De wandeling. Stilaan zijn de wandelnetwerken uitgegroeid tot een kluwen waar zelfs een kat haar jongen niet meer in terugvindt. Ga maar eens naar deze pagina en je zult meteen begrijpen wat ik bedoel. Natuurlijk kun je inzoomen, maar zelfs dan blijft het onduidelijk waar het ene netwerk begint en het andere eindigt. Gelukkig zijn er de folders: wij gebruiken vandaag die van Scheldevallei Oost, uitgegeven door Toerisme Oost-Vlaanderen. We zullen maar met de cijfertjes in huis vallen: 38 - 37 - 36 - 35 - 42 - 59 - 78 - 722 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 77 - 78 - 79. (Met 722 zit je in het WNW Brabantse Kouters en vermoedelijk ook met de 78 die er net voor komt; voor alle duidelijkheid: de 78 tegen het einde aan is niet de eerste 78.) Die brengen je van het station van Lebbeke naar de chocoladen bushalte Wieze Callebaut: een afstand van 16.650 km. De wandeling lijkt op het lijf geschreven van wie houdt van vele meters over smalle voetwegen en veldwegen en van wie niet houdt van lange, rechte stukken. Dat merk je wel als je het kaartje ( Routeyou of NGI) bekijkt. Maar het blijft natuurlijk Vlaanderen. Begin en einde (het aansluitstukje naar de bushalte in Wieze) zijn sowieso volgebouwd en ook tussendoor zie je altijd wel ergens in de omgeving een huis, een serre of een ander gebouw. We quoteerden 13.5/20, geen echte uitschieter, maar ook geen afknapper.
Foto's.
 Eén van de vele mooie voetwegen.
Het weer. Half bewolkt, warm (24°), rustig. De stafkaarten. 23/1-2 Dendermonde (2021) - 23/5-6 Merchtem (2021). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het stilaan gehad heb met deze kaarten. Vandaag ontbrak een duidelijk aanwezige veldweg, maar voor we dat doorhadden hadden we al een extra van bijna 3 km in de benen. Ik begrijp ook niet waarom de weg ontbreekt op de papieren kaart, maar wel op TopoMap Viewer op de website van het NGI staat. Hoe we er geraakten. Erg eenvoudig: sinds december is er een rechtstreekse S-trein tussen Halle en Lebbeke. Om van het seniorentarief te genieten moeten we wel terugkeren uit Dendermonde, hoewel het soms sneller kan via Aalst. Gelukkig zijn we bijna van de miserie van de verplichte heen- en terugreizen af. Een beetje geschiedenis. Wieze is een van die dorpen die eigenlijk nooit trein of tram hebben gekend. Dat zal wel de reden zijn waarom er vrij vroeg een busdienst kwam. Het vroegste spoor (?) daarvan vond ik in 1934, in een tabel 325b Aalst - Herdersem - Wieze, met 5 ritten heen en terug; op zondag waren er zelfs 6! In 1938 vind ik die lijn niet meer terug: er blijft nog wel een tabel 131A met alleen op zaterdag enkele ritten in de voormiddag. Sta me toe dan noodgedwongen een tijdssprong te maken naar 1948: tabel 129 is een lijn Buggenhout - Aalst - Deinze, een typische marktdienst die alleen op woensdag reed. Belangrijker is tabel 132 Dendermonde - Wieze - Aalst. Amper 3 ritten leggen het volledige traject af, andere zijn beperkt tot Wieze - Aalst. Lange tijd verandert er nauwelijks iets, tenzij de nummers: 132 wordt 303 en vanaf 1952 270. Dat laatste nummer zou het bijzonder lang uithouden. In Wieze worden de halten Schroversstraat, Dorp en Gemeentehuis bediend. Exploitant is de firma De Vriendt uit Asse. Dan wordt de bediening van Wieze stilaan toch beter. Nauwelijks voelbaar is de zoveelste vernummering naar 26, maar door de basismobilteit krijgt Wieze extra reismogelijkheden, met belbus 25 van Lebbeke. Het is dan dat de halte Wieze Callebaut, die wij gebruiken, opduikt. Later komt er zelfs nog een belbus bij: 40 Faluintjes, Opwijk. En lijn 52 Wieze - Gijzegem - Aalst krijgt eindelijk een gecadanceerde dienstregeling. Ook duikt er een lijn 91 op (voor het eerste teruggevonden in 2013 maar mogelijk ouder). Belangrijk om te beseffen: het gros van wat hier gezegd is, slaat op de halte Wieze Dorp. Het is pas recent (?) dat de halte die wij vandaag gebruiken (Callebaut) ook bediend wordt door een reguliere lijn 91 Aalst - Dendermonde - Sint-Niklaas. En door de flexbus van de regio Dender. [Mocht iemand willen corrigeren: graag!]
De verbinding.
Halle - Lebbeke |
2258 (S FDR) |
09:29 10:30 |
stipt |
08157 (FSR) |
mr08 |
controle: J |
- |
|
|
|
|
|
|
Wieze - Dendermonde |
[91] (FSN) |
15:17 15:33 |
+34 |
ab5566 |
(Van Hool New AG300) |
Sint-Niklaas |
Dendermonde - Halle |
2288 (S FDD) |
16:24 17:31 |
stipt |
08115 (FML) |
mr08 |
controle: J |
En wat we beleefden. Alleen in de NZV maakt deze S-trein even wat vertraging, maar vanaf Brussel-Noord rijden we op tijd. Voor de terugrit moeten we dus om gebruik te maken van ons seniorenbiljet terugkeren uit Dendermonde, ik zou niet weten hoe ik een terugrit uit Aalst zou kunnen verantwoorden met een biljet Halle - Dendermonde HT.
 Desiro 08157 met S 2258 Denderleeuw - Dendermonde bij vertrek in Lebbeke. Of je op een aansluiting bus/trein van 4 minuten in Dendermonde kunt rekenen, zullen we wel nooit weten. We rekenen op de bus van 15:43 in Wieze, aankomst om 16:00 in Dendermonde, waar de IC om 16:04 vertrekt. We hopen heimelijk dat we ook de bus van 15:17 kunnen halen, en dat zou zonder verloren lopen ook gelukt zijn, maar de vork zit plots anders aan de steel: de bus van 15:43 heeft geen gps-gegevens (niet te vertrouwen), maar die van 15:17 rijdt met ongeveer 30 minuten vertraging. Net te veel om alsnog de IC te halen. En dus wordt het de S-trein van 16:24, weliswaar overstapvrij, maar met een hele resems stop tot Halle. Maar kom, we komen op tijd in Halle aan, waarom zouden we klagen? Het is andermaal De Lijn die ons gedeeltelijk in de steek laat, zelfs de ontwaarder vooraan laat het afweten.
De treinlectuur. Geert van ISTENDAEL, De piekfijne dode. Brusselse krimi. Stijn STREUVELS, Langs de wegen.
 Lessen Nederlands voor kinderen die het Nederlands niet machtig zijn. Ik heb een kleine tip voor Demir: stel die lessen ook beschikbaar voor Vlaamse acteurs, Vlaamse BV's en Vlaamse politici. De mooie Nederlandse taal zal er wel bij varen…
Uitgedrukt… Eén van de mooiste woorden die ik me uit mijn kinderjaren herinner, is: boezjieke. Een kleine bougie, dus, maar bij ons algemeen gebruikt voor suppo(sitorium) of poepsnoepje.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
|