De wandeling. Op een of andere manier is dit traject langs GR12 een soort spiegeling van de vorige, amper enkele dagen geleden afgestapt. Want de tocht van 06.03 begon uiterst zwak, maar bloeide toch nog open, vandaag is het eerder omgekeerd. Om met de zwakke punten te beginnen: Schoten, omgeving Albertkanaal, E19 en de afschuwelijk lelijke tunnel van de HSL 3 in het Peerdsbos. Maar de mooie stukken overwegen toch: de parken van Brasschaat, Vorderstein, het gemeentepark van Schoten en Ertbrugge en omgeving. Het geheel wordt nog gekruid door enkele mooie kastelen. Kortom, dit traject is duidelijk beter dan het vorige en dat merk je ook aan onze hogere quotering: 14/20. De TWQ ligt met 66% trouwens relatief hoog, maar wat niet mooi is, is ronduit lelijk. Het kaartje vind je hier en voor de foto's is dit het adres. Maar bekijk alvast deze 3 op een rij:
 Brasschaat
 Schoten
 Ertbrugge
Het weer. Licht bewolkt, aangename lentetemperatuur, rustig. De stafkaarten. 07/7-8 Brasschaat (2017) - 15/3-4 Antwerpen (2018) Hoe we er geraakten. Opnieuw was een overstap veruit de vlotste manier om in Brasschaat te geraken. De GR kruist trouwens de buslijnen 37a en 37b ter hoogte van de halte Elshoutbaan. Ook de terugreis is eenvoudig: een tramritje brengt ons van Deurne naar de metrohalte Astrid en dan volgt nog een terugrit met overstap in Brussel-Noord naar Halle.
Een beetje geschiedenis.
Eerlijk, ik heb niet veel te vertellen over de tram die ons naar het Centraal Station brengt. Ik ben een minder dan sporadische gebruiker geweest van de Antwerpse stadstrams (en andere) en waag me eigenlijk niet aan een tekst over lijn 5. Overigens is de volgende pagina vollediger dan ik het zelf ooit zou kunnen. Je vindt trouwens nog wel meer links over de tram in Antwerpen dan deze wikipediapagina.
De verbinding.
Halle - Brussel-Zuid |
3408 (IC FTR) |
09:20 09:30 |
+2 |
825 (GCR) |
mr75 |
controle: N |
Brussel-Zuid - Kapellen |
2008 (IC FES) |
09:50 10:56 |
+6 |
1912 (NK) - 61002 (FCL) |
M6 |
controle: J |
Kapellen - Brasschaat |
[37b] (Brasschaat) |
11:20 11:41 |
stipt |
ab5657 |
Iveco Crossway LE |
Zandvliet |
|
|
|
|
|
|
|
Deurne - Antwerpen |
[5] (P+R Linkeroever] |
15:23 15:39 |
stipt |
t7321 |
Flexity 2 |
Deurne |
Antwerpen-Centraal - Brussel-Noord |
4537 (IC FCR) |
15:54 16:29 |
+7 |
1848 (FSD) - 61056 (FCL) |
M6 |
controle: J |
Brussel-Noord - Halle |
8572 (P FGRA) |
16:40 17:02 |
+1 |
08207 (FSR) |
mr08 (Desiro) |
controle: J |
En wat we beleefden. Het is maandag en dan durft IC 3408 nogal eens met 1 vierledig stel te rijden, maar vandaag zijn het er 2. De trein vertrekt stipt in Halle, maar we staan een tijdje stil in Ruisbroek. De aansluitende IC 2008 lijkt het even stipt te zullen doen, maar net voorbij Weerde is men in de berm bomen aan het snoeien en takken komen onder de trein terecht. We staan 8 minuten stil, volgens de tbg om de takken van de sporen te verwijderen, maar vermoedelijk staan we al een stuk voorbij de plaats waar gewerkt wordt. Hoe dom kan een oorzaak van vertraging zijn?
Brasschaat kan niet klagen op het vlak van busbedieningen: de bus van lijn 37b komt precies op tijd aan. Het is waarschijnlijk wat drukker dan gewoonlijk, wegens de markt. De terugreis verloopt zo mogelijk nog vlotter: een druk bezette tram 5 brengt ons naar Antwerpen Astrid. We weten gelukkig dat dit de metrohalte is bij het Centraal Station.
IC 4537 rijdt al als S 6765 uit Noorderkempen met vertraging. Rond en in Mechelen zal die vertraging trouwens nog toenemen; ik verdenk de internationale treinen ervan dat ze onze IC een loer draaien. Ik zie er 3 in een minuut tijd... Uiteindelijk komen we met 7 minuten vertraging in Brussel-Noord aan. De aansluitende P 8572 zou van hetzelfde spoor moeten vertrekken, maar door de vertraging van de IC wordt die verspoord naar spoor 10. De trein komt gelijk met ons aan het perron. De rit door de NZV en naar Halle verloopt bijzonder vlot. Die 8572 wordt overal een S-trein genoemd maar het nummer wijst eerder op een P-trein.
De treinlectuur. Ildefonso FALCONES, De kathedraal van de zee. Philip HUFF, Wat je van bloed weet.
 Zelfs als hij niets te zeggen heeft, blijft Weyts spreken. Nu wil hij een meldpunt tegen Brusselse ziekenhuizen waar geen verzorging in het Nederlands mogelijk is. Wachten maar tot hij zelfs eens dringende hulp nodig heeft… Of tot hij ergens ter wereld geen Nederlandstalig personeel vindt om hem te redden.
Uitgedrukt… 't Skoap es de pruit af… Mag ik eens een uitdrukking vermelden waarvan ik zelf de betekenis niet ken(de). Een medekaartspeler gebruikte ze soms wel eens als een beslissing (in het kaartspel) gevallen was, maar echt zeker van deze betekenis was ik niet. In het Vlaams Woordenboek lees ik: doodmoe zijn na hard labeur, zware arbeid. Pruit is trouwens het dialectwoord voor gulp.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
|