De wandeling. We stappen in Graide: wandeling 3 op de wandelkaart van Bièvre, van La Ronde Douve. Die is goed voor 13.4 km en haalt een eerder povere TWQ van 38%. De wandeling biedt behoorlijk wat kwaliteit, maar in de laatste 3 kilometer stort ze als een pudding in elkaar. Let wel: onderweg krijg je erg mooie panorama's te zien en de tocht loopt langs en in stukjes bos, met als hoogtepunt de vijvers en de Ruisseau des Tranlets. (Spijtig genoeg stond de splinternieuwe picknicktafel in de volle zon…) Dat de wandeling begonnen kan worden aan de treinhalte van Graide is meegenomen. Graide is een deelgemeente van Bièvre, dat anders dan Graide wel zijn halte verloor in 1984. Het gehucht Graide-Station is een van die typische wijken die ontstaan zijn met de komst van de spoorweg. Kaartje: routeyou of ngi. Wij quoteerden 13.5/20.
 Eén van de mooiste plekjes vandaag: bij de vijvers van de Ruisseau des Translets.
 Les Montis: geen samenscholingsverbod hier...
Meer foto's hier.
Het weer. Licht tot bijna half bewolkt, warm, op het randje van te warm (26°). De stafkaarten. 64/1-2 Bièvre (2020) - 64/5-6 Pailseul (2020) Hoe we er geraakten. Sinds enkele jaren geleden een uurdienst werd ingevoerd op lijn 166, moeten we ons weinig zorgen maken en reserve inbouwen lijkt ons niet nodig. Wel is de nog altijd sterk ingekrompen treindienst van lijn 26 (2 treinen in 10 minuten en dan 50 minuten niets meer) een probleem om ons van Halle naar Brussel-Luxemburg te brengen en dus verkiezen we routes via de NZV. Het wordt het een verbinding met 3 treinen, met de IC naar Luxemburg uit Brussel-Zuid en de L-trein Namur - Libramont als pièce de résistance. De terugreis verloopt analoog. Een beetje geschiedenis. Zoals al vermeld is Graide een van die typische voorbeelden van woonuitbreidingen die het rechtstreeks gevolg zijn van de inplanting van een treinstation. (Een schoolvoorbeeld daarvan is Mechelen.) Graide zelf ligt zo een 3 km van het station met zijn naam. In het bekende spoorboekje van 16.05.1935 (als facsimile uitgegeven door TSP in 1989) vind je niet minder dan 3 lijnen die Graide (Station) bedienen: één spoorlijn van de NMBS van Houyet naar Bertrix, één tramlijn van Rochefort via Han-sur-Lesse en Wellin naar Graide en zowaar een postkoetsdienst tussen Graide en Sugny. Je zou verwachten dat de aansluitingen tussen die 3 diensten niet veel zaaks zijn, maar al bij al valt het nog mee. Al is het huidige restaurant aan het station de verre voorloper van het Hôtel de la Station. Dat zou er wel eens op kunnen wijzen dat het met de aansluitingen toch niet snor zat.
aankomst uit Wellin (tram)
|
8:45
|
trein naar Houyet 9:33
|
trein naar Bertrix 8:55
|
aankomst uit Wellin (tram)
|
15:20
|
trein naar Houyet 15:35
|
trein naar Bertrix 15:45
|
|
|
|
|
vertrek naar Wellin (tram)
|
9:40
|
trein uit Houyet 8:55
|
trein uit Bertrix 9:33
|
vertrek naar Wellin (tram)
|
16:00
|
trein uit Houyet 15:45
|
trein uit Bertrix 15:45
|
|
|
|
|
vertrek naar Sugny (postkoets)
|
6:15
|
trein uit Houyet 5:30
|
trein uit Bertrix 6:01
|
vertrek naar Sugny
|
15:55 (niet op zondag)
|
trein uit Houyet 15:45
|
trein uit Bertrix 15:35
|
|
|
|
|
aankomst uit Sugny
|
15:20
|
trein naar Houyet 15:35
|
trein naar Bertrix 15:45
|
aankomst uit Sugny
|
18:10 (niet op zondag)
|
trein naar Houyet 18:52
|
trein naar Bertrix 18:34
|
De verbinding.
Halle - Brussel-Zuid |
3207 (IC FDR) |
09:02 09:14 |
+3 |
76115 (FML) - 73117 (FML) |
M7 |
controle: N |
Brussel-Zuid - Namur |
2109 (IC Lux) |
09:32 10:43 |
+1 |
1354 (FNND) - 73045 (NK) |
M7 |
controle: J |
Namur - Graide |
6060 (L LRB) |
10:52 12:07 |
+7 |
08533 (LL) |
mr08 Desiro |
controle: J |
- |
|
|
|
|
|
|
Graide - Namur |
6087 (L FNR) |
15:51 17:08 |
stipt |
08549 (LL) |
mr08 Desiro |
controle: J |
Namur - Brussel-Noord |
2138 (IC FBMZ) |
17:16 18:17 |
stipt |
08564 (GCR) |
mr08 Desiro |
controle: J |
Brussel-Noord - Halle |
3689 (S FBC) |
18:23 18:52 |
+3 |
08205 (FSR) |
mr08 Desiro |
controle: N |
De IC's Brussel-Zuid - Luxemburg rijden nu met een I11 in de samenstelling. Als de markering op de flank klopt, dan wordt dit rijtuig onderhouden in Vorst. Dat zou betekenen dat de rijtuigstellen nu bestaan uit een stuurstandrijtuig M6 uit Arlon, een I11 uit Vorst en de rest M7 uit Kinkempois...
En wat we beleefden. Aan de automaten in Halle is het nog wat drukker dan anders, meer doordat reizigers de kluts dreigen te verliezen bij de aankoop dan door het aantal reizigers. Zelf heb ik nog enkele reischeques en die moeten noodzakelijkerwijs aan het loket ingewisseld worden. Dat de "loket"bediende ook nog even achter zijn raampje moet gaan zitten, helpt de zaak voor de reizigers aan de automaat niet vooruit. Zonder de reischeques zouden wij zonder aarzelen voor een biljet in de NMBS-app gaan: we krijgen de eigenaardigheden daarvan stilaan onder de knie. In Brussel-Zuid willen we IC 2109 nemen: die is de dag voordien nog afgeschaft geweest tussen Brussel en Namur en als die nu tergend lang op zich laat wachten, worden we toch wat ongerust. Maar kom, uiteindelijk rijdt hij toch binnen en de enige opmerking die we kunnen maken is, dat het tweede AB-rijtuig ontbreekt. Voor de rest loopt de reis vlot, nu ook tussen Brussel-Luxemburg en Ottignies, al vergt het naderen van dat station veel tijd. In Namur wacht de L-trein naar Libramont alleen als de vertraging minder dan 7 minuten bedraagt. Alleen: het is een hele toer om het aankomstuur in een NMBS-station te weten te komen. Ik gebruik daar de app van de CFL voor of een vertragingsattest van de vorige dag(en). Ik heb via de klantendienst al verscheidene malen aangekaart dat het aankomstuur minstens zo belangrijk is als het vertrekuur, maar zoals vaker valt die opmerking in dovemansoren. 'Wij weten wat goed voor je is…" hoor ik ze denken." En toch: als het aankomstuur telt dan wordt de maximaal getolereerde vertraging 7 minuten en moet de IC dus ten laatste om 10:50 aankomen; als het vertrekuur telt, dan wordt dat 10:54. Maar vandaag is er sowieso geen probleem: IC 2109 landt met 1 minuut vertraging. We hebben vandaag trouwens nog meer eigenaardigheden gevonden: gisteren en vandaag zijn er werken tussen Anseremme en Paliseul en daarom is de dienstregeling aangepast. Alleen: als je het vertragingsattest van 16.06 downloadt, merk je dat L 6060 om 12:07 in Graide aankomt (zoals in het spoorboekje), maar als je de app raadpleegt, is dat 12:03. Men heeft gewoon alle reserve uit de dienstregeling gehaald en zo komen we te weten dat die 4 minuten bedraagt. Dat lijkt echter geen wijze werkwijze: uiteindelijk komen we in Graide aan om 12:10, dus met 7 minuten vertraging ten opzichte van de gewijzigde dienstregeling. Zo nutteloos is de gewone reserve dus niet…
De terugreis verloopt wel volgens het (spoor)boekje. En we bereiken Namur stipt op tijd. Ondertussen weten we wel dat IC 2138 niet met zijn gewone samenstelling rijdt, maar met 2 desiro's. Wie voor het eerst van Luxemburg naar Brussel spoort, moet wel raar verrast worden door de kwaliteit van de NMBS-treinen. Wij moeten gelukkig maar vanaf Namur mee en er is zelfs voldoende plaats. Voordeel van die desiro's is blijkbaar wel dat die gemakkelijk op tijd rijden. We komen zelfs iets te vroeg in Brussel-Noord aan. Dat niet alle desiro's op tijd rijden wordt dan weer bewezen door de aansluitende S 3689. Tussen Brussel-Centraal en Brussel-Zuid loopt die 3 minuten vertraging op en dat zal ook zijn vertraging zijn bij aankomst in Halle.
We hebben er dan 159 km (of 3 uur 4 minuten desiro) op zitten, zonder die van de voormiddag. Ik heb het gevoel dat ik 3 uur gespit heb in de groentetuin en mijn vrouw vergelijkt de reis met 3 uur tillen van zware patiënten…
De treinlectuur. P.D. JAMES, Dodenmis. Dit is het derde (en laatste) verhaal uit een Inspecteur Dalgliesh Omnibus. Stijn STREUVELS, De blijde dag.
 In Oupeye zou een kaaiman/kaaivrouw op de vlucht zijn. Naar verluidt kun je beter 's nachts zoeken, omdat de dieren net als katten sterk reflecterende ogen hebben. Dus kaaiman/kaaivrouw, als je nog wat van je vrijheid wil genieten: oogjes dicht en als het even kan ook snaveltjes dicht…
Uitgedrukt… Alle beetjes helpen, zei de mug, en ze piste in de zee. Spreekt wel voor zichzelf, zeker? Nogal eens gebruikt door iemand die zelf maar een kleine bijdrage levert.
Waar Abraham de mosterd haalde. Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.
|