Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
09-09-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stoom in Beert

Even een stukje aangename jeugd herbeleven: het kan niet elke dag. Maar vandaag wil de firma Jocadis uit Edingen (bekend bij elke liefhebber van miniatuurtreinen) haar verhuis naar het station van Edingen in de verf zetten met een echte stoomtrein, en die zal passeren op de plek waar ik het grootste deel van mijn jeugd heb gesleten. Het overweghuisje mag dan wel verdwenen zijn, de ligusterhaag die mijn pa er eind jaren 1950 heeft aangeplant is nog altijd overweldigend aanwezig. Ze mist duidelijk de maandelijkse snoeibeurt waarmee pa haar in toom probeerde te houden. Van de prachtige bloementuin is niets meer overgebleven.

Stoomlocomotief van dienst is de 64.169, zorgvuldig gerestaureerd door TSP (Toeristisch Spoorwegpatrimonium), op dit ogenblik mogelijk de actiefste spoorwegvereniging van het land. Dit type P8 behoort tot een uitgebreide reeks stoomlocomotieven die nog voor de Eerste Wereldoorlog in Duitsland in gebruik genomen werd. Toen de Duitsers WO I verloren hadden, werden vele van deze prachtige locomotieven aan de overwinnaars afgestaan als vergoeding voor de oorlogsschade. Een uitgebreide reeks kwam ook in België terecht, maar het enige overblijvende exemplaar van de NMBS (64.045) is niet langer rijvaardig. Daarom besliste TSP om een locomotief in Roemenië aan te kopen, die met veel inzet omgetoverd werd in een Belgisch exemplaar. Het nummer spreekt boekdelen: op geen enkel moment had de NMBS 64.169 in dienst.

Ik moet zeggen: toen ik de locomotief in een zwarte wolk de zware helling tussen Halle en Beert zag op rijden, ging er nogal wat door mijn hoofd: de paniek van mijn ma, die de witte was opnieuw kon doen, de herinnering aan het typische geluid van een zwoegende locomotief, flarden jeugd… Het deed me zowaar wat…

Lijn 94 is ondertussen behoorlijk druk, en dat gaf de gelegenheid om ook wat andere treinen te fotograferen.

Eerst kwam 5501 met een zusterloc voorbij. Deze locs staan paraat om hst's in moeilijkheden te evacueren. Het moeten zowat de enige diesels zijn op deze lijn, waar de lustige brommers van halfweg de jaren 1960 tot tegen de jaren 1990 aan heer en meester waren.

 

 

Wat later passeerde E3112, bestaande uit 3 breaks. Het is een IR uit Kortrijk en Geraardsbergen (gekoppeld in Ath) op weg naar Antwerpen-Centraal. Zoals wel meer heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk graffiti te verwijderen.

 

 

En toen kwam het paradepaard van de dag. Je zult het me wel vergeven dat ik meer dan één foto van deze trein plaats. Opvallend: achteraan hangen 2 diesellocomotieven. Terwijl het type 202 zich lui laat slepen, is het duidelijk dat een loc van reeks 60 de stoomloc een stevig handje toesteekt, precies op de plaats waar ik als puber deze locs voor het eerst zag, aan kop van een zware reizigerstrein. De trein stopte zowaar volledig, blijkbaar om het aanzetten van de splinternieuwe loc op deze stevige helling te testen.

 

 

 

 

 

 

En toen kwamen er nog wat gewone treinen:


614 met CR Geraardsbergen - Dendermonde - als de rook om je hoofd is verdwenen...



 

2138 met E1935 Schaarbeek - Moeskroen, met 11 M4's als sleep. Bij de terugkeer uit Moeskroen zal deze trein onmiddellijk doorrijden als P-trein naar Ans, vandaar zijn lengte.

 

 

2146 sleept een veel korter stel als E1913 Moeskroen - Schaarbeek de andere richting op.

 

 

En tenslotte is er nog ms 616 met E1585, een CR van Dendermonde naar Geraardsbergen.

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (4)

11-09-2011
bedankt
Bedankt voor de belangstelling én de appreciatie!

11-09-2011 om 14:13 geschreven door Vic


Mooi verslag!
Uw verslag van de herbeleving van vroeger sprak mij erg aan. En ik wil meteen vermelden dat ik uw sfeerfoto's in de eerdere verhalen eronder erg goed getroffen vind. Hoedje af, om in stijl te blijven!

11-09-2011 om 11:56 geschreven door Frank


09-09-2011
stoom
Bedankt, Valerietje. Zo een feedback is altijd prettig.

09-09-2011 om 20:01 geschreven door Vic


Goedeavond
Prachtig verslag en een mooie fotografie,boeiend om eens te lezen,dank je wel

09-09-2011 om 19:45 geschreven door valerieke




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!