.
Omdat ik de zaterdag pas zeer laat te bed was na de
toertocht in Merksplas en aansluitend de nightride in Bonheiden, gekozen voor
een toertocht dichter bij huis om helaas ander moois te moeten laten
passeren.Er evenmin voor gekozen om van
thuis uit met de bike te vertrekken, zodat ik s morgens iets langer kon
blijven liggen en omdat ik de startplaats, meer bepaald het College in Essen,
niet exact wist zijn.Mijn uitermate
smerige fiets, er waren enkele ferm vettige stroken in Bonheiden, stond nog op
de drager en om de buren te sparen heb ik nagelaten hem eerst schoon te
maken.Gelukkig heeft dat geen problemen
gegeven tijdens de rit.Mijn auto
geparkeerd op de berm naast de weg in het bos, een straat die achteraf gezien
de Nolsebaan bleek te zijn.Ik stond er
ruim een kilometer van het college verwijderd.In de sporthal werd het duidelijk dat de Hoekse Trappers een grote
opkomst verwachtten, want er was een grote zone afgebakend om na afloop te
kunnen tappen.De vele glazen in alle
maten en soorten stonden al klaar.Me
ingeschreven aan de democratische prijs van drie euro voor leden van een bond.Nadat ik aangesproken was door een jonge
biker die vroeg of ik was wie ik ben, kon ik om 9.45 u van start gaan.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
We verlieten het domein van de school langs de zijde van de
grote kapel, bijna een kerk, met boven op de toren een immens
heiligenbeeld.Die toren had ik bij
eerdere tochten in deze streek al wel eens in de verte zien staan.Het college ligt er trouwens vrij afgelegen
midden imposante bossen.De eerste
kilometers verliepen over verharde assenwegen doorheen bossen waarin tussen de
bomen huizen en buitenverblijven gebouwd staan.Wat aan een mij passerende Nederlander de opmerking ontlokte dat wij
hier zelfs geen gewone weg hebben.Als
ik hem goed begrepen heb tenminste, want ik kon hem niet al te best
verstaan.Al snel kwam er op 3 km een
splitsing tussen de routes van 15-39 km en de tocht van 25 km op een kruispunt
van assenwegen in het bos.Er sloegen
heel wat rijders af naar de 25 km.Begrijpelijk vermits de rijders op de langere routes gewoonlijk vroeger
vertrekken.De inschrijvingen sloten
hier om tien uur!
Een kilometer verder ging het een veldweg op om omstreeks
4,5 km een paadje te bereiken langsheen de spoorweg van Antwerpen naar
Roosendaal.Het paadje kwam uit op een
asfaltbaantje dat we dienden te volgen.Het kwam me bekend voor, we werden naar de Wildertse Duintjes
geleid!Aan het einde van het baantje
was een parking waar heel veel mensen met stadsfietsen stonden.Daar was duidelijk afgesproken voor een
fietsuitstap op zondag.Het weer was er
ook naar, met een prachtige herfstzon.Voor de bikers ging het rechtsaf een paadje in tegenover de parking om
de bossen van de Wildertse Duintjes te betreden.Van 6 tot 9 km hadden de Hoekse Trappers hier
een traject uitgepijld over de vele plezante singletracks met bochtjes, bultjes
en heuveltjes op en af.Een echte
speeltuin voor bikers is het daar! Ze
hadden er echt alles uitgehaald wat er uit te halen viel, want het betreft hier
per slot van rekening een gebied dat zich slechts over een kleine oppervlakte
uitstrekt.Het viel me op dat er ondanks
mn late start nog steeds grote groepen bikers op komst waren.Omstreeks 10.15 u lagen de Wildertse Duintjes
achter me en reed ik opnieuw over verharde assenwegen tussen huizen en
bungalows.Ik zou er zelf toch niet zo
voor te vinden zijn om in zon bos te wonen.Met alle smurrie en natte afgevallen bladeren rondom uw stek!Er waren mensen bladeren aan het vegen.Het zal veel uitgehaald hebben met het pak
dat nog moest komen te vallen!
Exact 10 km na mn vertrek kwam ik vanuit een assenweg uit
op het betonbaantje waarlangs ik daarstraks naar het college was gereden en
waarin ik enkele kilometers verder geparkeerd stond.Ik had toen moeten inhouden voor bikers die
plots van achter de hoek kwamen gereden en even moeten wachten om enkele
treintjes te laten passeren.Een
gevaarlijk punt!Die eerste tien kilometers
waren mij al uitstekend bevallen en als er nog van dat zou komen, dan kon deze
dag niet meer stuk!Er volgde
onmiddellijk een splitsing voor de routes van 25-39 km en 15 km waar we door
seingevers de Nolsebaan over werden geholpen.Die mannen was ik daarstraks met de auto gepasseerd.Het ging opnieuw de bossen in door een brede
dreef vol plassen en afgevallen bladeren waar zich op de zijkant naast de
boomstammen een track gevormd had.In
een bocht van het bospad zag ik het eenzame jagershuis staan.Dat betekende dat wij de Kalmthoutse Heide
naderden in de omgeving van Stappersven en de Verbindingsstraat.Ik had er geen benul van dat deze plek zo
dicht bij Essen-Hoek gelegen was.11,5
km om 10.30 u.Inderdaad, na nog een
bospad bereikte ik na 13 km de kale heide die vorig jaar einde juni op die plek
door een brand verwoest werd.De
verbrande bomen waren gerooid en afgevoerd.Enkel de zwarte stronken getuigden nog van de natuurramp.In de verte glinsterde het Stappersven in de
najaarszon.
Het paadje door de heide bracht me tot aan de
Verbindingsstraat, dit is een autoluwe asfaltbaan die dwars door de heide loopt
en op zonnige dagen als vandaag gebruikt wordt door wandelaars en
wielertoeristen.Het ging ruim
anderhalve kilometer langsheen het asfaltbaantje naast de plaatsen waar de
brand gewoed heeft, waardoor één van de meest bekende plekken van de heide
gedurende jaren een kale en desolate aanblik zal bieden.Jammer.De omgeving ziet al weer groen, maar vele dennen zijn gestorven en afgevoerd.Eens de hoofdingang aan de parkeerplaats en
de zitbanken voorbij, ging het linksaf het bos aan de heide in over een
plezante mij onbekende singletrack op en af over bultjes en doorheen hoog
opgeschoten heidegras.Daarna volgden
mooie bospaden. Ik kreeg er even het
gezelschap van een Nederlander die me vroeg of ik de toer van Essen aan het
rijden was.Ja, de route van 40 km
waarvan ik er ongeveer 17 achter de wielen had.Even verder was er een splitsing tussen de routes van 39 km en 25 km op
een kruispunt van zandwegen op de grens tussen velden en bos.De Nederlander ging linksaf richting de 25 km
een zandweg in.Er reed ook een trio
oudere mannen, waarvan één met een opvallend gele fluojas, en die kwamen nog
trager vooruit dan ik.Voor mij was het
rechtdoor het bos in over een zandweg die luisterde naar de naam
Groenendriesstraat op het grondgebied van Kalmthout.
Na een ritje doorheen het bos bereikte ik op bijna 19 km een
kruispunt van zandwegen waar van links een biker naderde.Dat was dus het paadje voor de shortcut van
de route van 25 km.Voor de langste
route was hier dus een extra lusje van een 2 km uitgezet geworden geweest
doorheen de bossen rond de Kalmthoutse Heide. We moesten een smal zanderig paadje in
waarvoor een dikke wortel lag.Even halt
gehouden en gezien hoe drie Nederlanders de wortel overwonnen.Er volgde een iets moeilijker paadje over
veel boomwortels dat ons langsheen veld en bos stuurde.Even verderop trof ik weer een splitsing
tussen de routes van 25 km en van 39 km midden op een bospad en op 20 km na het
vertrek.
Het ging rechtsaf naar een mooie singeltrack toe, rijdend
doorheen hoog heidegras met hier een daar een te overwinnen bultje.Er volgden plezante zanderige bospaden met
pukkels op en af.De kleine groene
bordjes maakten me intussen duidelijk dat ik het gebied van de Nederlandse
Brabantse Wal had bereikt, een zanderig natuurgebied met voormalige zeeduinen
en dat aansluit bij de Kalmthoutse Heide.Ik trof er vele wandelaars, een aantal keren hetzelfde viertal, en een
aantal tegenliggers per bike.Van 22 tot
23 km kon ik samen met nog enkele anderen mijn hartje ophalen over een mooie
singletrack op en af langsheen de bosrand.Ergens halverwege was het even oppassen voor een fiks uit de kluiten
gewassen opstekende wortel.Er volgden
nog mooie bospaden.Even voor 24 km
stond ik even aan de kant na een bocht in een bospad en staken vier bikers van
La Pipe uit Stabroek me voorbij.Zo af
en toe kom ik er wel eens iemand van tegen op de lokale toertochten.Het was intussen 11.30 u geworden.Omstreeks 25 km reed ik over een open
heidevlakte.Die had ik daarstraks bij
aanvang van de lus in de verte voor me zien liggen en er bikers zien
rijden.En ondanks mn late start reed
ik hier nog steeds niet alleen.
Een lange zandweg leidde me tot de bevoorrading op 26 km na
de start.Daar moet ik toch wel bij de
laatsten geweest zijn.Een banaan
gegeten en een kommetje soep en een beker sportdrank gedronken.Mannen en vrouwen die er voor het lekkers
zorgden, waren fel aan de praat met een biker van De Heidestoempers uit
Kalmthout die er was toegekomen.Die man
had veel te vertellen.Hij ergerde zich
onder meer aan de mogelijke komst van windmolens nabij zijn woonst.Dat waren volgens hem fameus grote wieken die
je hoort zoeven in de wind.En dan
telkens de schaduw ervan in uw keuken: licht, donker, licht, donker, Hij illustreerde zijn verhaal met duidelijke
gebaren!Tot hij merkte dat hij er de
laatste was!Dan kan ik misschien
meteen al een deel van pijlen wegnemen, grapte hij.Na een korte rust weer op weg.Een bord ter plekke meldde dat ik voor de
grote toer nog zon 17 km te gaan had.Ik kreeg al direct een bezemrijder van de Hoekse Trappers in mijn
wiel!Verdikke, ik hoopte dat deze mens
geen 17 km achter me aan zou zitten!Hij
zei dat er nog iemand achter was, maar dat was een ex-renner, die zou zijn plan
wel trekken.Hij had het over de
Heidestoemper met de windmolen!
Tot 30,5 km volgde eerst een leuke singletrack doorheen
bruin geworden afgestorven varens en smalle bospaden tot aan de Staartse
Duinen.De bezemrijder had ik gelukkig
kunnen afschudden dank zij een traag stel bikers die gestopt waren midden een
zandpad om aan één hunner fietsen te morrelen.Het was intussen middag geworden. Ik kwam vanachter enkele laaghangende takken
een stokoud wandelend echtpaar tegen, waarvan de vrouw midden het paadje stil bleef
staan in plaats van een stapje opzij te zetten.Gevolgd door haar oude man.Voetje voor voetje op wandel in hun zondagse kleren in de herfst van hun
leven, op de plek waar ze misschien heel hun leven gewoond hebben.Ik kon niet goed verstaan wat ze in het
voorbijrijden zegden.Even verder kwam
ik dan toch in de bewoonde wereld.Ik
vroeg me al af hoe die twee oude mensen daar terecht waren gekomen, want lange
wandelingen zaten er voor hen duidelijk niet meer in.Ik naderde het bekende plekje aan het groene
poortje naast het beeld van de Heilige Teresia achter het muurtje tegenover het
Vijverstraatje in Huijbergen, nabij het voormalige klooster.Dat opende perspectieven!De Tiestenberg kwam er aan!
Van 31 tot bijna 34 km hadden de Hoekse Trappers voor ons
een prachtig ritje uitgezet over de twee meest bekende bulten van de
Tiestenberg, maar we reden er nadien ook aan de voet rond, via een paadje vlak
naast de velden van een tennisterrein, om nog meer singletracks te treffen
achter de berg.Het ging nog een iets
minder uit de kluiten gewassen zandbult over om nog meer leuke paadjes te
treffen over pukkels op en af rond de Tiestenberg.Singletracks die ik nog nooit bereden had,
ook al passeren wel meerdere tochten deze locatie.Echt super, deze enkele zeer genietbare
kilometers van de toertocht.Omstreeks
12.15 u verliet ik deze lokale speeltuin via een brede klinkerstraat in de
richting van de Moerkantsebaan op de grens tussen België en Nederland.De Heidestoemper van aan de stop, met een
trui van Renault Van Trier aan, had me intussen bijgebeend en riep in het
voorbijrijden dat de laatste de voorlaatste had ingehaald!Helaas moeten wij daar een pijltje over het
hoofd gezien hebben, zodat ik samen met hem via enkele asfaltbaantjes weer naar
af gereden ben.Hij kende er de weg en
we zagen de toren van het college in de verte boven de bomen uitsteken.
Mijn gelegenheidsmakker voor de laatste kilometers merkte op
dat mijn fiets niet zo smerig kon zijn geworden van deze toertocht!Neen, dat vuil was van de nightride
gisterenavond in Bonheiden.Daar waren
een aantal zeer vettige stroken te overbruggen geweest!Ik kon mijn fiets niet meer staan
schoonspuiten in het holst van de nacht!Van nachttochten had de Heidestoemper nog nooit gehoord.Dan moet je toch wel degelijke verlichting
hebben!Van wanneer tot wanneer wordt er
dan gewoonlijk vertrokken?Doen daar ook
vrouwen aan mee?Jazeker, ik had er
gisteren in ieder geval een aantal zien rijden.Om 12.30 u arriveerden we samen aan het college.
De mannen aan de afspuitstand waren de afspuitplaats aan het
schoonspuiten, maar één ervan wenkte me om met mn fiets langs te komen, ook al
moest ik eerlijkheidshalve toegeven dat het vuil van in Bonheiden afkomstig
was.Met zijn drukspuit was de fiets
snel weer toonbaar.Nog even met de
vriendelijke man blijven praten, tot er een lichte vrachtwagen met de afwas van
de bevoorrading arriveerde en hij zijn makkers ging helpen met het proper maken
van de uitgeladen spullen.De afwas met
een hogedrukreiniger doen is zo eens wat anders!Bij deze mijn groeten en dank voor de propere
fiets en de knappe toertocht.Binnen in
de grote sporthal was er nog een gezellige drukte.De Heidestoemper had bekenden getroffen en
zat al met een stevige kuip gerstenat.Zelf een icetea gedronken en uiteraard geproefd van de lekkere kibbeling
die er aan de ingang van de zaal werd gebakken.Iets eetbaars na een tocht is altijd meegenomen.Richard en Lies uit Roosendaal huiswaarts
zien vertrekken.Toen de zaal dan toch
zo stilaan leeg liep, kwam een Hoekse Trapper de nog resterende bananen van de
bevoorrading uitdelen.Vermoedelijk heb
ik deze tocht toch al wel eens eerder gereden, vanaf een andere startlocatie,
want de blonde dame met de groene trui die de bikers vinnig van drank voorzag
in de zaal had ik vroeger nog al gezien.
Mijn auto die onder de imposante bomen geparkeerd stond weer
opgezocht en tevreden weer naar huis gereden.Het was een mooie toertocht bij prachtig weer, met de nodige afwisseling
en met toch weer andere paadjes in vergelijking met de andere tochten in deze
streek.Alles was organisatorisch
tip-top in orde.Een aanrader!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)