Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (25-30-42-62 km) van WTC De Biekes Wakkerzeel te
Wijgmaal op zondag 22-07-2012.
Wat stemde het s morgens hoopvol om bij het opstaan vast te stellen dat de zon eindelijk van de partij was! Een parkeerplekje gevonden in de straat waar ik ook de vorige jaren gestaan had. Toen ik aan de inschrijving van de toertocht van WTC De Biekes Wakkerzeel in Wijgmaal toekwam, troepten daar nog heel wat bikers samen. Me ingeschreven en om 9.15 u kon ik vertrekken. We werden het dorp uit gestuurd via de straten, een veldweg, een nieuw aangelegd kasseibaantje op 3 km en nog een veldweg. Rekening houdend met de vele regen van deze maand lagen de paden er goed droog bij. Volgden een assenweg en een veldweg met drie sporen waar wel wat water en slijk in stonden. Toen we via een baan een lage spoorwegbrug onderdoor moesten, had ik de neiging van me te bukken! Alsof ik groter zou zijn dan een doorsnee voertuig! Het ging dan een veldweg op die er in het begin nog vrij vettig bij lag. Het tellertje klokte toen 8 km af. Even verder troffen we de eerste korte holle weg en een stevig klimmende veldweg in Herent.
Naar rechts een smal bruggetje onder. Daar werd een extra optie van 1 km aangeboden met de waarschuwing dat het er daar drassig bij lag. Terwijl ik daar even halt hield zag ik dat de meesten dit lusje letterlijk links lieten liggen, één biker waagde het er toch op! Zelf heb ik er voor gepast. De veldweg klom ferm naar boven en al puffend bereikte ik een brede straat. Ik was tot dan toe wat op mijn honger blijven zitten, want we hadden al redelijk wat asfalt, straten en weidepaadjes gezien, terwijl graspaadjes niet zo mijn ding zijn. Maar ik heb er toen wel bij gedacht van beter wat bescheiden te blijven, want dat het parcours verderop wel eens een pak zwaarder zou kunnen worden en ik misschien achteraf blij zou zijn van deze goed berijdbare intro. En ik zou gelijk krijgen!
Want het duurde niet lang eer alle registers open werden getrokken met een stevig klimmende veldweg en een idem dito holle weg. De namen van de straten waarin we reden of die we passeerden toonden dat we een meer heuvelachtige streek bereikt hadden: Toverberg, Hoogveld en Bergstraat. De doortocht van deze omgeving werd afgesloten met een servitudepaadje over kasseitjes. We doken een donker bos in waar de bodem er nog vrij vettig bij lag en reden er over een plaatselijke voetweg lekker naar beneden. Die voetwegen dragen hier allen een nummer. Op 12 km troffen we een redelijk zware klim over een prachtige holle weg met een vettige aanloop om er de splitsing te treffen tussen de 25 km en de 30-42-62 km. We reden er midden een mooi bos. We werden er een holle weg in gestuurd die eerder de allure had van een beek zonder water en een modderige bodem om u tegen te zeggen! Wat een slijkpoel. En stinken ook! Voor mij was het al snel afstappen. Er waren moedigen die er toch al rijdend probeerden door te komen, maar die vielen al snel om tegen de wanden! Achteraf heb ik door een local horen vertellen dat deze holle weg eigenlijk fungeert als riool van een chique woonwijk verderop! Geparfumeerde strxnt van rijke stinkerds dus! Whats in a word! De holle weg ging over in een pad en een veldweg waar iedereen weer op zn bike sprong! We kwamen terug in een open en zonovergoten landschap.
Nadat ik een berichtje van rubber-12 had gelezen om te melden dat hij dan toch niet zou komen, trof ik Pierrot Le Fou van de Bierbikers op mn pad! Zo lang elkaar niet meer gezien en nu kom ik hem twee opeenvolgende weekends tegen! Ik merkte dat we op het parcours van een vaste route met rode pijltjes reden. Kort daarna, op 13 km na de start, gingen de 42 en 62 km hun eigen weg, los van de rest, met een fikse opener onder de vorm van een zeer smalle en omhoog kruipende gekasseide track doorheen een met hoog gras afgeboorde holle weg, bekend als buurtweg nummer 3. Dit paadje kwam me bekend voor en ik gokte dat ik boven op een kruispunt van veldwegen in een open vlakte zou arriveren. Dat bleek te kloppen! Op die plek staan soms bevoorradingen van andere toertochten. Ik zag bikers uit het tegenoverliggende pad komen. Dus hier was duidelijk een lus uitgestippeld en straks zou ik hier weer passeren! De Biekes hadden als extra markering op de grond lijnen getrokken met snoeihout van cipressen dat in de nabijheid op een hoop gegooid lag. Grappig! Het is eens wat anders dan kalklijnen! Hoe inventief kan een mens zijn van het ter plaatse voorhanden materiaal te gebruiken! 16 km en 10.30 u. Er volgde een plezante afdaling over een veldweg die overging in een holle weg tot aan een woonwijk in Everberg. Halverwege was het even oppassen voor twee wandelaars die ik daarna nog eens te zien zou krijgen. In Everberg enkele straten door om aan de Kruisborrestraat weer een kiezelweg in te rijden. Daar kregen we een machtige holle weg in een bos voorgeschoteld. Met hier en daar een modderige strook.
Na 19 km arriveerden we weer op een hoogvlakte en kregen we enkele vlakke veldwegen als recuperatie aangeboden. Dat was welgekomen, want de tocht van gisteren in Mol was nog niet helemaal uit mn benen! Anderhalve kilometer verder bereikten we weer het kruispunt van buurtwegen (takjes van cipressen) en kwam er een einde aan een lus van 4,5 km. Rechtsaf volgde een leuke afdaling doorheen een holle weg waar de zijkanten overvloedig begroeid waren met netels en stoven we verder naar beneden doorheen hoog gras. Een groepje van vier stoof me voorbij, maar ik kon de laatste ervan al snel weer bijbenen tijdens de daaropvolgende klim om uit te komen op een assenweg. Daar reden de bikers linksaf een weidepaadje in, maar verderop stonden er een aantal te wachten. Het pad liep dood op een korenveld. Sommigen reden toch verder. Anderen keerden terug. Terwijl we stonden te wachten keerde niemand weer, noch van de ene, noch van de andere kant. Omdat het niet de bedoeling kon zijn van een toertocht door een korenveld te jagen, zijn we op onze stappen teruggekeerd, om vast te stellen dat er vijf meter verder een pijltje hing dat ons door een holle weg stuurde. Die lag er vrij zompig bij, zodat het lekker naar boven stompen was! Maar de omgeving was er wel mooi! Eens boven ging het even door een weide tot aan de Meerbeeksesteenweg. 24 km en 11.00 u.
Het wordt klimmen doorheen de straten van een woonwijk in Meerbeek om dan weer een bosrijker gebied te bereiken waar enkele buitenverblijven op de hellingen in het groen staan. We bereiken een hoogvlakte en er volgt een stevige klim over een kasseibaantje tot Bertem Radar op 27 km. Daar word ik begroet door twee Bierbikers, ploegmakkers van Pierrot Le Fou. We rijden een stukje door een dreef van (vermoedelijk) Bertembos, waar joggers en wandelaars rondlopen. Even verderop komen we uit op een grote baan en gaat het naar links de Oude Bertembosstraat in, een kasseiweg om u tegen te zeggen. En het is de eerste keer dat ik deze straat eens van boven naar beneden af kan rijden, dokkerend over de kasseitjes! De meeste tochten die deze straat aandoen, doen dat in de omgekeerde richting. En dat betekent een stevige klim! De Biekes hadden deze keer de richting van hun tocht omgekeerd. Beneden troffen we na 29 km de bevoorrading op de betonnen oprit van een moderne boerderij. Daar was nog redelijk wat beweging. Alles was er voorhanden: partjes appelsien, bananen, cake, wafels, sportdrank en water.
Na de stop gaat het de grote baan over en volgt al snel een zeer stevige klim door een gehavende holle weg in het bos, goed voorzien van wortels en enkele vervaarlijke spleten, ontstaan door erosie. De vorige editie konden we hier lekker naar beneden sjezen. Er zijn ook andere tochten die hier passeren, sommigen draaien dan beneden rechtsaf in een andere donkere holle weg. Daar ben ik ooit eens door gemoeten in de gietende regen. Die weg bood toen eerder de aanblik van een rivier. Een jonge vrouw voor me heeft het ook knap zwaar om boven te geraken en heeft dan nog de pech van, zonder veel erg, te vallen omwille van een brede voor in de weg. Haar vriend stond boven te wachten aan de splitsing 35 km en 42-62 km. Het voordeel was nu dat we lekker naar beneden konden dokkeren over de lange kasseiweg die hier op volgde, gelegen te midden van nergens. In de omgekeerde richting is dit altijd een lange, saaie klim! Zeker bij slecht weer! Omstreeks 32 km kreeg ik op de middag een paar stevig klimmende veldwegen voorgeschoteld. Vermoeidheid en de warmte in het open veld speelden me parten. Daarna ging het weer de bossen in om het Chimaera-huisje te bereiken, hetgeen ik zo noem omdat het de plek is waar ik biker Chimaera de eerste, en voorlopig ook enige, keer te zien kreeg. We berijden daarna de mooie paden van Bertembos (?). Een plots dropke boezemt me weinig vertrouwen in en na gezien te hebben hoe de vorige biker van te dichtbij kennis maakte met de Bertemse bosgrond, lijkt me te voet naar beneden gaan een veiliger optie. Gebroken botten leken me geen goed alternatief! Even verder zie ik bij het verlaten van het bos een tweede biker tegen de grond gaan wanneer hij zich vergaloppeert aan de diepe groeven in het pad. 34 km.
Vlakke veldwegen waren welgekomen om even te kunnen recupereren. We naderen de snelweg die verstopt ligt achter de bomen en er in de hoogte gelegen is. We rijden er evenwijdig mee over een pad naast de velden naar beneden. We passeren een woonwijk en het laatste huis dat het dichtst bij de snelweg staat is pas geschilderd. Een heel ander zicht nu! De villa zag er vroeger wat verwaarloosd uit. Een likje verf kan wonderen doen! Beneden was een splitsing tussen de 30 km en de 42-62 km op 37 km na de start. Voor de langste afstanden is het naar links. Na het oversteken van een baan ter hoogte van de snelweg is het klimmen geblazen in een holle weg. We passeren er de bizarre plek met het rare huisje van De Bereklauw waar een alternatieveling met rastakapsel mijn groet beantwoordt. De Bereklauw is een soort van kunstenaarscollectief, het levenswerk van Gosse, en is gelegen in de buurt van de Mollekensberg (in het filmpje onder deze link kan je het houten trapje zien waar we af moesten rijden). Gosse kan je het best vergelijken met Catweazle, de tovenaar uit de elfde eeuw die door een toverspreuk in de eenentwintigste eeuw terechtkomt, voor degenen die deze nog uit hun jeugd kunnen herinneren! The sun in a bottle (een lamp)! Tot 38 km treffen we veldwegen!
Dan gaat het even door een woonwijk en duiken we een bos in waar aan de ingang een in onbruik geraakte garage staat, met de poort uit haar hengsels. Het gaat er op en af over zompige bospaadjes. Mijn uithoudingsvermogen werd daarna op de proef gesteld door een zware klim over asfalt en over een holle weg omstreeks km 41. In een bos krijgen we nog een stevig technisch stukje voor de wielen geschoven. Na dik 40 km waren de korte, steile klimmetjes over de omgewoelde bosgrond en met de nodige bochtjes er te veel aan voor mij. Er waren er nog die even van de fiets moesten. Eentje reed er toch gezwind op klein verzet naar boven. We eindigen terug waar we begonnen waren, aan de afsplitsing van de 30 km, aan de voet van de snelweg, maar honderd meter verderop (43 km) aan de Galgenbergstraat. Na een korte klim over asfalt naast de snelweg bereiken we op 44 km een drukke baan in Herent alwaar we door enkele vriendelijke seingevers naar de overkant worden geholpen. We rijden de Zavelputstraat in, dit is een zandspoor met het nodige bouwpuin er in, om op 45 km Wilsele te bereiken.
Even verderop verandert het landelijke karakter van de omgeving opeens in dat van een geïndustrialiseerde wereld! We passeren er een grote viaduct van de snelweg, waaronder dan nog een spoorweg en een kanaal lopen, met rechts een elektriciteitscentrale. De wegen waar we over rijden zijn recent heraangelegd met gloednieuwe fietspaden, naast een ingewikkeld kluwen van wegen en kruispunten. Ik vermoed dat ik over deze viaduct gereden ben toen ik daarstraks met de auto tot hier kwam! We bereiken een fietspad naast de Dijle en moeten enkele bruggetjes over. Het laatste smalle bruggetje voor fietsers en wandelaars leidt naar een woonwijk. Na deze brug gaat de toer van 60 km zijn eigen weg. Er arriveren nog bikers die er voor de lange toer kiezen. Even verder gaat het de Aarschotsesteenweg in Wilsele-Putkapel over. Dit betekent dat we niet ver van de start zijn. Na 48 km treffen we aan het einde van een zijstraatje de tweede bevoorrading. De snelweg loopt er in de hoogte naast.
De enkele bikers die me daarnet ingehaald hadden aan de brug waren ook aan de stop en er kwam nog iemand toe. Nadat ik even aan de praat geraakt was met de twee mannen ter plekke kwamen er twee Wakkerzeelse Biekes toe met het uitgetrokken splitsingsbord! Maar naar hun zeggen kon ik de rit nog verder uit rijden. De bikers die de pijlen gingen opruimen zouden mij niet inhalen. Anders was ik via de grote baan weer naar af gebold. Want de twee mannen aan de stop hadden me gezegd dat er toch nog enkele stevige korte hellingen op komst waren! Ze hadden niet gelogen. Na een effen paadje door het gras diende zich in het bos al snel een eerste stevige klim aan! Een groot bord heette me welkom in het Begijnenbos te Holsbeek. Volgden een mooie holle weg, wat asfalt en een leuke afdaling. De onverharde straten in het mooie bos droegen allen een naam en er stonden grote villas van rijke mensen tussen het groen verscholen. Het tellertje overschreed de 50 km. Wie weet hoe lang het nog duurt eer hier straten worden aangelegd zodat de bewoners hun stulpjes met propere voetjes kunnen betreden! We kwamen kort uit het bos tevoorschijn op een hoogvlakte om er direct op 53 km weer in te duiken. Op een prachtige plek! We reden de hoogte in en rechts in de diepte kon je twee holle wegen zien liggen die van elkaar gescheiden waren door een hoge zandberm, begroeid met bomen waarvan de wortels deels bloot waren komen te liggen! Na de doortocht van het bos bereikte ik weer de bewoonde wereld. Die laatste lus was meer dan de moeite waard geweest!
Een bordje met een foto van het beslijkte gezicht van een hijgende biker met uitgestoken tong kondigde de laatste helling aan. Meer bepaald een brug over de snelweg ter hoogte van de afrit Holsbeek. Bos maakte plaats voor een meer open en vlakker landschap. Op 57 km passeren we nog de grenzen met Haacht en Rotselaar. Betonnen paadjes, voorzien van smalle bruggen voor fietsers, brengen me door de velden na bijna exact 62 km weer naar Wijgmaal, nadat de laatste kilometer door een gelijkaardig bordje met hijgende biker was aangekondigd. Ik denk dat ik de laatste was om toe te komen. Een zeer mooie rit met veel afwisseling, bossen, open velden en de alomtegenwoordige holle wegen die deze streek rijk is.
Aan de aankomst nog een bekende gespot, Peter, de bionische man, leren kennen na een verhaaltje dat ik geschreven had. Hij was er nog aan de praat met enkele bikevrienden. En zo konden hij en ik onze doelstelling, zijnde als laatsten blijven hangen op de après, zonder problemen weer eens realiseren!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)