Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (17-25-40-50 km) van de Midweek Specials te Merksplas op zaterdag 27-10-2012.
Na gisteren pas laat thuis te zijn gekomen na de nightride
in Wiekevorst, had ik op deze zaterdag geen zin om vroeg uit mijn bed te
komen.Het was ook nergens voor nodig,
want bij de Midweek Specials in Merksplas kon men tot 14.00 u inschrijven.Even voor de middag op weg naar de plek op
luttele kilometers van de plaats waar ik al 27 jaar werk en tevens de regio
waar een collega mij zon zes jaar geleden op sleeptouw nam voor mijn eerste
tochtjes op de mountainbike.Omdat ik er
ook verschillende jaren mee een dagtocht organiseerde heb ik deze streek ook
vrij goed leren kennen.De straat waar
ik gewoonlijk parkeerde bleek ontoegankelijk wegens wegenwerken, maar mensen
van de organisatie verwezen me naar een grasveld naast de brandweerkazerne aan
het begin van de grote baan richting Weelde.Sinds de gloednieuwe sporthal en parkings er zijn loop ik er enigszins
verloren.Om 12.45 u was ik ingeschreven
en had mn tombolalootje in de urne gedeponeerd, in de hoop dat het te winnen
weekend deze keer eens voor mij is!
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
We verlieten de sportterreinen via de straat in heraanleg om
even verder het park van Merksplas in te duiken.Via een brugje en harde assenwegen bereikte
ik het grasspoor dat me zoals elk jaar naar een straat voerde.Rechtsaf en linksaf de Lochtenberg in om na
3,5 km door twee seingevers de baan naar Hoogstraten over te worden geholpen en
via een verhard kiezelpad langsheen een strook bos de aan de rand van de bossen
gelegen KMO-zone en recreatiedomein Molenzijdse Heide te bereiken.Daar ging het over het terrein van een
mountainbikeminnend bedrijf om via een poortje de singletracks te bereiken in
een weinig betreden uitloper van de bossen van Merkplas-Kolonie achter de
KMO-zone.De tracks liggen daar altijd
superdroog, alsof men door bladgrond van een bloempot rijdt en ze slingeren
zich in grote bochten tussen de bomen over een bruin tapijt van kwistig
gevallen bladeren.Omdat we het terrein
via nog een poortje weer verlieten, vermoed ik dat het privaat eigendom is en
daarom zo weinig bereden wordt.
Via het poortje kwamen we uit op het mooie pad dat naast de
Gracht doorheen de Kolonie loopt.Er
stond weinig water in de gracht en ze was overdekt door gevallen bladeren.Vanaf 5 km reden we langsheen de Gracht in de
richting van de grote baan die Rijkevorsel met Merksplas verbindt.De kleurrijke herfstbladeren werden beschenen
door de laagstaande zon.Even reden we
rakelings langsheen het fietspad van de grote baan om weer het bos in te duiken
en het funstukje mee te pikken aan de overzijde van de Gracht en de vijver,
zijnde een reeks heuveltjes met enkele uit de kluiten gewassen
boomwortels.De collega waarvan eerder
sprake is daar ooit eens ferm tegen de grond gegaan over een onder de bladeren
verstopte wortel, net toen hij eens ging tonen hoe het dan wel moest!Zo in ieder geval dus niet!Hij heeft dagen nadien nog de pijn gevoeld
nadat zijn buik toen kennismaakte met het stuur van zijn fiets!Na de heuveltjes trof ik midden de bossen de
splitsing tussen enerzijds de kidstoer en de 25 km en anderzijds de langere
routes van 40 en 50 km.Dit op 7 km na
de start.Gekozen voor de tweede optie.
Ik werd door twee seingevers de drukke baan van Merksplas
naar Rijkevorsel over geholpen om er weer de bossen in te duiken en het vervolg
van de track naast de Gracht voor de wielen te krijgen.Op deze plek maakt dit pad deel uit van de
vaste rode route die het grondgebied van Hoogstraten, Wortel en Merksplas aandoet.Tot 10 km reden we over dit mooie pad
tegengesteld aan de richting van het vaste parcours.Aan de overzijde van de Gracht was een
bostuig bezig met het verzagen van gevelde boomstammen.Even blijven kijken hoe dat machinaal in zijn
werk ging.De singletrack kwam uit in
een bredere dreef op de rand van Merksplas-Kolonie met links de terreinen van
een grote boomkwekerij.Even een
zijsprongetje gemaakt om te gaan kijken naar het nieuwe huis in aanbouw van een
andere collega.Zij kocht daar enkele
jaren geleden een oud huis en heeft daar een tijd gewoond om het nadien te
laten slopen en te vervangen door een nieuwbouw.Een mooie plek om te wonen, zo aan de rand
van de bossen.Terug naar het parcours
dat ons verder doorheen de dreef tot aan de Ossenweg leidde om daar even over
het dolomieten fietspad te moeten en na de bocht een weidepad in te slaan.Via een bospad bereikte ik daarna de omgeving
van de Blakheide op de grens met Beerse en Rijkevorsel.De toer was daar uitgestippeld over het
enkele jaren geleden aangelegde fietspad in aangestampte aarde.Even getwijfeld of ik niet het bos in zou
rijden om de mooie singletrack die ik daar weet liggen mee te pikken. Goed dat ik het niet gedaan heb, want aan het
einde van het fietspad werden we rechts het bos in gestuurd om deze track te
bereiken.Eigenaardig genoeg kan hij nu
bereden worden.Tot voor enkele jaren
stonden er borden die de toegang aan fietsers ontzegden.Maar ik kende de paadjes om deze borden te
omzeilen, zeker nadat dit aan de ene kant na de werkzaamheden aan het fietspad
was verdwenen.Deze track leidde ons
over een aantal bultjes en tussen boomstammen aan de rand van het bos naast een
manege doorheen de bosstrook achter de camping Breebos.Dit om 13.40 u en op 13 km na de start.
Het ging kort over de helaas sinds enkele jaren
geasfalteerde toegangsweg naar de manege om het bos in te duiken via een smal
pad over een eenmalig toegankelijk privaat domein om weer uit te komen op de
grote baan van Merksplas naar Rijkevorsel.Twee seingevers hielpen me na 15 km naar de overkant.Daar betrad ik het volgende mij bekende
terrein.Er loopt daar een smalle track
over een soort heuvelrug of dijk tot aan een militaire gedenksteen die voor een
vervallen schuur van de Kolonie staat.De schuur gaat gerenoveerd worden, maar als dat nog lang duurt, dan ligt
ze zo tegen de vlakte!Het is jammer hoe
het patrimonium van de vroegere Rijksweldadigheidskolonie daar overal staat te
verkrotten.Al goed dat de woningen van
de Kolonie in erfpacht zijn gegeven en intussen opgesmukt zijn en een tweede
leven leiden.Op de plek aan de schuur stonden
de pijltjes wat verwarrend opgesteld, vermoedelijk om een vervaarlijke wortel
te ontwijken.Vanaf de schuur gaat de
track weer over de rode vaste route die we nu in tegengestelde richting
bereden.Er volgde een mooie track
doorheen de bossen over de gevallen herfstbladeren.Bij nat weer kan het daar soms een echte zooi
zijn.De track gaf uit op een breder zandpad
langs hetwelk we de Zandweg in Rijkevorsel bereikten, dit is een pad dat vanaf
Bolk in Rijkevorsel richting Kolonie loopt.Evenwijdig ermee ligt in het bos een mooie singletrack verstopt.Van de Zandweg ging het de Steenweg op Wortel
op, één van de karakteristieke brede klinkerwegen doorheen de bossen van de
Kolonie en die naar de gevangenis leidt ettelijke kilometers verderop.
Door nog eens twee seingevers in fluojasjes werden we de
grote baan van Merksplas naar Hoogstraten over geholpen om even verderop de
Diepte te bereiken, dat is het beginpunt van weer zon klinkerweg die ook naar
een gevangenis leidt, maar dan deze in Wortel-Kolonie!In plaats van de richting van de gevangenis
uit te gaan, werden we rechtsaf naast het kapelletje gestuurd naar een betonpad
dat overging in verhard zand op de rand van bos en open veld.Aan het volgende kruispunt van wegen stond op
20 km na de start de bevoorrading opgesteld.Op een andere plek dan gewoonlijk, want vroeger stond ze midden in het
bos op een kruispunt van paden.Terwijl
ik een banaan en een wafel stond door te spoelen met een beker sportdrank, werd
ik gespot door een collega die met een bikemaat ook was komen rijden.Voor hem op zeer goed bekend terrein, want
hij woont daar in de omgeving en rijdt hier wekelijks zijn rondjes.Omstreeks 14.15 u weer vertrokken van aan de
stop.
Via een assenweg door de velden met afsteker over een
heuveltje aan de linkerkant van het pad, werden de bikers in de richting van de
bossen van Wortel-Kolonie gestuurd.Op
een brede bosdreef met midden een paadje als een singletrack kwam de splitsing
tussen de 25-40 km en de 50 km rechtdoor.Gekozen voor de langste route met twee snelle jonge kerels die me
voorbij vlogen.Eén ervan droeg een pak
van Rabobank, wat binnen afzienbare tijd een relikwie zal zijn uit het verleden!Na 23 km ging het de bossen van Wortel in,
gevolgd door lange grasdreven om uit te komen recht tegenover het mangrovebos
dat eertijds onder water werd gezet en waarvan de meeste bomen thans
afgestorven zijn of in het water gevallen.Het ziet er jaar na jaar steeds kaler uit.Daar ging het linksaf om even verderop
voorbij Bootjesven te rijden.Deze
bosvijver stond thans goed vol water en met de herfstzon erbij was het een idyllisch
plekje dat vele wandelaars lokte.Hopelijk krijgen we tijdens de komende winter ook enkele zeer koude
ijsdagen zodat we het ijs van deze vijver nog eens kunnen betreden om te
schaatsen en te glijden.Dan zal ik weer
aangesproken worden om tegen een uur of vier naar ginder te komen met hete
chocomelk voor het zich amuserende volkje!
Van Bootjesven ging het na 25 km rechtsaf richting het
Grenspad, een zanderig pad dat aan de rand van het bos over de grens tussen het
Belgische Wortel en Minderhout en het Nederlandse Castelré (Baarle-Nassau)loopt.Halverwege het Grenspad richting Minderhout doken we rechts een
singletrack in het bos in richting één van de zanderige dreven op Nederlands
grondgebied.Ik heb me laten wijsmaken
dat hier de eigenaardige situatie geldt dat de bomen die er destijds geplant
zijn eigendom zijn van België!Tot 29,5
km volgt een lusje over enkele bospaden, gevolgd door enkele kenmerkende
zanderige veldwegen die deze streek rijk is, om weer uit te komen aan de plek
waar we eerder het Grenspad waren op gereden.Een grote groep zeer vinnige jonge kerels stak me gezwind voorbij.Het Grenspad weer op, maar nu linksaf van
Minderhout weg in de richting van de Rode Weg, de volkse benaming van de
kronkelende gevaarlijke asfaltbaan die van Minderhout naar Baarle-Hertog
voert.Weinig verkeer, maar men durft
hier het gaspedaal wel eens te diep induwen omwille van het verlaten karakter
van deze streek met weinig bebouwing.
Even voor de Rode Weg rechtsaf een zandpaadje in om zo een
lus omheen Bootjesven rond te maken en uit te komen aan het einde van de dreef
waarlangs deze bosvijver gelegen is.Daar gaat het rechtdoor een pad in richting Staakheuvel.Vroeger was dit een bijna onopvallend smal
gehavend graspaadje vol putten en bulten, alleen gekend door de locals, maar
het is thans omgetoverd tot een breed pad met grote brokken grind.Jammer!Groot was ook mijn verbazing om vast te stellen dat het verzakte
kasseibaantje Staakheuvel, aan het einde van één van de grote dreven door
Wortel Kolonie, vervangen is door een betonbaantje, glad als een
biljartlaken!De werken in de omgeving
waren nog niet voltooid.Spijtig!Weer een uitdaging minder!Maar het bereiken van deze plek maakte
duidelijk dat ik zo dadelijk de speeltuin op een stukje van de groene vaste
route zou bereiken.Na 32,5 km om 15.00
u.
Want in het volgende bos ligt een lange singletrack met vele
korte bochtjes en heuveltjes op en af.Ik zou hier toch nog eens moeten komen oefenen, want het ging na zo vele
jaren biken minder goed dan verwacht!Die korte bochtjes en dat draaien en keren zijn toch niet zo mn
ding!Hier verloor ik vroeger ook altijd
meteen terrein toen mn collega me hier destijds mee op sleeptouw nam.De vaste route is er gekomen kort nadat ik
mij mn eerste bike had aangeschaft.En
het was daarom des te leuker om al de plekjes van toen nog eens terug te
zien.Veel kom ik hier niet meer, het
kan goed al van de vorige toertocht in Merksplas geleden zijn dat mijn wielen
de bodem in de buurt van Poeleinde nog beroerden.De doortocht van deze bijzondere track nam
een einde na 35 km, waarna we de verf- en tapijtenhandel Reva, samen met een
aantal buitenverblijven en huizen midden in de bossen gelegen, passeerden.Om aan een villa in aanbouw naast een
tuinbouwbedrijf waarvan de uitbaters thans nog in de uit de kluiten gewassen
garage wonen, rechtsaf te gaan op een assenweg door de velden tegen de richting
van de vaste groene route in.
Enkele verharde veldwegen brachten me dan over het parcours
van de groene vaste route in een meer open landschap tussen enkele schaarse
landbouwbedrijven naar een volgende stukje bos.Op 38,5 km dook ik een paadje van de lokale Graafsbossen in om er zon
kilometer lang doorheen te rijden, met nog steeds andere bikers op pad.Jammer genoeg begon het even fiks te
regenen.Ik had de bui daarnet in de
verte al zien hangen onder de donkere wolken.
Nog een eenzame biker stak me voorbij.Kreeg ik bij aanvang nog redelijk wat anderen
te zien, door mijn trage tempo was ik vermoedelijk nu nog bij de laatsten op
het parcours.Na het bos kregen we op 40
km ter hoogte van een manege de verrassing en nieuwigheid in deze editie van de
toertocht.Meer bepaald een enorme hoop
zand waar met een bulldozer een spoor op gegraven was.Voor mij was het na 40 km wat zwaar om nog
fietsend helemaal tot boven te geraken.Weer
naar beneden om nog een bultje over gejaagd te worden.Om weer naar het parcours te geraken hadden
de organiserende clubleden vermoedelijk de zaag en snoeischaar moeten
bovenhalen, want we werden een singletrack op gestuurd die vermoedelijk eerst
een snoeibeurt had moeten ondergaan om berijdbaar gemaakt te worden.Het was duidelijk dat hier niet vaak gereden
werd en de boomstronkjes midden het pad waren groen gespoten om ze duidelijk te
markeren teneinde de bikers te behoeden voor nekbreuk!Tot 41 km dokkerde ik over deze verse
singletrack om kort daarop een splitsing te treffen tussen de 25 km en de 40-50
km.Alle bikers, uitgezonderd de kids,
werden dus over de zandhoop gejaagd!
Tot 44 km volgden een aantal lange paden door de eenzame
bossen die zich uitstrekken langsheen de grote baan die van Merksplas naar
Weelde voert.De lage zon die door het
kaler wordende bladerdek scheen verblindde me bij wijlen, zodat ik goed moest
opletten om de pijlen te zien.We reden
er in de buurt van de rode vaste route door een omgeving die me minder bekend
is wegens al verder af gelegen van de plek van waaruit de tochtjes met mn
collega indertijd begonnen.Ondanks het
reeds latere uur stonden er nog twee seingevers om me naar de overkant van de
baan van Merkplas naar Weelde te helpen om via de bizarre poort het domein
Zwartgoor binnen te rijden.Want dit
private domein is ook elk jaar weer toegankelijk ter gelegenheid van deze
tocht.Het is een dienstverleningscentrum
voor volwassenen met een handicap die niet in aanmerking komen om te werken in
een beschutte werkplaats.Nog een rijder
alleen haalt me er in.Na het passeren
van enkele gebouwen van het centrum duik ik een bospad in.Even verder biedt de vijver Zwart Goor met de
lage waterzon en de vele herfstkleuren een mysterieuze aanblik.Het paadje erlangs ligt er altijd wat natter
bij.Verderop is het draaien en keren
over een leuk paadje doorheen een donker bos.
Het gaat een zelfgemaakt bruggetje over om een brede gracht
te kruisen om daarna weer gebouwen van het domein te bereiken.Daarna gaat het na 45,5 km weer de bossen van
het Zwart Goor in om er de vele paden te berijden.Lange paden, recht op recht, met de
laagstaande zon in mn ogen.Na 48 km
kom ik weer uit aan de andere kant van de vijver aan de in onbruik geraakte
oude stenen brug.De laatste bos- en
veldwegen brengen me in de buurt van de baan Weelde-Merksplas weer naar het
park en de nabijgelegen sporthal.De
twee mannen die elk jaar aan de bikewash staan hadden de brandweerslang al
ontmanteld, maar mn fiets was niet erg vuil en zou straks nog moeten
dienen.De ene die me daarstraks had
zien vertrekken stak zn duim op, de andere die me altijd toeroept met bedankt
om te komen, was in de weer met het oprollen van de slang en heeft me deze
keer dus niet gezien!Omstreeks 16.30 u
was ik weer bij af.
Binnen in het gildelokaal naast de sporthal zaten nog
redelijk wat deelnemers te genieten van een kuip gerstenat.Zelf nog twee blikjes icetea naar binnen
gegoten.Het was weer een mooie toer
geweest, voor een groot deel over voor mij bekend terrein.Geen hoogtemeters, maar ik kan me inbeelden
dat iemand die de streek niet kent toch wel geïmponeerd kan raken door de
uitgestrekte bossen van Merkplas-Kolonie en Wortel-Kolonie.Want in deze toer zit beslist heel veel
off-road.En dan zijn er nog mooie
stukken meer naar Hoogstraten en Nederland op die niet in deze toer
zitten.In deze streek kan men heel wat
kilometers door bossen en velden bollen en tochten uitstippelen doorheen een
zeer afwisselend landschap.Verder was
de organisatie zoals elk jaar weer prima in orde.
In Wortel een frietje gaan steken en een curryworst
verorberd, want de dag was nog niet voorbij.Ik ben namelijk linea recta van daar naar Bonheiden gereden om er de
tweede editie van de Halloween-nightride van MTB De Wandelaars te gaan
rijden!Net zoals vorig jaar twee
tochten op dezelfde dag!En ik was niet
de enige, want bij aankomst aan de inschrijving werd ik direct aangesproken
door een biker die me in Merkplas had zien rijden!Het zijn drukke dagen zo rond Allerheiligen!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)