Crisis tovert 'fashionista' om tot 'recessionista'
Outletdorpen lijken te profiteren van de recessie. Niet alleen hun
omzet stijgt fors, ook het aantal bezoekers en het bedrag dat de klant
gemiddeld uitgeeft, nemen toe volgens de kranten van Concentra.
Koopjesjacht De
'fashionista's' lijken het door de crisis over een andere boeg te
gooien. Ze gaan op koopjesjacht en verleggen hun actieterrein onder
meer naar de outletdorpen, waar merkkleding tegen kortingen tot 60 of
70 procent in de rekken hangt. De geldbewuste modeliefhebber heeft
zelfs al een naam: 'recessionista'. Hun aantal groeit gestaag, zo
blijkt uit de omzetcijfers van de outlet centers Maasmechelen Village
en Designer Outlet Roermond.
Meer omzet Bij
Maasmechelen Village steeg de omzet het eerste kwartaal met 17 procent.
Het aantal bezoekers ging in die periode met 10 procent omhoog. De
koopjesjagers tastten ook dieper in hun portemonnee, ze gaven gemiddeld
6 procent meer uit. Anticyclisch Designer Outlet Roermond, net over de
grens in Nederland, zag de omzet in januari toenemen met 33 procent in
vergelijking met de eerste maand van 2008. Ook het bezoekersaantal ging
in die periode met 22 procent de hoogte in. Gemiddeld gaven de klanten
ook 10 procent meer uit.(br.hln)
|