Toertocht (18-25-45-70-100 km) van MTB Mastentop te
Kasterlee op zondag 26-08-2012.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ik was tijdens de nacht al een paar keren wakker geworden
door hevige stortbuien en toen ik s morgens mijn prutogen open deed keek ik
recht op een grijze hemel en hoorde ik het roffelen van de regen. Na een week met redelijk mooi weer dikke pech
op deze zondag! Mijn plannen om naar
Anderlues te gaan rijden opgeborgen.
Geen zin voor anderhalf uur autorijden om dan in de regen te gaan
fietsen over het voor mij onbekende en vermoedelijk zware parcours van de
Transsambrienne. Dan liever wat dichter
bij huis en een langere tocht doorheen de Kempense bossen. Mijn keuze voor Kasterlee was dus snel gemaakt. Tijdens het ontbijt en mijn langgerekt
wakkerwordingsproces bleef het buiten droog.
Maar van zodra ik een voet buiten zette om de auto uit de garage te
rijden begon het te gieten! Het
alternatief was een hele zondag thuis zitten en dat zag ik echt niet
zitten! Aan de oprit van de snelweg was
zoals vorig jaar één en ander te doen.
Ik was van mening dat dit een stopplaats voor De Schakel was, maar die
vindt enkel plaats in de Antwerpse Kempen.
Het zal een rommelmarkt geweest zijn.
Ik had in ieder geval te doen met de mensen die daar met hun standjes in
de gietende regen stonden. Mijn
gedachten gingen naar Roeselare waar ik gisteren was gaan biken. Ter gelegenheid van Westvlaanderens
Mooiste was het daar vandaag de
belangrijkste dag met naast het mountainbiken en wegritten ook de
familietochten. En in Kasterlee reed ik
dan toch voorbij een stopplaats van De Schakel waar maar weinig beweging
was. Zo veel moeite en voorbereiding
voor al deze initiatieven weggespoeld door de regen! De mountainbikers hadden zich in Kasterlee
wel niet thuis laten houden door het slechte weer, want er stonden al heel wat
wagens geparkeerd. Mijn plekje van vorig
jaar achter de Aldi was niet meer beschikbaar.
Ik kon hem niet vinden. Ik
vermoed dat hij afgebroken is en plaats gemaakt heeft voor nieuwe
appartementen.
Mijn fiets in bewaring gegeven aan de bewaakte parking waar
de mensen hun taak deden in de regen en me binnen in de sporthal ingeschreven
voor de route van 70 km. Geen noodnummer
meegekregen voor in het geval van onoverkomelijke pech. Om 9.30 u was ik op weg, vrij laat dus,
alhoewel er nog redelijk wat anderen zich kwamen inschrijven. Het feest kon al direct beginnen, want we
werden de singletracks op gestuurd achter de sporthal Duineneind. Er zijn weinig toertochten die kunnen
uitpakken met een opener van dik 4,5 km tracks op en af door de bossen! Op 3 km van de start hadden vader en zoon
Devlaminck, de breinen achter mtb-you, in het bos postgevat. Vanuit het verre Harelbeke waren ze naar de
Antwerpse Kempen afgezakt om fotos te maken van de deelnemers. Even gestopt voor een babbel, want Harelbeke
is niet bij de deur, zodat het slechts de tweede maal is dat ik deze mensen te
zien krijg. En er intussen toch voor
gezorgd dat niemand die toen passeerde zijn foto hoefde te missen! Intussen was het al tien uur geworden, zodat
het tijd werd om verder te rijden indien ik mijn optie voor de 70 km nog wilde
rond krijgen zonder ingehaald te worden door de mannen die de pijlen weer
opruimden!
Vlak daarna trof ik aan een kruispunt van straten aan de
rand van de bossen de splitsing waar de route van 25 km zich losmaakte van de
45-70-100 km. In het zog van drie
anderen reed ik een tijdje over een betonbaantje en via een bruggetje over de
Kleine Nete, waarna het een twee tot drie kilometer weer door de bossen
ging. In het gehucht Oosteneind zag ik
bikers uit de andere richting komen. Die
hadden er vermoedelijk al het grootste deel van de toer op zitten. Een betonbaantje dat luisterde naar de naam
Netevallei voerde me dan doorheen een meer open landschap om dan vlak voor een
volgend bruggetje over de mooie Kleine Nete opnieuw de bossen in te duiken op
zon 8,5 km na de start. Het bleef
regenen, maar het genot van de bospaden maakte veel goed en ik was blij dat ik
me niet door de nattigheid had laten afschrikken. Tot 9,5 km reden we over een smal graspaadje
langsheen de Nete aan onze rechterkant en de bossen links. Om daarna een betonnen fietspad te bereiken
naast een zanderige weg. Verderop ging
het naar links een eenmalig opengesteld privaat bospad in dat ons door
ongerepte natuur voerde. Het pad was wel
goed voorzien van plassen. Proper zouden
we vandaag niet blijven, maar ik heb al tochten in vettiger omstandigheden
gereden. Tot 12,5 km werden bospaadjes
en singletracks ons deel. En de regen
bleef maar vallen om 10.30 u in de ochtend.
Vanaf 14 km volgden een aantal veldwegen. Op een lange zanderige veldweg bemerkte ik
verse voetsporen en dra kreeg ik het fluojasje van de dader in het vizier. Samen met hem bereikte ik even verder in het
bos diens drankpost waar een groep uitgeregende lopers bijeen troepte. Moedige mannen en vrouwen die evenmin thuis
waren gebleven in dit hondenweer. Voor
de bikers ging het naar rechts over een veldweg naast de rand van het bos. Ik genoot er nog steeds het gezelschap van
andere rijders. Op 18 km bereikte ik het
begin van een korte lus doorheen de bossen van de Beverdonkse
Heide en trof daardoor een groepje dat me eerder ingehaald had en dat de
lus reeds achter de wielen had. Het
betreft hier een voormalig heidegebied met stuifduinen, op de grens tussen
Kasterlee en Retie, dat later bebost werd.
Het is voor een deel in privaat bezit, maar in samenspraak met de
eigenaars werden de bossen toch opengesteld voor wandelaars en
mountainbikers. Bij het verlaten van de
Beverdonkse Heide bemerkte ik een plakkaatje dat verwijst naar een monument
voor een neergestorte Halifax. Omdat het
al laat was daar niet even naartoe gereden, maar nadien even gezocht op het
internet. Het betreft één van de 569
bommenwerpers die in de nacht van 22 op 23 oktober 1943 deelnam aan een raid op
Kassel en door de Duitsers werd neergehaald boven het grensgebied tussen
Kasterlee en Retie. Ronald Stephen
Sitch, de radio-operator van het toestel, is het enige lid van de bemanning dat
op het kerkhof van Retie begraven ligt. De
andere gesneuvelden hebben geen persoonlijk graf of werden begraven op het
Antwerpse Schoonselhof. Wie meer wil
weten over deze gebeurtenis uit de oorlog kan het uitgebreid verhaal over
toestel JN920 lezen door hier
te klikken. Een duo dat me daarstraks al
eens ingehaald had stak me opnieuw voorbij, waardoor ik mij afvroeg of ik
ergens een lus zou gemist hebben. Maar
aan de gereden kilometers te zien kan dit dan toch niet veel geweest zijn!
Van 20 tot 21 km volgden mooie tracks over de vaste groene
route en doken we weer de bossen in. Het
betreft de gloednieuwe Zeven
Netenroute in Retie die op 17 maart 2012 werd ingehuldigd. De vertrekplaats is in de Boesdijkhofstraat
in Retie (groene lus 20 km en rode lus 25 km met aansluitingen op andere vaste
routes). Van 23,5 tot 24,5 km kwamen we
even in de bewoonde wereld en reden we langs de mooie huizen van rijke mensen
om daarna weer op de groene route het bos in te duiken. Intussen was het 11.30 u en kreeg ik nog eens
te maken met een fikse regenbui. Paadjes
op en af brachten me doorheen het speelbos, Boseindse Bergen, beheerd door het
gemeentebestuur van Retie. Waarna een
paadje op de grens tussen bos en weide me in de richting van een grote baan
stuurde. Daar trof ik na 28 km de eerste
bevoorrading op het terrein van één of andere motorclub. Vorig jaar stond de bevoorrading ook
langsheen deze baan, maar op een andere plek.
Er waren bananen en appelsienen, wafels en koeken om te eten. Keuze genoeg en aan de voorraad die nog
ingepakt klaarstond te zien werden er nog veel bikers verwacht. Er lag ook een tuinslang klaar die door
sommigen dankbaar gebruikt werd om het grootste vuil van hun fiets te spuiten.
Na een stukje langsheen de grote baan en een betonbaantje,
doken we na de pauze opnieuw de bossen in en kwamen terecht in een speeltuin
vol singletracks waar menig biker zijn hartje kon ophalen. We bereden paadjes op en af door de schier
eindeloze bossen en doorkruisten af en toe straten met huizen. De tracks bleven maar komen tot ruim 32,5 km,
waardoor het stukje na de bevoorrading als één der mooiste van deze tocht
gold. Boswegen en veldwegen voerden ons
over de nieuwe groene vaste route naar weer een volgende mooie singletrack door
de prachtige bossen op 34,5 km om 12.15 u.
In de verte hoorde ik motorengeronk.
Tot 39 km volgden niets anders dan singletracks doorheen de bossen,
waarbij het af en toe kort langsheen een assenweg ging of pal naast een
maïsveld. Daar was het wat oppassen voor
rallyrijders. Niet dat we over hun
parcours moesten rijden, maar sommigen verplaatsten zich met hun racewagens
over de paden en de wegen in de buurt.
Net voor ik vanuit het bos een asfaltbaan diende te kruisen zag ik in de
verte een paar bikers staan in het pad tegenover. Zou daar een bevoorrading zijn? Het bleken twee mannen te zijn waarvan één al
voor de tweede keer te maken kreeg met een lekke band. De band die hij van een vorige passant
gekregen had bleek ook lek te zijn. Dus
heb ik één van mn twee reservebanden afgegeven. Hij zou me aan de aankomst opwachten, maar
toen hij hoorde dat ik zinnens was om de 70 km te rijden heeft hij me wat
kleingeld gegeven, omdat zijn maat op tijd weer thuis moest zijn. Niet dat dit nodig was, ik heb nog al banden
weggegeven aan mannen die anders hadden moeten lopen! Toen ik hen zei dat ik op de baan daarnet een
bord Kasterlee had zien staan, en wij dus op de grens stonden, zouden ze
langs de baan weer naar af rijden. Ik
sprak de wandelaar die bij hen stond aan over de aan gang zijnde rally. Hij wist me te vertellen dat er twee parcours
waren en dat de rallyrijders van het ene naar het andere parcours reden via de
gewone wegen. Er zou wel ergens politie
gestaan hebben om de snelheid te controleren en een overtreding zou
onmiddellijke diskwalificatie betekend hebben!
Ik vroeg aan de twee bikers of ze al een splitsing gezien hadden voor de
grote afstanden en ze wisten me te zeggen dat de 45 km een aparte lus was die
eerst weer in Kasterlee toekwam en waar je dan een tweede lus op ging voor de
70 en de 100 km.
Om 12.40 u afscheid genomen van het trio en weer op
pad. Hopelijk zijn ze goed
thuisgeraakt. Volgde een smalle track
vlak naast de Kleine Nete, van hetzelfde kaliber als kort na de start. Vorig jaar was hier ergens een groot gat
uitgespoeld omwille van werken aan een rioolbuis. Daar was nu niets meer van te merken. Op 40 km kwamen we de bossen weer uit en
volgden gedurende drie kilometers het fietspad langsheen een grote
rijbaan. Op twee plaatsen stonden daar
kleine posten van De Schakel met mensen in fluojasjes. Op 43 km doken we weer rechts de velden in en
volgden enkele stroken bos tot aan de splitsing voor enerzijds de 45 km en
anderzijds de 25-70-100 km langsheen de Boekweitbaan in Kasterlee. De rijders van de 45 km werden links de
Zavelduin in gestuurd, een assenweg, de anderen rechtdoor even over het
asfalt. Op mijn tellertje stonden toen
44,95 km, dus we konden niet ver van de startplaats zijn, zodat de uitleg over
de aparte lussen van de twee bikers van daarnet bleek te kloppen. Net voor de splitsing werd ik aangesproken
door een man van MTB Mastentop in een bestelwagen met de vraag of ik de laatste
was. Die kans was groot, maar ze zouden
toch nog maar even wachten met de opruim.
Omstreeks 48 km trof ik een weinig bereden track die
doorheen een eenmalig opengesteld privaat bos liep en volgde een mooi stukje
keer- en draaiwerk tussen de bomen. Toen
ik aan het einde van een zandweg even halt hield stak me nog een biker
voorbij. Even verder wachtte hij op een
asfaltbaan omdat hij twijfelde aan de richting waarin de pijl wees. Hij vroeg of het nog ver was. Hij vertelde me dat hij de route van 45 km
volgde, maar daarnet aan de splitsing gekozen had voor de richting 25 km met de
gedachte van sneller weer aan de aankomst te zijn. Ik vertelde hem dat hij dat beter niet had
gedaan, want dat hij vanaf de splitsing direct aan de aankomst zou zijn
toegekomen op de route van 45 km terwijl de kans er nu in zat dat hij het
grootste deel van de route van 25 km nog te doen had. Vermits 45 + 25 = 70 verwachtte ik me zelf
aan die volledige route van 25 km, alhoewel ik verderop toch nog een splitsing
voor de 25 apart zou treffen. Deze mens
zou zich beter een kilometertellertje aanschaffen om een idee te hebben van de
afgelegde afstand! Hij zag nog 20 km
extra niet zitten en is voor alle zekerheid op zijn stappen teruggekeerd. Ik denk dat de mens moe was.
Op 50 km volgden een aantal mooie tracks op en af tot ik
vanuit het bos toekwam op de drukke Turnhoutsebaan, de weg van Turnhout naar
Kasterlee. Indien ik het geweten had,
dan had de biker van daarnet vanaf hier via de grote baan weer naar de start
kunnen rijden. We dienden de grote baan
over te steken en aan de overkant de assenweg Zandhoef in te rijden. 51,5 km en 13.40 u. Ik herinnerde me dat we hier vorig jaar ook
passeerden. Ik werd nogmaals
aangesproken door twee mannen in een bestelwagen. Of ik de laatste was? Misschien!
Gevraagd of ze al pijlen aan het opruimen waren, want anders zou ik via
de grote baan terugkeren! Neen, ik kon
gerust gewoon verder rijden en zou dadelijk de tweede bevoorrading
treffen. Er volgde een mooi stukje op en
af over een singletrack die zich doorheen het bos slingerde en waarbij de weg
was aangeduid met behulp van stroken plastiek lint van de KBC die hier en daar
aan de bomen waren opgehangen. Even
verder kwam ik weer uit het bos tevoorschijn op het pad waar de bestelwagen
stond om dan kort daarna de tweede stop te treffen op 53 km. Die plaats herinnerde ik me ook van vorig
jaar.
De enige man nog ter plaatse had alles opgeruimd, maar een
schotel met bananen, appelsien, cake en een vat sportdrank stonden nog klaar
binnen handbereik. Hij wist me ook te
zeggen dat ik niet de laatste onderweg was.
De laatste bikers die aan de eerste stop waren gepasseerd betrof een
koppel in rode shirts. Toen de twee
mannen met hun bestelwagen van daarnet ook aan de stop waren toegekomen, zagen
we de man en de vrouw met de rode shirts in de verte naderen. Toen er ook nog twee Mastentoppers in hun
groene pakkies toekwamen om na ons de pijlen op te ruimen, was er al meteen
ambiance op de stopplaats. Die mannen
hadden nog niet in het bos gereden, zij waren nog te proper! Volgens de dame in het rode shirt zat er te
veel verhard in de toertocht! Ik was
dus niet de enige die zich al afgevraagd had hoe men in deze contreien in staat
was om zo een lange tocht uit te zetten in bijna uitsluitend de bossen! Na een banaan en een stuk cake doorgespoeld
te hebben met twee bekertjes zoete sportdrank weer op pad om de ontpijlers voor
te blijven!
Op 54,5 km trof ik al snel de splitsing tussen de 25 km en
de 70-100 km. Blijkbaar volgde de route
van 70 km dan toch niet het volledige parcours van de 25 km, maar ik vermoed
dat de biker van daarstraks er toch goed aan gedaan had van terug te
keren. Er volgde een moeilijk berijdbaar
pad van zon kilometer lang waar het losse zand nat geworden was van de regen,
waardoor de banden van de bike er vrij diep in wegzonken en het veel energie
vergde om vooruit te komen. Mijn
voorsprong op het koppel met de rode shirts werd al snel teniet gedaan, want
toen ik aan het einde van de lastige zandweg even halt hield, zag ik ze achter
me naderen en inhalen. Ik hoopte dit duo
bij te kunnen houden tot de finish en dat is me ook gelukt. Met veel moeite, want de dame in kwestie kon
behoorlijk goed rijden!
De singletracks maakten nu plaats voor bredere platte
kiezelwegen door de bossen in de vallei van de Grote Kaliebeek. Op 58 km reden we via een poortje het militair
domein van Tielen binnen, de Rielenheide,
een ongeschonden en ontoegankelijk bosgebied.
Eerst over een smal pad naast de omheining tussen jonge opgeschoten
boompjes, daarna over een paadje door een grasvlakte. Deze plek herinnerde ik me van vorige
keer. Op het militair domein deden de
oude vervallen loodsen vermoeden dat hier niet veel activiteit meer is! Alhoewel het nabijgelegen Tielenkamp nog
intensief zou gebruikt worden door de paras.
We reden er over weinig gebruikte wegeltjes. Militaire domeinen herbergen meestal nog veel
ongerepte natuur. Aan nog een poortje
volgde een aparte lus voor de 100 km rondom een stukje purperen heide langsheen
de randen van een grote kaalgekapte vlakte.
Vorig jaar heb ik de volledige toer gereden, maar deze keer achtte ik 70
km voldoende, ook al omwille van de late start.
En zo kon ik mijn twee gelegenheidsmetgezellen blijven volgen. Aan de stop had één van de bikers ons verteld
dat we voorzichtig moesten zijn aan de rand van het militair domein bij het
kruisen van een onbewaakte spoorwegovergang zonder bareel en lichten. Want daar reed dagelijks nog een trein voorbij! Er stond daar wel een Mastentopper voor
toezicht, maar die zou al weg hebben kunnen zijn. En hij was inderdaad al vertrokken. Ik dacht eerst dat het een grapje was, maar
er liep inderdaad een geëlektrificeerde spoorlijn. Daarmee kreeg ik meteen een antwoord op de
vraag die ik me vorig jaar stelde toen ik daar een biker zonder fiets een krant
zag staan lezen! Dat moet toen de
bewaker van de overweg geweest zijn!
Eigenlijk zou men daar even goed een paar grote waarschuwingsborden
kunnen zetten in de aanloop naar de overweg om te vermijden dat er iemand de
hele dag moet postvatten! Op 63 km
verlieten we het militaire domein en reden we de volgende bossen in. We reden er in de omgeving van de Hoge
Rielen.
Na 66 km meldde een bordje dat we een privaat eigendom
binnen reden. Een mooi pad leidde er ons
doorheen een loofbos. Daar stonden grote
plassen die soms niet te ontwijken waren.
Tot hiertoe was het wat plassen betreft nog meegevallen. De tracks lagen uiteraard niet droog, maar ik
had al vettiger toestanden meegemaakt.
Intussen was de hemel blauw en scheen de zon. Kwam het nat daarstraks van boven, dan kwam
het nu van beneden! Ik moest weer goed
van katoen geven om het duo te kunnen blijven volgen. Op de drogere stukken won het tweetal terrein
en op de nattere stukken kon ik ze weer wat bijbenen. Uiteindelijk arriveerden we op een
betonbaantje en vlak voor een lage brug vonden we geen pijlen meer. Er stond wel een paaltje met een pijl van een
blauwe vaste route dat richting een zandweg wees. Ver kon het niet meer zijn, want achter de
brug zagen we de bewoonde wereld. We
zijn dan in de richting van de kerk gereden om er de grote baan door Kasterlee
te treffen en van daar kende ik de weg richting sporthal. Omstreeks 15.15 u toegekomen met 73 km op het
tellertje.
Direct gedrieën gebruik gemaakt van de bikewash nu die nog
operationeel was. Ik houd niet zo van
hoge druk op mn bike, maar voor een enkele keer kan dat geen kwaad. Meteen ook mn benen en schoenen proper
gespoten. Mijn sporttas gaan ophalen in
de auto die in een straat verderop aan het voetbalveld geparkeerd stond en de
douches opgezocht. Het warm water deed
deugd en het nog overgebleven Kempense slijk verdween mee door het
putteke. Toen ik klaar was kwam de
mannelijke helft van het duo waarmee ik de laatste etappe had afgelegd zich ook
wassen. Toen ik weer buiten kwam moeten
schuilen voor een stevige regenbui en ook terwijl ik onder de tent nog zat uit
te rusten met een drankje viel de volgende stortbui uit de hemel. Onder de tent zaten mannen die al goed boven
hun theewater waren, alhoewel het niet van thee zal geweest zijn! Mijn gelegenheidsmakkers uit s Gravenwezel
zegden dat ze op zoek gingen naar iets eetbaars. Een Mastentopper kwam me vertellen dat ik met
mn polsbandje nog een gratis drankje kon krijgen. Omdat ik er al twee achter de kiezen had heb
ik dat blikje mee naar huis genomen. Als
ik het straks uitdrink zal ik nog eens met plezier aan deze prachtige tocht in
het paradijs van de singletracks terugdenken.
Ik was meer dan blij dat ik niet was thuisgebleven omwille van het
slechte weer deze ochtend en gekozen had voor deze feilloze organisatie van MTB
Mastentop.
Toen ik op de snelweg huiswaarts Wommelgem naderde werd de
hemel pikzwart en reed ik als het ware door een muur van water! Ik was niet gerust om te rijden in deze
wolkbreuk. Het kon wel gelden als een
gratis carwash! Aan de afrit Leugenberg
op de A12 naar Bergen-op-Zoom had een auto een slippertje gemaakt. De auto op de afrit en de bumper lag op de
pechstrook van de snelweg! Die mensen hun
zondag eindigde in mineur. Een
stukgewaaide paraplu was nog de enige getuige van de uitgeregende rommelmarkt
aan het kruispunt. Nog een paar keren
gevloekt omdat buien de poetsbeurt van mn fiets kwamen verstoren. Moe maar voldaan vanuit mn zetel nog naar
Witse gekeken om daarna als een blok in slaap te vallen op de singletracks van
mn dromen
Het verslag van deze toertocht is ook te lezen op mtb-you!
Nog een verslag van deze toertocht: MTB Goe Bezig Arendonk!



|