Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
26-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 oktober 2010 (Kasterlee - Lichtaart)

We stappen vandaag een deel van GR-Kempen, met een voor Vlaanderen onwaarschijnlijk hoog TWQ van 82 %. Nu, dat hoeft niet te verbazen: de tocht brengt ons langs relatief uitgestrekte bosgebieden zoals de Hoge Mouw en de Witte Bergen, en loopt ook vlak bij of door natuurreservaten zoals de Snepkensvijver en het Zwarte Water. Bij het ontwerpen werd duidelijk niet op een kilometer extra gekeken, en op het eerste gezicht slingert de tocht zich wat doelloos door de Antwerpse Kempen, maar schijn bedriegt: het resultaat is een erg mooie tocht van 19 km met misschien net iets te weinig afwisseling, maar dat is subjectief. Wie de tocht in onze voetsporen wil nadoen, moet er wel rekening mee houden dat de bewegwijzering zwaar verwaarloosd is, en op cruciale punten ontbreekt. De topogids uit 1996 is onontbeerlijk, al was het maar om de tocht thuis op de stafkaart uit te tekenen. En zelfs dan is het geen sinecure om de juiste weg aan te houden in bosgebieden waar paadjes en wegen de neiging hebben om te komen en te gaan. Het is spijtig dat deze erg interessante GR het moet doen met sterk verkleurde verfstrepen en met plastiek bordjes die zwaar te lijden hebben onder rondtrekkende vandalen, want die heb je blijkbaar nog in deze bossen. En daar kunnen de kabouters van de Kabouterkensberg niet tegen op…

 

De verplaatsing:

 

Halle - Brussel-Zuid 3757 7:58 8:16 +14 (615)

Brussel-Zuid - Herentals 3408 8:38 9:39 +24 (2739 - 61029)

Herentals - Geel 3159 10:25 10:36 +1 (4189)

Geel - Kasterlee [490] 11:11 11:21 +2 (ab3693)

 

Lichtaart - Herentals [212] 16:32 16:44 +8 (ab1102-91)

Herentals - Brussel-Noord 3438 17:21 18:13 +9 (316)

Brussel-Noord - Halle 3939 18:32 18:51 +1 (823)

 

De commentaar:

 

Als je het parcours van de heenreis bekijkt, zal het wel snel duidelijk zijn, dat dit niet het oorspronkelijke opzet was. Eigenlijk wilden we in Kasterlee een uur vroeger aankomen, maar het lukt maar niet meer om per trein ongeveer uit te stippelen hoe laat je ergens aankomt.

Het begon al onheilspellend toen we thuis nog hoorden dat er zware problemen waren in Watermaal. Dat lag wel niet op onze weg, maar met het aantal treinen dat via lijn 161 de Brusselse NZV bereikt, moet dat ook gevolgen hebben voor andere treinen. (Alhoewel je ook dat moet relativeren, als je later merkt hoeveel treinen gewoon afgeschaft werden.) In Halle vernamen we dan ook nog dat er een seinstoring was tussen Edingen en Saintes. (De hoeveelste is dat al in enkele maanden tijd op dit traject?)

Kortom, we mochten ons gelukkig prijzen dat Kasterlee niet meteen moeilijk te bereiken valt, maar we raakten er vrij snel van overtuigd dat het een wonder zou zijn, mochten we dat ook nog op het voorziene uur kunnen. Eigenlijk was de IR van 8:19 de aangewezen trein om de aansluiting met de IC naar Turnhout te halen, maar we hadden veiligheidshalve al voor de IR van 8:09 gekozen. En toen bleek dat het treinverkeer tussen Halle en Brussel serieus in het honderd begon te lopen, kozen we zelfs voor de CR naar Leuven van 7:58. Daar waren we niet alleen mee, want de P-trein van 7:52 kwam ook niet opdagen, en dus kregen de 3 stellen van de CR ook nog extra volk te verwerken. In Halle viel dat nog mee, en helemaal vooraan was er nog plaats genoeg in eerste klasse, maar naarmate we de tussenstations aandeden, liep de trein goed vol. Controle kwam er (uiteraard?) niet, en wij waren er weer aan voor ons eersteklasbiljet. Tot overmaat van ramp bleek in Ruisbroek al dat we ook nog verkeerd gegokt hadden: daar reed de IR van 8:09 ons immers over lijn 96N voorbij, en dat leverde nog wat extra vertraging op, omdat de IR voor ons over lijn 96 moest. De 9 minuten vertraging in Halle waren ondertussen al opgelopen tot 14. In Brussel-Zuid bleek al snel dat de spits helemaal in het honderd gelopen was. Waar de IC naar Turnhout al had moeten staan, moest eerst P7574 (die van 7:52 uit Halle dus) nog door, en het is toch duidelijk hoe weinig rek er zit op het gebruik van de sporen op dit moment van de dag.

Kortom, de IC uit Turnhout kwam uiteindelijk met zo'n 20 minuten binnenrijden, en een tijdje later begon voor ons een rit die ons niet eens zenuwachtig meer maakte: het kalf was toch verdronken. Het verloop van de rit: Brussel-Zuid +14, Brussel-Centraal +17, Brussel-Noord +19, Vilvoorde + 20, Mechelen +22, Lier +26, Herentals +24. Dat we de IR naar Neerpelt niet meer zouden halen was dus al snel duidelijk, zeker toen we ook nog geconfronteerd werden met een lange vertragingszone in de buurt van Bouwel, waar men de perrons verhoogt en het spoor vernieuwt.

Nu hadden we kunnen proberen om het spel vals te spelen: overstappen in Lier (zoals de planner suggereert) en wachten op de volgende IR naar Neerpelt, en onze centen terugvragen. Maar ik wil het spel eerlijk spelen - ook al zullen we na het verlopen van onze kaart 50 % op 30 januari 2011 voor deze schitterende service nog € 3.80 meer mogen ophoesten. En dus rijden we door naar Herentals, waar we  de L-trein naar Mol nemen, die ons zo'n 40 minuten later dan voorzien in Geel brengt. Ruim onvoldoende dus om terugbetaling te vragen, al zullen we door de gemiste aansluiting met de bus van De Lijn wél 60 minuten te laat in Kasterlee arriveren. Misschien moet er eens nagedacht worden over een ruimere compensatie: een verplaatsing eindigt meestal toch niet in een station?

 

In de bus van lijn 490 zijn alle zitplaatsen ingenomen vanaf Herentals. Hoe vol zit zo'n bus als hij in Turnhout aankomt? Het lijkt er wat op dat een halfuurdienst op deze verbinding niet zou misstaan. We stappen uit aan de bekende molen (al heet de halte Venheide), en de chauffeur, die in Herentals nauwelijks naar onze Omnipassen gekeken had, steekt nu toch even een hand op. En we krijgen er nog een vriendelijke glimlach bovenop.

 

Voor de terugrit uit Lichtaart (Olensteenweg) hebben we mogelijkheden zat: tussen 16:32 en 16:58 zouden er 4 bussen moeten passeren; zelfs die van 16:58 (lijn 305) zou in theorie nog aansluiting moeten geven op de IC naar Brussel, maar als we kunnen nemen we zeker een vroegere: het wordt er één van lijn 212 om 16:32, die met 7 minuten vertraging rijdt. Even lijkt die vertraging te zullen krimpen, maar Herentals lijdt zoals zoveel middelgrote stadjes ook aan enige congestie. We komen aan in Herentals Station met 8 minuten vertraging.

Sinds we hier de laatste keer waren, is het stationsbuffet vervangen door een Panos. Ik weet niet of dit een toe te juichen evolutie is.  We kiezen dus maar voor de wachtzaal, die onlangs nog in het nieuws kwam n.a.v. een enquête van Test-Aankoop. Ze ligt er inderdaad slordig bij: het jonge volkje is zich weer te buiten gegaan aan chips en snoep en andere ondingen, en wie na hen komt kan in de kruimels, de wikkels en de zakken zitten. Een stationsbediende probeert de boel op te ruimen. Als je ziet wat hij uit de vuilnisbakken haalt - dagelijkse routine, ongetwijfeld - is het bijna niet te geloven dat er ook nog zoveel op de grond en op de bankjes gestrooid ligt. Test-Aankoop zou beter eens een enquête organiseren over een maatschappij die er niet meer in slaagt haar kinderen op te voeden.

 

De IC naar Turnhout komt op het bijna geïsoleerde spoor 5; als je hier een tijdje buiten staat, krijg je een indruk van het aantal treinen dat hier af en aan rijdt. Te veel als je mij vraagt, maar hier is jarenlang luid geroepen, en dat lijkt nog altijd te helpen. Opmerkelijk genoeg steken met elke nieuwe dienstregeling nieuwe klachten de kop op.

De IR uit Neerpelt rijdt met vertraging, en wij krijgen daar ook ons deel van: +4 bij vertrek uit Herentals. Normaal zou die vertraging volledig opgelost kunnen zijn in Lier, maar door de werken onderweg komt er nog een minuutje bij. In Mechelen hebben we zelfs al 7 minuten vertraging. We komen binnen op spoor 9; de IR naar Kortrijk/Geraardsbergen die we normaal gezien met een schitterende aansluiting op hetzelfde perron in Brussel-Noord hadden moeten nemen, vertrekt van spoor 10 op het ogenblik dat wij tot stilstand komen: weer een aansluiting de mist in. In Brussel-Noord hebben we zelfs al 9 minuten vertraging: als de tv-schermen (en de mensen die erachter zitten,) het spel eerlijk spelen, is onze trein de enige met vertraging.

Het zal dus de IR naar Binche worden: twee vierledige stellen, zoals voorzien. De zware hinder door de problemen in Watermaal lijkt weggewerkt. De rit verloopt zelfs opvallend vlot: 3 minuten vertraging in Brussel-Zuid en dan voor het eerst sinds lang in één keer zonder stremmingen naar Halle, waar we met 1 minuut vertraging aankomen. Eigenlijk 12 dus.


Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/Kasterlee%20-%20Lichtaart%20GR%20Kempen/

 

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!