Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (30-50-80 km) Westvlaanderens Mooiste van VZW
Sportevenementen te Roeselare op zaterdag 25-08-2012 (en zondag 26-08-2012).
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
O krinklende
winklende waterding met 't zwarte kabotseken aan, wat zien ik toch geren uw
kopke flink al schrijven op 't waterke gaan!Roeselare bleef voor mij tot op heden een blinde vlek op de Belgische
landkaart.Ergens onderaan links in het
zuidwesten!Enkel bekend uit de lessen
Nederlands indertijd, wegens verbonden met Guido Gezelle.Omdat ik er de tijd voor had, omdat een mens
nu eenmaal zelf de moeite moet doen om ergens te komen, omdat er elders niets
te beleven viel en omdat de zon scheen, de lange dik 140 km naar ginds
aangevat.Ik vond het eigenaardig dat de
routeplanner me vanaf Gent over Kortrijk naar ginds stuurde, terwijl de GPS in
de auto me richting Brugge en Oostende liet rijden.Ik reed Lichtervelde voorbij, mij bekend van
de treinreis indertijd richting Koksijde, waar ik een half leven geleden mijn
militaire opleiding onderging tijdens één van de koudste februarimaanden
ooit!Ter plekke was het even zoeken
naar de startplaats omdat ik de verkeerde kant van de Diksmuidensesteenweg was
opgereden.Ik heb het daar dan gevraagd
aan een agent die bikers over de drukke steenweg heen hielp ter hoogte van een oversteek.Parkeerplaats was er genoeg voor de grote
Expohallen en de bewaakte bikeparking was binnen in de hallen zelf.
Me ingeschreven en spijtig genoeg geen noodnummer ontvangen,
wat een must zou moeten zijn voor elke toertocht, kwestie van tijdens de tocht
in geval van problemen iemand van de organisatie te kunnen bereiken.Voor luttele drie euro kon je meedoen en
kreeg je aan een promostandje nog een drinkbus van twee bevallige jongedames
van de politie.Intussen had ik al snel
door dat dit meer was dan alleen een mountainbiketocht, want de vorige twee
dagen kon je hier al tochten maken volgens het fietsknopennetwerk, er waren
tochten voor de racefiets, familietochten en een kinderfietstocht op
zondag.Voor alle fietsliefhebbers dus,
met wat voor type fiets dan ook.Dit
alles luisterend naar de naam Westvlaanderens Mooiste.Dus oppassen geblazen, want ik ben er in het
prille begin als toertochtenrijder ooit ergens in geslaagd van de wegrit te
rijden in plaats van de mountainbiketocht.Dat had ik toen wel snel door, maar ik heb de tocht toen maar gewoon
uitgereden.Tegenover de inschrijving
stond een groot bord met een voorbeeld van de pijlen die voor elk type tocht
dienden gevolgd te worden.Voor mij
waren het zwarte pijlen op een gele achtergrond.Eerst de drinkbus nog opgehaald, want ik neem
altijd mijn tijd voor een toertocht en vis dan meestal ook achter het net als
er na afloop nog iets te rapen valt.Niet dat ik verlegen zit om drinkbussen, ik gebruik een lurkzak, maar
als aanwinst voor de verzameling.
Om 11.30 u kon ik op pad.We dienden de grote drukke baan te kruisen en na enkele tientallen
meters er naast te hebben gereden, doken we rechts een graspad in.Dit leidde naar een aantal veldwegen die me
door de maïsvelden loodsten.Ik kwam uit
op een asfaltbaantje en op 4 km na de start werden we een graspaadje in
gestuurd dat door een klein natuurgebied leidde tussen laag struikgewas.Een kilometer verder werden we over een
uitgestorte zandhoop geleid, kwestie van enkele hoogtemeters toe te voegen aan
de tocht.Ik merkte dat we intussen op
een groene vaste route reden over het grondgebied van Oostnieuwkerke.Daar volgde een kort graspaadje dat luisterde
naar de naam Ondankweg en vele asfaltbaantjes en verharde wegen tot aan de
Brouwerijstraat.Dit is een breed
kiezelpad dat naast een tuinbouwbedrijf loopt met grote serres in glas en
plastiek.We bereden dit pad van de
tiende tot de elfde kilometer en ik kreeg er de eerste andere biker gedurende
deze tocht te zien.Een pijltje gemist
waardoor ik op een betonbaan tussen grote bedrijfshallen in het midden van
nergens terechtkwam!Geen aanwijzingen
over wat voor bedrijf het was.Er reed
een tractor rond.Rechtsomkeer gemaakt
en de gemiste pijl ontdekt.Vandaar dat
de andere biker ook ineens in het niets scheen opgelost!Hij had de juiste afslag gekozen!Na een paadje op de vaste groene/rode route stak
me nog een rijder voorbij en die kreeg ik opnieuw te zien op de plek van de
eerste bevoorrading, reeds op 15 km na de start aan de voetbalvelden van
Westrozebeke.Het was omstreeks 12.30
u.Op de stop was keuze genoeg om te
knabbelen: bananen, appelsien, peperkoek, granenrepen, tot zelfs zakjes honing
en voorverpakte sandwiches!Drie mannen
namen er de honneurs waar onder een grote tent.Er kwamen nog twee bikers toe waarvan ik vermoed dat ze de rit van 80 km
reden.Voor de grootste afstand vertrok
en eindigde op deze plek een extra lus.
Onmiddellijk na de stop volgde dan ook de splitsing voor de
route van 80 km.Even getwijfeld, maar
om ook voor de zondag nog wat energie over te houden, deze keer geopteerd voor
de toer van 50 km.We werden de
Tiendenberg op gestuurd vanaf een kapelletje, de enige verhevenheid in dit
vlakke land.Servitudepaadjes brachten
me door het schilderachtige Westrozebeke met mooie huizen, keurig onderhouden
tuintjes en de fraaie kerktoren met één grote toerenspits en vier
kleinere.Al snel ging het weer de
velden in en reden we over een deel van een vaste route.In de Oude Passendalestraat ging asfalt over
in een weidespoor.De twee bikers van
aan de stop staken me er in het gezelschap van een derde voorbij.Het pad leidde me naar Zonnebeke-Passendale,
waar op 20 km een grote drukke baan diende gevolgd te worden.Tijdens mijn eenzame rit kreeg ik hier ook
nog twee anderen te zien en even later nog een groepje van drie.Na een assenweg in Zonnebeke trof ik na 23 km
de splitsing waar de routes van 50 en 80 km de basislus van 30 km verlieten.Een man en een vrouw die me daarstraks al
eens ingehaald hadden, misschien ergens gemist, reden tegen hoge snelheid
voorbij, maar wel de richting van de 30 km uit!Dan liever trager en langer!
Na een asfaltbaantje ging het omstreeks 13.00 u links een
veldweg op aan enkele hoeven (25 km).Daarna bracht een asfaltbaantje me tot net voor het centrum van
Passendale waar het aan een kapelletje linksaf ging.De route even verlaten en tot aan de kerk van
Passendale gereden.Buiten nieuwe huizen
en een rusthuis met naastliggende smurfenhuisjes voor bejaarden was daar weinig
te zien.Terug naar de toer waarbij
enkele veld- en assenwegen me doorheen wat groen stuurden.Van achter enkele bomen doemde daar plots de
grote kaasfabriek op.Even tot aan de
straat gereden waar werkmannen druk doende waren met de renovatie van het
interieur van een stokoud huis.De
buitengevel was boven de deur onderstut, wat weinig goeds deed vermoeden!Tussen het huis en de fabriek plakte nog een
gebouw met een soort van appartementen.Een bizarre en ongezellige, verwaarloosde plek.
Kwestie van het patroon van de elkaar opvolgende
asfaltbaantjes en de weidepaden te doorbreken, hadden de parcoursbouwers op een
grof terrein naast de fabriek een kort parcours uitgezet met paadjes op en af
over enkele oude begroeide zandhopen.Hier kon de liefhebber van technische tracks even zijn hart ophalen, ook
al was het kort van duur.Toen ik na het
passeren van de zandhopen vanuit het weidepaadje eens omkeek, kreeg ik nog een
eenzame rijder te zien die zich amuseerde op deze pukkels.Een veldweg bracht ons tot de Scherminkelstraat!Ik weet niet wat men in West-Vlaanderen onder
een scherminkel (scharminkel) verstaat, maar bij ons is dat synoniem van een
lelijk of schraal persoon.Of van een
mormel als het een dier betreft.Heb
zon straatnaam op je adreskaartje staan!Er reden me twee bikers voorbij die net zoals ik de regen
trotseerden.Want ondanks het vrij
behoorlijke weer bleven een paar regenbuien niet uit.En gedurende de ganse rit had ik ook af te
rekenen met een stevige tegenwind!Het
tellertje toonde 30,5 km en de klok 13.30 u.
Van 31 tot 32 km werd ik door het centrum van Moorslede
gestuurd.Op het eerste zicht een weinig
gezellige plek!Misschien omwille van de
grijze lucht en de lichte regen.Twee
bikers reden er in mn zog.Via een
grote baan en servitudes werden we doorheen het dorp gestuurd.Hierbij dienden we een aantal keren in te
houden alvorens steeds dezelfde drukke straat weer te moeten kruisen.Oppassen moest je trouwens overal doen, zelfs
op de schijnbaar verlaten veldwegen waar dan toch plots hier of daar een auto
opdook.Via een assenweg verlieten we
Moorslede.Daar stak de biker die
tegenover mij geparkeerd stond me voorbij.Ik herkende hem aan het opvallende rood met witte truitje.Hij zal zeker de route van 80 km gereden
hebben, wat wel kon, vermits hij voor me was vertrokken en er een aanzienlijke
snelheid op na hield!Hij was anders
niet meer van de jongste.Even verder
dienden we een grote rustige baan te kruisen aan een paar verloren gelopen oude
huizen, waarvan één met een bizar torentje.Achter de huizen stond een stokoud schoolgebouw uit Jezukes tijd.De poort stond open, er stonden mensen op de
binnenkoer en ik meende een soort zwembad of vijver te kunnen zien.Er kwam nog een eenzame biker voorbij.Tot 37 km volgden asfalt- en assenwegen en
reden we zelfs voorbij en honderd meter doorheen een stukje bos, zo omstreeks
38 km.Een biker reed voorbij en hield
wat verder halt voor een sanitaire stop nu we enkele bomen te zien kregen.
De tweede stop diende zich aan na 40 km.Daar stond ook de biker met de lege
blaas.Het meisje aan de bevoorrading
vroeg naar mn stempelkaart, kwestie van ze straks te kunnen afgeven voor deelname
aan de tombola.Er kwamen nog een
negental rijders toe, zodat er samen met de mensen van de stop toch wat
ambiance was.Want de dame aan de stop
stond daar allesbehalve tegen haar zin!Hier dan, naast een banaan en een wafeltje, toch eens die verpakte
sandwiches geprobeerd!Ze bleken gevuld
met een soort van confituur.Nog nooit
elders gezien.De tweede stop was aan
één of ander voetbalveld, volgens de site www.westvlaanderensmooiste.be
de stek van Krachtbal Beitem.Om 14.30 u
weer op pad.
Kort daarna passeerde ik over een asfaltbaantje de grens met
Rumbeke (Roeselare) en Ledegem.Op 44 km
zag ik de hemel plots angstvallig donker worden en ondanks het feit dat ik een
tandje bij stak kon ik een fikse regenbui niet voor blijven.Jammer, want fiets en rijder waren tot hiertoe
nog behoorlijk proper gebleven en thans vloog de modder me om de oren.Van 45 tot 47 km volgde een mooi stukje
off-road over paadjes die over enkele bulten in het landschap liepen, tussen
hoog gras, in het groen, en over het parcours van een vaste route.Een bord leerde me dat dit een beschermd
natuurgebied was op het terrein van voormalige kleiputten in Roeselare en alzo
genoemd.Spijtig dat de regenbui de
ondergrond nat gemaakt had.De groepjes
bikers van aan de stop reden er in mijn zog.Via de vaste groene route werd ik naar Zilverberg (Rumbeke) geleid.Weinig zilver en nog minder berg te
bespeuren, alhoewel dit het hoogste punt van Roeselare zou zijn, vandaar.Via straten en servitudes werden we doorheen
deze streek gestuurd.Grappig was het
beeldje dat voor het raam van een huis stond waar we vlak naast een smal pad
dienden in te rijden.Ik weet niet of
het er bewust zo gezet was.Een houten
beeldje met het gezicht van een mannetje dat vanonder het gordijn met een
verschrikt gezichtje kwam loeren!Als om
te zeggen wat komen al die bikers hier doen!We werden vanaf een grote baan een betonnen fietspad, tussen een strook
bomen gelegen, op gestuurd.Met moderne
verlichtingspalen erlangs.Om verder uit
te komen op een grote baan ter hoogte van een Decathlon.Daar was een poging gedaan om op een met gras
begroeide dijk naast de parking een parcours uit te zetten met linten.Maar de stevige wind had de linten aan
flarden geblazen zodat de te volgen richting niet meer duidelijk was.Het nut van een dijk zo op en af te berijden
ontging me ook volledig!
In een volgende straat vervoegden we weer de groene vaste
route en meldde een bord dat het nog 5 km was, ook al toonde mijn tellertje
reeds 56 afgelegde kilometers.In het
stukje bos dat volgde kreeg ik nog een eenzame rijder te zien, waarna we
omstreeks 57 km het stadspark in doken.Ik passeerde voetbalvelden in Roeselare waar een match gespeeld werd, om
dan via een ommetje over een kunstmatige zandhoop gestuurd te worden.Dan ging het doorheen een stukje bos waar met
behulp van linten een technisch parcours was uitgezet op de smalle paadjes
tussen de dicht op elkaar staande bomen en met een aantal zeer korte
bochtjes.59,5 km.Om zo op 60 km een soort van
cyclocrossparcours te bereiken op een reeks heuveltjes tussen een mooie vijver
en een grote baan.Daar was wat
behendigheid vereist om de zanderige heuveltjes en putten te overwinnen.Een bord aan het einde ervan leerde me dat
het hier het Technisch Mountainbikeparcours Schiervelde betreft, vrij
toegankelijk voor iedere rijder die zijn techniek wenst te oefenen.Op de parking was iemand zich met zijn
cyclocrosser warm aan het rijden.Zijn
materiaal, fietspak en postuur zagen er vrij professioneel uit!Hier reden nog een aantal deelnemers rond,
sommigen die Schiervelde nog moesten aanvatten, anderen die het achter de rug
hadden.Van hieraf was ik snel weer aan
de Expohallen waar we nog op een paadje tussen de struiken omheen de parking
gestuurd werden om te eindigen met een bochtig paadje tussen dicht op elkaar
staande bomen.Bedankt voor uw deelname
en hopelijk tot volgend jaar stond er naast een bordje dat naar de bikewash
verwees.Omstreeks 16.00 u was ik na 60
km weer bij af.
Aan de bikewash lagen zes slangen te wachten op de vuile
fietsen.Dat klusje was snel
geklaard.Mn fiets in bewaring gegeven
en de douches opgezocht.Net en met
lekker warm water.Aan de tafeltjes in
de hal nog een Rodenbach en een Cola soldaat gemaakt.De voorbije dag overpeinsd en genoten van het
moment ter plekke.Het is misschien de
enige keer in mijn leven dat ik hier kom.Een duo gaf liedjes ten gehore op het podium en hun muziek was goed te
pruimen!Een man was er zijn standje met
koersfietsen en helmen aan het afsluiten voor de volgende dag.Het deelnameformuliertje van een wedstrijd
van de lokale radio ingevuld.Wie goed
keek kon de antwoorden op de gestelde vragen ter plekke vinden!Niets eetbaars te bespeuren tot ik na geruime
tijd toch iemand met een broodje zag binnenkomen.Poolshoogte genomen buiten aan de achterzijde
van de hal om vast te stellen dat een jonge kerel daar met zijn hamburgerkraam
had postgevat naast een frietkraam.Dus
eerst een hamburger gegeten en dan nog een bakje frieten.Geen al te grote portie, maar wel lekker!Na een dik uur ben ik omstreeks 18.00 u
vertrokken voor de lange rit huiswaarts.
Ik had me de streek van Guido Gezelle anders
voorgesteld.Ondanks het landelijke
karakter duiken soms plots vanuit het niets van die grote bedrijven op waardoor
de streek een rommelig uitzicht biedt.Niet dat het wat ruimtelijke ordening betreft rond mijn eigenste stek
beter is!Het parcours kon me niet zo
bekoren.Ik heb geen vergelijkingspunten
met andere tochten in de streek, vermits het de eerste keer is dat ik hier
kom.En vergelijken met de toertocht in
het bosrijke Kasterlee van daags nadien gaat natuurlijk niet op.Ik ga ervan uit dat de parcoursbouwers hun
best gedaan hebben om een voor de streek interessante tocht uit te zetten.Organisatie, accommodatie en randanimatie
waren tiptop in orde.Er in ieder geval
geen spijt van dat ik eens tot in Roeselare ben geraakt.
Het verslag van deze toertocht is ook te lezen op mtb-you!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)