Bij Vaderdag
 
 Vader en zoon door Amalya Nane Tumanian, 2024
Een vader
Beland op zoiets als een eiland alleen
 zoekt ze zich iemand. Neemt dan
bijvoorbeeld de man die van zee komt,
 ontvangt en bedient hem en als hij dan
gaat, richt ze een hier voor hem in voor
 als hij terugkeert, als ze weer wil. Wachten
maakt deel van haar lijf uit voortaan en
 denken hoe was hij, wier aan zijn voeten
 in zijn handen een net – Hij is het! Zo
worden goden gevonden door vrouwen, zij
 bouwen een altaar, brengen hun zonen,
 dochters erheen en zeggen: je vader.
 
 Hester Knibbe (Harderwijk, 6 januari 1946)
 Vischmarkt en Vischpoort, Harderwijk
De Duitse dichteres en schrijfster Silke Scheuermann werd geboren op 15 juni 1973 in Karlsruhe. Zie ook alle tags voor Silke Scheuermann op dit blog.
Die Namen der Sünde
Ob Eva, als sie ihren Körper streckte, 
 um nach der verbotenen Frucht 
 zu langen, sie ergriff, ansah, 
 ob sie da wohl schon zu eingenommen war 
 von der Süße, zu beschäftigt, 
 alle Früchte zu benennen — 
 Cox Orange, Alkmene, 
 Summerred, Discovery —, 
 um ein schlechtes Gewissen zu haben? 
 Als ob sie die Früchte ernten könnte 
 und den Garten vergessen?
Buchstabieren wir 
 Unschuld noch einmal neu
Manchmal frage ich mich, ob Eva 
 gerne gewusst hätte, was wir 
 aus ihren Äpfeln alles machen, 
 nachdem wir uns das Pflücken trauen, 
 weil der Schaden ja ohnedies schon 
 angerichtet ist: Wir schälen 
 sie und kochen sie ein. 
 Wir machen Mus und Kuchen. 
 Wir verarbeiten sie zu Kompott. 
 Wir wachsen, polieren sie und lassen sie 
 glänzen wie einen Planeten. Jeder 
 unversehrte Apfel ein 
 Traum von der Unschuld, 
 den wir mit der Realität wecken.
Apfelmadonna
Leichte Mädchen 
 mit Glitzer im Haar an 
 der Hauptausfallstraße,
eine isst einen Apfel, gierig, 
 nicht lasziv, als könne sie sich 
 bei Weltlichem gar nicht stoppen.
Ich nenne sie in 
 Gedanken Maria, esse 
 beim Fahren auch einen Apfel
und wünsche uns beiden, 
 wir könnten in einem 
 mittelalterlichen
Tableau zu Hause sein. 
 Man würde uns dort 
 als Apfelmadonnen verehren,
Schutzmadonnen, in deren Händen 
 die Frucht des Bösen zum Sinnbild des Guten 
 wird — dass Christus die Sünden
der Menschen auf sich nimmt, 
 versprechen die Apfelmadonnen. 
 Sie versprechen Erlösung.
HET WAS WELLICHT OPHELIA’S LIEVELINGSKWAL
Hij kwam door de oostenwind aangespoeld
 Vormeloos Niet veel meer dan de vraag
 naar wat er was voordat de zee naar hem trapte
 en wij haar bondgenoten
 hem met onze tenen kietelden
Ophelia’s liefde bijvoorbeeld Al die wilde
 spelletjes met de zee Het gewaagde
 heen en weer geduw van zwemmers
 als straf omdat ze
 zo slecht waren in het zich voorstellen
 wie er verder nog leefde en spartelde
 Niet zo gekunsteld als de watervrouw
 in de vitrines zat
En wij: geen zeegezicht waaraan wij ons herinnerden
 geen rokrand bezet met blauwe schelpenkettingen en toch –
 zijn wij hier Nu Zo zeker als op papier
 en niet op een of ander eiland ergens waar
 niemand ons kent of verwacht en serieus wil nemen
 de beide vreemdelingen die naar de grond staren
 de kwal bekijken en denken De wereld
Vertaald door Monique de Waal
 
 Silke Scheuermann (Karlsruhe, 15 juni 1973)
De Franse schrijver, essayist en journalist Olivier Guez werd geboren op 15 juni 1974 in Straatsburg. Zie ook alle tags voor Olivier Guez op dit blog.
Uit: Grand Tour Europa (Vertaald door Katelijne de Vuyst)
“Hij zou het hebben over de renaissance en het humanisme, over de reformatie, de barok, de verlichting, over de strijd tussen de geestelijke en de wereldlijke macht, over de romantiek en het liberalisme, over het langzame gevecht voor vrouwenemancipatie, over de moderniteit en over de donkere perioden in onze lange geschiedenis, de broederoorlogen, de massamoorden. Europa, kasteel van Blauwbaard, achtervolgd door zijn fascistische, communistische en imperialistische misdaden.
 Over al die zaken wordt niet gerept in de aanhef van het grondwettelijk verdrag dat sinds zowat vijftien jaar ons leven bepaalt. De staatshoofden hebben maandenlang gekibbeld om tot een laf compromis te komen: geen enkel erfgoed wordt vermeld, alsof wij Europeanen afkomstig zijn van een buitenaardse planeet. Alsof we mensen zijn zonder verleden, alsof het een belediging zou zijn voor de recent geïmmigreerde bevolkingsgroepen, voor de andere beschavingen en werelddelen als we de fragmenten zouden opsommen waaruit onze bonte identiteit is samengesteld. Dat is gevaarlijk. Zo bieden we uiterst rechts al decennialang de kans om onze identiteit in hokjes op te sluiten. Het is een vreselijke puinhoop. Het Europese avontuur kan niet beperkt blijven tot een algoritmisch, door bureaucratische technocraten aangestuurd verspreidingsproject, dat onder supervisie staat van een intergouvernementele, parlementaire superstructuur. Attractiviteit, rigueur, competitiviteit, oké, we leven nu eenmaal niet van de hemelse dauw. Maar we zijn geen werelddeel van robots en kruideniers. We willen geestdrift. Het Europese project heeft bezieling nodig, kleur en vlees: oneffenheden. Al in de jaren 1930 sprak Stefan Zweig de wens uit dat er een culturele pijler zou worden toegevoegd aan Europa’s economische en politieke grondvesten, opdat er een samenleving van burgers zou ontstaan die de nationale compartimenteringen overstijgt en zo aan de basis ligt van een collectieve identiteit, een Europa van kunsten en wetenschappen.”

 Olivier Guez (Straatsburg, 15 juni  1974)
Zie voor nog meer schrijvers van de 15e juni ook mijn blog van 15 juni 2021 en eveneens mijn blog van 15 juni 2019 en ook mijn blog van 15 juni 2017 deel 1 en eveneens deel 2.

















 
 

