Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
17-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 oktober 2010 (Zandbergen)

De weersverwachtingen waren duidelijk: maandag zou een opperbeste wandeldag worden, maar nee, die dag zullen het alleen de ACOD-stakers zijn die van het mooie herfstweer kunnen genieten. De rest van de week ziet er niet goed uit, en dus besluiten we om nog maar eens op een zondag te stappen. Dat betekent natuurlijk wel dat er een wat minder goede dienstverlening is - maar kom, we zullen het wel redden, met 2 overstappen i.p.v. 1.

Mocht ik een goed tekenaar zijn, dan zou ik nu een cartoon tekenen, met een vermolmde boom, met hier en daar nog een groen takje. Op een wat dikkere, dode tak zit Digneffe duchtig te zagen (in alle betekenissen) aan de tak waarop hij zelf zit. De tak wordt ondersteund door mannetjes in rode pakjes,  van wie de hersenen langs indoctrinale weg zijn weggenomen. In de stam zie je het gepijnigde gelaat van Marc de Scheemaecker en enkele reizigers, en tegen de stam staat een lid (!) van OVS te pissen. Spijtig genoeg is mijn tekentalent nooit tot bloei gekomen.

We hebben voor een pad in Zandbergen gekozen, toegewijd aan Jan de Cooman. Je volgt 2 lussen, de eerste met de nadruk op De Cooman zelf, de tweede met het accent op wat hem lang geleden ook aangesproken heeft: typische landschappen met boerderijen, populieren en wilgen, beekjes en Dender. De eerste lus is wandeltechnisch dan ook eerder zwak, maar leerrijk, in de tweede worden alle registers opengetrokken en landschappelijk is het dan plots volop genieten. De wandeling is niet bewegwijzerd, maar ik veronderstel dat het boekje nog altijd te koop is bij de toeristische dienst van Oost-Vlaanderen of Geraardsbergen. Die laatste (of de stad Ninove?) zou wel eens dringend werk moeten maken van het nochtans onontbeerlijke paadje dat naar de Sint-Lambertuskapel leidt. In het boekje lezen we: Het pad is smal en enige aandacht is nodig, ... maar dat is een eufemisme voor: trek maar een dikke broek aan, als je niet verneteld wil worden van onder tot boven. De TWQ bedraagt 41 %, de tocht 10 km lang.

De verplaatsing:

Halle - Edingen 1934 13:31 13:41 + 3 (2148 - 58063)

Edingen - Geraardsbergen 3134 14:03 14:22 stipt (986)

Geraardsbergen - Zandbergen 1785 14:34 14:44 stipt (223)

 

Zandbergen - Denderleeuw 1788 17:44 18:02 stipt (634)

Denderleeuw - Brussel-Zuid 3517 18:13 18:34 +3 (568)

Brussel-Zuid - Halle 3739 18:57 19:06 stipt (307)

De commentaar:

Zandbergen is naar onze maatstaven een dichtbije bestemming, maar meteen is ook duidelijk hoe stroef het gebruik van het openbaar vervoer kan zijn: 3 treinen om pakweg 40 km af te leggen, voor een bestemming die in vogelvlucht misschien 25 km ver is. Het is natuurlijk zondag; op weekdagen zouden we het met een (slechte) aansluiting minder kunnen doen, en we hadden ook de bus van lijn 153 kunnen nemen tot Ninove, maar dan waren we daar weer aangewezen geweest op hetzelfde L-treintje met een slechte aansluiting erbovenop.

Op naar Edingen dus: de IC's Schaarbeek - Moeskroen waren tot voor een paar jaar op zaterdag en zondag een toonbeeld van betrouwbaarheid, lees stiptheid, maar dat is de voorbije maanden wel even anders. Maar vandaag lijkt het vrij goed te lopen. We vertrekken met 1 minuut vertraging. Tot Saintes zal de reis op tegenspoor verlopen, want ter hoogte van het vroegere Beert-Bellingen wordt de overweg (15) vernieuwd. Dankzij het bochtige tracé van lijn 94 kan ik zien hoe we voor Saintes dubbel geel krijgen: wat onbegrijpelijk, en daardoor lopen we Edingen binnen met 3 minuten vertraging. Drie zwarten kruipen over de sporen, wat hen met de verhoging van perron 1 niet gemakkelijk gemaakt wordt. Stationspersoneel is niet te bespeuren: dat komt alleen een vijftal minuten later buiten om een sigaretje te roken.

Sinds jaar en dag worden we hier tijdens weekends opgezadeld met veel te lange aansluitingen: geen wonder dat de reizigersaantallen in stations van lijn 123 tijdens weekends maar een fractie van die tijdens de week bedragen. Dat staat wel garant voor een rustige reis. We worden voor het eerst gecontroleerd, al wordt een stempel afgedrukt met een treinnummer van een trein of 2 geleden. Stel dat je ooit moet bewijzen dat je deze trein genomen hebt.

In Geraardsbergen is er toch een goede aansluiting naar de L-trein naar Aalst: de bezetting van deze trein is gelukkig wat beter. En we bereiken Zandbergen zonder problemen. Het stationnetje van Zandbergen staat rustig verder te verkrotten. Eigenlijk zou men dergelijke gebouwen uit de handen van de NMBS (welke dochter dan ook) moeten nemen, en ze onder de bevoegdheid van een culturele dienst brengen.

 

Voor de terugreis hebben we ervoor geopteerd om de lus via Denderleeuw en Brussel rond te maken. Het is een gemoderniseerd stel dat ons naar Denderleeuw brengt - ook in dit stel is de stof van de snel verkleurde paarse zetels nu vervangen door het grijze M6-stofje. De eerste studenten zijn al op pad: deze duiven moeten vandaag voor 22:00 vallen, en ik vermoed dat je maar beter wat marge kunt inbouwen.

In Denderleeuw moeten we de IC naar Lokeren nemen, maar die heeft vertraging, en dus rijden hij en de IR naar de Luchthaven broederlijk samen binnen, op de sporen 4 en 3. De IC bestaat uit één break, waarvan eerste klasse vol zit, ja vol. Met een zo goed als lege IR ernaast is onze keuze snel gemaakt: snel naar de IR, al zal onze aanvankelijk geplande aansluiting in Brussel-Zuid zo in het water vallen. We stappen vooraan in, zodat we ook de hele break in ogenschouw kunnen nemen. Eerste klasse zit inderdaad vol, maar achteraan zijn zeker nog 60 vrije plaatsen in tweede te vinden: weer een TBG die te vroeg beginnen staken is.

We vertrekken met 3 minuten vertraging, en die zullen we houden tot Brussel-Zuid. Onderweg zien we nog dat de TBG de luchthaventoeslag aanmaakt voor 2 reizigers die zich van geen kwaad bewust waren. In Liedekerke zijn het nu 3 witten die achter de trein door de sporen oversteken; vroeg of laat mondt zo iets uit in spektakel.

Niet de L naar Braine-le-Comte wordt het dus, wel de IR naar Quiévrain, die uit 2 breaks bestaat. We delen het coupé met een koppel en met een gezin dat duchtig aan het uitdokteren is hoe zoonlief op school moet geraken. We vertrekken met bijna 2 minuten vertraging in Brussel-Zuid, maar voor het eerst sinds lang halen we Halle zonder afremmen onderweg: en dan zijn die breaks performant genoeg om het traject op een goeie 7 minuten af te leggen.

Wij komen 12 minuten later dan voorzien (met de L-trein) in Halle aan; ik stel me de vraag of we ook niet wat grijs gereden hebben. Hebben we eigenlijk de reis niet onderbroken in Denderleeuw, vermits we daar de voorziene aansluiting hebben laten rijden? Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele TBG dit zo meteen zou kunnen uitvlooien, maar stel nu dat we met de IR onderweg een uur vertraging hadden opgelopen. Zou een overijverige buroticus/burotica van de klantendienst dan de terugbetaling kunnen weigeren, misschien ook wel willen weigeren, omdat we niet de eerste trein genomen hebben? En zou het vol zitten van eerste klasse als argument aanvaard worden? En zouden wij kunnen bewijzen dat eerste vol zat? En wil de NMBS echt nog meer volk op zijn weekendtreinen door de mensen met een kaart 50 % als alternatief het weekendbiljet aan te smeren? En wanneer wordt er nog eens gestaakt? Vragen, vragen, vragen…


Foto's van de wandeling: http://s62.photobucket.com/albums/h98/overweg13/wandelingen/zandbergen/



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (2)

05-02-2011
overweg13
Overweg13 en Vic van Cutsem zijn inderdaad een en dezelfde. Vuur je vraag maar af.

05-02-2011 om 17:10 geschreven door Vic


vraag
aan overweg 13,bent u Vic Van Cutsem ,in verband met iets dat ik heb gelezen in een forum waar in de tekst stond "met dank aan Vic Van Cutsem "heb ik een bijkomende vraag die ik u zal geven als u de betrokkene bent met groeten Herman Slosse Gent

05-02-2011 om 16:56 geschreven door Slosse herman




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!