Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
22-12-2025
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 december 2025 - Esneux (Artistes)

De wandeling.
Het was nog niet zo lang geleden dat we in Esneux stapten, maar vandaag hebben we daar nog een korte eindejaarswandeling voor de boeg: La promenade des artistes. Ze is amper 4.74 km lang (de aanloop en terugkeer naar het station inbegrepen), maar met een lange reeks trappen in het begin en nog wat extra klimwerk naar het Plateau de Beaumont wordt dit toch een erg stevige wandeling. We quoteerden 16.5/20, ook al bedroeg de TWQ maar 36%, maar dat derde van de tocht was wel uitstekend, zodat we de indruk kregen dat het meer was.

Er is wel een probleem met de bewegwijzering door middel van een rode ruit: die laat op enkele plekken te wensen over en mochten we dan kunnen terugvallen op duidelijke kaarten dan zou dat allemaal niet zo erg zijn. Maar… de wandelkaart van Anthisnes-Esneux (uit 2014) is alles behalve eenduidig in het centrum van Esneux (rond kerk en kasteel) en voor de rest spreken de bronnen (mapy, locusmap en zelfs deze Ardense toeristische site waarop we de wandeling ook terugvonden) zich af en toe gewoon tegen. Wij probeerden zo goed en zo kwaad als dat ging de wegwijzertjes te volgen en ik maak me sterk dat de door ons gevolgde route (zie kaart routeyou of NGI) vrij dicht aanleunt bij het oorspronkelijke opzet. Belangrijk is dat er alleszins veel te genieten valt.

Enkele foto's vind je hier, maar het zijn er echt niet veel.

De indrukwekkende reeks trappen…

… en nog stijgen naar het Plateau de Beaumont



Het weer.
Normale (?) temperatuur (9°), weinig wind en half bewolkt (met vooral hoge, doorschijnende bewolking).

De stafkaarten.
Esneux 49/1-2 (2020)

Hoe we er geraakten.
We hoeven niet te twijfelen: 3 treinen heen en 3 treinen terug, met overstappen in NZV en Liège-Guillemins. Zelfs tussen Liège en Esneux kunnen we beschikken over 2 treinen per uur, al zijn die niet optimaal op elkaar afgestemd.

Een beetje geschiedenis.
Ik heb er even het spoorboekje van 01.06.1975 bijgenomen en ook toen al bleek dat Esneux een soort voorkeursbehandeling kreeg. Tegenwoordig stopt de IC naar en van Luxemburg er en samen met de S-trein van en naar Marloie leidt dat tot een meer dan behoorlijke bediening. Die was er uiteraard nog niet in 1985 en van stops van de internationale trein van en naar Luxemburg was er nog helemaal geen sprake, maar andere zogenaamd semi-directe treinen stopten tussen Angleur en Rivage alleen in Esneux (en Poulseur).

In het spoorboekje stond een tabel 43-42 en daaruit kon je ook duidelijk afleiden dat sommige treinen in Esneux naar Jemelle reden (43) en andere naar Gouvy (42). Van enige cadans was er geen sprake: op weekdagen (vaak was de zaterdag daar nog inbegrepen) waren er treinen om 6:10 (FVY), 7:19 (LJ), 8:34 (LJ), 10:15 (MRV), 11:56(FVY), 13:19 (LJ), 15:21 (LJ), 17:10 (MRV), 17:32 (FVY - semi-direct), 18:00 (MRV), 18:10 (LJ), 18:48 (MRV), 19:19 (LJ), 19:55 (FVY - semi-direct), 21:54 (LJ), 23:07 (LJ). [FVY=Gouvy, LJ=Jemelle, MRV=Rivage]
In de andere richting waren er op weekdagen met bestemming Liège-Guillemins 4:47, 5:34, 6:13, 6:36,6:59, 7:31,7:56, 9:06, 11:18, 12:54,17:07, 17:32, 18:35, 18:49, 19:19, 20:57, 22:16 (die laatste bestaat uit één enkel rijtuig tweede klas). Vooral het enorme gat in de namiddag valt op, maar anderzijds waren er veel kleinere stations die het met minder moesten stellen.
Niets met Esneux te maken, maar toch opmerkelijk: Z3441 reed van Rivage direct naar Comblain-au-Pont en verder direct naar Marche, Marloie en Jemelle. 's Morgens reed de pendant van deze trein met stops in dezelfde stations. Laat Comblain-au-Pont dat toen belangrijk genoeg leek voor een stop naast de "grotere stations" later op onbegrijpelijke wijze geschrapt worden. Dat je er kon overstappen op de bus was blijkbaar bijzaak. En dat er een GR-pad vertrok was al evenmin belangrijk.


De verbinding.

Halle - Brussel-Zuid 3409 (IC FTR) 10:20 10:30 stipt 1919 (NK) - 61002 (FCL) M6 controle: N
Brussel-Zuid - Liège-Guillemins 0509 (IC REP) 10:56 11:59 stipt 1829 (FSD) - 73014 (FSD) M7 controle: J
Liège-Guillemins - Esneux 5312 (IC lux) 12:07 12:22 stipt 08059 (LL) mr08 controle: J
-
Esneux - Liège-Guillemins 5333 (IC FL) 13:40 13:55 +1 08512 (LL) mr08 controle: J
Liège-Guillemins - Brussel-Zuid 0536 (IC FSD) 14:02 15:03 +2 1830 (FSD) - 73063 (FSD) M7 controle: J
Brussel-Zuid - Halle 1936 (IC FTY) 15:14 15:24 stipt 76091 (FSR) - 61039 (FHS) M6 controle: N

 

En wat we beleefden.
Eigenlijk stelde de app de IC van 10:37 voor, maar zelf hadden we veiligheidshalve geopteerd voor die van 10:26, maar we waren zelfs vroeg genoeg om die van 10:20 te nemen. Thuis was er al een worsteling met de app aan voorafgegaan want toen ik een reisgenoot wilde toevoegen (nieuwe, uiterst handige functie) slaagde ik er niet in om die van Train+ te laten profiteren. Met een tweede biljet op de smartphone van mijn vrouw (mijn reisgenote) was dit probleem op te lossen. Later zag ik dat je Train+ voor je reisgenoot toch kon kiezen en volgens de geijkte methode (scan of code) kon instellen. Handig!

IC 3409 rijdt een vlekkeloze rit. En ook IC 509 doet het meer dan behoorlijk, zodat de door de NMBS kort gehouden en daardoor precaire overstap op de IC naar Luxemburg nooit in gevaar komt. Er komen twee desiro's aan in Liège-Guillemins, maar de tweede wordt afgekoppeld. Blijkbaar willen alle Chinezen (of Jappen) samen terug naar het vaderland via Luxemburg: ik heb bij mijn weten nog nooit een trein op deze verbinding gezien met een dergelijke hoge bezetting. Bij controle blijken 2 toeristen trouwens verkeerdelijk in eerste te zitten; de tbg merkt fijntjes op dat er inderdaad weinig verschil is. We komen zelfs iets te vroeg aan in Esneux en dat is meegenomen, want we hebben berekend dat er weinig overschot is als we de IC van 13:40 willen nemen.

En inderdaad: we staan nog maar nauwelijks op het perron als de trein al komt aangereden. Dat we toch met een dikke minuut vertraging in Liège-Guillemins aankomen, komt doordat we binnenrijden op bezet spoor: deze keer zal een desiro aangekoppeld worden. Dat wordt ook gemeld door de tbg, maar als we uit kunnen stappen, blijken beide desiro's nog niet gekoppeld.
Ondertussen staat de IC naar Oostende ook al aan het perron: het is hetzelfde rijtuigenstel als vanmorgen. We krijgen op het toch niet zo lange traject naar Brussel zelfs 2 maal controle. Onderweg kijk ik even hoe het met de aansluitende 1936 zit; gelukkig maar, want de trein is afgeschaft tussen de luchthaven en Brussel-Zuid. Vorige week konden we nog genieten van ons vermeende laatste ritje in een M4, vandaag staat er een samenstelling te wachten die ik niet meteen thuis kan brengen: vooraan hangt een M7 bmx van… FSR (Schaarbeek, dat is een nieuwtje - het opschrift FSR R07 op de flank van het rijtuig laat geen twijfel bestaan). En de reeks M6-rijtuigen behoren volgens dat opschrift aan FHS (Hasselt). Zoals verwacht staat de trein al een tijdje te wachten op het perron in Brussel-Zuid; de rit verloopt stipt…

De treinlectuur.
Uwe TELLKAMP, Der Turm. "Een meesterwerk. Wie in de toekomst wil weten hoe het er echt aan toe is gegaan in de late DDR, moet beslist snel de nieuwe roman van Uwe Tellkamp ter hand nemen: neem en lees!" (Eigen vertaling van een flaptekst.)

Arthur JAPIN, De man van je leven.


De Standaard heeft enkele AI-generatoren een stemtest laten invullen met meer dan 200 stellingen. Groen komt als grote winnaar uit de bus. Zijn de Vlamingen dan dom of is AI dan toch niet te vertrouwen? Misschien moet Groen het maar eens met een virtuele voorzitter proberen.

Uitgedrukt…
Hoe zit het: eieren of jongeren?. Als je wil dat iemand een snelle en definitieve beslissing neemt.


Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.



Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)



E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Klik hier
om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Historie lijn 105/106 (Etienne Tas)
        op 30 april 2025 Ossendrecht - Kapellenbos (Martinusroute)
  • - (KB)
        op 4 april 2025 - Leut
  • Foto's van kastelen, dat zie ik graag. (eddy meuris)
        op 10 maart 2025 - Brasschaat - Deurne (GR12)
  • Inhoud blog
  • 22 december 2025 - Esneux (Artistes)
  • 11 december 2025: Zemst
  • 4 december 2025 - Waha
  • klaagmuur van het OV: november 2025
  • 10 november 2025 - Zelem

    Archief per maand
  • 12-2025
  • 11-2025
  • 10-2025
  • 09-2025
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!