Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (26-42 km) van De Doortrappers te Meeuwen op
12-11-2011.
Na gisteren in Beringen te hebben gereden,
vandaag naar Meeuwen afgezakt om de toertocht van de Doortrappers te komen
rijden.Meeuwen blijkt toch een heel
eind van het thuisfront te liggen, zon 95 km!Om 13.00 u stond ik aan de inschrijving met voor mij nog een korte rij
anderen.Het viel me op dat er nog veel
bikers vertrokken, vermits de inschrijving mogelijk was van halftien tot
halfdrie!Gewoonlijk zie ik tijdens zon
zaterdagse ritten weinig anderen op het parcours, maar dat was nu wel even
anders.Er vertrokken nog grote groepen
deelnemers.
De bike opgehaald uit de bewaakte parking en
je kon meteen je inschrijvingsbewijs afgeven aan de mannen die naast de parking
aan de start stonden.De eerste 5 km van
de tocht kregen we redelijk wat rustige betonnen paadjes voor de wielen, te
beginnen met een fietspad onder een brug met geluidsschermen.Er werd een ommetje gemaakt om een bospad mee
te kunnen pikken, want even verderop keerden we op onze stappen terug en konden
we de geluidsschermen weer in de verte zien staan.Na nog een reeks betonnen fietspaden doken we
dan toch het bos in en kregen we een mooie singletrack van wel anderhalve
kilometer voor de wielen om uit te komen op een assenweg in het mooie Domeinbos
Donderslag.Dat was dan wel bij heldere
hemel, want er stond een lekker winterzonnetje.Door de laagstaande zon werd je wel af en toe eens verblind tijdens de
rit.De toer volgde dan vrij lang dit
grindpad naar rechts toe om weer in het Donderbos te arriveren.Daar liep een verhard fietspad dat twee maal
verlaten werd voor een lus over smalle paadjes in het bos.Volgden een aantal bredere paden door de
bossen waarop enkel een smal spoor te zien was omwille van de vele gevallen
bladeren onder de imposante kaal geworden bomen.Er reden nog heel wat bikers rond in deze
bossen, geregeld werd ik ingehaald door groepjes of enkelingen.Het Donderbos werd door de Doortrappers in
ieder geval goed aangewend om er een aantal lussen in uit te pijlen om zo aan
de nodige kilometers te komen!Het
tellertje klokte 12 km af.
De brede dreven gingen over in een lang smal
paadje tussen de bomen aan de rand van de bossen en waarlangs we het Domeinbos
Ophovenderheide bereikten.Eigenlijk waren
de beide Domeinbossen een terugkerende constante in deze toer waarvan de eerste
20 km zich hoofdzakelijk hier afspeelden.Ik heb ettelijke kilometers in de nabijheid gereden van twee vrouwen die
ook gestopt waren toen zich voor ons een valpartij voordeed nadat een treintje
was gepasseerd!Dat is het nadeel van zo
te rijden!Waarschijnlijk had één van de
mannen door in groep te rijden de boomstam die dwars over de weg lag niet
opgemerkt!Van km 15 tot km 19 kregen we
het mooiste stukje van deze toertocht over een zich door de bossen slingerende
track met bulten en bergjes.Samen met
de twee vrouwen raakte ik voor een tijdje in een treintje verzeild en het was
wel eens leuk van op die manier over die track te gaan.Gelukkig raakte ik overal op en over, want
aan het begin was ik toch wel op de eerste bult, bij het maken van de eerste
hoogtecentimeters, blijven steken zeker!Met mijn excuses voor de twee bikers die toen in mijn wiel hingen!
Toen ik in het spoor reed van de twee vrouwen,
stak me een biker voorbij, maar door de versmalling van de track raakte hij
niet voorbij de vrouwen.En zij maakten
minder aanstalten dan ik om zich smal te maken en eisten hun plaats op het pad
op!Een man stond fotos te maken van de
passerende bikers.Het was toen
omstreeks 14.00 u.Omdat ik vlak achter
mn drie voorgangers hing, merkte ik pas op het laatste moment op dat er een
biker met een filmcamera opnames aan het maken was vanaf de zijkant van het
smalle paadje.Mn tronie moet dus van
dichtbij op die film te zien zijn!De
Strammer in actie!Even verderop, 20 km
na de start, stond de bevoorrading naast een bospaadje.Je kon er lekker hete tomatensoep met
balletjes en sportdrank drinken en twee soorten koeken eten.Toen ik aan mn koekje stond te knabbelen
merkte ik dat de man met de camera nu hier opnames aan het maken was!Dus een tweede actieshot!Wanneer ik lekkers gezien heb, kom ik
namelijk altijd in actie!Hopelijk
krijgen we het filmpje te zien op het web!De twee vrouwen vertrokken iets eerder en verdwenen uit mn leven.Er stonden nog twee vrouwen die een pak
droegen van de United Bikers uit Diest, evenals een vrouw met een rood jasje
waarvan ik honderd procent zeker ben dat ik ze nog al op toertochten heb
gezien.Er zijn dus blijkbaar ook fervente
rijders onder de vrouwen!
Tot 23 km volgden boswegen door de
Domeinbossen Donderslag en Ophovenderheide.Eens de bossen uit kregen we een assenweg voor de wielen.Deze slingerde zich tussen de velden in een
zeer mooie omgeving.De solitaire bomen
langs de kant van het pad hadden tegen de achtergrond van een staalblauwe hemel
een mooi plaatje opgeleverd voor een fotowedstrijd.Na nog een aantal veldwegen bemerkte ik in de
verte weer de geluidsschermen en waren we dus niet ver van de vertrekplaats.Vlak aan de grote baan kwam dan na 25 km de
splitsing tussen de 26 en de 42 km.De
kleine toer naar links en weer naar af, voor de grote toer was het
rechtdoor.Even verderop werd ik in
verwarring gebracht door pijlen die zowel rechtdoor als naar links wezen!Op mn stappen teruggekeerd!Curieus?Toch maar rechtdoor gereden zoals de anderen die passeerden.Even verderop weer splitsingsborden.Aan de kilometers te zien betrof dit een
wandeltocht!Het werd al snel duidelijk
dat de pijlen voor de wandeltocht van de Donderslagtrippers voor morgen, zondag
13 november, als twee druppels water leken op de pijlen van de toertocht!Je moest al van dichtbij gaan kijken om te
merken dat enkel de op de pijlen afgedrukte logos verschilden!
Na de splitsing volgde een lang stuk van meer
dan een kilometer over een kaarsrechte bosweg waarbij twee maal een rijweg
diende gekruist te worden, waarvan de tweede een behoorlijk drukke was!Een auto was zo galant om vaart te minderen
en me te laten oversteken.Na de
kaarsrechte bosweg volgden twee tracks door andere stukken bos en een geoogst
maïsveld op 28 km.Omstreeks 30 km
bereikten we weer open velden en konden we genieten van de laagstaande
herfstzon terwijl we over assenwegen reden, onderbroken door korte paadjes door
stroken bos.We passeerden er het
versierde huis van een man die zijn tachtigste verjaardag vierde.
Omstreeks 35 km kregen we assenwegen door
velden en bossen te berijden, evenals twee tracks waarover het wat zwaarder
trappen was omwille van de mulle bosgrond.De eentonige lange paden naast de velden begonnen op de duur toch wat te
vervelen.Ik had de indruk dat we in
lussen over een beperkt oppervlakte reden om op 36 km een donker bos in te
duiken, waar de herfstzon weinig in de pap te brokken had.Op 38 km doorkruisten we een industrieterrein
en reden door een gloednieuwe fietstunnel onder de Weg op Bree om dan weer een
zeer lang pad door het bos voor de wielen te krijgen.Er waren nog steeds anderen onderweg,
alhoewel ik veel minder werd ingehaald als bij aanvang.Een boogscheut verder bereikte ik na 42 km
weer de startplaats.Het moet een snelle
rit geweest zijn, want alhoewel ik de indruk had niet vlugger dan anders
gereden te hebben, lag mijn gemiddelde toch wel een stuk hoger dan gewoonlijk.
Mn fiets in bewaring gegeven aan de mannen
die zich in de fietsparking warmden aan een vuurkorf.De bikewash was overbodig voor het weinige
vuil dat aan de fiets hing.Binnen een
broodje kaas en een donkere Ter Dolen uit Helchteren genoten.De cafetaria van het fitnesscentrum zat nog
goed vol.Omdat de bikeparking nog tot
vijf uur bemand was, nog gebruik gemaakt van de lekker warme douches om proper
weer naar huis te kunnen, want mij wachtte nog een lange rit huiswaarts.Een genietbaar tochtje door een vlak
landschap, met een aantal zeer lange eentonige stukken, veel bos, een aantal
bijzonder plezante kilometers vlak voor de tussenstop.Een goede manier om eens kennis te maken met
deze voor mij onbekende streek.Alhoewel
ik zou gezworen hebben ooit al voorbij de Dorpermolen gefietst te hebben.Ik ben deze gepasseerd met de wagen tijdens
de heenrit.Ik meen ook het kapelletje
aan de Deusterstraat in Peer ooit gezien te hebben tijdens een toertocht.Daar ben ik gepasseerd op de terugweg.
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)