Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
14-06-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 juni 2011 Wulvergem - Zillebeke GR 128

Tussen Kemmel en Wulvergem lopen GR5A en GR128 netjes samen. Vandaag stappen we over beide GR's verder over het gemeenschappelijke deel van Wulvergem tot de Palingbeek, waar ze uit elkaar gaan om elkaar opnieuw te treffen in de buurt van Dendermonde en Aalst. Dan gaat het resoluut over GR 128 tot Zillebeke. (Ik heb altijd een beetje een naar gevoel bij die samenlopende GR's, omdat ik wel eens durf denken dat er maar één waardevol tracé uit te tekenen is, en dat is in bepaalde regio's ook ongetwijfeld het geval.)

Maar over de ongeveer 16 km van vandaag hoor je ons niet zeuren: men is erin geslaagd flink wat onverharde wegen met elkaar te combineren, wat tot een TWQ van 62% leidt. Bovendien blijft de leergierige stapper evenmin op zijn honger zitten: the Pool of Peace, Wijtschate, Hill 60, overal komt die goed aan zijn trekken, en zeker als je de tijd neemt om de niet opdringerige informatie onderweg te lezen. Een aangenaam dagje stappen werd het dus, in dit zacht golvend gebied, met de wat prominentere Kemmelberg op de achtergrond, en de torens van Ieper op de voorgrond.

 

Destijds reed hier een trammetje tussen Ieper en Warneton, dat ook Wijtschate bediende. Eigenlijk takte het in Kemmel af van de lijn Ieper - Nieuwkerke. Het werd al gesloten voor reizigers in 1936, en voor goederen in 1938. Geen wonder dus dat we er geen sporen  meer van gevonden hebben. Helemaal op het einde van onze tocht kruisten we lijn 69 Poperinge - Kortrijk, ter hoogte van Hill 60. Deze heuvel was in WOI strategisch belangrijk genoeg om er een stevig robbertje voor te vechten. Eigenaardig genoeg is de top van de heuvel kunstmatig: toen de bedding van lijn 69 uitgegraven werd, wist men blijkbaar niet goed wat men met de uitgegraven aarde moest aanvangen. En dus werd die gewoon naast de spoorweg op de heuvel gedeponeerd. Waarschijnlijk zou ook zonder dat extraatje voor de verovering van deze plek gevochten zijn. Ze kunnen het niet laten…

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3907 7:52 8:01 +2 (2140 - 53511)

Brussel-Zuid - Ieper 2330 8:36 10:20 +1 (401)

Ieper - Wulvergem [79 = belbus Ieper Zuid) 10:30 (ab 5073; VDL Jonckheere ProCity, stelplaats Ieper)

 

Zillebeke - Ieper [89] 16:22 16:34 +5 (ab 5501-39; Jonckheere Transit 2000 van Gruson Autobus)

Ieper - Brussel-Zuid 2317 17:39 19:19 stipt (415)

Brussel-Zuid - Halle 1590 19:28 19:37 +1 (753)

 

De commentaar:

IR 3907 van 8:09 moest eigenlijk onze trein worden, maar we zijn altijd al early risers geweest, en kunnen zonder veel moeite een vroegere trein nemen. Ook de IR naar de Luchthaven van 7:46 is trouwens nog niet weg. Veel reizigers voor die IR kiezen dan ook voor P7574. Uiteindelijk zullen beide treinen samen aan het perron staan. (Opmerkelijk: een L-trein van lijn 26 wacht op de vertraagde IR uit Quévy: het kan dus nog.) We vertrekken wat onverwacht nog voor de IR, en meteen over lijn 96. Ik vermoed dat men de IR over de 96N zal leiden, maar zeker ben ik daar niet van. Wij rijden opvallend vlot met onze P-trein naar Brussel-Zuid, in de voorziene negen minuten. Ook dat kan nog. (En dat op een moment waarvan ik stilaan begin te vermoeden dat het het moeilijkste is van de ochtendspits op lijn 96: van 7:45 tot 8:15.)

Probleem met zo'n vroegere trein, die dan ook nog zo goed als op tijd rijdt, is dat je meteen over een weinig zinvolle zee van tijd beschikt. Het is blijkbaar geen echt slechte ochtendspits, maar toch vallen er wat vertragingen tussen 6 en 10 minuten op te tekenen. Voor onze IC ziet het er trouwens ook niet meteen goed uit: vrij snel staat die met 5 minuten genoteerd, maar met een CR naar Geraardsbergen met veel meer vertraging voor zijn voeten, kan dat snel meer worden.  Uiteindelijk rijden we Brussel-Zuid uit met acht minuten vertraging. En ondanks de vertragingszones op lijn 50 A, verkeer op enkelspoor tussen Denderleeuw en Burst en werken aan een OW in Vichte met vertragingszone, worden die 8 minuten snel minder: Denderleeuw +5, Zottegem +4, Oudenaarde +3, Kortrijk +2. Uiteindelijk bereiken we Ieper met 1 minuutje vertraging.

In Brussel-Zuid werd nog omgeroepen dat alleen de eerste drie rijtuigen naar Poperinge reden. Voor Kortrijk krijgen we echter te horen dat het er 6 worden. Misschien heeft deze juniperiode met veel schoolreizen er de NMBS toe aangezet om toch maar wat langere treinen richting Bellewaerde te sturen? In Kortrijk zit inderdaad een groep te wachten, helemaal aan de verkeerde zijde van het perron. Is er dan echt niemand van de NMBS die die groep naar voren kan sturen? Ook zoiets is een bron van vertraging.

 

In Ieper staat het belbusje van lijn 79 (Ieper-Zuid) al te wachten. Theoretisch kan het dat deze bus een indrukwekkende lus moet maken, maar vandaag is het succes beperkt: een meisje tot Dranouter, en wij twee naar Wulvergem. We komen dan ook ruimschoots vroeger dan voorzien aan in Wulvergem.

 

Ik heb ooit een vivabox als cadeau gekregen, waarmee ik o.a. hier in het centrum van Wulvergem A la Basseville een Hommelbier kan gaan drinken. In het bijhorende boekje lees ik dat deze familiezaak me graag verwelkomt met een natje en een hapje. "Alle gerechten worden in eigen huis bereid…" Rookvrij, zou je dan veronderstellen, maar blijkbaar is de wetgeving, laat staan de naleving ervan, nog niet tot deze verre    hoek van het land doorgedrongen. Als de baas mee rookt, loopt de communicatie van wetteksten waarschijnlijk nog net iets minder vlot.

 

Voor de terugrit konden we eigenlijk opnieuw een belbus bestellen, maar als dat enigszins kan, gebruiken we toch de reguliere bus. Zillebeke had destijds een treinhalte, die ook voor 1984 al een tijdje van een erg matige bediening mocht genieten. Buslijn 69a Ieper - Komen moest het ontbreken van een goede treindienst opvangen, en in de geest van IC-IR uit 1984 moest deze lijn zelfs een performante buslijn worden. Vandaag is de bediening buiten de spits graatmager, en op zondag rijdt er al helemaal niets meer. Toch kunnen we nog een bus meepikken voor de eigenlijke spits begint. Die zou ons net op tijd aan het Ieperse station moeten brengen, maar een overstaptijd van 5 minuten is weer net te weinig. De trein is aan het eind van het perron gekomen, als wij met de moed der wanhoop een spurtje inzetten. Dat wordt een extra uur in Ieper.

Waarom een bus met ons als enige reizigers zo nodig met vertraging moet rijden op een moment dat de spits niet eens begonnen is, en waarom die nu geen vijf minuten vroeger kan rijden, weten we niet. Maar het zijn precies dergelijke dingen die het gebruik van het openbaar vervoer nog altijd masochistische trekjes verleent, dat kan een lekkere koffie tussen bus en trein niet verhelen.

 

Volgens de wet van Murphy moet de IC van het uur nadien dus wel vertraging hebben, en ja hoor, anders dan zijn stipte voorganger, wordt die met 5 minuten vertraging aangekondigd. P8001 komt een en ander nog wat accentueren, want uiteindelijk vertrekken we zelfs met 10 minuten. (Zowat alles uit de tegenrichting zal trouwens de hele avondspits lang met veel vertraging rijden - het record is voor de 2338, die met 71 minuten vertraging in Kortrijk aankomt, en verderop afgeschaft wordt.)

Gelukkig is de enige break niet gemoderniseerd, want een groep scholieren besluit zijn dagje Bellewaerde met een trip in eerste klas. En gelukkig zitten we in een break en niet in een motorwagen 41, zodat de uitgelaten kudde tenslotte niet al te storend is. Ik heb geen idee van de bezetting van deze trein, maar hij kwam zo goed als leeg uit Poperinge binnen, en in Ieper stonden pakweg 80 reizigers te wachten. Misschien oordeelde de TBG dat een verhuis nog meer voeten in de aarde gehad zou hebben, dan ze gewoon rustig te laten zitten. Vincent heeft blijkbaar nog een grote boodschap mee, want hij verdwijnt voor een hele tijd in het toilet. Er komen een meester en een juffrouw aan te pas om hem voor Kortrijk weer bij de zijnen te brengen.

 

IC2317 bestaat uit één break, die geen versterking krijgt in Kortrijk. Erg veel volk zit er dan ook niet meer in deze IC. De tien minuten vertraging brokkelt geleidelijk af, ook als we in Kortrijk na de IR4118 vertrekken, die in aansluiting met onze IC rijdt. We komen uiteindelijk zelfs 2 minuten te vroeg in Brussel-Zuid aan.

Nog even een CR naar Geraardsbergen dus om ons naar Halle te brengen. Die bestaat uit 2 gemoderniseerde stellen die eigenlijk nog vrij goed bezet zijn ook. In onze afdeling staan alle ramen open, de zomer lijkt pas nu echt goed begonnen. De IR krijgt 9 minuten rittijd tussen Brussel-Zuid en Halle, net zoals de reeks 51 destijds met 3 of 4 M2. Maar die konden nog wel niet zo snel over lijn 96N (tot Ruisbroek). Ze slaagden er dus ook maar zeer sporadisch in om in Halle op tijd aan te komen, en alleen maar als ze op spoor 4 mochten binnen stuiven. De stellen doen het vandaag trouwens niet beter: ook deze trein zal een minuutje later dan voorzien in Halle aankomen.

Wij komen dus eigenlijk 61 minuten later dan voorzien aan, en dat omdat men bij De Lijn niet weet dat er in dit land ook nog treinen rijden. Omgekeerd ook niet, trouwens…

 

Foto's' van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen%202/wulvergem%20-%20zillebeke%20GR128%20of%20GR5A/

 

Het belbusje heeft ons net in Wulvergem gebracht:

 

 

De Pool of Peace is een enorme krater. Als de Engelsen diep in de grond met explosieven spelen, die ze daar door een halve kilometer lange tunnel hebben aangebracht, om de Duitsers aan het schrikken te brengen, krijg je dit als resultaat.

 

 

Net voor Wijtschate is het oorspronkelijke tracé sterk verbeterd, al moet je wel langs deze wachtpost. Brave plaatselijke schonen, gelukkiglijk.

 

 

In Zillebeke, meer bepaald ter hoogte van Hill 60, gaat lijn 69 door een voor de streek wat ongewone uitgraving. Break 396 rijdt als IC 2315 richting Sint-Niklaas. Deze trein is net als de volgende stipt; vooral dat laatste zullen we aan den lijve ondervinden.

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!