Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
10-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 september 2010 (Rettigny)

Soms, in een filosofische mijmering, denkt een mens wel eens dat hij snel oud wordt, maar de persoonlijke aftakeling is niets vergeleken met de snelheid waarmee wandelfolders door recentere exemplaren vervangen worden. Mocht ik geen hartstochtelijk geloof hebben in de goedheid van de mens, ik zou geloven dat er mercantiele drijfveren zitten achter die drang om het plaatselijke wandelnet om de zoveel jaar volledig om te werken. Neem nu de folder die we vandaag gebruiken: wandelkaart Gouvy, uit 1998, uitgegeven in samenwerking met het NGI. We willen een wandeling volgen in Rettigny, meer bepaald wandeling 18. Er is geen spoor meer van de bewegwijzering over, al hebben nieuwe bordjes van het gestandaardiseerde Happarttype hun intrede gedaan. Gelukkig hebben we alles thuis goed voorbereid, en hebben we eigenlijk zelden of nooit de plaatselijke bewegwijzering nodig.

En wat meer is: wandeling 18 mag er best zijn. Rettigny maakt zich op voor de Monumentendagen, en zo kunnen we zelfs even binnenglippen in het kleine maar gezellige kerkje, en de tocht langs heuvels en valleien van de prille Oostelijke Ourthe en bijbeekjes met voor de hand liggende namen als Ruisseau de Rettigny en Ruisseau de Brisy is charmant. Voor de tweede maal dit jaar komen we ook langs de Moulin de Bistain; het terras is spijtig genoeg gesloten. Misschien stappen we wat veel over verharde (wel rustige wegen), maar enkele rotspartijen - die we gelukkig niet moeten beklimmen - kruiden het geheel tot een bijzonder appetijtelijk geheel. Zo een 12 km lang is onze tocht, een aangename aanlooproute van Cherain naar Rettigny inbegrepen. De TWQ bedraagt 42 %.

 

De verplaatsing:

Halle - Brussel-Zuid 3105 7:19 7:30 stipt (422)

Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 506 7:57 9:00 stipt (1352 - 11802)

Liège-Guillemins - Gouvy 113 9:18 10:33 stipt (3010 - 11701)

Gouvy - Cherain [163c] 10:44 10:54 +2 (ab4556)

 

Cherain - Gouvy [163c] 16:04 16:15 +1 (ab6081-20)

Gouvy - Liège-Guillemins 116 16:26 17:42 +9 (3008 - 11703)

Liège-Guillemins - Brussel-Noord 540 18:00 18:54 stipt (1352 - 11802)

Brussel-Noord - Halle 3689 19:02 19:29 +1 (762)

 

De commentaar:

Zoals meestal slagen we erin een vroegere trein te nemen. Dat levert vandaag een mooie anekdote op. Lees maar: de trein rijdt stipt en in Ruisbroek al begint de TBG met de aankondiging van de stops in de Brusselse stations. Maar daar blijft het niet bij: we krijgen ook nog de mededeling te horen dat de dame die al verscheidene keren klacht ingediend heeft omdat er nooit controle is tussen Halle en Brussel, zich bij aankomst in Brussel-Zuid bij hem mag melden; hij zal daar met veel plezier haar biljet knippen. Ik vind dat dit getuigt van een denigrerende grofheid, want in feite heeft de dame gelijk. Deze TBG geniet ongetwijfeld syndicale bescherming: in gelijk wel privé-bedrijf zou hij "het kunnen gaan uitleggen". Hoewel, syndicale bescherming? Past dit niet schitterend in de politiek van de persoonlijke assistentietoeslag? Voor je het weet moet je ook betalen om je biljet te laten knippen, tenzij je zelf de nodige stappen (letterlijk) onderneemt om dit te laten gebeuren.

Heeft de dame gelijk? Tussen Halle en Brussel (en tussen Vilvoorde en Brussel, en Braine-l'Alleud en Brussel) wordt er duidelijk minder gecontroleerd dan op andere plaatsen. Daar is een eenvoudige verklaring voor: meestal is die controle al gebeurd, maar het creëert wel vrijhandelszones, die door bepaalde gebruikers met kwade bedoelingen ongetwijfeld misbruikt worden. Zeker in de directe treinen wordt er bijna nooit meer gecontroleerd tussen Halle en Brussel. Soms stappen we onder de neus van de TBG in, in eerste klasse, met de rugzakken op de rug en de wandelbottines aan de voeten. We zijn niet meteen een typisch eersteklasseduo, en toch krijgen we zelden controle. Niet normaal toch, tenzij alle TBG's mijn blog lezen, natuurlijk…

Maar kom, de rit verloopt stipt. Met een stroompanne in Leuven waren we met een bang hartje vertrokken, maar in het eerste schuifje van onze uitstap heeft die alvast voor geen problemen gezorgd. Echt vlot loopt de spits anders niet: het is er duidelijk een van de soort waarbij je geluk moet hebben: veel treinen rijden zo goed als normaal, bijna evenveel rijden met stevige vertragingen.

Voor ons is het dus vooral zaak om zonder kleerscheuren voorbij Leuven te geraken, en dan verderop in Liège en Gouvy. En ja hoor, de 506 doet het vandaag uitstekend. We rijden Brussel-Noord buiten met nauwelijks 3 minuten vertraging (één per Brussels station - het zou slechter kunnen), en we komen stipt aan in Liège. In Leuven zijn de problemen ondertussen opgelost. Ik heb de indruk dat er alleen nog wat meer goederentreinen staan op plaatsen waar die anders gewoon doorrijden.

Op naar het derde schuifje: nog maar eens een reis langs de schitterende Amblèvelijn. De trein is een toonbeeld van stiptheid. Hij rijdt vandaag maar tot Clervaux, waar overgestapt moet worden in een bus. De Belgen leveren de trein stipt aan de Luxemburgers, maar of de Luxemburgers de Belgen ook stipt naar Luxemburg brengen is hoogst twijfelachtig.

De trein bestaat nu uit een homogeen stel I10-rijtuigen: dan is de trein altijd een beetje reizen. Eén van de wc's is afgesloten - ik vermoed dat die kleine afdeling ingericht is voor de TBG. We kunnen voor hem alleen maar hopen dat ze wat meer gedaan hebben dan een stickertje kleven.

 

In Gouvy is er sinds juni niets veranderd: de bus van lijn 163c   staat nog altijd aan de verkeerde kant van het busperron, omdat wagens een normale bediening van de halte verhinderen. Een jong stel moet naar Petit-Mormont. Ze weten dat ze ergens moeten overstappen aan Les Chéras, maar willen wat meer uitleg. De chauffeur roept zowaar zijn chef op (in Houffalize); het nieuws is minder goed dan de jongen en het meisje verwacht hadden: bijna 3 uur wachten op een bus van lijn 15/2. Ik vraag me af of een reisweg langs La Roche niet meer aangewezen was geweest, al is de dienstregeling   van lijn 15/2 in wezen beperkt tot 2 ritten in élke richting. Dat de chauffeur niet zonder tussenkomst van zijn chef kan antwoorden is te verklaren: hij zal wel van stelplaats Houffalize zijn, en ik denk dat de meeste ritten van lijn 15/2 gewoon in het verlengde liggen van de 15, en dus bediend worden door chauffeurs van Marloie. Maar het doet goed om te zien dat de chauffeur zich de moeite getroost om de beste oplossing te zoeken, ook al is die dan nog van belabberd niveau.

We vertrekken dus met wat vertraging, maar in Cherain is daar nog nauwelijks iets van over. Cherain, en niet Rettigny,  want dat laatste dorp heeft alleen een schoolbediening. Cherain komt er nog vrij goed uit, met lijn 163c en de "express" van lijn 89. Cherain is trouwens een van die dorpen die het altijd met een bus heeft moeten stellen.

 

Voor de terugkeer zouden we eventueel wel een bus kunnen nemen in Rettigny, maar de verbinding is zo al complex genoeg. We stappen dus opnieuw naar Cherain, langs dezelfde weg, die trouwens in het geheel van de wandeling niet misstaat. We moeten een boomloze heuvelrug over, met uitzicht op Rettigny én Cherain.

 

We rekenen er eigenlijk al lang niet meer op dat we in zo'n Ardens dorp na een wandeling ook nog aan de welverdiende lafenis kunnen geraken, maar vandaag hebben we geluk. In de bar van Les Écoliers (www.lesecoliers.be) wordt niet alleen lekkere Chouffe geschonken, de Vlaamse uitbater is ook nog bereid tot een aangenaam gesprek over het project dat deze vroegere school in een fris ogend hotel heeft omgetoverd. Als je eens in de buurt bent…

 

Met 5 minuten vertraging komt de bus aanrijden. Het gaat behoorlijk snel naar Gouvy: uiteindelijk blijft er maar een luttele minuut vertraging meer over. De bus is wel een verrassing: het is ab6081-20, die eerder ingezet werd op het pronkstuk van de Ardense lijnen, de 1011 van Liège naar Athus. De bus mag dan wel wat ouder zijn, het comfort is nog altijd uitstekend. Maar het wordt geen lange rit vandaag.

 

IR 116 komt ook uit Clervaux, en rijdt stipt. De 3008 speelt letterlijk met de 3 I10'en die deze trein lang is. Het is vrijdagavond en er zijn behoorlijk wat instappers in de tussenstations. Om de zoveel jaren steken geruchten over een mogelijke sluiting weer de kop op. Dat zou een moordpoging zijn op het openbaar vervoer in een erg ruime regio. Deze lijn bedient nl. niet alleen weliswaar kleine centra als Aywaille, Trois-Ponts en Vielsalm, ze is ook onmisbaar voor het aansluitende busvervoer.

De rit verloopt stipt tot Rivage. Daar is het even wachten voor we het station kunnen binnenrijden. Snel wordt duidelijk wat er schort: we zitten achter de 5587 in vertraging aan. Stilaan worden we het gewend: met een directe trein achter een stoptrein aansukkelen, van geel sein naar geel sein, en dan plots zelfs even helemaal stilvallen. Het bilan luidt: +9 bij aankomst in Liège-Guillemins. Gelukkig brengt dat de aansluiting (onze aansluiting, want er zijn er ook andere) niet in gevaar.

Ook de TB van de 540 heeft er zin in: we komen moeiteloos 5 minuten te vroeg in Leuven aan. We zitten in het rijtuig van vanmorgen. De vraag waarom al die reizigers per se naar de eerste drie tweedeklasrijtuigen willen doorschuiven, terwijl er achteraan de trein letterlijk honderden vrije zitplaatsen zijn, zal wel altijd onbeantwoord blijven.

Rest ons nog een ritje met de stoptrein tot Halle. IC1940 heeft wat vertraging en daardoor is het even aanschuiven bij de Y. Ruisbroek, maar zelfs dan is de dienstregeling ruim genoeg om tegen een rustig gangetje naar Halle te sporen. Je kunt het trouwens zo rustig doen, dat je uiteindelijk toch nog met een minuut vertraging in Halle aankomt… En…we werden wel degelijk gecontroleerd tussen Brussel en Halle.

 



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Lijnen 712/714 (Etienne Tas)
        op 17 augustus 2023 Herne - Bever (Voettocht in Pajottenland)
  • OTW 4670 (Sebastiaan Van Hoof)
        op 18 juli 2023 - Lesve
  • IC's in Sinaai en Belsele (overweg13)
        op 27 december 2022 - Sinaai - Belsele (GR Waas- en Reynaertland)
  • Inhoud blog
  • 10 mei 2024 - Dalhem - Saive (GR 563 Herve)
  • 1 mei 2024 - Nieuwkerken-Waas - Melsele
  • 10 april 2024 - Vervifontaine
  • 8 april 2024 Pont-à-Celles
  • 29 maart 2024 - Hillegem

    Archief per maand
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!