Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
26-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 april 2011 (Linkebeek - Sint-Pieters-Leeuw GR 512)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Af en toe eens een zwakker stuk in een GR, het lijkt zeker in een min of meer verstedelijkt gebied als Vlaanderen en de Vlaamse rand haast onvermijdelijk. Wij moeten ons vandaag door een tracé worstelen, waar de bewoning af en toe toch wel erg opdringerig is. Gelukkig zijn er bij het begin nog weidse Brabantse akkers, is er het erg mooie Kleetbos en ook de weg die achter het Domein Dwersbos door loopt, mag er zijn. Voeg daar nog wat mooie paadjes aan toe in de buurt van het Kasteel van Beersel en je zou zo het eerste gezicht zeggen dat het alles bij elkaar toch nog goed meevalt. Maar lange stukken door protserige en andere wijken hypothekeren de succesbeleving; zelfs het deel langs het Kanaal lijdt zwaar onder de onmiddellijke aanwezigheid van de (afbraak)industrie. Dat de ontwerpers van het pad er toch nog in geslaagd zijn om de helft van de 12.680 km over trage wegen te laten lopen (TWQ is net 50 %) is dan ook meer dan verdienstelijk.

De verplaatsing:

Buizingen - Linkebeek [155] 12:56 13:26 +3 (ab3947)

Sint-Pieters-Leeuw - Halle [170] 17:35 18:03 +16 (ab5183)

Halle - Buizingen [155] 18:40 18:57 stipt (ab3963)

De commentaar:

Het is een zeldzame luxe voor ons, een vertrekhalte op enkele honderden meters van onze voordeur. We maken dan ook gebruik van onze huislijn, de 155, die waarschijnlijk over een week zijn normale reisweg langs de Alsembergsesteenweg zal kunnen hernemen. Dat is relatief, want de halte Winderickxplein is alweer verplaatst, om andere werken mogelijk te maken. Maar de impact van deze omlegging zal vast minder groot zijn dan die van de vorige. Het valt op dat de bus ook voorbij Alsemberg meer en meer klanten lijkt aan te trekken.

Voor de terugrit kunnen we gebruik maken van de kwartierdienst op lijn 170, op dit uur nog aangevuld met enkele ritten van lijn 171 die tot Halle rijden. Van Brukom tot Halle zit het verkeer op de Bergensesteenweg goed vast. Gelukkig zijn er 2 busbanen waarover het voor ons net iets vlotter gaat. We komen met 16 minuten vertraging aan het Halse station, althans dat vermoed ik, want het kan even goed 31 minuten zijn geweest.

De lijn 155 zal ons ten slotte naar ons vertrekpunt terugbrengen, na een wat geschiedenisloze, maar erg relaxte dag. En dat mag ook wel eens…


Voor foto's: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/linkebeek%20-%20sint-pieters-leeuw%20GR%20512/








26-04-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (5)
21-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 april 2011 (Lommel - Hechtel GR564)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De topogids van GR 564 (Kempen - Condroz) dateert al van 1993. Het wordt tegenwoordig door de GR-paden tegen een extra lage gunstprijs verkocht. Het boekje ziet er dan ook gedateerd uit, met zijn zwart-wit foto's en zijn antieke kaarten. Erger is dat ook de GR zelf wat opfrissing zou kunnen gebruiken. We vertrekken thuis met de wetenschap dat de doortocht van het Pijnven grondig gewijzigd (en verlengd) is - daar dient de website van de GR o.a. voor. Maar we worden nog geconfronteerd met minstens één andere belangrijke wijziging (in de buurt van Locht). Tot overmaat van ramp loopt het soms ook fout met de bewegwijzering: daar zorgen o.m. grondige boomkappingen voor (bij het naderen van de Kiefhoek) en in dit landje kunnen wegjes nog altijd verdwijnen onder hangars (bij het naderen van de N73 in Hechtel). Tot daar de negatieve kanten van de wandeling, die zo'n 22.5 km lang is, en een TWQ haalt van 58 %.

Toch is het nog altijd een aangename GR, die alleen eens een grondige vernieuwing en een nieuwe topogids nodig heeft. Zeker wie houdt van tochten door kurkdroge naaldbossen over wegjes in alle maten en formaten, komt nog best aan zijn trekken. De laatste 5 km zijn dan weer niet echt interessant meer, maar dat is Vlaanderen. Het zal nog een jarenlange inspanning vergen om door de heropening van verdwenen wegen en wegjes opnieuw tot een acceptabel net van mooie wandelwegen te komen. Nu moet je al te vaak door gebieden die al hun charme verloren hebben.

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 3758 8:58 9:16 +3 (636)

Brussel-Zuid - Antwerpen-Berchem 4508 9:28 10:08 stipt (2733 - 61008 FCL)

Antwerpen-Berchem - Lommel 3210 10:19 11:17 +3 (4185)

 

Hechtel - Hasselt [18a] 17:51 18:28 (ab4422-35, Van Hool New A360H, Melotte & Cie)

Hasselt - Brussel-Noord 2240 18:31 19:43 stipt (430)

Brussel-Noord - Halle 3741 19:53 20:14 stipt (2734 - 61047 FSR)

 

De commentaar:

 

Het voordeel van stappen in Vlaanderen is dat je niet voortdurend rekening moet houden met alternatieven, voor als het verkeerd loopt. Niet dat treinen en bussen hier stipter rijden (vooral bussen rijden zich hier veel regelmatiger vast dan in Wallonië), maar het is meestal gewoon een kwestie van alles een uurtje te verschuiven. Meestal lukt dat niet, door de graatmagere busdiensten van de TEC.

De aangewezen verbinding van Halle naar Lommel loopt via Lier, maar het kan ook via Antwerpen-Berchem zonder tijdverlies. En dat wordt het dus.

Van Halle Naar Brussel-Zuid gaat het met de CR naar Leuven die met enkele minuten vertraging rijdt. Het is de laatste CR van de ochtendspits met 2 stellen, en dat is geen overbodige luxe, want deze trein is goed beklant. Vooral Ruisbroek lijkt als halte in de lift te zitten. Wij krijgen geen controle; laat ons mild zijn: de TBG zal het zo druk gehad hebben met het aanmaken van biljetten dat hij zelfs niet vooraan in de trein geraakt is.

De IC naar Essen heeft niet te veel vertraging en dus kiezen we maar voor die reisweg. Voorbij Mechelen komt de TBG langs. In totaal worden drie reizigers naar tweede gestuurd. Ik vind de opmerking van de TBG tekenend voor wat eerste klasse bij de NMBS geworden is: "This is first class. It's written on the door." Blijkbaar is dat het enige verschil met tweede geworden. Zonder dat ze zich daar echt bewust van is, legt ze de vinger op de wonde. Tussen Mechelen en Berchem gaan de laatste 3 minuten vertraging er aan: we stoppen stipt in Berchem.

Voor het laatste schuifje zijn we aangewezen op motorwagens van reeks 41. Niet bepaald onze keuze, maar kom… De IR bestaat uit 2 motorwagens, waarvan de eerste de onze wordt, omdat die doorrijdt naar Neerpelt, en dus ook Lommel. Tussen Berchem en Lier ontspint zich een gesprek met 2 TBG's over wandelen. In dat gesprek valt ook de naam van een collega, die waarschijnlijk binnen de kortste keren op de hoogte zal zijn van het gesprek. Hallo, D.! We krijgen nog een waarschuwing mee over het hete weer in Limburg…

In Lier is het wachten op de IR uit Brussel, die dus ook de onze had kunnen zijn. Zo tekenen we 5 minuten vertraging op in Lier, en zelfs 8 in Herentals. Maar de ontkoppeling in Mol verloopt vlot, en uiteindelijk komen we in Lommel aan met 3 minuten vertraging.

 

Voor de terugrit uit Hechtel hebben we de keuze tussen een bus van lijn 18a en één van lijn 180. Die laatste is een snelbus, die inderdaad één volle minuut sneller is tussen Hechtel en Hasselt. Maar we hebben goed doorgestapt en slagen er nog makkelijk in om een bus van lijn 18a te nemen om 17:51. (In onze oorspronkelijke planning hadden we op 18:17 gerekend.) Toen we deze GR de eerste keer liepen, blonken de halteborden nog uit door hun nietszeggendheid. We kregen toen een opmerking van de chauffeur omdat we eigenlijk aan de verkeerde halte stonden te wachten. Maar dat blijkt nu de enige juiste te zijn. We vertrekken met 4 minuten vertraging, maar de bus komt stipt aan in Hasselt: veel volk heeft hij niet meer geladen onderweg.

Zo kunnen we nog makkelijk de IC naar Gent nemen, die trouwens met wat vertraging rijdt - als gevolg van de voorgaande rit. Met 5 minuten blijft de vertraging nog net binnen de norm. In Sint-Truiden is er nog altijd geen minuutje af, ook al omdat 4 fietsen en berijders mee moeten. Maar van Landen tot Leuven is er tijd zat, ondanks een vertragingszone bij km 50.6, en vanaf Leuven rijden we op tijd, en zelfs te vroeg. In Landen zien we nog IC 516 naar Eupen passeren: volgens Railtime is de vertraging van meer dan 20 minuten te wijten aan het drukke treinverkeer… Dat zal wel de reden zijn waarom men hem over de veel tragere lijn 36 gestuurd heeft. Hoe vaak zijn die meldingen eigenlijk fout? Nu, ik kan dat ook wel wat begrijpen, want soms is er inderdaad geen eenduidige oorzaak op te geven. Maar in dit geval ligt dat waarschijnlijk toch wel anders.

In Brussel-Noord kan ik me nog even storen aan het gedrag van een bende Walibisten die met IC 2439 mee gekomen zijn. Deuren gaan open en dicht, open en dicht, open en dicht. Moderne opvoeders spreken in dit geval waarschijnlijk van uitgelatenheid. Uitgelaten, ja, zoals honden…

De IR naar Quévy bestaat uit een lang stel M6. Plaats genoeg, dus. Hij: "Dat is hier eerste klasse." - Zij: "We gaan toch hier zitten." The same old story, altijd opnieuw… Maar ook deze trein zal stipt rijden, en dat is altijd meegenomen. Van de voorspelde hitte hebben we niet echt veel last gehad. Daar zijn de dagen nog net iets te kort voor…

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/lommel%20-%20hechtel%20GR564/

21-04-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
18-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 april 2011 (Franière - Vedrin GR 412)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het gebeurt niet zo vaak dat we na het stappen van een GR min of meer ontgoocheld thuis komen, zeker niet in het Waalse landsgedeelte, maar vandaag is dat toch wel in enige mate het geval. Eerst en vooral is het oorspronkelijke parcours over zo een 5 kilometer grondig gewijzigd. De reden is niet zo meteen duidelijk, maar misschien heeft men het verstandig geacht te kiezen voor een tracé langs de lelijke, maar niet zo gevaarlijke N93 boven een stuk wandelen langs de iets mooiere, maar veel gevaarlijkere N904. Kiezen tussen de pest en de cholera, kom. Ten tweede wordt over deze wijziging met geen woord gerept op de website van de SGR, en toch is dit geen recente omlegging: dat merk je aan de toestand van de bewegwijzering. En ten derde is de bewegwijzering zelf, zeker rond het Fort van Émines dringend aan vernieuwing toe: je loopt er een tijdje vertrouwend op beschrijving en kaart uit de topogids, en dat gebeurt zelden bij een GR.

 

GR412 is de Sentier des Terrils, en die komen we vandaag maar mondjesmaat tegen. In de plaats daarvan krijgen we toch wel mooie stroken bos, en we passeren langs enkele prachtige kasteelhoeven. Lang geleden stapten we hier trouwens ook al langs een grote lusvormige wandeling Châteaux du nord namurois, die kaderde in een reeks uitgezette, bewegwijzerde wandelingen van de toeristische dienst van de provincie Namur. Ik heb er een tijdje geleden nog eens naar geïnformeerd, maar men heeft de bewegwijzering opgegeven, en de boekjes - uit het pre-pc-tijdperk - zijn niet langer te verkrijgen. Spijtig, want deze wandelingen volgden vaak mooie wegen, al moet gezegd dat ze nogal eens samenvielen met de GR's. Vandaag is het omgekeerde het geval: de GR loopt lang over het oudere pad van de Noord-Naamse kastelen.

Hoogtepunt is vandaag de tocht door het domein van de kasteelhoeve van La Falize. Je moet er wel een minderwaardige strook bij nemen: blijkbaar bestaat er geen goede aanloop, maar in het domein zelf is het volop genieten van aangename wegen, van de Houyoux en vooral van de schitterende kasteelhoeve. Het gebeurt zelden dat je zo een prachtstuk zo dicht kunt naderen.

Onze tocht van Franière naar Vedrin is iets meer dan 18 km lang; de TWQ bedraagt 44 %, en gezien het tegenvallende deel halfweg, valt dit nog best mee!

 

De verplaatsing:

Halle - Mons 3730 9:17 9:51 stipt (2715 - 61044 FSR)

Mons - Franière 3831 10:00 11:02 stipt (839)

 

Vedrin - Namur 17:08 17:19 stipt (ab 5581-45, Mercedes Citaro LE, van Autobus Latour)

Namur - Brussel-Noord 2438 17:51 18:49 +1 (328)

Brussel-Noord - Halle 3740 18:53 19:14 +11 (534)

 

De commentaar:

 

Eerst dit: toen we nog allebei een halveprijskaart hadden, zou deze reis ons € 13 minder hebben gekost. Toegegeven, ik hou dan geen rekening met de kosten van de kaart - dat is de houding van de automobilist, die ook alleen maar zijn brandstof rekent; maar we wisten sowieso dat we die kosten er elk jaar opnieuw uit haalden. En ook nog toegegeven: in tweede klasse zou het verschil maar € 8.60 bedragen.

Maar het lijkt me toch te gek dat we voor onze vorige uitstap (heen Liège, terug Libramont - ik had mijn Railpass toen veiligheidshalve zelfs tot Vielsalm ingevuld) niet meer betaalden dan voor ons reisje van vandaag.

En het lijkt me even gek dat wij als zeer regelmatige reizigers voor deze afstanden geen enkel voordeel meer hebben t.o.v. occasionele treinklanten.

 

En dan de reis zelf: doordat de IR Tournai - Jambes wegens de eeuwigdurende werken op lijn 130 tussen Namur en Tamines als omnibus rijdt, hebben wij een tamelijk eenvoudige reis voor de boeg. (Elk nadeel heb zijn voordeel…) We kiezen voor een overstap in Mons; Charleroi-Sud had ook gekund, maar dat kostte ons een extra overstap in Brussel-Zuid.  

De IR naar Quévy rijdt stipt. De TBG horen we alleen even bij het binnenrijden van Jurbise (in beide landstalen, ten behoeve van de Vlamingen die naar Pairi Daiza trekken) en net voor Mons, om aan te kondigen dat je maar best niet achteraan in de trein moet zitten als je naar Frameries en vooral Genly moet. In dat laatste geval is er voor de laatste vijf rijtuigen geen plaats aan het perron, inclusief het eersteklasrijtuig. Hoe dat dan moet als je toevallig daar zit, is niet zo evident.

 

Ook de IR naar Jambes is stipt. Veel valt er over deze reis niet te vertellen. Sinds ik hier de laatste keer geweest ben, is de referentiesnelheid tussen Tamines en Charleroi verhoogd van 100 naar 120. Al die werken leveren dan toch iets op, al is de tijdswinst voor de treinen te verwaarlozen. Alweer een lijn met 2 referentiesnelheden. (Taalkundige vraag: is het dan nog een referentiesnelheid?) Lang geleden voerde men de referentiesnelheid in voor de volledige lijn, en werd voor de rest met permanente vertragingszones gewerkt. Concreet in dit geval: groen-gele borden met een 10 erop tussen Namur en Tamines. Hier heeft men de groene borden met witte cijfers met de 10 gewoon laten staan.

In Tamines ligt een kraaknieuwe spoorlijn naar het zuiden. Ik zie te laat of het om een grondig vernieuwde lijn 150 gaat, dan wel om een compleet nieuwe verbinding. Verrassend dat ik daar ondanks de moderne communicatiemedia nog niets over gelezen heb.

 

De terugreis is al even eenvoudig. Het stadsnet van Namur strekt zich ver uit, tot de omliggende dorpen. Dat hebben we vandaag al gemerkt aan het eindpunt van lijn 9, dat midden de gele koolzaadvelden ligt, maar ook Vedrin is niet meteen veel meer dan een stevig dorp. Toch heeft lijn 24 hier een halfuurbediening, en wat prettig is om merken: daar komt ook volk op af. Ik verwachtte dat de bus voor het station (perron E) zou eindigen, maar we rijden het busstation binnen. De bus vertrekt namelijk meteen opnieuw op lijn 142a. Superefficiënt, dat wel.

IC 2438 lijkt ook op tijd te zullen rijden. Het treingedeelte uit Dinant rijdt dan wel met 2 minuten vertraging binnen, de koppeling met het deel uit Liers verloopt vlot, en we vertrekken op tijd. Opvallend hoe je hier de onervaren van de ervaren reizigers kunt scheiden: de eerste bestormen meteen het deel uit Dinant, dat al wat beter gevuld aankomt, en dus nog beter gevuld wordt, de laatste wachten rustig op de aankomst van het minder drukke tweede deel. Wij zitten helemaal achteraan.

Om het leed van de brand in Etterbeek (door de Walen onveranderlijk als Eterbeek uitgesproken) wat te lenigen, stopt deze trein ook in dat station. Wat het onmiddellijke voordeel daarvan is, is me niet duidelijk. Opvallend: de aankondigers op het perron geven het niet-aangepaste vertrekuur op in Brussel-Luxemburg (38 i.p.v. 39) en Brussel-Schuman (41 i.p.v. 42).

In Brussel-Noord staat een vijftal treinen met een vrij grote vertraging aangekondigd. We komen net te laat om nog mee te rijden met een CR naar Braine-le-Comte met een dik kwartier; ook een IC naar Gent en één naar Charleroi staan nog met vertragingen van meer dan 10 minuten geafficheerd. Voor de IR naar Quévy houdt men het voorlopig bij 5 minuten. Maar ik vermoed dat deze trein gehinderd is door zowat alle andere treinen in vertraging (en dat ook verderop nog zal worden) en het gaat niet echt vlot: Brussel-Noord +7, Brussel-Centraal +9, Brussel-Zuid +9 (ondanks 4 minuten stilstand) en uiteindelijk +11 in Halle. Die vertraging zal trouwens nog verder oplopen, omdat men die CR naar Braine-le-Comte koppig voor de IR laat rijden.

 

Het is nog opvallend warm; het weer spoedt zich met rasse schreden de zomer in. Al zullen we dit vroeg of laat wel weer moeten compenseren. Maar de volksmond wil: "Wat we gehad hebben, hebben we gehad." En wij hebben het dus vandaag gehad: al bij al probleemloze treinverbindingen en een bijwijlen bijzonder aangename tocht langs een zeer wisselvallige GR.

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/franiere%20-%20vedrin/

18-04-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
15-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 april 2011 (Montleban)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De gemeente Gouvy heeft in samenwerking met het NGI een wandelkaart uitgegeven met niet minder dan 36 uitgestippelde parcours erop. Gouvy is nu eenmaal een van die uitgestrekte Waalse gemeenten, met talrijke deelgemeenten en gehuchten, en voor elk daarvan wat wandelingen heeft uitgezet, zit je al snel aan enkele tientallen. Wij stappen vandaag wandeling 22 (Rouge Fagne - groene ruit) die ons uit Montleban weg leidt, het bos in; pas op het einde zullen we daar opnieuw uit komen. De wandeling is iets meer dan 9 km lang, met een TWQ van 76 %. Dat betekent dat je alleen over onverharde boswegen loopt, behalve bij het begin en op het einde. Maar dat kan de pret niet bederven. En ook een compleet verkeerd geplaatst bord (van een pad dat enkele kilometer daarvandaan loopt) kan ons niet op een dwaalspoor brengen. Voor de rest is de bewegwijzering trouwens compleet en onberispelijk.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 1555 6:23 6:32 +2 (703)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 505 6:57 8:00 +2 (1357 - 11835)

Liège-Guillemins - Manhay [1011] 8:30 9:17 +2 (ab6081-27)

Manhay - Salmchâteau [14] 9:36 10:12 stipt (ab4564)

Salmchâteau - Montleban [89] 10:20 10:50 +1 (ab4553)

 

Montleban - Bastogne [89] 14:50 15:17 +1 (ab4553)

Bastogne - Libramont [163b] 15:22 16:00 +4 (ab5561-51)

Libramont - Brussel-Noord 2138 16:14 18:18 stipt (519)

Brussel-Noord - Halle 3140 18:20 18:41 stipt (393)

 

De commentaar:

 

Wie Gouvy leest, denkt natuurlijk meteen: ha, een makkelijke verbinding vandaag, maar dat geldt eigenlijk alleen voor Gouvy zelf. Het wordt zelfs een hele klus om in Montleban te geraken. De planners hebben me deze keer wel goed op weg gezet, door de verbinding met 3 bussen en een niet zo evidente overstap in Salmchâteau te suggereren.

Dat we weinig risico nemen om in Liège-Guillemins te geraken is wel duidelijk. De aangewezen trein is de doorgetrokken P7002, die ook als IC 457 door het leven gaat, maar dat garandeert ons maar 11 minuten overstaptijd in de Luikse spoorwegtempel. Ik heb de rit van deze trein in de voorbije weken met het oog hierop wat gevolgd, en af en toe loopt het toch wel eens verkeerd. Dus kiezen we een vroegere trein.

 

CR1555 is ondanks de vertraging van de grote voorafgaande IR naar Antwerpen nog best doenbaar: de klassieke stellen kunnen de extra reizigers uit Edingen en Halle moeiteloos aan, en de rit zelf verloopt ook vlot.

De spits moet nog echt beginnen, en het ziet ernaaruit dat we moeiteloos in Liège zullen geraken. Spijtig dat ons rijtuig bij hoge snelheid te fel davert om nog prettig te zijn.

Zonder veel heimwee naar de tijd dat lijn 1011 nog voor het oude station probeerde te vertrekken, tussen fout geparkeerde auto's, aan- en afrijdende kiss-and-riders, en gehaaste voetgangers door, posteren we ons nu op een bank langs het nieuwe busstation. Het is nog altijd wat onoverzichtelijk, maar als je rustig de tijd neemt, wordt een en ander duidelijk. Elektronische aankondigingen moeten hier nog worden uitgevonden en het is zoeken naar een overzichtsplan.

Gewoontegetrouw komt de bus met wat vertraging aanrijden. Het is een luxueuze bus van het cartype; enkele reizigers wordt erop gewezen dat ze hun grote zakken ook in de laadruimte onderaan kwijt kunnen, zeg maar moeten, maar onze rugzak ontsnapt deze keer aan de afzondering. Met vier minuten vertraging beginnen we aan een busrijke dag, die ons met 5 bussen 160 km verder zal brengen. De bus naar Athus rijdt nu vanaf Chênée de autoweg op; dat is sneu voor inwoners van Aywaille, die zo hun rechtstreekse verbinding met Houffalize en Bastogne (en wie weet Arlon) door de neus geboord zien, maar het gaat wat sneller dan langs de oude weg. Er is niet echt veel verkeer, en we komen in Manhay aan (vlak bij het oude NMVB-station) met 2 minuten vertraging.

Eén keer per voormiddag is er een redelijke aansluiting met de bus van lijn 14 - keuze is er dus niet, maar vandaag past deze bus perfect in onze plannen, op voorwaarde dat hij op tijd rijdt. De chauffeur houdt er blijkbaar van om voor enige spanning te zorgen, want zonder aanwijsbare reden zal hij met 5 minuten vertraging vertrekken. Weet hij veel dat er reizigers meerijden die rekenen op een aansluiting van 8 minuten ergens tegen het einde van zijn rit aan, in Salmchâteau. Erg beklant is deze lijn niet, al dagen vanaf Hébronval toch wat reizigers op. Ongelooflijk eigenlijk, als je ziet hoe mager de dienstregeling van deze lijn is. Nog ongelooflijker: het gaat hier om jonge abonnees, waarvoor de TEC-Luxembourg deze lijn wel in stand móet houden. Zoals verwacht smelt de vertraging geleidelijk weg, en we komen zelfs precies op tijd in Salmchâteau aan, waar we de straat moeten oversteken om de Bus Express Vielsalm - Bastogne te nemen.

Voor wie zich bij het woordje express niet te veel kan voorstellen: blijkbaar betekent dat een buslijn die een dergelijke krappe dienstregeling krijgt toegemeten dat de chauffeur voortdurend tegen krankzinnige snelheid door de bochtige hoofdwegen van deze regio moet rijden, en er dan nog nauwelijks in slaagt op tijd te blijven. Toegegeven, de man heeft vermoedelijk geen enkele verkeersovertreding begaan, maar dat heeft eerder te maken met de Waalse nonchalance om 90 km/u toe te laten waar men in Vlaanderen nog nauwelijks 50 zou mogen rijden.

Lijn 89 is een relatief jonge lijn: ze verbindt Vielsalm (en Gouvy) met Bastogne, alleen op weekdagen, en maar 4 keer per dag. Ieder normaal denkend mens zou dan verwachten dat deze lijn in Vielsalm of Gouvy goede aansluitingen biedt met lijn 42 Liège - Luxemburg, maar dat is buiten de TEC gerekend. Dat zou de klus vandaag voor ons (en voor potentiële vaste klanten, die nu niet komen) alleszins een stuk gemakkelijker gemaakt hebben. Maar: in Vielsalm vertrekt de bus voor de aankomst van de IR, en bedient niet eens het station (wel de een boogscheut verder gelegen halte Route de la Gare) en in Gouvy is de aansluiting van 3 minuten compleet onbetrouwbaar. Je vraagt je dan ook af waarom de bus zo nodig dat ommetje langs het station moet maken… Misschien kiest men voor een goede aansluiting richting Libramont in Bastogne met de treinbus van lijn 163b, maar dan kun je je afvragen waarom men de bus niet nog wat vroeger uit Vielsalm laat vertrekken, zodat de aansluiting gemakkelijker gehaald kan worden.

 

Voor de terugkeer maken we de lus rond: we nemen de 89 nu richting Bastogne. Dezelfde chauffeur, dezelfde bus, dezelfde rijstijl: blijkbaar de enige garantie om de aansluiting van 5 minuten aan het vroegere Bastogne-Nord te halen. De halte aan het busstationnetje aan deze kant van Bastogne heet nu Pépinière. We kiezen voor een overstap hier i.p.v. aan de halte Bastogne-Sud omdat lijn 89 door de stad en lijn 163b achterom gaat en we willen het risico niet lopen net voor de meet in het stadsverkeer vast te raken.

Voor de eerste keer vandaag wil de chauffeur weten waar we ontwaard hebben. De reglementering voor overstappen bij de TEC is stukken strenger dan bij De Lijn, maar controle is er nauwelijks. Weet de man dat ik net zo goed mijn Railpass had kunnen invullen voor Bastogne-Nord - Halle? Aan de halte Bastogne-Sud stapt trouwens een jongeman in met een ingevulde GoPass. Ik meen te horen dat er discussie ontstaat over het bestemmingsstation. Vermoedelijk heeft de klant Libramont ingevuld, en eigenaardig genoeg mag dit niet meer: de NMBS-biljetten zijn alleen geldig voor verder dan Libramont…

De bus wordt omgeleid wegens werken, en zo komen we uiteindelijk met 4 minuten vertraging in Libramont aan. Maar onze aansluiting wordt probleemloos gerealiseerd.

 

IC 2138 bestaat al vele jaren uit 2 ms 96. Vanaf Marloie is het dan ook flirten met de grens van de complete bezetting. Een trio (moeder en tieners) komt in eerste zitten - voor één keer mogelijk omdat ze niet beter weten, want het lijkt om overgewaaide Oost-Europeanen te gaan. De TBG wijst hen erop, maar er komt geen reactie - niet iedereen begrijpt Frans. Dat ze verder ongemoeid gelaten worden, lijkt me er wel wat over. Tot Brussel zullen nog wel enkele andere tweedeklasreizigers hun kans in eerste wagen, met succes. De TBG verdwijnt spoorloos vanaf Namur.

We zitten in ms 519, dat zwaar toegetakeld is door sponsors van de verfindustrie. De werken tussen Libramont en Hatrival duren nog altijd voort, in Mirwart zal weldra het pittoreske overwegje naar nergens verdwijnen - de brug staat er al - de vertragingszone tussen Assesse en Courrière is blijkbaar een voor de koeien verworven recht, en tussen Ottignies en Brussel is het GEN in volle ontplooiing. Toch blijven we op tijd rijden.

Meer, in Brussel-Noord halen we zelfs onverhoopt de aansluiting met de IR naar Kortrijk/Geraardsbergen, die met enkele minuutjes vertraging rijdt. Ter compensatie van vanmorgen zal deze IR trouwens de reizigers van de CR naar Geraardsbergen overnemen, die nu ook met aanzienlijke vertraging rijdt. De 3 breaks vangen dat extraatje moeiteloos op, en nu er geen verdomde CR voor zijn voeten rijdt, haalt deze IR zelfs 3 minuten vertraging in, zodat we zelfs nog iets te vroeg in Halle aankomen.

 

Het zal wel een van onze moeilijkste verbindingen worden dit jaar. Dat een verbinding moeilijk is, is op zich niet zo erg, maar dat er zo weinig alternatieven zijn als het mis loopt, maakt het toch wel een ietsje spannender. Dat we zelfs nog tien minuten vroeger thuis komen, is aardig meegenomen… Met onze longen vol frisse boslucht (of is het buslucht?) bestormen we de trappen van het Halse station.

 

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/montleban/

15-04-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 april 2011 (Libin)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We hebben hier al vaker betoogd dat stappen met een oude wandelkaart, zeker in de Ardennen, helemaal geen probleem hoeft te zijn. Maar vandaag worden we toch enigszins ontgoocheld. Op kaart 4 van een mapje "Bewegwijzerde wandelingen in de Boven-Lesse" hebben we gekozen voor L1 "Promenade du Val de Poix". Dat van de oorspronkelijke bewegwijzering (een everzwijn) niets meer te vinden is, is op zich geen probleem - de kaart is duidelijk - maar dat de ontwerpers destijds kozen voor een terugkeer langs de N808 is dat wel. Nu ja, alles is relatief: deze N808 is 4 keer zo breed als het straatje waarin wij wonen, nauwelijks drukker, en belangrijk: je hoeft er niet telkens opzij voor passerend weggeweld.

Zelden hebben we een wandeling gevolgd die zo duidelijk in 2 delen uiteenvalt. In het eerste deel volgen we de oude trambedding van het trammetje dat Poix met Paliseul (en verder met Bouillon en Pussemange) verbond, en dat, getuige borden onderweg, een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van de streek. Het is één lange klim, uit de vallei van de Lhomme, langs wat nu een prachtige bosweg is geworden. Het TWQ van 48 % mag volledig op naam van de oude "route" geschreven worden. Het tweede deel is de wat inspiratieloze afdaling terug naar Poix langs de N808.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 7574 7:52 8:01 +12 (2138 - 53502)

Brussel-Zuid - Jemelle 2108 8:33 10:20 +22 (1351 - 61023)

Jemelle - Poix-Saint-Hubert 5759 10:39 10:56 +10 (607)

 

Poix-Saint-Hubert - Jemelle 5786 15:01 15:17 +5 (177)

Jemelle - Brussel-Noord 2137 15:38 17:18 +2 (517)

Brussel-Noord - Halle 3938 17:32 17:51 +11 (2630 - 61005)

 

De commentaar:

 

Omdat het de laatste tijd wat beter lijkt te gaan met de vertragingen, hebben enkele creepy-crawlies in zorgvuldig gekozen Waalse seinhuizen besloten dat het tijd is voor een spontane staking. Wie denkt dat ik het allemaal wel wat kan relativeren, heeft het verkeerd voor. Voor dergelijke asociale acties - de term sociale acties zou bij wet verboden moeten worden - lijkt ontslag me verantwoord. Dat een handvol idioten de dag van tienduizenden pendelaars en dagjesmensen kan verknoeien, lijkt me compleet buiten proportie. Toppunt van cynisme ligt vandaag trouwens in Liège, waar men het nodig vindt een streep door de rekening te trekken van de klanten die al in de namiddag aan de Paasvakantie beginnen.

Op zo'n dag moet je dan ook een flinke portie geluk hebben, om zonder al te veel problemen ter bestemming te raken. En die hebben we gehad.

 

We willen eigenlijk IR 3907 nemen - achteraf zal blijken dat die afgeschaft is. Gelukkig zijn we op tijd voor P7574. Er lijkt niet eens zo veel vertraging te zijn, en we vertrekken dan ook met maar 4 minuten. Maar vlot verloopt de reis naar Brussel-Zuid niet. In Lot worden we opgehouden om een lang stel gemoderniseerde M5 te laten voorgaan. Vermoedelijk is dat de 7514; waarom die zo nodig voor de 7574 moest, die ten slotte ook nog over lijn 25 moet, is niet makkelijk te verklaren.  Een en ander betekent wel dat we in Brussel-Zuid al met 12 minuten vertraging aankomen. (En zoals je merkt tussen haakjes: volgens het spoorboekje wordt deze 7514 de 4208, afgeschaft sinds verleden maandag… Waar de winst in de NZV zit, wie zal het zeggen, want de 7514 rijdt nog altijd door naar Brussel-Noord. En nog gekker: die 4208 rijdt nog altijd tussen de Luchthaven en Leuven.) Enig lichtpunt tijdens de rit: plots weerklinkt de intro van Baba O'Reilly. Dat is pas een goede beltoon: vinnig, duidelijk, origineel… Ik zou er bijna mijn Teddy Bears' Picnic voor ruilen.

 

Vermits nog andere amokmakers in de vroege ochtend ook nog een deel van het station van Namur bezet hebben, is het afwachten met hoeveel vertraging onze IC 2108 zal vertrekken. Die bestaat immers uit 5 rijtuigen van een eerdere IC uit Luxemburg, die in Vorst met de helft ingekort wordt. Hij wordt aangekondigd met een vertraging van 5 à 10 minuten, wat dus, alles bij elkaar, nog meevalt. Beter alleszins, dan het lot dat de IR 3907 en de CR 6558 te beurt valt: die worden botweg afgeschaft, wegens een sociale actie (!) van een deel van het personeel (0.1%?). We vertrekken met 9 minuten vertraging, en als de vertraging in Brussel-Noord nog altijd niet meer dan 11 minuten bedraagt, lijkt alles wel snor te zitten voor onze aansluiting in Jemelle. In Brussel-Luxemburg is er zelfs al opnieuw een minuutje vertraging weggevlakt. Maar dan weerklinkt de onheilspellende boodschap dat de trein tot Ottignies alle tussenliggende stations zal bedienen. Dat moet verkeerd aflopen! In Ottignies zal onze vertraging opgelopen zijn tot 26 minuten, en dat gooit plots wel een schaduw over onze aansluiting. Met nog wat werven onderweg (Chastre, tussen Haversin en Aye) mag het dan ook een wonder heten dat de vertraging toch nog slinkt tot 20 minuten in Marloie. (In Ciney staat een stel M6 uitgeweken - ongetwijfeld een gesneuvelde P-trein. Ik vraag me af hoeveel masochisten tussen Namur en Brussel de trein blijven nemen - meer: hun aantal neemt nog altijd toe.) Ik informeer toch maar even bij de TBG - die van de hele weg geen enkele controle heeft gedaan - of de aansluiting in Jemelle zal wachten. Haar antwoord is een schoolvoorbeeld van wat in cursussen omgaan met klanten als voorbeeld van hoe het niet moet wordt gegeven. Dát weet ze helemaal niet, maar kom, ze neemt toch de moeite om bij een (actieve) onderstationschef te informeren, en ze stellen me gerust. (Eigenlijk geloof ik zelf niet zo sterk in al die cursussen, en ben ik tevreden met het resultaat: hoe onorthodox ook, ik weet wat ik moet weten.) We vertrekken uit Marloie met dubbel geel, achter de L-trein aan die we in Jemelle zullen moeten nemen. Vandaar 2 minuten extra vertraging. Net voor Jemelle krijgen we nog de mededeling dat de aansluitende L-trein op hetzelfde perron zal vertrekken. Ze is dus toch klantvriendelijker dan je op het eerste gezicht zou denken. Merci!

Blijkbaar vindt men het daarom in Jemelle niet nodig om wat dan ook om te roepen, maar vergissen is onmogelijk: op perron 4 staat ms 607 te wachten om ons naar Poix-Saint-Hubert te brengen. Veel andere reizigers vallen hier trouwens niet te bespeuren. In Grupont gaat het wegens werken nog even over een wijkspoor. Dat dikt de vertraging nog met 1 minuutje aan, tot de ronde 10. Maar eigenlijk moeten we waarschijnlijk ook nog tevreden zijn, dat het niet meer is dan dat…

 

We keren al halfweg de namiddag terug, o.a. om uit de klauwen van de beginnende vakantie-uittocht te blijven. In Poix is er tijd voor een terrasje en enkele foto's op het perron. De treinen rijden wonderbaarlijk stipt, behalve de onze dan, die 5 minuten vertraging heeft. (Dat terrasje vermijdt dat we in deze zaak, waar een vrij uitgebreide eetkaart gepresenteerd wordt, toch in de sigarettenrook moeten zitten. Bazin en klanten roken er duchtig op los, tegen de wet in. Ik ben benieuwd hoe men dat nakende rookverbod zal afdwingen. Mocht er een meldpunt komen, zal ik ongetwijfeld een nijvere gebruiker ervan worden.)

De IC 2137 zal tot Brussel zo goed als stipt rijden. De TBG doet frequent controle en kan na elke stop wel weer wat reizigers naar tweede sturen - een dame haalt haar beminnelijkste glimlach boven, maar de donderwolk die volgt (nee, niet van de TBG), spreekt boekdelen. Een andere heeft zelfs het lef om te vragen of ze echt moet verhuizen.

Tussen Assesse en Courrière blaast de airco nog een typische kadaverlucht binnen. Eerder op de week is hier een trein uit de sporen gelopen na een onzachte aanvaring met een kudde koeien, die volop van de prille lente aan het genieten waren. Van de onfortuinlijke viervoeters is geen spoor meer te bekennen, en hun gezellen en gezellinnen: ze grazen voort in de aanpalende wei.

In Brussel-Noord is duidelijk dat de vervolgactie in Liège niet zonder gevolgen is gebleven. O.m. de IC naar Oostende rijdt met meer dan een half uur vertraging (die uit Maastricht zelfs met meer dan een uur), en onze IR naar Binche, die nochtans vrij stipt gereden heeft tussen Ottignies en Brussel, wordt daar de dupe van: we worden immers na de IC naar Oostende gestuurd, en de aanvankelijke vertraging van 4 minuten in Brussel-Noord, groeit tot 7 (Centraal) en 10 (Zuid). Ik veronderstel dat we op een dag als vandaag blij moeten zijn dat we maar met 11 minuten vertraging in Halle aankomen.

In Brussel-Zuid lees ik op een affiche: "When I'm traveling, I get depressed, I'm happy when alone in a room and inventing". Een deprimerende tekst zoals deze, zeker?


Meer foto's: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/libin/

 

08-04-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!