Toertocht (15-30-55-70 km) VTT Kapellerit van Fiets en Fun
te Knesselare op zaterdag 11-08-2012.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het gebeurt niet gauw dat ik vanuit het Antwerpse westwaarts
trek om een toertocht te rijden. De
enige constante in deze regio is mijn trouwe deelname aan de
Lozerbosveldtoertocht te Kruishoutem. In
Zele en Zulte ben ik een tijd terug wel eens komen rijden, evenals dichter bij
huis in Waasmunster. Omdat er elders,
noch dichter bij huis wat te beleven was, en omdat schitterend weer voorspeld
werd, ideaal voor een tocht met de fiets, viel mijn keuze op de Kapellerit van
Fiets en Fun te Knesselare. Toch al snel
goed voor een autorit van dik 100 km. Op
tijd opgestaan en na een stevig ontbijt was ik op pad. De rit verliep vlot tussen Antwerpen en
Gent. Op de snelweg van Gent naar
Oostende was het al zeer druk om 9.00 u.
Een parkeerplekje gevonden in de berm langs een straat en mijn fiets in
bewaring gegeven bij de vriendelijke mannen bij de bewaakte parking. Er waren al bikers bezig met het schoonmaken
van hun fiets, die hadden hun rit al achter de wielen. Het inschrijven was in een wip gebeurd en om
exact 10.00 u kon ik vertrekken.
Alsof het een valstrik was, zat ik samen met een Herder en
zijn dochtertje al van bij aanvang fout, en reden we het gras op naast een
afsluiting. Even verder zaten we
vast. We moesten achter de afsluiting
zijn en dan rechts. Daar stonden veel
autos met tuinafval te wachten. Het is
de eerste keer dat ik voor een toertocht vertrek via het plaatselijke
containerpark! Het ging dan via enkele
straten om het dorp te verlaten en na 2,5 km doken we de eerste graspaadjes
in. Een kilometer verder troffen we al
de eerste splitsing tussen de routes van 30 km en van 55-70 km. Er volgde een lange veldweg, maar gelukkig
niet gewoon recht op recht, maar met de nodige bochtjes. Daardoor kon je de bikers zien rijden die
enkele honderden meters voorop waren en zien waar het parcours ons naartoe ging
brengen. De zon scheen ongestoord op de
velden en de temperatuur was ideaal om te fietsen. Na bijna 6 km en een kwartier rijden bereikte
ik het kanaal Gent-Brugge op de grens met Sint-Joris (Beernem).
Daar ging het de kanaaloever op en volgde tot 9,5 km een
zeer lange, smalle track die er naast het kanaal liep tussen bomen en struiken
links en rechts. Het groen was zodanig
opgeschoten dat de takken hier en daar tegen je tronie gekatapulteerd
werden. Op een bepaald gedeelte staken
veel stenen verstopt in de grond en op een ander stuk schuurden de bramen tegen
armen en benen. Het paadje had zn charme
en een biker volgde me in mn kielzog.
Aan de overkant van het kanaal lag een kleine jachthaven. Uiteindelijk kwamen we uit het groen
tevoorschijn ter hoogte van een bontgekleurde hangbrug voor fietsers die we
dienden op te rijden om het kanaal over te steken. Een schilderachtige plek op deze zonnige
zaterdag. Eens de brug over dienden we
op onze stappen terug te keren in de richting van waar we kwamen, maar op de
andere oever. We passeerden de ingang
van de jachthaven en gingen een grindpaadje op te Beernem.
Vanaf het grindpad, dat ook door vele gewone fietsers werd
bereden, moesten we op een bepaald ogenblik links naar beneden de dieperik in,
om dichter bij het kanaal te komen. Daar
was het pijltje op een stokje omgevallen en heb ik het steviger in de grond
gestoken. Het paadje beneden was minder
eenvoudig te berijden omwille van de putten en bulten en de wortels van bomen
en struiken. Het slingerde zich om
stronken en stammen vanaf de tiende tot de elfde kilometer. Verkeerdelijk reed, lees liep, ik verder
achter iemand aan weer naar boven. Bleek
dat een visser te zijn die met zijn fiets en zijn hebben en houden op de rug,
weer wegreed! Geen mountainbiker dus! Terug naar beneden en het paadje verder
gevolgd tot we ter hoogte van een smal huis weer naar boven moesten, richting
het grindpad. Het tellertje toonde toen
11 km, de klok 10.40 u. Het grindpaadje
ging over in een asfaltbaantje en via een brug staken we na 13 km de spoorweg
over. We dienden een tijd de spoorweg te
volgen over een assenweg en een asfaltbaantje.
Aan de linkerkant lagen grote bossen waar we niet welkom waren, te zien
aan de bordjes die aan elke toegangsweg opgehangen waren. Privaat domein, verboden toegang!
Op 15 km lieten we de spoorweg achter ons liggen en ging het
naar rechts om een breed pad in te slaan dat omzoomd werd door imposante
beukenbomen. Met links en rechts nog
steeds de bordjes die toonden dat we in dit bos niet welkom waren! Aan de rechterkant lagen de grote gebouwen
van één of andere hoeve waartoe het domein vermoedelijk behoorde. In de verte zag ik aan het einde van het pad
autos voorbij rijden. We arriveerden
namelijk weer in het open veld tot vlak bij de snelweg waar het filerijden
was! 11.00 u. Een graspaadje leidde ons door het open veld
tot aan een straat om dan de grote baan op te moeten rijden om via een brug de
snelweg te kruisen. Na 17 km reden we Sint-Maria-Aalter
binnen ter hoogte van werkzaamheden, waar het naar rechts een paadje op ging. Een mooie track leidde ons tussen de bomen
van de snelweg weg. Ook hier was het
uitkijken voor laaghangende takken. De
track ging over in een volgende, nog mooiere singletrack, tussen bomen en
veld. Deze maakte deel uit van een vaste
blauwe route. Het pad kwam uit op een
recent aangelegd kasseibaantje, net voor de inrijpoort van één of ander
kasteeltje dat door de vele bomen aan het zicht werd onttrokken. Ernaast stond een poort naar een hoeve
toe. Een schilderachtig plekje.
We vervolgden het traject van de blauwe vaste route, of toch
delen ervan, over veld- en assenwegen in Aalter. Hier was weinig bebouwing. Enkel een grote moderne hoeve, verder een
reeks stallingen, een paar kleinere gerenoveerde oude huisjes en twee mooie
nieuwe huizen met kleurrijke luiken. Een
paradijselijke plek om te wonen, maar wel afgelegen. Ik ben tijdens de toer trouwens wel meerdere kleine
stokoude huisjes voorbij gereden die nog altijd bewoond waren! Dat zoiets nog bestaat! Vanuit de open velden arriveerde ik na 22 km
op een drukke betonbaan op de grens met Beernem en Wingene. In Beernem heette deze baan Lindeveld en op
Wingene was het de Vagevuurstraat. 11.25
u. Deze betonbaan diende even gevolgd te
worden om dan naar links over te steken.
Een veldwegeltje veranderde in een statige beukendreef die de bossen in
dook. In het bos ging het altijd
rechtdoor over een lang, aanvankelijk vrij breed pad, dat steeds smaller
werd. Zijwegeltjes werden niet benut. Bordjes met rode handjes stonden dit niet
toe. Tot ruim 25 km konden we genieten
van deze mooie omgeving. Bij het
verlaten van het bos kreeg ik eindelijk nog eens twee bikers te zien. Rechts bemerkte ik een plek met grote
antennes en antennes die als een soort netwerk waren opgehangen.
Er stond daar ook een grote kraan die operationeel was. Even een kijkje gaan nemen om vast te stellen
dat een oud gebouw werd gerenoveerd tot een Centrum voor bijzondere
jeugdbijstand. Een grondige renovatie in
elk geval. Ik denk dat enkele de
buitenmuren nog overeind stonden. Ik
vermoed dat het voormalige gebouwen van defensie betreft, want ik zag verderop,
aan de ingang van een bos, een bordje staan dat de toegang tot een militair
domein verbood. De straatnaam genoteerd:
Sint-Pietersveldstraat in Wingene. Op
mn stappen teruggekeerd en het paadje rechts in om het parcours te
vervolgen. Veldwegen brachten ons na 29
km naar landelijke straten die Kliplo en Savooien heten. Het ging een drukkere baan over op de grens
van Aalter met Ruiselede. Wanneer ik er
even halt houd steken er vier bikers voorbij.
11.50 u. Naar links een
veldwegeltje op, gevolgd door een strook bos, om te arriveren in een woonwijk
van Aalter. We reden er door smalle
straatjes met oude en nieuwe huizen, grote en piepkleine, die luisteren naar
namen als Kleine Zoutstraat en Lantaarnstraatje. Op het middaguur had ik 31 km op mn
tellertje.
In Aalter doken we via een poortje een parkdomein in van één
of ander klooster. Gedurende een dikke 2
km konden we daar ons hartje ophalen in de smalle paadjes die zich doorheen het
bos slingeren. Ik krijg er het
gezelschap van nog vier andere bikers, waaronder een pronte dame met roze helm
die ik nog aan de stop zou te zien krijgen.
We rijden de gebouwen van dichtbij voorbij en via een poort zonder
opschriften of vermeldingen, verlieten we opnieuw het domein. Opnieuw dezelfde brug over om de snelweg te
kruisen. Waarmee een einde kwam aan een
lus van 16 km over Aalter. Naar rechts
een poortje door en een bos in om na een smal paadje met laaghangende takken de
eerste bevoorrading te bereiken ter hoogte van een klein prieeltje op 33 km na
de start.
Aan de stop was alles voorhanden: bananen, appelsienen,
wafels en sultanakoeken. Je kon er
sportdrank drinken, maar ook icetea en cola.
Een drietal mannen vulden de voorraad aan. Er was geen grote toeloop, dat is nooit het
geval bij sterk gespreide starturen, maar er kwamen nog groepjes bikers
toe. Maria-Aalter! Aan de mannen op de stop gevraagd of ik het
bij het rechte eind had van te denken dat het klooster van daarnet van de
Broeders van Liefde was. Hij wist het
niet, enkel dat er veel buitenlanders verbleven. Hij haalde er zijn collega bij met de vraag
of hij ooit misbruikt was geweest! Of
hoe de feiten van de afgelopen jaren in kerkelijke middens bij de mensen
leven! Hij had het bij het rechte eind
wat de buitenlanders betreft, en mijn vermoeden klopte. Even geGOOGLEd! Het betreft namelijk het Internationaal
Noviciaat van de Broeders van Liefde in de Blekkervijverstraat. In mijn school van de Broeders werden
indertijd leerlingen geronseld voor cursussen om leider te worden op een
zomerkamp voor gehandicapte kinderen op de Westakkers in Haasdonk. Ik ben zo elf jaar leider geweest en heb ooit
een vervolmakingscursus in Maria-Aalter gevolgd. Van die cursus kan ik me nog nauwelijks wat
herinneren. Maar die kampen in Haasdonk
hebben een belangrijke rol gespeeld in mijn jeugdjaren. En zie, de mountainbike brengt me letterlijk
terug naar lang vervlogen tijden!
Weer op pad na de korte rust en de knabbeltjes. Tot ruim 38 km volgde de doortocht van een pracht
van een bos, op een bepaalde plek eventjes tot vlak naast de snelweg, over
amusante paadjes. Naar het einde toe was
het hier wat moeilijker. Met behulp van
linten was een technisch parcours afgebakend over moeilijk te berijden paadjes,
alsof je over bladgrond reed, met korte klimmetjes over bulten en het nodige
bochtenwerk. Niet zo mijn ding! Vooral met die zachte ondergrond had ik het
moeilijk. Ik deelde er het pad met
enkele andere deelnemers. Om 12.40 u
reed ik weer het bos uit en een paadje in dat toekwam aan het station van
Maria-Aalter. Rechtsaf over een kort
stukje asfalt om daarna weer rechtsaf te slaan, alwaar we een leuk speelbosje
voor de wielen geworpen kregen. Met
plezante paadjes op en af en met de nodige bochtjes, zon 40 km na de
start. Er volgden een asfaltbaantje en
een assenweg, luisterend naar de naam Jezuïetengoed. Wanneer we de weer even de snelweg raakten,
staken een aantal rijders me voorbij, waaronder zes Hazesbikers die ik ook aan
de stop gespot had. We kregen weer de
spoorweg in het vizier die we even verderop via een overweg dienden te
kruisen. 42,5 km en 13.00 u.
Tot 45 km kregen we veel asfalt onder de wielen. Daarbij passeerden we omstreeks 43 km een
grote tent met veel muziek waarvan de bastonen uw ingewanden deden
trillen. Daar vond Plage à gogo plaats,
de beachparty van de scouts van Aalter op de Kattenberg. Eens daar voorbij ging het weer off-road de
velden in, even in de richting van waaruit we kwamen en naast een smalle zijarm
van het kanaal Gent-Brugge. Eens aan het
kanaal zelf gekomen, ging het rechtsaf en tot 48 km over het asfalt fietspad
naast het kanaal waarin plezierboten vaarden.
Vanaf hier krijgen we een stuk met redelijk wat asfalt te
verwerken. We passeerden een zandwinning
en betonfabriek. Na 49 km moesten we via
een grote brug het kanaal over in Aalter-Brug, hoe zou het ook anders
kunnen! Een extra pijltje had hier niet
misstaan om twijfel te voorkomen. Het
ging een betonnen fietspad op dat andere betonbaantjes kruiste. Een plakkaat toonde dat hier een
bedrijventerrein gaat komen. Weer open
ruimte die ten prooi valt aan bebouwing.
De mensen uit de twee kleine huisjes die er stonden zullen er niet
gelukkig mee zijn. Op 51 km ging het
weer meer off-road. Want tussen de 40 km
en de 50 km kregen we bijna uitsluitend asfalt te verwerken. We bereikten Ursel (Knesselare) en troffen na
52 km en midden in de velden, een splitsing tussen de trajecten van 55 km en
van 30-70 km. Ik had me al wat ongerust
gemaakt over het uitblijven van een splitsing voor de langste route die ik
wenste te rijden. 13.40 u.
Na de splitsing ging het een assenweg op die deel uitmaakt
van een vaste route en volgde een korte klim over een breed pad door een stukje
bos (53 km). Twee maal dienden we een
behoorlijk drukke baan te dwarsen en volgde de doortocht van Ursel met zijn
smalle straatjes. Na 56 km doken we dan
weer de velden in om er de assenwegen te berijden, gevolgd door smalle
graspaadjes in de buurt van een groene en rode vaste route (58 km). Naar rechts een betonbaantje op en dan links
weer bossen in. Even verderop kwam na
exact 60 km de tweede bevoorrading. Ze
stond opgesteld naast het zogenaamde Veldkruis, een kruisbeeld tussen enkele
lindebomen aan de rand van de Keigatbossen.
Even halt gehouden en genoten van hetzelfde aanbod als aan de eerste
stop. Na de stop doken we de
Keigatbossen in over een mooi bospad.
Het bospad ging bij het verlaten van het bos over in een assenweg dat
verderop een grote baan kruiste. Dan een
kasseiwegeltje tussen gras en bomen op.
Hier stak ik de vier mensen voorbij die ik met hun stadsfietsen ook aan
de stop had zien staan. De lange
kasseiweg ging over in een assenweg die ons naar een bos leidde. Ik zag er lichten staan die de landingsbaan
van een vliegveld markeren, maar daarachter kwam een bos. Ik had de indruk dat ze niet meer
dienen. Net voor het pad plots versmalde
stak ik een moeder en haar dochtertje op hun bikes voorbij. Er volgde een modderig stukje van een paar
honderd meter, doorheen een bos met de nodige putten en plassen (omstreeks 63
km). Dat zal voor dat kleine meisje een
lastig stukje geweest zijn! Een beetje
jammer, vermits bike en rijder tot dan toe vrij proper waren gebleven! Hier was de afpijling zeer mager, want op dat
pad trof ik nergens een pijl. Pas aan
het einde van een grasspoor was het duidelijk dat ik op de goede weg reed. Vermoedelijk waren er weinig alternatieven.
Aan een brede weg zag ik een plannetje van het MTB-netwerk
Meetjesland waartoe de plaatselijke vaste routes behoren. Ik trof er veel mensen met stadsfietsen en
racefietsen. Omstreeks 66 km volgde een
mooi stukje bos. Ook hier lag de
ondergrond er vochtiger bij, met putjes en lage takken die mijn smoelwerk
geselden. Ik gok dat we in het
Drongengoedbos reden. Op 68 km kwam ik
uit op een betonbaantje, midden de bossen, waarop een parkeerverbod gold. In een bocht was een grote poort die me deed
denken aan de ingang van een militair domein, maar zonder enige aanwijzingen. Er reden redelijk wat fietsers rond en jammer
genoeg ook autos. En t was er niet
breed. Ik vermoed dat er hier of daar
een evenement was en dat deze baan als toegangsweg fungeerde. 15.00 u.
We bereikten weer de bewoonde wereld en van 70 tot 72 km brachten
straten in Knesselare me weer naar af!
Een mooie tocht en een aangename kennismaking met deze
streek. Geen spijt gehad van de
verplaatsing naar Knesselare. Vriendelijke
medewerkers aan de bikeparking en de rustpunten. Bewaakte parking, degelijke bikewash en
douches voorhanden. Een afwisselend parcours
met veldwegen, assenwegen en enkele mooie bospassages. De bepijling was bij momenten wel
schaars! Ze was zeker niet slecht, want
ik heb nergens gemist. Op een paar
plaatsen was er reden tot twijfel, maar dat gebeurt op elke toertocht. Maar er hingen weinig pijltjes. Een pijltje ter bevestiging na een afslag en
een herinneringspijltje hier en daar, had meer gerustgesteld. Verder was alles organisatorisch tot in de
puntjes geregeld! Een opsteker, vermits
één van de medewerkers me vertelde dat dit de eerste uitgave was van een tocht
die ze overgenomen hadden van een plaatselijke vereniging en die vroeger enkel
gereden werd door locals bij gebrek aan publiciteit.
Het verslag van deze toertocht is ook te lezen op mtb-you!





|