Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
28-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 januari 2011 (Wespelaar - Mechelen)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vandaag stapten we over de GR van de Dijle, tussen Wespelaar en Mechelen, iets meer dan 18 km lang, de korte aanloopstrookjes van en naar treinhalten inbegrepen. Die GR Dijle is wat recyclage, want ze loopt vaak samen met oudere GR's die we vroeger al gestapt hadden. Zo ook vandaag: over lange afstand volgen we GR 128 en even ook nog GR 12. Dit klinkt negatiever dan het moet zijn, want het is een interessante tocht, met lekker veel onverhard - de TWQ bedraagt 66 % - en vermoedelijk is dit ongeveer het beste wat je kunt verwachten in een streek waar de bebouwing en de hoofdwegen nooit veraf zijn. We konden genieten van veld- en boswegen, en het deel op de dijk van de Dijle tussen Rijmenam en Muizen is heerlijk rustig. Je volgt al de kronkels van de rivier, en dat breekt de eentonigheid. En zeggen dat de Dijle hier toch op vele plaatsen rechtgetrokken is, getuige de restanten van oude meanders, die onder het nieuwe winterse ijs verdoken liggen.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3107 9:19 9:30 stipt (338)

Brussel-Zuid - Leuven 1508 9:36 10:03 +4 (556)

Leuven - Wespelaar-Tildonk 2710 10:16 10:26 stipt (907)

 

Mechelen - Halle 3138 16:02 16:41 +6 (338)

 

De commentaar:

Het doet wat vreemd aan, voor de laatste keer een biljet aankopen met je getrouwheidskaart, kaart 50 %, halveprijskaart, code 088. Zowat 30 jaar betaalde je daar maar al te graag je maandelijkse of jaarlijkse bijdrage voor, omdat de kaart niet alleen recht gaf op vermindering, maar je ook het gevoel gaf dat je meer was dan zo maar een toevallige reiziger. Maar de NMBS heeft mijn type reiziger brutaal opzijgeschoven - op 30 januari valt onvermijdelijk en onbegrijpelijk het doek.

 

Wespelaar-Tildonk is niet bepaald slecht bereikbaar, en dus durf ik een strakke verplaatsing op te stellen, met korte overstappen. En het loopt allemaal perfect.

IR 3107 vertrekt dan wel met 3 minuten vertraging, met 11 minuten rittijd tot Brussel-Zuid en na een vlotte rit, bereiken we Brussel-Zuid zelfs precies op tijd. Deze trein bestaat uit 2 breaks, en hoewel de spits eigenlijk voorbij is, zit hier nog behoorlijk wat volk op. Rugzakken en zware wandelschoenen vallen wat op tussen dit publiek dat naarstig aan het werk is, met of zonder elektronische hulpmiddelen.

Ik had al voorzien dat we in geval van vertraging gewoon tot Mechelen zouden doorgereden zijn, omdat we ook daar een aansluiting hadden naar Wespelaar, maar 6 minuten overstaptijd zijn genoeg om van spoor 17 naar 14 te stappen. Deze IC naar Tongeren bestaat uit 4 ms 96, en ook hier valt op dat deze trein meer dan behoorlijk bezet is. Meer: je hoort wel eens zeggen dat de eersteklasafdelingen van dit type trein te groot zijn, maar dat is hier duidelijk niet het geval. Eerste en tweede wedijveren met elkaar qua bezettingsgraad… Vanaf Brussel-Noord zitten we wél zo goed als alleen. We krijgen controle, en graag had ik nog een laatste keer dé kaart bovengehaald, maar zoals in 99 % van de gevallen in de voorbije decennia hoeft dat ook vandaag niet. Even gaat het moeizaam om van lijn 36 naar 36 N te gaan bij de Y Diegem-Oost: we staan zelfs een hele tijd stil, zonder aanwijsbare reden, en dat leidt tot 4 minuten vertraging bij aankomst in Leuven. Daar hebben we een aansluiting op hetzelfde perron.

IR 2710 bestaat uit 2 duikbrillen; ik zal wel nooit van deze fragiele stellen houden. Het stel protesteert luidruchtig met een kanjer van een vierkant wiel. Ons vertrekuur (op spoor 5) ligt vast op 10:16; op spoor 4 staat de IC waarmee we net gearriveerd zijn: die zou om 10:13 moeten vertrekken. Om 10:15 gaan de deuren van de IC dicht, de vertraging bij aankomst is na de frontwissel niet helemaal weggewerkt. Mijn oude spoorweglogica zegt me dat die IC dan als eerste vertrekt, en de IR er meteen achter, maar dat lijkt niet meer van deze tijd te zijn: wij vertrekken stipt, en de IC loopt nog 2 minuten extra vertraging op. Waarom dat nu plots de aangewezen oplossing lijkt te zijn, is mij niet duidelijk.  Ook al omdat de IR zowel in Wijgmaal als in Wespelaar al een zee van tijd lijkt te hebben.

 

Voor de terugkeer kunnen we gebruik maken van een overstapvrije verbinding. Bij het begin van de avondspits loopt alles vlot, en ook onze IR rijdt stipt. Zelfs uit Brussel-Zuid vertrekken we nog precies op het voorziene uur, maar de rit naar Halle verloopt eens te meer stroef. Blijkbaar zitten we aan de staart van een reeks treinen die hun vertraging lustig aan elkaar doorgeven. In Halle hebben we 6 minuten vertraging, meteen de eerste trein van 2011 met meer dan 5 minuten vertraging.

 

Thuis vind ik een verzoekje van De Zeverende Dag in mijn mailbox. Of ik zondag mee wil debatteren over de problemen met de NMBS. Nee dus. Overigens ken ik mezelf: nog voor ik het weet zou ik gewoon de NMBS zitten verdedigen, en dat zal wel niet hún bedoeling zijn. Ik stuur dan maar een mailtje terug: ik spreek graag in volzinnen, en die zijn taboe in De Zevende Dag, zoals Leterme onlangs nog kon ondervinden. En als ze echt iets willen weten over het openbaar vervoer in dit land, moeten ze maar mijn blog lezen: daar kan ik rustig lange zinnen brouwen, al strooit de in Word ingebouwde De Vadder dan lustig met groene onderstrepingen.

28-01-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
20-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 januari 2011 (Bois-de-Villers)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het NGI heeft in samenwerking met de gemeente Profondeville een wandelkaart uitgegeven met een twintigtal bewegwijzerde wandelingen erop. Wij stappen vandaag de wandelingen 24 (La Charlerie) en 23 (La Sibérie), die samen net geen 12 km wandelpret beloven. Beide, overigens goed aangeduide paden, voeren ons langs rustige wegen en straten, al verwacht je in een regio als deze toch wel wat meer dan een TWQ van 20 %. Maar de pittoreske woningen (in ijltempo in de hoek geduwd door moderne huizen, want ook in Wallonië wordt her en der alles snel volgebouwd), het immense plein voor de moderne, nauwelijks zichtbare kerk, en enkele uitstekende vergezichten maken alles goed.

 

Bois-de-Villers werd destijds bediend door de buurttram van Namur naar Saint-Gérard. Veel is daar vandaag niet meer van over, al is zelfs op de recentste topografische kaarten nog altijd duidelijk de kronkel zichtbaar waarmee de tram een al te driest niveauverschil op de N951 probeerde te vermijden. Daarbuiten volgde de tram trouwens vrij lang de steenweg, zodat het hart van Bois-de-Villers niet echt bediend werd. Maar in de goeie ouwe tijd trokken de mensen hun neus nog niet op voor 5 minuten stappen naar het tramstation. Ik ontdekte toevallig enkele prachtige getuigen uit die tijd op http://cartepostale.skynetblogs.be/bois-de-villers/ , een bezoek meer dan waard.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3759 9:58 10:16 +1 (689)

Brussel-Zuid - Namur 2110 10:33 11:39 stipt (514)

Namur - Bois-de-Villers [30] 12:25 12:51 stipt (ab4537)

 

Bois-de-Villers - Namur [6] 16:39 17:08 +3 (ab4350)

Namur - Brussel-Noord 2138 17:21 18:18 +1 (510)

Brussel-Noord - Halle 3939 18:32 18:51 +2 (829)

 

De commentaar:

 

De heenreis zou wat sneller kunnen (in theorie zelfs bijna een uur), maar omdat het aantal bussen van de lijnen 6 en 30 niet erg hoog ligt, nemen we het zekere voor het onzekere. Bovendien zit ik door mijn voorraad Cartes Inter, en in het Maison du TEC haal je die moeiteloos uit één van de weinige automaten waar dat kan. Eigenlijk is het zelfs de enige automaat, bij mijn weten. Het is een praktisch ding, met een overzichtelijk touchscreen, dat bovendien ook nog feilloos werkt.

Het wordt dus in Halle de CR naar Leuven van 9:58. Ik hoor hoe de Waalse TBG (van Braine-le-Comte?) zijn collega toefluistert dat het marktdag is in Halle, en dat je dan maar beter wat kunt controleren. Ze doen hun job inderdaad naar behoren, maar ik vrees dat het aantal marktgangers dat de trein nog neemt, drastisch ingekrompen is, nu De Lijn zowat alles bedient wat ook deze CR bedient: Lembeek, Buizingen, Lot, Ruisbroek, zelfs Vorst-Zuid.

 

In de zomer mag IC2110 nog wel eens een overdrukke trein zijn, vandaag is het een aangename IC met een tiental mensen in ons coupé, die het alleen rustig houden. Brussel-Luxemburg - Ottignies begint stilaan op een kilometerlange werf te lijken, en het valt op dat de ruime reservetijd op deze verbinding al lang geen nutteloos en vervelend fantasietje meer is: we komen maar goed 1 minuut te vroeg in Ottignies aan. Ook de rest van de rit verloopt vlekkeloos, zodat we 2 minuten te vroeg in Namur afklokken. Ruimschoots op tijd dus, om een bezoekje te brengen aan het Maison du TEC en aan het Hôtel de Flandre, nu ook in Namur het echte stationsbuffet voorgoed geofferd is op het altaar van de braakbalproducerende bedrijven die nu overal de dienst uitmaken.

 

Om van Namur naar Bois-de-Villers te rijden kunnen we kiezen tussen bus 30 en bus 6 op dit moment. Een rit met de 30 is voor ons een maidentrip, en die bus zet ons zelfs nog iets vroeger af dan de 6 aan de rand van het flinke dorpsplein. Blijkbaar zijn er examens in veel  middelbare scholen, want er loopt nogal wat jong grut rond, en de meeste bussen genieten van een ruime belangstelling. Ook onze 30 kan bogen op een bezetting van 90 % van de zitplaatsen.

Het busstation van Namur is druk: het is dan ook helemaal niet berekend op grote aantallen reizigers, en het lijkt elke keer nog kleiner te worden. Ook in Wallonië rijden er blijkbaar altijd meer bussen en ook het aantal gelede bussen neemt gestaag toe. Het is dan ook verwonderlijk dat hier geen ongelukken gebeuren. Wie zijn toevlucht zoekt op de perrons mag niet op grote voet leven, zodat de meeste reizigers eigenlijk naast het perron op de bus wachten. Er zouden plannen zijn om het busstation bovenop het treinstation te bouwen: ik denk dat dit een zegen zou zijn: voor de reizigers eindelijk een wat minder verstikkende, tot claustrofobie uitnodigende kille, kale ruimte, voor de chauffeurs een overzichtelijk patroon i.p.v. het ieder voor zich van vandaag, en voor de TEC eindelijk de kans om eens wat meer bussen te laten rijden op een aantal lijnen waar dat zeker zinvol is.

De rit zelf verloopt vlot en comfortabel: we komen zelfs een drietal minuten te vroeg aan in Bois-de-Villers.

 

Voor de terugreis maken we wel gebruik van lijn 6. Vanaf Malonne Malplas Place rijdt zelfs een bus 6B ter versterking. Dat maakt dat de vele leerlingen die uit Malonne richting Namur willen zich toch comfortabel over de 2 bussen kunnen verdelen. De onze is een gelede, de versterking een standaardbus. Lang houden we de voorziene dienstregeling moeiteloos aan, maar vanaf Salzinnes gaat het allemaal wat minder vlot. Toch blijft de schade beperkt tot 3 minuten.

 

IC 2138 bestaat uit 2 ms 96, en dat is maar net genoeg. Tussen Namur en Gembloux en vanaf Ottignies staan reizigers recht, al vermoed ik dat er aan de uiteinden van de trein nog voldoende zitplaatsen beschikbaar zijn. De traditionele inname van eerste klasse blijft uit, ook al omdat de TBG zich van zijn plicht kwijt. In Ottignies komt een jongeman hem vragen of ze met hun vieren in eerste mogen zitten, en dat wordt resoluut geweigerd. Ik heb al meer meegemaakt dat trio's en kwartetten maar al te graag gezellig samen in eerste zouden zitten, omdat ze in tweede alleen verspreid kunnen zitten. Raar toch dat het dan nooit bij hen opkomt om met een supplementje voor wat knusheid te zorgen: voor amper € 2.50 per man zou het probleem al opgelost zijn. Daar heb je niet eens een echt bier meer voor.

Ook nu valt op dat de trein de reserve tussen Ottignies en Brussel best kan gebruiken: gedaan met de 8 minuten stilstand in Brussel-Luxemburg; die is naar normale proporties herleid.

 

De IR naar Binche (2 vierledige stellen) vertrekt met 2 minuten vertraging in Brussel-Noord, maar komt vlot door de NZV. De stilstand in Brussel-Zuid neemt meer tijd dan voorzien in beslag, zodat we met 4 minuten vertraging vertrekken. Het gaat zowaar over lijn 96 N, en dat gaat vlot: in Halle is de vertraging al teruggelopen tot 2 minuten.  

 

Het is een mooie winterdag geweest: vrij zonnig, aangenaam koud, en maar af en toe te winderig. De wandelingen mochten er zijn, en het openbaar vervoer reed stipt. Meer van dat!

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/bois-de-villers/

20-01-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
04-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 januari 2011 (Sombeke)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We zijn zonder enige twijfel winter- en sneeuwliefhebbers, maar stappen in 20 cm sneeuw en meer is niet altijd even makkelijk, en dus was het al van half november geleden dat we de stapschoenen nog eens aangetrokken hadden voor een uitstap die we louter voor de ontspanning deden en niet om te foerageren in de stad die nog net binnen voetbereik ligt. Het is een mooie wederinstapwandeling geworden, van bijna 11 km lang, in een tamelijk vlakke streek, die de wandelaar toch wel wat te bieden heeft. Sombeke is een flink uit de kluiten gewassen gehucht van Waasmunster (met kerkje, dries, en voor de special effects een kerststal met lelijke poppen, maar mooie, levende schapen). Die schapen werden getrakteerd op hemels hooi, net toen we op de bus zaten te wachten: de verzorger ging daarna zichzelf verzorgen in café De Moezen, een aangenaam dorpscafé, waar we voor en na de wandeling een lekkere koffie dronken, en voor dat dubbele bezoek beloond werden met een eindejaarsattentie: daar kunnen ze in Halle nog iets van leren…

De TWQ van de wandeling ligt vrij hoog met 55 %, maar het aandeel verharde spoorbeddingen en dijken is ook redelijk hoog. Dat is niet precies wat ik een trage weg noem. Toch is zo'n tocht die deels langs de Durme loopt, de moeite waard: de Durme is een rivier met karakter, zoveel is duidelijk en bij laagtij is hij nog aantrekkelijker.Oh ja, we vonden de beschrijving van de wandeling in het tijdschrift van Vakantiegenoegens, uit 1996.

 

Een deel van de wandeling loopt ook over de bedding van de vroegere lijn 56 Dendermonde - Sint-Niklaas. Sombeke had zelfs zijn eigen halte. Op de onvolprezen website van Paul Kevers vind je er alles over: http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#56. Het moet een van de grootste miskleunen uit de geschiedenis van ons openbaar vervoer zijn, dat men deze lijn in 1957 sloot voor het reizigersverkeer. Vandaag ontbreken stukken bedding, zodat een terugkeer van wat ongetwijfeld een interessante inter-stedelijke verbinding zou zijn, zo goed als onmogelijk geworden is.

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 3708 9:46 9:56 stipt (562)

Brussel-Zuid - Dendermonde 2308 10:21 10:53 stipt (364)

Dendermonde - Zombeke belbus 290 ab 2029-28

 

Zombeke - Dendermonde belbus 290 ab 2029-28

Dendermonde - Halle 1588 16:35 17:37 stipt (770)

 

De commentaar:

De eersteklasafdeling van IR 3708 is voor meer dan de helft gevuld: stilaan merk je wel dat opnieuw meer reizigers in eerste klas willen reizen. Het is nu aan de NMBS om haar eigen eerste klasse op te waarderen. Wij volgen voor het eerst de nieuwe reisweg van deze IR: tot Y Ruisbroek over lijn 96 en dan over lijn 96 N naar Brussel-Zuid. De rit verloopt vlot. We komen zelfs nog een minuutje te vroeg aan in Brussel-Zuid.

IC 2308 rijdt met 2 breaks: ik heb de indruk dat de verwarming in het eerste rijtuig van het eerste stel defect is, want daar zitten nauwelijks mensen, terwijl het middenrijtuig en ook het deel met eerste klasse behoorlijk vol zit. Dus gaan we in het tweede stel zitten, waar het aangenaam warm is, en waar de laatste medereiziger in Brussel-Noord uitstapt. Ook deze rit verloopt probleemloos; het is volop genieten van de sneeuwresten die vooral op de kale akkers nog prominent aanwezig zijn.

 

We hebben ervoor geopteerd om de belbus Hamme in Dendermonde te nemen; Zele had ook gekund, maar nu de IC overdag niet meer doorrijdt naar Sint-Niklaas, kunnen we de belbus net zo goed naar Dendermonde laten komen. Het wordt een aangename multiculturele rit: dat integratie mogelijk is, bewijst een vriendelijke chauffeur van Marokkaanse afkomst, met wie we een aangenaam gesprek hebben over wandelen in het winterweer, BHV en het belang van tweetaligheid in België. We pikken ook nog een Turkse dame op die naar Hamme moet en die met lede ogen ziet hoe de chauffeur strikt het reglement toepast en haar voorbij haar bestemming naar een officiële halte brengt. Maar goed ook, want 's avonds moet ze sowieso terug en dus kan ze maar beter weten waar de halte ligt waar de belbus haar komt oppikken. Voor ons betekent het ommetje dat we ook nog even langs het vroegere station van Hamme rijden.

 

's Avonds keren we met dezelfde bus maar met een andere chauffeur terug naar Dendermonde. Net als ik op het punt sta om de belbuscentrale op te bellen - de bus heeft dan al meer dan 10 minuten vertraging - duikt de bus in de verte op. Acht minuten later dan voorzien dropt de belbus ons aan het Dendermondse station.

 

Daar staan 3 gerenoveerde stelletjes als CR 1588 klaar om ons in één ruk naar Halle te brengen. Dat de trein als stoptrein rijdt tussen Dendermonde en Brussel-Noord nemen we er graag bij: er gaat niets boven een overstapvrije verbinding. Laat de NMBS dus maar veel van die lange verbindingen uitdokteren, de reizigers varen er wel bij; sommigen beweren wel eens dat deze verbindingen een nefaste invloed hebben op de stiptheid, maar dat is quatsch. De echte oorzaken voor het stiptheidsprobleem liggen ongetwijfeld elders. Vandaag is er van dat gebrek aan stiptheid trouwens weinig te merken: we arriveren zelfs nog een minuut te vroeg in onze thuishaven. We hebben dezelfde reisweg gevolgd van vanochtend: eerst lijn 96N op en vanaf Ruisbroek over lijn 96.  Zelfs op deze rustige dag is duidelijk dat 3 stellen nauwelijks volstaan om het verminderde aantal reizigers op te vangen. Volgende week duiken de hogeschoolstudenten opnieuw op, en dan zal deze trein onvermijdelijk te kort blijken te zijn. Maar deze bedenking raakt wat op de achtergrond, nu vandaag gebleken is dat stipte treinen echt nog tot de mogelijkheden behoren. We komen met een tevreden gevoel thuis; de eerste wandeling van 2011 zit er op.

04-01-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!