Toertocht (10-25-35-45 km) van KWB Sport Holheide te
Overpelt-Holheide op 05-11-2011.
Op deze zonnige zaterdagochtend naar
Overpelt-Holheide gebold om daar de toer van de KWB te rijden. Een parkeerplek toegewezen gekregen op de
gloednieuwe en nog niet volledig afgewerkte parking naast de Zaal Holheide aan
de voetbalvelden van The Blue Eagles. Er
stonden weinig autos geparkeerd. Men
kon dan ook van 10.30 u tot 14.30 u starten.
De inschrijving was zo gepiept en om 11.30 u zat ik op de fiets en kon
ik de bossen achter de voetbalvelden in duiken.
De eerste drie kilometers kregen we de tracks
in de bossen achter de voetbalvelden voor de wielen, gevolgd door de zandweg
evenwijdig met de spoorweg, en dit tot aan de vijfde kilometer. Dan ging het een singletrack op die me de
indruk gaf van weinig gebruikt te worden en onder handen te zijn genomen voor
de gelegenheid om één en ander wat vrij te maken. Het was oppassen voor stronkjes die boven de
grond uit staken. We kregen mooie tracks
in de bossen rondom Holheide tot aan de splitsing na 9 km. De grond lag er wat vochtig bij na de
nachtelijke regen, het stof was geblust.
Slechts 7 bikers hadden met tot dan toe ingehaald.
Kort na de splitsing gingen de grotere
afstanden de baan Eindhoven-Hasselt over en kwamen we op een zelfgemaakte track
terecht, of toch een die grondig met de spade was vrijgemaakt! Daarna ging het zigzaggend over de paden en
tracks in Lommelzand tot aan de spoorweg vlak bij het kruispunt tussen de wegen
van Eindhoven naar Hasselt en van Mol naar Lommel en Overpelt. Het tellertje toonde 12 km en slechts drie
andere bikers deelden hier met mij het pad.
We dienden de spoorweg niet over te steken, maar reden er evenwijdig mee
in de richting van Lommel. De volgende
vier kilometer brachten ons over mooie tracks in Lommelzand tot aan een pad aan
een bosrand, waar we verderop de afsluiting te zien kregen van de
Ford-testbaan. Ik heb hier nog al
gereden tijdens tochten, maar dan komende uit de andere richting. Na enkele bospaadjes kwamen we tot vlak bij
de afsluiting en dienden we er een tijdje naast te rijden om dan weer linksaf
in de bossen te duiken.
Ik had intussen het gezelschap gekregen van
twee jonge gastjes die dan weer voor me, dan weer achter me reden, omdat zowel
zij als ik af en toe eens halt hielden. De
bevoorrading stond op 21 km van de start, vlak bij een asfaltweg. Ik vermoed dat het de kalme weg is die door
Lommelzand loopt. Ook andere tochten
staan daar soms met hun stop. Ik werd er
door een man van de bevoorrading al grappend aangesproken met de vraag of ik de
laatste was! Dat kon natuurlijk niet,
want je kon nog tot halfdrie starten! Ik
heb hem wel verteld dat ik regelmatig als laatste arriveer op toertochten en
soms een tandje moet bijsteken om de afpijlers voor te blijven! Er stonden nog een aantal bikers zich te goed
te doen aan de sportdrank, de mandarijntjes en de wafels die er te eten
waren. Er kwamen er nog anderen toe,
waaronder een duo dat tegen elkaar brabbelde in een mij onbekend taaltje. Limburgs zal het wel niet geweest zijn,
eerder iets Oost-Europees! Te zien aan
de cyclocrossfiets die de kleinste van de twee, een geblokt kereltje, bereed,
zou het wel eens een prof kunnen geweest zijn!
Na de stop ging het via de asfaltbaan al snel
weer de bossen in over leuke paadjes en tracks en nog voor ik er erg in had
reden we de zogenaamde witte berg op.
Van die kant af kan je deze met een aanloop gemakkelijker op raken dan
tijdens andere tochten die hem vaak vanaf de andere kant benaderen waarbij je
dan een bocht moet maken alvorens hem te bestijgen, waardoor de aanzet
moeilijker is. Maar omdat ik niet goed
had opgelet en geconfronteerd werd met een zanderige ondergrond en een
onbetrouwbare wortel, viel ik toch stil, terwijl ik er ooit in geslaagd ben
zonder voetje aan de grond boven te raken!
Het was wel een troost dat ik merkte dat de prof van daarnet aan de
bevoorrading ook niet boven geraakte, zn fiets op zn schouders nam en naar
boven liep! Zijn metgezel raakte wel tot
op de top. Deze keer niet recht weer
naar beneden door het losse zand, maar naar rechts toe om via een smalle track
weer naar beneden te rijden. Tot 24 km volgde
een lusje in de nabijgelegen bossen om dan terug aan de voet van de berg uit te
komen. Daar stond één van de twee
jongens op zn metgezel te wachten. Rechts
weer naar boven kruipen en dan de helling af.
Vele tochten doen dat stuk omgekeerd en dan is het voor mij afstappen
geblazen wegens moeilijker! Dan ging het
de tracks in de bossen weer op. Ook hier
waren stukken van deze paden met de schop vrijgemaakt en het losse zand, de
bochtjes, putten en bulten maakten het knap lastig.
In wat volgde kregen we dreven en paden door
de bossen voor de wielen en dit tot aan de splitsing tussen de 35 en de 45 km
op 28 km van de start. De twee jongens
kwamen achterop en aan de splitsing even gewacht om te zien welke afstand ze
zouden kiezen, en voor een sanitaire stop.
Het tweetal kwam ook de 45 km op en zag kans om mij tijdens de
waterlozing weer voor te geraken. Dan
was het weer haasje over met die twee gasten over de tracks en de paden die ons
tot op km 33 door de eindeloze bossen voerden.
Dan volgde ongeveer een kilometer asfalt in een straat, waar we links
een paadje in moesten. De twee jongens
hadden de pijl niet zien hangen en reden rechtdoor! Geroepen, maar ze hoorden het niet! In het paadje links stond een grenspaal uit
1770 die op zijn originele plaats indertijd de grens aangaf tussen Eksel en
Overpelt na een grensgeschil tussen beide gemeenten. De snelste van de twee jongens haalde me weer
in, dus ze hadden hun fout bemerkt en waren op hun stappen teruggekeerd.
Zo omstreeks 40 km volgden we enkele tracks
tussen loofbomen en reden we zigzaggend in de richting van de brug aan de
Groenstraat, de brug over de baan die Lommel met Overpelt verbindt. Na een stukje Hobos doken we weer de bossen
in en kregen nogmaals een stuk vrijgemaakte singletrack voor de wielen om op
een bestaand pad uit te komen. Een treintje
van vijf snelle jongens gevolgd en daardoor mee verkeerd afgeslagen en op onze
stappen moeten terugkeren. Want de
ingeslagen weg liep dood op de ringweg. De
laatste vijf kilometer van de tocht voerden mij over een mij onbekende veldweg
waarbij ik in het zog reed van één van de twee jongens die bijna de hele rit in
mn buurt hadden gereden. Om dan weer
aan Holheide uit te komen. Enkele
straten door om dan weer achter de voetbalvelden te komen. In de bossen die daar liggen kregen we de
laatste tracks, inclusief wortels, voor de wielen geworpen om er dan weer aan
Zaal Holheide uit tevoorschijn te komen, tot zelfs vlak bij de
afspuitstand. Om 14.30 u was ik weer in
de zaal na mn fiets in bewaring te hebben gegeven. De inschrijving was zelfs nog open. Na de bevoorrading toch nog een dertigtal
bikers op mn pad getroffen. Andersom
eigenlijk, zij troffen mij op hun pad! Een
glas Ice Tea genoten terwijl de herfstzon rijkelijk door de ramen in de zaal
naar binnen viel. De warme douches had
ik voor mij alleen, zodat ik proper weer naar huis kon bollen via de Baileybrug
in Postel en de rustige E34.
Een leuk ritje, bijna uitsluitend in de bossen
en met veel singletracks. Ook enkele
nieuwe paadjes bereden na toch al menige toertocht in deze omgeving gereden te
hebben. Bikewash, bewaakte parking en
douches voorzien en een prachtig herfstweer met temperaturen waar we in de
zomer slechts van konden dromen! Meer
moet dat niet zijn!
Het verslag over deze toertocht kan je ook lezen op mtb-you
en op mountainbike.be!
|