01. Op 30.08.1988 trok ik op fotosafari naar lijn 40. Een geschikt fotopunt vinden was niet zo eenvoudig. Ik kwam eerst in de buurt van kp 8.9, maar een reeks lelijke garageboxen dreigden de plaatjes te verknoeien. De eerst gefotografeerde trein was MR 389 die als E 689 reed tussen Maastricht en Knokke. Lezers weten ondertussen al dat deze trein in Landen gekoppeld werd aan een treindeel uit Genk, dat naar Blankenberge reed.
02. MR 434 reed als E 661 van Knokke naar Maastricht.
03. Uiteraard rijden op deze lijn ook heel wat goederentreinen en even uiteraard kan ik hierover alleen maar een schrijnende onwetendheid etaleren. Maar HLD 5533 komt hier toch nog goed tot haar recht.
04. Het is altijd prettig als je ook iets redelijk onverwachts kunt fotograferen. Nee, dit is geen poging om goeie ouwe 4612 elektrisch te laten rijden: na zijn carrière op de Henegouwse secundaire lijnen en diensten werd het autorailke door de dienst ES verbouwd tot een voertuig waarmee men tot in de hemel kon reiken, bijna toch… We bevinden ons ondertussen ter hoogte van kp 9.9.
05. MR 434 komt vrij snel terug uit Maastricht, waar een tweede break is aangekoppeld: E 690 naar Knokke.
06. Een wat slordige foto van MR 383 als E662 naar Maastricht.
07. Even later passeert HLD 5507 richting Visé. Ik weet dat er spoorwegliefhebbers zijn die een absolute hekel hebben aan rode eindseinen (op foto's…) maar toen moest de graffitiplaag nog komen…
08. Lang liet de terugkeer van de 5507 niet op zich wachten, deze keer wel met een trein achter zich aan.
09. HLE 2760 sleept E 297 Maastricht - Milaan. Lang zal haar opdracht niet duren, want in Liège-Guillemins zal een HLD 55 de trein, die in de loop van de jaren altijd korter en korter is geworden, overnemen.
10. Op 10.09.1988 organiseerde GTF nog eens een rondrit, deze keer voornamelijk over de lijnen 42 en 163. De trein is samengesteld met de autorails 4407 en 4510, die hier pas tegen het einde van hun carrière arriveerden, grotendeels ter vervanging van de tot op de draad versleten motorwagens van de reeks 43. De dag begint erg mistig, zoals we hier zien in Morhet. We vertrokken in Libramont en eindigden in Arlon.
11. We konden rustig van ex-stationnetje naar ex-stationnetje rijden: Bourcy. Moeilijk was dat niet: het gedeelte Gouvy - Bastogne-Sud was sinds 1984 zonder reizigerstreinen gevallen.
12. Nog eens Bourcy.
|