Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
29-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 maart 2011 (Lomprez)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lomprez is een deelgemeente van Wellin, en daarmee zetten we vandaag onze eerste stappen van 2011 in de provincie Luxemburg. In samenwerking met het NGI publiceerde het Maison du Tourisme de la Haute-Lesse een erg duidelijke wandelkaart "Au Pays de Wellin". Van de Lesse merken we niet veel (tenzij van op de trein), maar het Famennelandschap tooit zich hier vandaag op zijn mooist: het is een heldere en toch wat heiige dag, met aangename lentetemperatuur. Dat de bomen nog maar schuchtere pogingen ondernemen om zich in het groen te steken, mag de pret niet bederven.

In Lomprez zijn twee wandelingen uitgezet: 2 (Coignimont) en 3 (Blanchau). De laatste brengt ons in de onmiddellijke buurt van Sohier, dat voorkomt op de lijst van de mooiste Waalse dorpen. Alhoewel de betonbaronnen in deze streek duchtig het grijze goedje hebben gestort, scoren beide wandelingen met een TWQ van 54 % niet echt slecht. Meer, we volgen enkele heropende veldwegen die niet meer op de recente kaart van het NGI voorkomen. Alleen jammer dat onverlaten een hekje, dat de doorgang door een weide mogelijk maakt, uit zijn hengsels hebben gelicht. Vandalisme, right in the middle of nowhere. Maar dat drukt de pret niet al te erg: we stappen door een prachtig, vaak erg open landschap, met vergezichten die elkaar in snel tempo opvolgen.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3105 7:19 7:30 stipt (411)

Brussel-Zuid - Namur 91 7:33 8:39 +4 (2006 - 61 85 1090 222)

Namur - Dinant 2508 9:17 9:46 +3 (345)

Dinant - Beauraing [25] 9:52 10:31 stipt (ab4576)

Beauraing - Lomprez [26] 10:37 11:04 stipt (ab4576)

 

Lomprez - Beauraing [26] 15:25 15:46 +2 (ab4576)

Beauraing - Dinant 8681 16:45 17:09 +1 (4165)

Dinant - Brussel-Noord 2538 17:14 18:48 +1 (426)

Brussel-Noord - Halle 3740 18:53 19:14 stipt (570)

 

De commentaar:

 

We hadden de heenreis enigszins anders gepland. Eigenlijk wilden we uit Brussel-Zuid de 2408 nemen, dat is de verlengde P-trein 7520. Het lange stel M4 speelde daarbij een verlokkende rol, maar anderzijds moesten we dan rekenen op een krappe aansluiting in Namur. Met de problemen in Etterbeek in het achterhoofd leek dat niet meteen een erg betrouwbare optie. En omdat we toch wat vroeger in Halle waren dan voorzien, namen we het zekere voor het onzekere. In plaats van de CR van 7:29 konden we nog net mee met de IR van 7:19.

De break zit ook in eerste klas voor 100 % vol. Nu het aantal eersteklasreizigers naar verluidt snel toeneemt, en de controle op het parasitaire gedrag van reizigers die zonder verpinken met hun tweedeklasbiljet in eerste komen zitten, uitblijft, hoeft dat ons niet te verbazen. We vertrekken in Halle met 1 minuut vertraging, maar komen nog te vroeg in Brussel-Zuid aan. Dat geeft ons meteen de kans om een vroegere trein naar Namur te nemen: het is de gedegradeerde 91 naar Chur, die zonder al te veel hinder de klippen van de NZV en Etterbeek neemt. We komen dan ook met maar 4 minuten vertraging in Namur aan. We zitten helemaal achteraan, in een Zwitsers rijtuig, daterend uit een tijd dat interieurs nog niet koud en kil hoefden te zijn. (Recente broodjeszaken in Halle tonen dezelfde tendens. Mij krijgen ze met geen stokken binnen in die kale plastic ruimten met onmogelijke stoeltjes, maar dat kan ik tenminste nog kiezen - met treinen ligt dat moeilijker.) De rit wordt alleen gestoord door 3 af en toe luidruchtige TBG's, correctie 2, want de dame van het gezelschap hoor je niet. Wij zitten gelukkig aan het andere uiterste van het rijtuig. Het is toch wel eigenaardig dat het niet tot de grijze massa van deze heren doordringt dat reizigers meer betalen om rustig te zitten…

De aansluiting in Namur wordt nu plots wel erg zeker. Wat nu nog kan gebeuren is dat de 2508 zo lang op de 2408 wacht dat de aansluiting met de bus in Dinant weer in het gedrang komt. Maar het ziet er in eerste instantie goed uit: we kunnen de evolutie op de schermen volgen. Toch: geleidelijk lijkt het mis te lopen: de aanvankelijke vertraging van 5 minuten groeit naar 6 en 9 en 10. In onze wachtende IC klinkt de mededeling dat we met 5 minuten vertraging zullen vertrekken om de aansluiting te verzekeren. Het is een geruststellende gedachte dat ook onze oorspronkelijke reisweg een succes geweest zou zijn, al begint het schoentje nu natuurlijk elders te knijpen. Zal de bus in Dinant wachten?

Uiteindelijk stappen zo veel reizigers over op de IC naar Dinant dat wachten zeker te verantwoorden was. En we vertrekken inderdaad met 5 minuten vertraging. De ervaring heeft me al geleerd dat de dienstregeling tussen Namur en Dinant tamelijk krap is, maar de rit verloopt vlot, en de TB knijpt er nog 2 minuutjes af. Van de brand die gisteravond het treinverkeer op deze lijn nog lam legde, is niets meer te merken.

In Dinant staat de bus van lijn 25 al klaar. Men was in Dinant blijkbaar erg gerust over de aansluiting, want Aribus legt geen wachttijd op. Ik verifieer nog even of we echt moeten overstappen in Beauraing, want het gebeurt wel vaker dat een bus en een chauffeur achtereenvolgens een aantal ritten over de rurale Ardense lijnen verzorgen. Dat is inderdaad het geval, maar toch zullen we er in Beauraing even uit moeten, want de bus rijdt een eindje leeg terug, en dan mogen reizigers niet mee. Een beetje gek, om daar een kleine tien minuten aan een compleet comfortloze halte te staan schilderen en dan opnieuw in te stappen in precies dezelfde bus… Opvallend is het grote aantal jongeren dat pal in de voormiddag nog naar Beauraing reist. Dat is nu eenmaal een bekend bedevaartsoord, maar ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat hier druk gespijbeld wordt.

Zowel lijn 25 als lijn 26 voert ons door prachtige landschappen. Voor ons is het de eerste kennismaking met deze lijnen (beter laat dan nooit) en ze hebben allebei toeristische allures. Ondanks de magere frequentie rijden trouwens ook nog meer reizigers mee dan we gewend zijn in de Ardennen.

 

De terugreis ziet er wat anders uit, want nu zullen we van Beauraing naar Dinant sporen.

Precies op tijd komt alweer dezelfde chauffeur met dezelfde bus ons oppikken in Lomprez. Als we in Beauraing aankomen, bruist het stadje want de scholen lopen leeg; dat is een nieuwe ervaring, want op vakantiedagen heerst hier vooral een doodse devotie.

Het is nu toch wel lang wachten op een zogenaamde P-trein naar Dinant. Dat zou de 8681 moeten zijn, maar we krijgen een knip van de 8682, en dat is de terugrit uit Dinant. Hopelijk moeten we ons nooit beroepen op de gegevens van een geknipt biljet, want die zijn wel vaker fout. Belangrijk voor ons is dat de trein ons tijdig in Dinant brengt. Daar staan 2 breaks te wachten die daar met de 2515 zijn aangekomen. Alleen de eerste rijdt terug als 2538.

In Namur lopen we 5 minuten vertraging op: het is wachten op het treindeel uit Liers. En dan kan de geleidelijke afbouw van de vertraging beginnen: +4 in Gembloux, +3 in Ottignies en stipt in Brussel-Luxemburg en Schuman. De TBG die al sinds Dinant mee is, is perfect tweetalig. Voor zover ik kan oordelen, is er geen hoorbaar accent in haar Frans, maar als ze in het Brusselse ook Nederlands begint te praten, is het duidelijk: ze is Nederlandstalige, en doet het in beide landstalen erg goed en aangenaam.

Ook nu halen we dus de krappe aansluiting van 5 minuten: de IR naar Quévy staat trouwens al aan het perron. Ms 570 is zwaar ontsierd door graffiti: nu de breaks wat met rust gelaten worden, zijn het blijkbaar de Deense neuzen die nacht na nacht de volle lading krijgen. We krijgen controle tussen Noord en Centraal: één keer om de vijf jaar of zo gebeurt dat dus toch. Een zwarte en een witte reiziger posteren zich na Brussel-Zuid met de gekende smoes - ze moeten maar zorgen dat er plaats is - in eerste. Nu kan met deze trein gerust nog een voetbalploeg of vijf moeiteloos mee; maar moeiteloos, dat lijkt net het wachtwoord te zijn van deze twee grijsrijders.

In Halle is men blijkbaar begonnen met het plaatsen van schermen op de voetgangersbrug naar de perrons. Dat is geen overbodige luxe, want zowat iedereen die met de auto komt, zakt langs die weg naar de perrons af. En nu maar hopen dat geel en niet rood de hoofdkleur wordt.

 

Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/lomprez/

29-03-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
22-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rookverbod cafés
Tijdens onze laatste drie wandelingen zijn we in de volgende cafés de lucht gaan opsnuiven: Den Os (Nukerke), De Oude Zwaan (Belsele) en De Drie Pistolen (Diepenbeek). Geen van deze cafés was rookvrij. Ik kan je verzekeren: als we de keuze gehad hadden, dan waren we daar buiten gebleven, maar het is nu eenmaal gemakkelijker om je boterhammetjes droog en warm op te eten, en zo veel cafés blijven er nu ook weer niet over.
Toen we van onze tocht in de Vlaamse Ardennen thuiskwamen hoorden we het goede nieuws meteen op de radio: vanaf 1 juli is het afgelopen met roken op café. Vreugdekreten weerklonken alom.
Helemaal onbegrijpelijk is de angst van cafébazen dat hun klanten weg blijven. In de voorbije 50 jaar is het roken verboden in bioscopen, op de werkplek, in de trein. In de bus is het zelfs altijd verboden geweest. Zijn de bioscopen gestopt? Zoeken mensen een andere job omdat ze zouden kunnen roken? Is het aantal treingebruikers gedaald? Waarom zou het aantal cafébezoekers dan plots wél zo drastisch terugvallen dat zaken gesloten moeten worden?
Laat de cafébazen maar wat inventief worden: er is zeker nog een markt voor cafés met propere tafels en stoelen, waar het bier in het correcte glas geschonken wordt, bij de juiste temperatuur (en dat is niet ijskoud). Voeg daar nog wat vriendelijkheid of jovialiteit aan toe, en de plaats van die ene roker aan de toog zal snel ingenomen worden door iemand die de gezelligheid van een fris ruikend café weet te appreciëren en die zich achteraf niet hoeft af te vragen hoe lang die stank nu weer in zijn kleren zal hangen.

Interessante voetnoot: http://www.editiepajot.com/regios/3/articles/17681

22-03-2011 om 21:47 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
21-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diepenbeek (Schoverikpad)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ik heb het hier al vaker geopperd: korte wandelingen kunnen verrassend goed zijn, precies omdat alle onnodige ballast in het parcours vermeden kan worden, en men zich kan beperken tot de essentie. We hebben vandaag ervaren dat de omgekeerde redenering ook klopt. We wilden nl. het Schoverikpad in Diepenbeek volgen, en dat is volgens de ontwerpers 30 km lang. (Zelf kom ik aan iets minder dan 29 km, maar het blijft een respectabele afstand.) En ja hoor, hier is het aantal kilometer over weinig interessante betonwegen en door snel groeiende wijken net te hoog om van een aantrekkelijke wandeling te kunnen spreken. Dat de TWQ desondanks nog 46 % bedraagt, is te danken aan de verkenningen van enkele prachtige wandelgebieden: de Maten, het Diepenbekerbos, de Dautewijers en het reservaat De Pomperik-Bosbeemden. Maar precies de poging om al die op zich zeer waardevolle wandelparadijzen met elkaar te verbinden, is wat hoog gegrepen. Spijtig genoeg komt wat uiterst mooi is, daardoor ook minder goed tot zijn recht.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3906 7:09 7:19 +3 (2611 - 61004 - 2626)

Brussel-Zuid - Diepenbeek 1506 7:36 9:04 +1 (2755 - 61043)

 

Diepenbeek - Hasselt 2939 18:09 18:16 +7 (392)

Hasselt - Brussel-Noord 2240 18:31 19:43 stipt (421)

Brussel-Noord - Halle 3741 19:53 20:14 +1 (2733 - 61028)

 

De commentaar:

 

Lijn 26 ligt vanochtend grondig overhoop, als gevolg van nog maar eens een koperdiefstal. Maar gelukkig lijkt dat weinig vat te hebben op de loop van de treinen van lijnen 94 en 96. Zelfs de IR naar Louvain-la-Neuve laat maar drie minuten vertraging optekenen. Hij bereikt Brussel-Zuid na een vlotte rit met nog altijd 3 minuten. Sinds de invoering van M6-rijtuigen voor deze 3906 is er voldoende plaats in deze trein. En toch: als twee Securailagenten in het eersteklasrijtuig verschijnen, verdwijnt een duo reizigers even snel naar het platform. Als schuldbekentenis kan dit tellen.

Ook de rit tussen Brussel-Zuid en Diepenbeek verloopt zonder veel geschiedenis. In Brussel-Noord bedraagt onze vertraging 3 minuten, en voor de rest verloopt alles zo goed als stipt.

 

De terugreis kondigt zich identiek en even eenvoudig aan, maar net als ik aan het verspringen van de seinen op tegenspoor denk dat de IC naar Knokke en Blankenberge precies op tijd rijdt, klinkt de onheilspellende mededeling dat door problemen bij de vorige rit de IC vandaag uitzonderlijk afgeschaft is. We worden, samen met een vijftal andere reizigers, verwezen naar de IR naar Antwerpen die in Hasselt op spoor 3 aansluiting zal geven voor Knokke en Blankenberge. Spijtig genoeg vernemen we even later van een meisje dat met pak en zak klaar staat, dat deze IR zelf negen minuten vertraging heeft. Dat klinkt even later ook uit de luidsprekers: van de aansluiting op spoor 3 is er nu geen sprake meer. (Oh ja, er was wel degelijk een trein op komst, toen ik het sein zag verspringen, maar dat was een 28 met een stevige goederentrein.)

Erg druk is het niet op de IR naar Antwerpen: uiteindelijk komen we 7 minuten later dan voorzien aan in Hasselt, waar we te horen krijgen dat een aansluiting naar Brussel en Gent vertrekt van spoor 1. Dat had ik zelf al uitgekiend: de IC bestaat uit 2 breaks, die ons na een rustige en stipte rit zelfs 3 minuten te vroeg in Brussel-Noord deponeren.

Wie denkt dat alles hier koek en ei is, komt eens te meer bedrogen uit. Zelfs nu staan hier nog 4 treinen aangekondigd met vertragingen in alle maten. We kunnen zelfs de IR naar Binche nog nemen, maar we kiezen toch voor de IR naar Quévy, die op tijd is. Verkeerd gegokt, want de IR naar Binche houdt zich aan zijn voorspelde 18 minuten - voor ons betekent het nauwelijks 3 extra minuten vertraging, bovenop het dikke halve uur dat we opgelopen hebben door het uitvallen van de IC.

Thuis zie ik dat er trouwens wat eigenaardig aan de hand is met die uitgevallen IC: volgens Railtime is die perfect op tijd in Hasselt aangekomen, en dan toch maar afgeschaft tussen Hasselt en Tongeren. De terugrit is dan logischerwijs afgeschaft tussen Tongeren en Hasselt, en is in Hasselt ook op tijd vertrokken. Toen we in Diepenbeek stonden te wachten, reden twee ms 96 in volle vaart richting Tongeren. Het is me een raadsel wat die daar deden.

 

Gelukkig duwt de NMBS ons nog regelmatig met de neus op de feiten: zelfs al lijkt het af en toe wat beter te gaan, het loopt nog altijd vaker mis dan gezond is. 's Avonds, in De Laatste Show, die ik altijd van ver volg, volgt nog maar eens een grapje over de NMBS. Ik blijf me er over verbazen, dat dat nog altijd wat pijn doet…

 

Meer foto's op http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/diepenbeek/

21-03-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
15-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 maart 2011 (Puivelde - Sint-Niklaas GR Reynaertland)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alles lag al klaar voor een tocht in Lomprez (nabij Wellin), maar zoals op wel meer plaatsen op deze wereldkloot beslisten wat elektrische vonken er anders over. Het werd dus een deel van de GR Reynaertland. Het was alweer een hele tijd geleden dat we het vorige schuifje beëindigden in Puivelde. Vandaag zou het een tocht Puivelde - Sint-Niklaas worden, nog geen 11 km lang. Dat Sint-Niklaas zich goed leent om terug te keren met het openbaar vervoer, is niet vreemd aan die korte afstand.

Tussen Puivelde en Belsele volgen we een van de charmantste GR-trajecten in Vlaanderen, over een lang en schitterend snoer van voet- en veldwegen; voor en na Belsele probeert men nog even de schijn op te houden door ons over de vroegere bedding van lijn 56 (Sint-Niklaas - Dendermonde) te sturen: die is nu een verharde weg geworden die vooral de appetijt van fietsers kan aanscherpen, waar we als wandelaars toch wel enigszins de neus voor optrekken. In het laatste deel van de wandeling loopt het pas echt fout: we lopen té lang over een fietspad dat geprangd zit tussen een tamelijk drukke asfaltweg en de opgehoogde lijn 59. De TWQ bedraagt 34 %, geheel op rekening te schrijven van het eerste deel, waar de 100 % benaderd wordt. Onnodig te zeggen dat vanaf Belsele de 0 % benaderd wordt.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3707 8:46 8:56 +7 (452)

Brussel-Zuid - Dendermonde 2307 9:21 9:53 stipt (417)

Dendermonde - Sint-Niklaas 5710 9:59 10:25 +5 (164)

Sint-Niklaas - Puivelde [27] 10:46 11:05 +1 (ab2223-22, een Van Hool New A360, van Diana Cars)

 

Sint-Niklaas - Berchem-Antwerepen 1814 15:19 15:35 +3 (481)

Berchem - Antwerpen - Halle 3138 15:41 16:41 +2 (371)

 

De commentaar:

 

Sint-Niklaas is vanuit Halle op niet minder dan 3 manieren te bereiken, zeggen de planners: via Gent, via Dendermonde, via Berchem-Antwerpen. De vierde (in mijn ogen, de meest logische) ontbreekt dan nog in het plaatje: via Mechelen en lijn 54. Het komt er dus op aan die met de meest waarschijnlijke aansluiting met de bus te vinden. We opteren voor een verbinding via Dendermonde, met in ons achterhoofd enkele mogelijkheden om desgevallend toch nog de voorziene bus te halen.

We hebben al meteen geluk: eigenlijk wilden we de CR van 8:58 nemen, maar de IR van 8:46 heeft wat vertraging, en dat is meteen goed voor onze anders krappe aansluiting in Brussel-Zuid.  De 3 ms 96 vertrekken met 4 minuten vertraging en gaan meteen op lijn 96 N. Ik heb al vaker ervaren dat dit geen garantie is voor een vlot binnenrijden van Brussel-Zuid. Ook nu worden we lang opgehouden, en dat brengt de stand bij aankomst op +7. Maar over onze aansluiting naar Dendermonde hoeven we ons geen zorgen te maken. Hoewel de IC enkele minuten te vroeg aankomt, vertrekken we toch met een minuutje vertraging. In Dendermonde is die weggewerkt. Tot Brussel-Centraal is deze 2307 (3 breaks) een goed bezette trein, maar voorbij Brussel-Noord is de bezetting mager.

Sinds december rijdt deze trein niet meer door naar Sint-Niklaas. Als alles goed loopt, is de aansluiting van 6 minuten op een soort appendix-IC ideaal, en dat is ook vandaag zo: op spoor 1 staan 2 bordeaux stellen te wachten. En wachten, dat doen ze, ook op de tegenligger uit Lokeren. We vertrekken uiteindelijk met 4 minuten vertraging, en tot Sint-Niklaas is het flirten met de vijfminutengrens. Railtime noteert zelfs 6 minuten vertraging bij aankomst, maar het zijn er echt maar vijf.

 

Voor de terugreis opteren we voor een reisweg via Berchem. We hebben onderweg al een tijdje langs lijn 59 gestapt (tussen Belsele en Sint-Niklaas) en de treinen rijden behoorlijk. Ook IC 1814 rijdt stipt, maar toch zal hij in Berchem met 3 minuten vertraging aankomen, tegelijk met de IR die we willen nemen. Maar de aansluiting verloopt prima, en tot Brussel zullen we de reis alleen maken, helemaal achteraan in de staart van deze trein, die uit 3 breaks bestaat. We komen zelfs zonder kleerscheuren door de NZV; alleen het binnenrijden van Halle verloopt niet vlot. Je denkt dan meteen aan de CR naar Geraardsbergen, waar de IR altijd dicht tegenaan zit, maar achteraf zal blijken dat de P8511 de boosdoener is. Voor de 3138 resulteert dat in 2 minuten vertraging. Terwijl we het station verlaten, zal ook de CR binnenschuiven. Benieuwd hoe het ondertussen afgelopen is met die bus van de MIVB die in Lot meer zwarte rook produceerde dan gezond kan zijn…

We hebben de reis Halle - Sint-Niklaas heen en terug afgelegd met 2 lijntjes op de Railpass. We hadden evengoed niets kunnen invullen, want de TBG's waren zo goed als onzichtbaar… Eigenaardig toch: voor onze laatste drie tochten hebben we 264, 160 en 158 treinkilometer opgetekend, en toch hebben we 3 keer krek hetzelfde betaald. Eenvoudig, dat is het wel, maar of het ook logisch is? Het gat dat door het verdwijnen van de halveprijskaart is ontstaan, raakt maar niet opgevuld.

 

Wie alle foto's van de wandeling wil bekijken: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/puivelde%20-%20sint-niklaas%20Gr%20Reynaertland/

15-03-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7 maart 2011 (Oudenaarde - Kwaremont)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

We vatten vandaag nog maar eens een nieuwe GR aan: de streek-GR van de Vlaamse Ardennen zal ons van Oudenaarde naar Kwaremont brengen. Dat is net geen 22 km ver. De ontwerpers willen álles tonen, ook de Koppenberg en de Oude Kwaremont, die ongetwijfeld meer tot de verbeelding van wielerliefhebbers dan tot die van stappers spreken. Dat leidt niet alleen tot een erg grillig traject (wat op zich geen nadeel hoeft te zijn), maar ook tot het inlassen van enkele minder interessante stukken. De TWQ (45 %) ligt trouwens lager dan je in deze regio zou verwachten. Toch mogen we niet te negatief zijn in onze beoordeling: als je langs de koterijen heen kijkt, word je regelmatig getrakteerd op prachtige vergezichten, die op deze heldere, frisse lentedag eindeloos lijken, en Koppenbergbos en Elenebos en de vele veld- en voetwegen zorgen voor een stevige wandeling, met flink wat hoogteverschillen.

Even in de kantlijn: veel wandelwegen zijn deskundig afgesloten voor het motorengeweld van quads en motocrossdinges, maar waar dat niet gebeurd is, is de schade des te groter. Gelukkig zorgen vorst en droogte ervoor dat het pad overal goed begaanbaar blijft.

 

Voor de spoorwegarcheologen: we lopen een tijdje in de buurt van de vroegere lijn 85. De centrale van Ruien mag dan wel een groot deel van de wandeling zichtbaar blijven, met sneeuwwitte rookpluim, maar van de spoorlijn blijft niet zo veel meer over: hier en daar wat rails en kilometerpalen, maar van de destijds bij dieselliefhebbers zo gewaardeerde lijn blijft niet meer dan wat vergane glorie over.

 

De verbinding:

Halle - Brussel-Zuid 3908 8:09 8:19 +14 (2630 - 61006 - 26xx)

Brussel-Zuid - Oudenaarde 2330 8:41 9:27 stipt (360)

 

Kwaremont - Ronse [belbus 470] 16:35 17:00 ruimschoots op tijd (ab2008-02)

Ronse - Oudenaarde 1868 17:12 17:22 +2 (4187)

Oudenaarde - Brussel-Zuid 2316 17:33 18:19 stipt (329)

Brussel-Zuid - Halle 1589 18:28 18:37 +1 (617)

 

De commentaar:

 

Hoewel IR 3908 maar met 5 minuten vertraging vertrekt, is het snel duidelijk dat we nog heel wat vertraging zullen bijmaken voor we Brussel-Zuid bereiken. Het duurt tot Ruisbroek voor we even wat snelheid halen (en weer valt het op hoe snel we optrekken met deze 2 26'en en 8 M6). Schuldige is P7520, die trouwens op de zwarte lijst van Infrabel staat/stond. Toch is afschaffen niet meteen de oplossing: de trein heeft blijkbaar een defect gehad, én dat vermijden kan meer soelaas brengen dan het uitdunnen van de reizigersdienst. Je zou trouwens met evenveel recht kunnen zeggen dat ook de CR 3757 zijn steentje tot de vertraging bijdraagt, want die is opzij gemoeten in Halle (om de 7520 door te laten), maar heeft tussen Halle en Brussel-Zuid ook nog heel wat vertraging opgelopen (van 5 naar meer dan 10). Het illustreert perfect hoe elke uitbreiding van het GEN voor steeds meer vertragingen zal zorgen: tussen Halle en Brussel-Zuid ligt alle infrastructuur er al, maar het aantal CR's zou nog toenemen, en daardoor ook de hinder die deze trage treinen veroorzaken voor de snellere. Ik geloof er niet in, in dat hele GEN-gedoe…

 

De rit naar Oudenaarde verloopt dan weer vlekkeloos. Ik merk nu ook - anders dan enkele dagen geleden - dat heel wat halten en stations tussen Denderleeuw en Zottegem nieuwe, fris ogende, verhoogde perrons hebben gekregen. Dat mag ook wel op deze drukke forensenlijn.

 

Voor de terugreis hebben we een belbus van lijn 470 besproken voor 16:35. Dat is 5 minuten later dan wat voorzien is in de planner, maar de bus komt inderdaad zo goed als stipt aan rijden. We zijn met 4, en onderweg wordt nog een aansluiting gerealiseerd met belbus 490. Toch komen we ruim vroeger dan 17:00 in Ronse aan, waar L 1868 al staat te rochelen. De bezetting van de 2 motorwagens is mager, op de ze vakantiedag.

P8961 uit Gent rijdt perfect op tijd binnen op spoor 3. Vermoedelijk zijn het de overstekende reizigers (de P-trein komt binnen op spoor 3, de L-trein vertrekt van spoor 1) die toch voor een minuutje vertraging zorgen voor onze L. Elf minuten later staan we al in Oudenaarde, na een rustige rit door ons wandelgebied van vandaag.

We namen IC2316 ook al enkele dagen geleden (zie verslag Dikkebus). In stel 329 ontbreekt een lamp, of beter: ze zorgt af en toe voor flink wat lawaai, want ze ligt los in de armatuur. Gelukkig is dat storende lawaai er alleen maar in de wissels. We vertragen wat als we Zottegem naderen: mogelijk is de L-trein niet op tijd uit de voeten geraakt.

En net als op 3 maart rijdt ook de aansluitende 1589 vrijwel op tijd. Net voor het binnenrijden in Brussel-Zuid wordt de trein nog verspoord van perron 8 naar 9.  We zitten in stel 617 dat een grondige graffitibeurt heeft gekregen. De ruiten zijn bijna volledig ondoorzichtig; in Halle zal blijken dat het hele stel, van voor naar achter, en van onder naar boven onder de verf zit. Wie beweert dat het beter gaat met graffiticriminaliteit moet maar eens rondkijken: ze zijn hun schade heel vlug aan het inhalen. Ook nu maakt de trein een minuutje vertraging, alhoewel daar geen aanwijsbare reden voor is. Misschien is de reisweg via lijn 96N en 96 toch niet de snelste, al wordt voor precies die route maar 9 minuten uitgetrokken. Maar kom, over een minuutje struikelen we niet, wat wel zou kunnen over de bijzonder gevaarlijk geplaatste fietsgoten op de trappen in Halle. Ik heb trouwens sinds de plaatsing nog geen enkele fietser deze ondingen weten gebruiken.

 

Veel foto's van de tocht vind je op http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/oudenaarde%20-%20kwaremont%20GR%20Vlaamse%20Ardennen/

08-03-2011 om 13:09 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
03-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 maart 2011 (Dikkebus)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In Kreo van Vakantiegenoegens van maart 1993 vond ik de beschrijving van een wandeling in Dikkebus, met de titel "Langs de vijver van Dikkebus naar de Hallebast". Als je zo een wandeling zo vele jaren na verschijning volgt, loop je wel eens het risico dat de beschrijving nog nauwelijks bruikbaar is, maar dat is vandaag absoluut niet het geval. Integendeel, ondertussen heeft men hier wandelnetwerken uitgetekend en zoals we de laatste tijd wel meer ervaren hebben, heeft men ook hier oude, verdwenen wegen een nieuwe kans gegeven. Een mens zou er zowaar optimistisch van worden.

Maar zelfs de "oude" wandeling haalt al een TWQ van 51 %, wat je niet meteen verwacht in deze streek: de weg rond de vijver is natuurlijk al goed voor anderhalve km Trage Weg, maar ook in het agrarische gebied dat grotendeels het karakter van het tweede deel van de wandeling bepaalt, komen nog enkele prachtige onverharde veldwegen door. Kemmelberg en Scherpeberg vormen voor de verdere invulling van het decor, al was de lucht net iets te heiig: meer dan verre schimmen waren ze vandaag niet.

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3909 10:09 10:19 stipt (2828)

Brussel-Zuid - Ieper 2332 10:41 12:20 +6 (305)

Ieper - Dikkebus [belbus 79] 12:30 12:39 +17 (ab4335)

 

Dikkebus - Ieper [belbus 79] 16:05 16:20 meer dan stipt (ab4335)

Ieper - Brussel-Zuid 2316 16:39 18:19 stipt (430)

Brussel-Zuid - Halle 1589 18:28 18:37 +4 (657)

 

De commentaar:

voor de volledigheid: we nemen vandaag ook de bus van en naar het station van Halle, omdat parkeren in de verre buurt ervan op dit uur van de dag nauwelijks mogelijk is, want donderdag is ook nog eens marktdag. De halfuurdienst van lijn 155 in de voormiddag zorgt nauwelijks voor problemen, maar om een of andere reden wordt dat net voor de avondspits plots een uurdienst, en de overstap van 3 minuten bij de terugreis (Halle 18:37/18:40) lijkt niet meteen betrouwbaar. Maar we zullen het halen, ook al omdat de chauffeur bereid is nog even te wachten op de aanstormende reizigers, en we waren heus niet de enige. 's Morgens reden we mee met bus 3933 (Ukkel) die ons met 9 minuten vertraging in Halle bracht, 's avonds was de beurt aan bus 3962 (Het Rad), die zo goed als stipt reed.

Van Halle naar Brussel-Zuid kunnen we nog eens een vierledig stel nemen: er moet een groep scholieren mee en traditiegetrouw willen die allemaal door dezelfde deur. De lichte vertraging die daardoor ontstaat is in Brussel-Zuid al weggewerkt. Net voor Brussel krijgen we controle van een Vlaamse TBG, een zeldzaamheid op deze verbinding - het Vlaams én de controle.

 

Het zal één break zijn die ons van Brussel naar Ieper brengt, maar dat is op dit uur van de dag voldoende, als heeft een tiental TBG's ruim één derde van de eersteklasafdeling ingenomen. Ze houden de gesprekken rustig: het onderwerp leent zich dan ook tot rust: zelf brood bakken. We vertrekken uit Brussel-Zuid met 4 minuten vertraging, maar in Denderleeuw zijn dat er al 11 geworden: ik vermoed een rit op zicht tot voorbij de brug van Pede, want we rijden stukken trager dan de vertragingsborden wegens de immense GEN-werken daar opleggen. De vertraging slinkt mondjesmaat: in Ieper zullen we nog altijd 6 minuten vertraging overhouden (al beweert railtime dat het er maar 5 meer waren…). Dat er in Kortrijk niks van de vertraging afgaat, ondanks de volle 5 minuten die we daar hebben, omdat er niets aangekoppeld hoeft te worden, heeft te maken met de aansluiting met de IC naar Oostende. Het is prettig om vast te stellen dat er dus blijkbaar toch nog op vanzelfsprekende aansluitingen gewacht wordt, maar het is - en dat is logisch - de IC naar Oostende die eerst vertrekt. Dan volgt een typisch geval van "voorrang en ontblokking", term die ik destijds in Halle opstak toen ik daar onder de onderstationschefs enkele vaste vrienden mocht rekenen: wordt deze terminologie eigenlijk nog gebruikt om een vertraging te verantwoorden? Resultaat is dat we vertrekken met de 8 minuten vertraging die we ook bij aankomst hadden.

De afspraak met de belbus ligt vast op 12:30, en de aansluiting is dus geen probleem. Meer, de belbus komt met flink wat vertraging aanrijden. Na een ommetje door het Ieperse centrum en nog wat instappende reizigers onderweg komen we 17 minuten later dan voorzien in Dikkebus aan. Met 12 reizigers is dit meteen ook de best gevulde belbus sinds we die sporadisch her en der gebruiken.

 

Dezelfde chauffeur verzorgt met hetzelfde busje de terugrit. Nu zijn we met vier. De bus komt ruimschoots vroeger dan voorzien aan rijden, en eigenlijk zouden we gemakkelijk de P-trein van 16:12 kunnen halen, maar die zou onze terugrit alleen maar verlengen, omdat er geen goede aansluiting is in Gent. We nemen dus maar de voorziene én rechtstreekse trein naar Brussel (en Dendermonde). Ook nu bestaat die uit één break, maar in Kortrijk zal een stel worden aangekoppeld. Het wordt een rustige, geschiedenisloze rit, die bovendien 4 minuten vroeger dan voorzien in Brussel-Zuid eindigt. Wat een contrast met de voormiddag toen het zo stroef liep tussen Denderleeuw en Brussel.

 

Het wordt nu stilaan uitkijken naar de vertraging van onze laatste trein. Maar de lange CR komt op tijd Brussel-Zuid binnen. Dat ziet er goed uit, maar meteen nadat we ingestapt zijn volgt een mededeling dat een probleem op het instrumentenbord van de bestuurder voor een tiental minuten vertraging zal zorgen. Dag, bus! Maar de twee "depanneerders" klaren de klus erg snel: we vertrekken met niet meer dan 3 minuten vertraging via lijn 96N tot Ruisbroek. De enkele reizigers die hals over kop voor de IR naar Geraardsbergen/Kortrijk gekozen hebben, zijn eraan voor de moeite, want die blijft netjes achter ons. En ja, hoewel er nog een minuutje bij komt, halen we nog net onze aansluitende bus… Soms kan het mee zitten, en ik hoop dat het geen valse schijn is als ik de indruk heb dat het sinds enkele weken spectaculair beter gaat met onze treinen. Al lok je met zo'n zinnetje waarschijnlijk wel tegengestelde reacties uit…


Meer foto's: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/dikkebus/

03-03-2011 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem
  • 21 maart 2024 Belsele - Nieuwkerken-Waas

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!