Inhoud blog
  • 39ste Dinsdagnamiddag proeverij
  • Tripels 53 - Piro Tripel - Stien Tripel - Suprise gouden tripel
  • 37 ste Dinsdagnamiddag proeverij - Durboyse Blonde - Memphis Belle La Petite - Daison des Ambrumes - Saison de Bièrepassion - Durboyse Triple - Memphis Belle
  • IN HET SPOOR VAN NICO MATTAN - Familierestaurant De Barbier (Dranouter)
  • 5 bieren 152 - Bux Cherry - Not listening - St.Barbara - Tempeliers - Valeire diversBux Cherry - Not listening - St.Barbara - Tempeliers - Valeire divers
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per maand
  • 10-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 03-2006
  • 05-1984
  • 05-1983
    Gastenboek
  • Bieren waar ik nog nooit van gehoord heb. Schol!
  • Zegen op deze vrijdag middag op naar het weekend
  • Mooi fotoblog!
  • Een vrijdag bezoekje
  • Met aandacht gelezen!

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Bierblog



    01-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bierboom Bruin - Gulden Spoor.

     

     

    Bierboom Bruin





    Rudy Vossen is een bedrijvig man zo blijkt.

    Naast de uitbating van een biershop heeft hij in september vorig jaar
    samen met de brouwingenieurs van brouwerij Het Gulden Spoor (Gullegem)
    een nieuw bier op de markt gebracht.
    De naam van het bruine gerstenat is genoemd naar zijn eigen
    zaak in de Langestraat in Brugge, maar verwijst ook naar
    de vroegere draagbalk waar een bierton aangehangen werd
    en door twee dragers op de juiste plaats werd getransporteerd.
    Het biertje heeft een alc.Volume van 8,5%





    Bierboom Bruin – 8,5%Alc.Vol.

    Brouwerij Gulden Spoor – Gullegem


    Donkerbruin bier met beige schuimkraag


    Aangenaam moutig aroma
    Chocolade
    Fruitige prikkels

    De eerste slok is moutig zoet
    Donkere karamel verwennen de smaakpapillen.
    Een lekkere bitterheid komt opzetten
    en geef het bier andere smaakdimensies.
    Toetsen van donker fruit komen soms boven.
    ook geroosterde prikjes zorgen voor afwisseling.
    Het bier degusteert zacht en mals
    Het is mooi in evenwicht.
    Het laat zich vlot degusteren.
    Het vloeit langzaam uit.
    Niet ingewikkeld
    Maar zoals mijn kleinkinderen zeggen over iets
    dat lekker is
    Het is Beiregoe
    Laten wij het allemansvriend noemen





    INFO :

    Cafe De Bierboom




    01-03-2014 om 11:39 geschreven door William Roelens


    20-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Campagne 'Fier op ons Bier' van start - Brussel






    Oproep aan de Belgische bevolking: wees
    “Fier op ons Bier !”












    Op woensdag 12 februari is in het Brouwershuis te Brussel
    de campagne “Fier op ons Bier !”

    van start gegaan.






    Het Brouwershuis op de Grote markt van Brussel





    De Belgische brouwers lanceren voor de eerste keer een oproep naar de Belgen
    om hun trots en fierheid voor Belgisch bier te tonen!
    Onder de noemer “Fier op ons bier” zullen heel
    wat gezamenlijke initiatieven worden
    genomen om de Belg aan te sporen
    wat meer chauvinist te zijn over één van de
    topproducten
    die België internationaal op de kaart zet.

    Onder de noemer “Fier op ons bier” zullen heel wat gezamenlijke initiatieven worden
    genomen om de Belg aan te sporen wat meer chauvinist te zijn over één van de
    topproducten die België internationaal op de kaart zet.







    Veel internationale aandacht!





    België is hét bierland bij uitstek: het telt vandaag 150 brouwerijen, g
    aande van familiale en kleine brouwerijen, over middelgrote spelers
    tot grote, internationale brouwers en heeft méér dan 1000 verschillende bieren,
    met de meest contrasterende smaken.

    Elk Belgisch bier vertelt een eigen verhaal dat deel uitmaakt
    van ons regionaal en nationaal erfgoed.
    Bovendien zijn we het enige land ter wereld waar er bieren
    worden gebrouwen volgens vier verschillende gistingswijzen : h
    oge, lage, spontane en gemengde gisting.
     

    Internationaal worden onze bieren gewaardeerd omwille
    van de unieke diversiteit, kwaliteit en authenticiteit.
    Hun populariteit gaat in stijgende lijn en het Belgisch bier
    verovert vandaag zowat alle uithoeken van de wereld,
    van Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk tot Azië,
    Noord- en Zuid-Amerika.
    Onze kwaliteitsbieren zetten ons land op de wereldkaart
    op een verfrissende, schuimende manier.
    Kortom, heel wat om trots op te zijn.
    Maar zoals het een nuchtere Belg betaamt, zijn we dat soms veel te weinig.
    Daarom roepen de brouwers alle Belgen op om fier te zijn op
    onze Belgische bieren en hun appreciatie te tonen.






    Aan de tafel van links naar rechts :
    Theo Vervloet (Voorzitter Belgische Brouwersfederatie)
    Eric Lauwers CEO AB InBev Benefralux) , Michel Moortgat (Duvel Moortgat),
    Edwin Dedoncker (Alg. Dir. Br. Bières de Chimay) 
    Dominique Friart (Adm. Délegué Br. Saint – Feuillien)
    en Sven Gatz (Directeur Belgische Brouwers).





    Theo Vervloet, Voorzitter : “Voor de eerste keer sinds de oprichting v
    an de federatie ‘Belgische Brouwers’ in 1971,
    wordt er een nationale mediacampagne gevoerd.
    Voor de sector is dit een historisch moment en we hopen
    dan ook dat de Belgen deze unieke oproep massaal zullen beantwoorden
    en zo meeschrijven aan een stukje geschiedenis voor de brouwers.”

    De handen werden in elkaar geslagen met VLAM
    om de campagne ‘Fier op ons Bier’ uit te werken gezien hun jarenlange ervaring
    in het opzetten en begeleiden van generieke promotie.
    Frans De Wachter, directeur VLAM :
    “We stellen graag onze expertise in niet merkgebonden promotie ter beschikking aan de initiatiefnemers, die de campagne volledig financieren.
    De Belgische biersector vormt net als andere productcategorieën
    die we steunen een belangrijke
    economische pijler van ons land.”






    Cécile Delorme, eigenares bierkelder Brewberry in Parijs :
    “De Belgische brouwers hebben een rijkdom,
    een ambacht, een kunst zelfs, die je in andere landen niet terugvindt.
    En dat is echt een geluk voor de Belgen.”








    De nieuwe vlag werd door enkele brouwers aan de pers voorgesteld





    Ook de horeca werkt mee om de oproep nog meer kracht bij te zetten.
    Danny Van Assche, Afgevaardigd Bestuurder Horeca Vlaanderen :
    “Geen café zonder bier, maar
    zeker ook geen bier zonder onze cafés.
    Het ruime Belgische bieraanbod en onze horeca gaan hand in hand.
    Er is geen betere ambassadeur om onze rijke biercultuur te promoten
    dan de gepassioneerde cafébaas of creatieve kok.”








    Daarna volgde een receptie waar men kon napraten over de campagne.







    Jullie verslaggever met de Parijse Cécile Delorme 





    De campagne wordt ingezet met tv spotjes waarin buitenlandse bierliefhebbers gepassioneerd

    vertellen over hun liefde voor Belgisch bier. I
    n Parijs volgen we Cécile Delorme, die de Fransen

    verrast met Belgisch bier.






    http://www.youtube.com/watch?v=pYpPHpThdQg




    Chris Lively kookt met Belgisch bier in Maine en
    Tina Su laat de Chinezen Belgisch bier ontdekken in Nanjing.
    Alle drie roepen ze de Belgen op om fier te zijn op ons topproduct en dit te tonen.






    http://www.youtube.com/watch?v=J6lMpBb7yIE






     http://www.youtube.com/watch?v=2vcTA2KEvks




    Elke Belg kan vervolgens zijn appreciatie en trots tonen
    op de facebookpagina facebook.com/fieroponsbier,
    door het maken van foto’s, filmpjes of simpelweg door een bericht te delen
    over hoe fantastisch je Belgisch bier vindt.
    Finaal gaan we op zoek naar de meest trotse Belgisch-bier fan.

    Op de facebookpagina kan je ook terecht om meer te weten
    te komen over bijvoorbeeld hoe bier gebrouwen wordt.
    Er zullen leuke bierweetjes gedeeld worden en je kan er ook
    bierevenementen terugvinden

    Ontdek de televisiespotjes op
    facebook.com/ fieroponsbier

    en word vooral zelf ook fier op ons bier !











    20-02-2014 om 15:19 geschreven door William Roelens


    15-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Martin’s IPA - John Martin (Genval) - gebrouwen bij Palm Breweries








    Martin’s IPA














    Martin’s IPA – 6,9% Alc.Vol.
    John Martin - (Scottish & Newcastle) - Genval
    Gebrouwen bij Palm Breweries, Steenhuffel










    Koperkleurig helder bier
    Met witte schuimkraag

     Moutige en fruitige neus
    Hoppig
    Met prikkels van pilsmout
    Tikkeltje honing

     

    Zoete aanvang
    Karamel
    gevolgd door licht bittere toetsen
    ook in de smaak komen soms pilstoetsen boven
    Fruitige (perzik) en zoete prikkels (honing)
    Een aangenaam mondgevoel
    Mooi, zacht en in evenwicht Laat zich vlot degusteren
    Droge licht bittere afdronk.
    Een IPA zou ik het niet durven noemen.
    Een commercieel gericht bier
    Maar toch genietbaar!

     










    INFO :
    John Martin NV
    gebrouwen bij Palm Breweries, Steenhuffel
    Rue du Cerf 191
    1332 Genval (Rixensart)
    e-mail: commercial@johnmartin.be
    website: www.anthonymartin.be





    15-02-2014 om 08:08 geschreven door William Roelens


    07-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beer & Gastronomy ambassadeur 2014 - Duvel Depot Breendonk






    Beer & Gastronomy ambassadeur 2014





    Op dinsdag 04 februari 2013 werd de “Beer & Gastronomy”
    ambassadeur voor 2014

    uitgeroepen door de prestigieuze Academy van
    “Het Biergenootschap der Lage Landen” (BGLL).
    Deze award bekroont een bekende Belgische persoonlijkheid
    die zich het voorbije jaar onderscheiden heeft door zijn of
    haar positieve bijdrage aan de promotie van bier en gastronomie. 
    In 2012 mocht Jean Blaute de prijs in ontvangst nemen.
    Vorig jaar ging de titel naar Joachim Boudens van het
    befaamde Brugse restaurant Hertog Jan. 
    Ditmaal was het de eer aan Jeroen Meus.









    De prijs werd uitgereikt in het Duvel Depot in Breendonk





    De uitreiking vond plaats in het gekende Duveldepot in Breendonk (Puurs).
    Ik was maar al te blij met de uitnodiging en ging er zoals elk jaar er graag op in.
    Naar het Duveldepot rijden is voor elke bierliefhebber een aangename rit.
    Vooral in gezelschap van twee mooie dames en dito heren.
    Sofie Vanrafelghem (Vrouwen en bier project),
    Saskia Falens (een van de eerste EVA-dames),
    Yannick de Cocuéau (amateurbrouwer en hoofdverantwoordelijke
    van het Zythos Bier Festival en
    Freddy Debels (Bierbrief)

    vulden mijn volumewagen
    Heel wat BV's (biervips) en persoonlijkheden uit de culinaire wereld
    waren aanwezig.










    Laureaat 2012 Jean Blaute en Dirk De Prins (culinair journalist) 







    Sofie Vanrafelghem in gezelschap van Dirk De Prins en Yannick Boes,
    President van de Confederatie van Belgische Bouwers.






    Hildegard Van Ostaden, Grootheraut van het BGLL geflankeerd door
    Sofie Vanrafelghem en Saskia Faelens





    JEROEN MEUS IS
    BEER & GASTRONOMY AMBASSADOR 2014

     

    Fier op Belgisch speciaalbier

    Ons klein land kent een bijzonder rijke biertraditie en sinds 2012 wordt
    er jaarlijks een Belgische “Beer & Gastronomy Ambassador”
    uitgeroepen door de ACADEMY.
    Deze ACADEMY wordt voorgezeten door Dirk De Prins en
    hierin zetelen de bestuursleden van het Biergenootschap der Lagen Landen
    en Stefaan Coutteneye (chef ’t Hommelhof in Watou),
    Guido Vandenbussche, Alain Coninx en Jurgen Ramaekers (Culinaire Ambiance).
    Deze beer & gastronomy ambassador zet niet alleen het Belgisch bierlandschap
    en de speciaalbieren in de kijker,
    hij of zij legt ook een duidelijke link met gastronomie.






    Yannick Boes, voormalig directeur van brouwerij Alken
    en President van de Confederatie van Belgische Bouwers
    op het spreekgestoelte.








    Nicolas Soenen Beerambassador bij Duvel Moortgat














    Hildegard Van Ostaden, Grootheraut van het BGLL







    Dirk De Prins mocht de naam van de
    Beer & Gastronomy Ambassador 2014 bekend maken.







    Na Jean en Joachim komt Jeroen

    In 2012 werd Jean Blaute in de bloemetjes gezet en vorig jaar
    werd de award uitgereikt aan Joachim Boudens van Hertog Jan.
    Dit jaar gaat de titel naar de chefkok Jeroen Meus.

     

    Jeroen Meus is zeer verrast, maar ook vereerd door deze onderscheiding:
    Ik doe mijn best om mijn kennis over de bierwereld te verbreden,
    maar ik ben niet iemand die alles tot op het bot gaat analyseren.
    Wel weet ik heel goed wat ik lekker vind. Ik benader biergastronomie
    dus zeker niet op een wetenschappelijke manier,
    maar veeleer vanuit mijn buikgevoel
    .”







    Een Panelgesprek/interview door Alain Coninx (VRT) 
    en Stefan Couteneye ('t Hommelhof Watou)








    Twee aandachtige topchefs : Kwinten De Paepe van het restaurant Trente (Leuven)
    en Wouter Keersmaekers van het restaurant De Schone van Boskoop (Boechout)

     





     Jeroen mocht de prestigieuze Award in ontvangst nemen uit de handen van 
    Hildegard Van Ostaden, Grootheraut van het BGLL en Jean Blaute.
    De kersverse ‘Beer & Gastronomy Ambassador’ zal in 2014
    ons nationaal biererfgoed blijven promoten.

     






    Jeroen Meus? Fier met zijn tittel.




    Bier in de genen

    Jeroen Meus serveert in zijn restaurant Luzine in Leuven Belgische bieren.
    Een aparte bierkaart is een tendens die
    hij meer en meer ziet in restaurants.

     

    Jeroen Meus :  “Ik heb veel voeling met bier,
    niet zozeer omdat ik er hectoliters van gedronken heb.
    Nee, dat is ons patrimonium. Dat zijn wij, Belgen.
    Denk aan Ambiorix met een pul schuimend bier. Bier zit in onze genen.
    Ik associeer me er ook graag mee, want het is een kwaliteitsproduct
    en daar kun je als gastronoom alleen maar achter staan.
    In bier heb je zuren, bittere en zoete smaken, fruitige of gebrande toetsen…
    Het is best complex, ook qua smaakopbouw.
    Maar het is niet gemakkelijk, bier in een restaurant.
    We geven al enkele jaren aangepaste bieren bij kazen in plaats van wijn.
     
    Bier zorgt namelijk voor een aangenaam contrast en reinigt je mond,
    waardoor het met zo’n kaasschotel een gedroomde combinatie vormt.
    Bovendien sluit biergastronomie mooi aan bij de culinaire
    tendens die vanuit het Hoge Noorden is ingezet,
    met meer nadruk op authenticiteit en lokale producten.
    Die connectie leidt onherroepelijk naar bier,
    en meer bepaald naar artisanale streekbieren.






    Gastronomische food- en bierpairing 
     
     
    Daarna volgde voor de genodigden een
    Gastronomische food- en bierpairing
    Creaties van Jeroen Meus werden
    begeleid met de prachtige bieren van Duvel Moortgat






    Als aperitief werd het nieuwe bier Château d’Ychouffe gepresenteerd.
    Het is een bier met een gisting van… druivenmost.
    Om de Château d’Ychouffe te bereiden, hebben de brouwers aan hun wort most
    van sauternewijn toegevoegd in een 60-40-verhouding.
    De most is afkomstig van een wijndomein in de Bordeaux aan de oevers
    van de Ruisseau de Pineau, dat een uitstekende dessertwijn opbrengt.









    Jean Blaute en Dirk De Prins in gesprek met Sven Gatz
    Directeur van de Belgische Brouwers








    Lekkere creaties zoals in 'Dagelijkse Kost'








    Risotto van tarwe met een coquille in gepekeld citroengras,
    koriander en zure room.
    Met Vedett






    Persverantwoordelijke Duvel Moortgat de sympathieke Debby Wilmsen
    (Diamonds & Pearls Communications)








    Geconfijt varkenswangetjes, gebakken witloof met een espuma van puree.
    Met een Bolleke
















    Verse kop  met een blonde Achouffe







    Debby aan het werk (De leden van het BGLL  kijken toe)






    Bas Van Ostaden (Urthel Brouwerij) in gesprek met Paul Rutten
    grootaandeelhouder en voormalig directeur van de Gulpener Bierbrouwerij (NL),
    Paul is de bedenker en initiator van de veel geroemde
    duurzaamheidstrategie van Gulpener.

     







    Rundertartaar, dragonmayonaise en een crumble van aardappel
    met Duvel.







    Zythologe Anne (Fleur) Rijkers en Françoise Rousseaux ('t Hommelhof - Watou)








    Dorade Royal met zuurkool, spek en een vleesjus van gerookt spek
    met Liefmans Gouden Band








    Pralines gepresenteerd in oude koekendozen door deze
    goedlachse dienster









    Pralines Mon Cherrie gepaird met een Liefmans Cuvée Brute








    Met dank aan Yannick Boes






    Meer over “Het Biergenootschap der Lage Landen” & ACADEMY

    Het Biergenootschap der Lage Landen is opgericht in 2005.
    Het Genootschap kent als doel de promotie van bier en wil kennis verzamelen
    over wat er in de bierwereld leeft en te doen is. 
    Dat alles met een homogene groep brouwerij- en biergeoriënteerde mensen
    met “Bourgondische inslag”, zoals het huidige ledenbestand,
    aangevuld met nieuwe brouwers en biergeoriënteerde mensen uit de Lage Landen.
    In België wordt jaarlijks de “Bier & Gastronomie Ambassadeur” benoemd,
    in Nederland wordt jaarlijks de “Bier & Gastronomie Award” uitgereikt.
    Deze ACADEMY wordt voorgezeten door Dirk De Prins en hierin zetelen
    de bestuursleden van het Biergenootschap der Lagen Landen
    en Stefaan Coutteneye (chef ’t Hommelhof in Watou),
    Guido Vandenbussche, Alain Coninx en Jurgen Ramaekers (Culinaire Ambiance).



    Bron : Diamonds & Pearls Communications


    X

    07-02-2014 om 14:56 geschreven door William Roelens


    02-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Poperinge - Vzw HOP reikt nieuwe certificaten uit







    Vzw HOP reikt nieuwe certificaten uit





     
    POPERINGE - In het Hopmuseum werden op woensdag 29 januari 2014
    door de vzw HOP de certificaten uitgereikt aan brouwerijen,
    die het logo ‘Belgische hop' verdiend hebben.
    Dit logo krijgen ze als ze in hun bieren minstens de helft Belgische hop gebruiken.








    Dhr. Notebaert schepen van landbouw






    Het aantal bieren dat het logo Belgische Hop / Belgian Hops
    mag dragen is opnieuw gestegen.
    In 2013 dienden immers 15 brouwerijen een aanvraag in om het logo
    voor één of meerdere bieren te bekomen.
    Twee brouwerijen bekwamen de voorgaande jaren al het logo
    voor enkele van hun bieren en brachten nu een nieuw bier op de markt
    dat weer hoofdzakelijk met Belgische hop gebrouwen is.
    Hieruit blijkt zowel vertrouwen als tevredenheid over de geleverde hop.
    Er zijn tevens 13 nieuwe brouwerijen die van het logo Belgische Hop gebruik zullen maken.
    In totaal kwamen er in 2013 33 bieren bij die nu het
    logo Belgische Hop / Belgian Hops mogen dragen.
    In totaal spreken we al over 133 bieren van 34 brouwerijen,
    toch al 10% van de Belgische Biercollectie.












    De vzw HOP is tevreden dat de brouwerijen via het logo
    de Belgische hop willen promoten maar zien dit vooral ook
    als een heel logische wisselwerking. M
    et de Belgische hop maken de brouwers kwaliteitsvolle bieren,
    Langs deze weg wil de vzw graag een oproep doen aan de
    horeca en gespecialiseerde biercafés om de Belgische hop en de bieren
    die ermee gebrouwen worden bij de consument te promoten
    door bijvoorbeeld op de bierkaart naast de biernaam ook het Belgische Hop-logo
    af te beelden zodat de bierliefhebber op die manier aangezet
    wordt de lokale hoptelers te steunen door een bier met het
    logo Belgische Hop te proeven.
    Zowel de brouwer als de hopteler zullen hier goed bij varen.

    Aan elke brouwerij die het recht kreeg om het logo op
    bieretiket of promotiemateriaal af te beelden,
    werd een officieel certificaat uitgereikt dat het
    gebruik van minimaal 50% Belgische hop bevestigt.








    Op de foto vlnr : Schepen Notebaert, Koen Fierens (Bieren Van Geert)
    Jef Hiq Pirens (D’ Oude Maalderij), Franky Van Brabant (Bryggia Brewery),
    Luc Lagache (vertgenwoordigt De Ranke) en
    Dhr. Vermeulen (Brouwerij Vermeulen – Ypra)





     

    Nieuwe certificaten




    Brouwerij Vermeulen uit Ieper voor het bier Ypra
    Brouwerij d’Oude Maalderij uit Koolskamp voor het bier Qantelaar

    Bierfirma Columbus Management uit Zonhoven voor het bier Zonderik Honderd

    Brouwerij De Ranke uit Wevelgem voor de bieren:

    Guldenberg, XX-Bitter, Saison de Dottignies, Noir de Dottignies, Père Noël
    Hop Harvest, Cuvée De Ranke en Kriek De Ranke

    Bieren Van Geert uit Berchem voor het bier Kamil

    Brouwerij Bryggja uit Assebroek voor de bieren: Bryggja en Amuse
    Brouwerij Van Honsebrouck uit Ingelmunster had reeds het logo
    verworven voor de bieren Kasteel Tripel en Kasteel Donker en nu ook voor het bier Kasteel Hoppy.
    Huisbrouwerij Verhaest uit Zandvoorde voor de bieren: ’t Kasseike en Sadette
    Brouwerij Anders uit Halen voor het bier La Cress
    De Kempenbrouwerij uit Retie voor het bier Rekwisiet
    Bierfirma Hugel uit Kortrijk voor de bieren: Zeven Zonden Gula,
    Zeven Zonden Invidia en Zeven Zonden Luxuria
    Brouwerij Leroy (’t Sas) uit Boezinge had reeds vorig jaar het logo voor het bier
    Hommelbier Nieuwe Oogst 2012 Limited Edition en nu ook
    voor Hommelbier Nieuwe Oogst 2013 Limited Edition.
    Huisbrouwerij Half Zeven uit Grembergen voor het bier Orvélo Tripel
    Brouwerij De Brabandere uit Bavikhove voor het bier C’est la Vie
    Brouwerij Dijkwaert uit Herentals voor de bieren: Vurig Biereke, Thalse Witte
    Thals 1886, Fruitig Biereke, Eeuwige Liefde, Goeie Koffe, Xmas in Thals en Mc Thals








    Tijdens het binnenkomen werd Houblonesse Jenever geserveerd
    Dit is een ambachtelijk gestookte jenever van 35°.
    Tijdens het distilleren worden buiten de traditionele kruiden,
    hopscheuten toegevoegd.
    Geen artificiële geuren, maar de echte natuurlijke geur van hopscheuten…
    en een uitgesproken milde smaak.
    Daarbij lagen Houblonesse spletters!
    Zeer smakelijke gevulde Spletter met een vulling van Marc de Houblonesse






     Een groepsfoto met vertegenwoordigde brouwerijen, het stadsbestuur
    en bestuursleden van vzw Hop

     


    Achteraf was er nog de Nieuwjaarsreceptie in De Stadsschaal.
    Hommelbier, Keikoppenbier en Tripel St. Bernardus werden
    er met belegde broodjes geserveerd



    2014 wordt een jaar om naar uit te kijken met als hoogtepunt

    de driejaarlijkse hopfeesten die in het derde weekend van
    september in Poperinge zullen plaatsvinden.
    In het gastronomische Lekker Westhoeks-dorp op de Grote Markt
    zullen de bierliefhebbers alvast hun hartje kunnen ophalen en
    er kennis maken met de Belgische Hop/Belgian Hops-bieren.


    INFO :

    VZW HOP


     

    02-02-2014 om 09:10 geschreven door William Roelens


    23-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12de Bierproeverij van het Eutropius Bierproefgenootschap - Els Cingles Calldetenes – Weltmerz - Eté Alcasienne – Motuecha – Bossie - Saison 1858 Du Bocq – Terf - Drossaard Blond – Brasser - Ribaldus Dubbel - Château Migraine





    12de Bierproeverij van het Eutropius Bierproefgenootschap







    Het Eutropius Bierproefgenootschap verzamelde weer voltallig op de
    alom bekende proefzolder van brouwerij Eutropius. 
    We kwamen bijeen om enkele bekende
    en minder
    bekende bieren te proeven.

    Zoals altijd deden we dat terug met volle overgave
    en spendeerden we er
    weer een volledige dinsdagnamiddag aan.

    Bieren proeven, bespreken, analyseren, fotograferen, en het resultaat publiceren
    en dit allemaal op een gewone weekdag.
    Daar draaien de genoten hun smaakpapillen niet voor om.
    Waarom we al die uiterst moeizame inspanningen doen?
    Louter voor de bierwetenschap en ook om te bewijzen
    dat brouwers kunstenaars zijn.

    Bierkunstenaars!
    Daarom offeren we ons op!
    We willen maar één ding en dit is een sterke en gezonde biercultuur.






    Els Cingles Calldetenes - l’Edició Limitada 1714. 9,1%
    Els Cingles - Calldetenes, Barcelona



    Amberkleurig bier met wit schuim die snel verdwijnt

    Het aroma is fruitig
    Floraal
    Met toetsen van noten

    De aanzet is zoet
    Moutig
    Fruitig
    Met enige hopbitterheid
    Kastanje prikken
    Het is mooi in evenwicht.
    Een lekker degustatiebier
    Schuimvorming moet nog iets verbeteren!

    Met dank aan Tine Blanckaert
    Zaakvoerder bij La Casa Catalana





    Weltmerz - (low abv sour beer) 3%
    De Struise Brouwers – Oostvleteren



    Goudkleurig bier met witte schuimkraag

    Zure neus
    Subtiel geuze parfum
    licht gistig

    Zure aanzet (citrus)
    toetsen van Melkwei
    Fris en fruitig (Citroen – Zure kersen)
    Voldoende body ondanks zijn 3%
    Zure droge afdronk.
    Toppertje met weinig alcohol!

    G
    ebrouwen voor het Talbothouse in Poperinge







    Eté Alcasienne (Mulhouse FR) 4,5%
    Brasserie Lefebvre – Quenast



    Blond wazig bier met witte schuimkraag

    Licht zuur tarwe aroma
    Koriander

    Zoete fruitige toetsen
    Tarwe prikkels
    Prikjes van honing
    Een tikje diacetyl (niet storend)
    Koriander komt nu en dan de smaakpapillen verwennen
    Zacht mals bier
    Geparfumeerd
    Zoete afdronk.
    Goed gebrouwen bier maar mocht ietsje meer karakter!






    Motuecha - De Struise Brouwers 5%
    De Struise Brouwers - Oostvleteren

    Blond bier met witte schuimkraag

    De neus ruikt licht hoppig
    Ook wat ijzer

    De eerste slok is moutig
    Hoppig,
    fruitig en bitter
    Is een singlehop biertje
    Eén smaak.
    Pilstrekje!
    mocht iets meer body

    Bittere afdronk.
    Hoppige dorstlesser

     De naam Motuecha verwijst naar een hopsoort uit Nieuw-Zeeland.
    Cartoon op het etiket is van Arne Frantzell






    Bossie  6,2%
    Brouwerij Boskal – Kalmthout



    Donker amberkleurig bier met gebroken witte schuimkraag

    Zoet aroma
    Honing

    De aanzet is moutig
    Karamel
    Licht gebrande toetsen
    Kastanje prikken
    bittere droge afdronk
    Een beetje vlak maar toch een goed begin voor een eerste brouwsel






    Saison 1858 Du Bocq 6,4%
    Brasserie Du Bocq – Purnode



    Blond bier met witte schuimkraag

    Bloemig aroma
    Met taartprikjes

    Het begin is fruitig
    Smaakvol en mals
    Kruidig (Koriander)
    Lichte bitterheid in de achtergrond
    Ook taart in de smaak
    Tikje tarwe
    Licht bittere afdronk.
    Een geslaagd bier
    (Allemansvriend)






    Terf 6,5%
    Brouwerij Den Herberg – Buizingen

    Blond bier met fijn wit schuim.

    Het aroma is gistig
    Zoet
    Tikje van verouderde hop

    Het begin is moutig
    Zoet
    Licht zurige prikkels van de tarwe
    Het bier prikkelt de tong
    Kruidig (Koriander?)
    Ook fruitige toetsen (appelsien)
    taart
    Niet slecht maar ook geen karakterbier






    Het genootschap aan het werk
    De fotograaf ontbreekt







    Drossaard Blond 7 %
    Brouwerij Loterbol – Diest



    Amberkleurig bier met beige schuimkraag

    De neus ruikt een pilsaroma (eerste indruk)
    Zuivel Fruitig mandarijn

    De eerste slok is zoet Karamel
    Het bier is zacht
    Licht hoppig
    fruitig
    Zoete afdronk.







    Brasser 6,5%
    Brouwerij Anders – Halen
     

    Donkerrood/bruin bier met gebroken witte schuimkraag

    Aroma is karamel
    Muffig

    Zoete aanzet
    Karamelmout
    Redelijk van body
    Mooi in evenwicht
    Toetsen van rozijntjes
    Zoet bittere afdronk

    (Bier speciaal ontworpen door de Schepdaalse chocolatier Valentino
    om te matchen met een zelf ontworpen praline gevuld
    met een ganache van Noorder-Krieken.







    Ribaldus Dubbel 7,5%
    ’t Hofbrouwerijke – Beerzel



    Donkerbruin bier met beige schuimkraag

    De neus is zoetmoutig
    Oud fruit
    Zoete mout

    Moutige aanzet
    Lichtzurig prikjes
    Fruitige toetsen
    Lichte rooksmaak
    Tikkeltje alcoholwarmte
    Droge afdronk
    Stevige body
    Bier met pit!






    Château Migraine 10%
    Bierfirma Brouwerij Het Alternatief – Izegem



    Donkerbruin bier
    Gebroken wit tot Lichtbruin schuim

    De neus ruikt een zoetzuur aroma
    Wijn
    Ook prikkels van hout

    De eerste slok is een feest
    Zoet zuur
    Tannine
    Fruitige prikjes
    Toetsen van wijn.
    Alcohol ietsje overheersend maar toch genietbaar.
    Een topper van Piet Salomez
    Jammer van de naamkeuze L
     
    Donkerbruin bier dat 8 maand gelagerd heeft op wijnvaten










    Om een hongertje te stillen was er nog een kaasplankje









    23-01-2014 om 00:00 geschreven door William Roelens


    17-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delirium café - Brussel - Deliria - Cantillon Lou Pepe






    Delirium café Brussel













    Het is al altijd gekrakeel geweest tussen Brussel en Leuven.
    Is het niet om de jaarlijkse Meyboomplanting
    (Sinds 1974 beweren beide steden het enige 'echte' exemplaar neer te zetten)
    dan is het om bier! Beiden steden strijden nu om het café
    met het grootst aantal verschillende bieren.

    Het kan Bernard (brouwerij Eutropius) en mij eigenlijk niet veel schelen, 
    laat ze maar doen. Het belangrijkste is dat ze tussen hun
    duizenden bieren niet lang moeten zoeken om uw bestelling te vinden
    en dat het bier nog in goede staat is.

    Dat gingen we uitzoeken op een doordeweekse werkdag.
    We brachten eerst een bezoekje aan het Brussels Delirium café.
    Later dit jaar plannen we nog een bezoekje aan het rivaliserende
    biercafé ‘The Capital’ in Leuven.











    Laat in de namiddag betraden we de Brusselse biertempel
    De zaak is vernoemd naar het Belgisch bier Delirium Tremens,
    het gekende bier van brouwerij Huyghe
    met als logo de bekende roze olifant.
    Het café bevindt zich in de Getrouwheidsgang (Impasse de la Fidélité),
    een zijstraat van de beenhouwersstraat vlak bij de Grote markt.
    In dit doodlopend straatje is ook nog het beeldje van
    Jeanneke Pis te bezichtigen.


















    Het Delirium café bestaat eigenlijk uit verschillende delen.
    *Het eigenlijk Delirium Café (het oudste deel) bevind zich
    in de 18de eeuwse kelder,
    in het hart van de "Vrije Gemeente" : het "Ilot Sacré".
    Er zijn momenteel een 3.162 bieren uit ongeveer 60 landen te proeven.
    (het getal kan ondertussen bij het schrijven al opgelopen zijn)
    *Het Delerium Tap House – 27 bieren van het vat
    *Het Delirium Monasterium – Specialiteiten
    van Abdij-en Trappistenbieren + Wodka’s
    *Delirium Hoppy Loft – Bieren van microbrouwerijen en craftbieren
    dan hebben we nog een
    Floris Bar om Absint en Whisky te degusteren,
    de Floris Garden een bar voor Rum en cocktails te proeven
    en tot slot Floris Tequila een bar met 500 tequila’s en Mezcals.

























    Delirium

    "bewustzijnsverlaging veroorzaakt door een organisch defect,
    vaak gepaard gaand met het optreden van wanen of hallucinaties"
    Dit is een Delirium.
    De kans zit er dik in dat u dit zou kunnen voorhebben 
    als u één honderdste drinkt van wat ze hier in huis hebben!











    Allemaal Indrukwekkend. Maar wat ons het meest interesseert
    is het taphuis om er een Deliria te proeven (het zusje van de Delirium).
    Een bier van 8,5%Alc.Vol. gebrouwen door vrouwen
    en daarna nog een een lekkere oude geuze in de kelder.










    Een Deliria op correcte wijze getapt in het Taphouse!




    Deliria verschilt in verschillende opzichten van
    haar grote broer Delirium Tremens:
    Deliria is lichter van kleur, bevat vier graansoorten,
    drie hopsoorten en een andere gist.
    Broer en zus hebben wel gemeen dat het om een blond bier gaat,
    8,5 procent alcohol bevat en een koriandertoets
    kan worden ontdekt in de smaak.







    Helder blond bier
    Met dikke getapte schuimkraag
    De neus is fruitig (citrus)

    De smaak is moutig en
    licht hoppig
    met een minieme zoete toets.
    Een mooie bitterheid in de achtergrond.
    Zacht en mals
    Fruitige toetsjes van citrus
    Het bier laat zich vlot degusteren en
    is mooi in balans.
    Wie spreekt er nog van zoete vrouwenbieren?





    Van Deliria werd maar 150 hectoliter gebrouwen.
    Het bier werd zoals verwacht heel snel uitverkocht.
    Maar niet getreurd lezeressen van mijn blog.
    Op zaterdag 25 januari 2014 organiseert Brouwerij Huyghe
    na de succesvolle eerste editie opnieuw een Bier en Vrouw-dag.
    Alle vrouwen die graag kans maken om mee te brouwen
    kunnen meer informatie vinden op
    www.delirium.be/deliria











    Deze Deliria viel ook bij deze dame en heer (Bernard) in de smaak!


























    Het Delirium café is niet alleen een lust voor de smaakpapillen.
    Ook het décor nodigt u uit om er meer dan één biertje te degusteren.
    De muren en plafond hangen vol oude geëmailleerde reclameborden,
    affiches van weleer en kleurrijke lichtreclames.
    De grote houten vaten in de kelder dompelen u onder in een wereld van
    bieren en binnen-en buitenlandse sterke dranken.






    Uit dit lijvig boek kun je uw biertje kiezen!






    Bernard was een tevreden man.  ook twee biertjes van zijn
    Eutropius brouwerij konden gedegusteerd worden in deze kelder.
    Een Stout Bruintje en een Vinkenier 33 of 75 cl!






    Brussel verlaten zonder een oude geuze gedegusteerd te hebben,
    dat zouden we ons zelf nooit vergeven hebben.
    We bestelden nog een 75cl fles Lou Pepe 2006 van
    Familiebrouwerij en stekerij Cantillon uit Anderlecht.
    Lees het verhaal van Lou Pepe
    http://www.cantillon.be/br/2_109






    Vakkundig ingeschonken door de barman van dienst.







    Dit is Brusselse Champagne
    Koperkleurig met nog een fijn laagje wit schuim.
    Bescheiden koolzuurpareling
    Aroma is matig zuur (citroen) groene appel, druiven en eikenhout.
    Ook de smaak is licht zurig. wat fruitigheid en eik
    Droge afdronk.
    Lekkere oude geuze






    Vooraleer Brussel te verlaten, nog een blik op de grote markt
    met zijn statig Brouwershuis






    INFO :
    Delirium Café Impasse de la Fidélité, 4A -
    1000 Brussels
    http://www.deliriumcafe.be/







    17-01-2014 om 00:00 geschreven door William Roelens


    13-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brouwerij Bavik wordt brouwerij De Brabandere en lanceert 1894.



    Brouwerij Bavik wordt brouwerij De Brabandere
    en lanceert 1894.









    Bavik keert ter ere van haar 120ste verjaardag terug naar de naam
    ‘Brouwerij De Brabandere’.
    In 1990 nam Brouwerij De Brabandere afscheid van haar originele naam
    en werd toen omgedoopt tot brouwerij Bavik.
    Een kwarteeuw later vist Albert (Bert) De Brabandere,
    die het bedrijf zijn vijfde generatie in zal leiden, de eerste naam terug op.












    Ignace De Brabandere



    “In 2014 viert de brouwerij haar 120ste verjaardag.”
    zegt Ignace De Brabandere.
    “Dit was de ideale gelegenheid om de eigen strategie onder de loep te nemen,
    op zoek te gaan naar onze authenticiteit en onze waarden te herbepalen.”





    Jo Libeer,
    gedelegeerd bestuurder van VOKA.
     




    De persconferentie werd ingeleid door de heer Jo Libeer,
    gedelegeerd bestuurder van VOKA. (Vlaams Netwerk van Ondernemingen) .
    Hij besprak er zijn visie over de noodzaak van een doordachte lange
    termijn strategie bij Vlaamse familiebedrijven.
    Brouwerij De Brabandere past precies in het plaatje.







    Pers en genodigden.






    Albert (Bert) De Brabandere





    “Na een externe enquête en een intern onderzoek in samenwerking
    met vele mensen die de brouwerij steunen sinds jaar en dag,
    hebben we onze waarden kunnen distilleren en in een gepast verhaal kunnen gieten.
    Dit verhaal wordt gevisualiseerd in een nieuwe visual identity van de brouwerij”
    vult zoon Albert De Brabandere aan.






    Brouwmeester Chris Van Acker




    Enkele jaren terug investeerde Ignace De Brabandere
    meer dan vier miljoen euro in nieuwe installaties,
    die de brouwcapaciteit in een klap verdrievoudigden.
    Brouwerij De Brabandere boekte in 2013 een omzet van 19 miljoen euro
    en produceerde 180.000 hectoliter dranken
    vertelde ons brouwmeester Chris Van Acker.






    vlnr : Christian Deglas (Journalist), Ignace De Brabandere,
    Theo Vervloet, voorzitter van de federatie van de Belgische Brouwers en
    brouwmeester Chris Van Acker.







    Yves Benoit brouwmeester en product manager





    Yves Benoit brouwmeester en product manager nam ons mee naar de productiehal.
    De nieuwe opslagtanks hebben elk een capaciteit van 110.000 liter.
    Er zijn ook twee tanks van elk 20.000 liter bij voor het stockeren van gist.
    Met deze investering is het project van de nieuwe productiehal volledig afgerond.
    Er werden vroeger al vijf tanks geplaatst met dezelfde capaciteit als van de drie
    Die zijn allemaal nodig om de verkoop van de bieren in binnen-en buitenland
    te kunnen opvolgen.






    Prof. Gert Derouck gaf uitleg over het nieuwe bier





    Tenslotte werden we in de foederzaal verwacht waar een nieuw bier ons opwachtte.
    Ter gelegenheid van het 120-jarig bestaan van de brouwerij
    werd de limited edition 1894 gebrouwen.
    “Vijf generaties van gedurfd familiaal ondernemen, met trots gebotteld in een unieke fles.
    Een brouwerij waarin mensen gepassioneerd samenwerken,
    echte waarden de authenticiteit bepalen en kwaliteit door innovatie primeert.
    Deze 3 strategie-pijlers garanderen dat in Bavikhove
    bier gebrouwen wordt voor kenners.
    Daarmee is 1894 de verwezenlijking van het verhaal van de brouwerij.”
    zeggen vader en zoon De Brabandere trots.











    Brouwerij De Brabandere houdt reeds 120 jaar vast aan de traditie
    om enkel gebruik te maken van aromahop.
    Daarnaast is de brouwerij ook gekend voor de oude eiken foeders
    waarin het bier 2 jaar rijpt.
    Voor de ontwikkeling van 1894 hebben de brouwers deze
    beide eigenschappen samengevat in één meesterwerk.
    “Dit jubileumbier is een gewaagde combinatie van een stevig gehopte tripel
    en uitmuntend verfrissend foederbier, volwaardig nagegist in de fles.


    Albert en vader Ignace De Brabandere proefden met trots hun nieuw bier











    Huis Van Wonterghem uit Kuurne zorgde voor een 
    uitstekende receptie met heerlijke creaties.





    Spies focaccia met pancetta & geconfijte sjalot






    Ook een vrouwelijke journaliste kon het nieuwe bier 1894 wel smaken






    Crostini gemarineerde mozzarella di buffala






    Vader en zoon De Brabandere klinken samen met
    Ben Vinken (Hoofdredacteur Bierpassie) op het succes






    Pont Neuf aardappel, tartaar van rund met mosterdespum






    Bordje rundcarpaccio met pesto en focaccio





    Toast tonijn met mascarpone en gember






    Het Jubileumbier 1894 (8% Alc.Vol.) is een gewaagde combinatie van een stevige
    met aroma gehopte tripel en uitmuntend verfrissend foederbier.
    Hij bier is zacht en mals waar een moutend begin en een 
    licht zurig einde voor een perfecte harmonie zorgen.
    Het is een uitstekende aperobiertje die de
    smaakpapillen koestert.



    Om ten volle te kunnen genieten van dit complex gehopte bier adviseren
    de brouwers om het vers te degusteren.
    De exclusieve met goud bedrukte Spumante-fles, waarin dit bier gebotteld wordt,
    zal in België te koop zijn vanaf half januari.






    Uw verslaggever geniet met Marc Mertens (Hoofdredacteur De Zytholoog) van
    een lekkere 1894












    Bij het verlaten van de brouwerij was de naamsverandering al doorgevoerd


    De naam Bavik verdwijnt niet helemaal. Het merk blijft behouden voor het pilsbier
    dat ondanks de dalende vraag het paradepaardje blijft van de brouwerij.

    Opvallend is ook dat de brouwerij mogelijk een aantal merken en producten zal schrappen,
    omdat uit de bevraging ook bleek dat het assortiment te breed is.
    Zo verdween ‘Wulps Blondje’ al uit het gamma, en mogelijk zal er ook gesneden worden
    in de reeks ‘Petrus’.
    De brouwerij heeft onder meer ook de bieren ‘Wittekerke’ en ‘Kwaremont’ i
    n de portefeuille, en produceert ook frisdrank en wijn.




    INFO :

    Brouwerij De Brabandere

    Rijksweg 33
    8531 Bavikhove (Harelbeke)

    tel: 056-71 90 91
    fax: 056-71 15 12
    Email: info@brouwerijdebrabandere.be







    X

    13-01-2014 om 00:00 geschreven door William Roelens




    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!