Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 27 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 27 maart
196vc
De Steen van Rosette wordt uitgevaardigd.
1482
Overleden : Maria van Bourgondië (25), hertogin van Bourgondië.
1899
Guglielmo Marconi brengt een draadloze radioverbinding tot stand over het Kanaal.
1933
Uitvinding van polyethyleen door Reginald Gobson en Eric Fawcett.
1937
In Rotterdam wordt het Stadion Feijenoord, De Kuip, officieel in gebruik genomen. Feyenoord speelde een wedstrijd tegen het Belgische Beerschot en won met 5-2.
1964
Een aardbeving van 8,4 op de Schaal van Richter berooft 114 mensen van het leven in Alaska.
De Bentley Mark V was het tweede Bentley model van Rolls Royce en werd uitgebracht in 1939. Om de steeds duurdere ontwikkelingskosten van nieuwe motoren te beperken werd besloten om zoveel mogelijk onderdelen van motoren te gebruiken bij de verschillende modellen.
Dit werd de nieuwe generatie straight-6 motor motorinhoud 4,3l (4257cc).
Een lichtgewicht en aerodynamisch Cornische model werd gepland, maar de tweede wereldoorlog kwam met slechts één volledig afgewerkte wagen.
Deze wagen werd ontworpen door Georges Paulin en gemaakt door carrosseriebouwer Pourtout uit Parijs. Deze auto was gemaakt voor Prinses Kemal el Din, de zuster van koning Farouk van Egypte.
Bentley Mark V MXT3 (1939) foto bron : conceptcarz
De Mark V had een wielbasis van 3.150mm een 4-versnellingsbak, onafhankelijke ophanging vooraan en trommelremmen voor en achter.
Het was de eerste Bentley met onafhankelijke ophanging vooraan.
Aantal gebouwd : 15 Bentley Mark V (11 volledig afgewerkt). 4 Bentley Corniche (1 volledig afgewerkt)
Deze word momenteel gerestaureerd in de Rolls-Royce Heritage Trust in Derby.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 26 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 26 maart
1636
Opening van de Universiteit Utrecht.
1827
Overleden : Ludwig van Beethoven (56), Duits componist.
1851
In het Panthéon in Parijs demonstreert de Franse wetenschapper Léon Foucault met een slinger van 67 meter dat de aarde draait.
1872
Bij Owens Valley (Californië) ontstaat een aardverschuiving over 50 kilometer lengte.
1873
Nederland stelt de sultan van Atjeh een ultimatum.
1881
Carol I van Roemenië wordt gekroond tot eerste koning van Roemenië. Roemenië wordt een koninkrijk.
1937
De Amerikaanse raketontwikkelaar Robert Goddard schiet een raket tot een hoogte van 2750 meter, de grootste hoogte die hij met een raket heeft bereikt.
1940
De vliegers Noomen en De Vries halen in hun Fokker G1 jachtkruiser een Whittley bommenwerper van de Britse RAF neer die het Nederlandse luchtruim schond.
1953
Jonas Salk maakt het bestaan van zijn vaccin tegen polio wereldkundig.
1969
De Kernenergiecentrale Dodewaard wordt in werking gesteld door koningin Juliana.
2006
In Schotland wordt een algemeen rookverbod in publieke ruimten van kracht.
2007
In het Nigeriaanse plaats Gadako komen meer dan zeventig mensen om het leven nadat een vrachtwagen kantelt en in de brand vliegt.
2009
Overleden : Carlo Cibrino (88), Deens draaiorgelspeler en rattentemmer.
Begin maart 1936 werd een 4¼ Litre versie van de auto aangeboden als vervanging voor de 3 ½ Litre, met het oog op het toenemende gewicht van de carrosserie en het sportieve imago van de auto te behouden tegen de sterke concurrentie.
De motor was uitgeboord tot 88,9 mm 4,3 L (4257 cc).
Het model werd vervangen in 1939 door de MkV.
Bentley 4¼ Litre Saloon (1939) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Er werden 1234 4 ¼ Litre auto's gebouwd, met Park Ward als de meest populaire carrosseriebouwer.
Veel auto's kregen een koetswerk in staal in plaats van het veel duurdere aluminium.
Een Drophead 4 ¼ Litre was James Bond's auto in de film Never Say Never Again uit 1983.
Bentley 4¼ Litre Tourer (1936) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De Derby Bentley was niet bedoeld om gebruikt te worden als een raceauto, in tegenstelling tot de vroegere, pre-Rolls-Royce auto's gebouwd door W.O. Bentley.
Er werden echter een aantal wagens gebruikt om te concureren op internationaal niveau, zoals:
Een 3 ½-liter gereden door E. R. Hall in RAC Tourist Trophy (TT) in Ulster in 1934, 1935 en 1936. Het was de eerste wedstrijd auto gebouwd door Rolls-Royce, sedert de auto gebouwd voor Charles Rolls om de 1906 TT te winnen, en het was ook hun laatste.
Hall racete ook in de 4 ¼ Litre-auto op Le Mans in 1950, en werd de eerste piloot die solo de hele afstand van de race uit reed.
Een 4 ¼ Litre met een gestroomlijnd koetswerk gemaakt door door Pourtout uit Parijs voor de Griekse autocoureur A.M.Embiricos zorgde voor een snelheidsrecord (185,16 km/h) op Brooklands.
Deze Embiricos auto racete op Le Mans in 1949, 1950 en 1951 en werd de eerste auto ooit die drie jaar achter elkaar de race voleindigde.
Rolls-Royce kocht Bentley volledig in het geheim onder de naam British Central Equitable Trust.
Zelfs W.O.Bentley wist niet wie de kopers waren, pas nadat de deal was afgerond werd de ware identiteit bekend.
Een nieuwe maatschapij, volledig in handen van Rolls-Royce werd opgericht, Bentley Motors (1931) Ltd.
W.O.Bentley was hier niet meer dan een gewone werknemer, en met het einde van zijn kontrakt in 1935 stapte hij over naar Lagonda, een andere Britse autobouwer.
De Criclewood fabriek werd verkocht en de volledige eenheid werd overgebracht naar de Rolls-Royce fabriek in Derby.
De 3½ Litre (en later 4¼ Litre) werd getoond aan het publiek in september 1933, kort na het overlijden van Henri Royce. Het was het eerste Bentley model na de overname door RR in 1931.
Deze wagens zijn ook gekend als de Derby Bentleys, omdat ze werden gebouwd in de Rolls-Royce fabriek in Derby
Vanaf het begin was de auto bedoeld om te concurreren op kwaliteit en sierlijkheid in plaats van de sportieve reputatie die de hoeksteen was van de pre-1931 onderneming Bentley.
Bentley 3½-Litre Airline Saloon (1934) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De wagens behielden de gebogen radiatorvorm bekend van Bentley, en toch was het duidelijk een Rolls-Royce.
Alhoewel sommige Bentley-klanten waren ontgoochelt waren er vele anderen die zegden, waaronder zelfs W.O.Bentley,"liever eigenaar van deze Bentley dan enige andere wagen verkocht onder dit merk".
In een tijd dat een nieuwe Ford8 kon worden gekocht voor £100 kostte de Bentley 3½ Litre £1500 en lag deze wagen slechts in het bereik van de allerrijksten.
Bentley 3½-Liter Sport Saloon (1935) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Hoewel het niet een auto was van opmerkelijke prestaties, was het een auto met een unieke mix van stijl en sierlijkheid, en dit bleek populair bij de elite en het werd bekend als de "stille sportwagen."
Er wordt gezegd dat meer dan 70% van de auto's gebouwd tussen 1933 en 1939 nog steeds bestaat en dit 80 jaar later.
Hierbij moet worden opgemerkt dat, hoewel de chassis productie werd gestaakt in 1939, een aantal auto's nog steeds werden afgewerkt en geleverd in 1940. De laatste wagens werden afgeleverd en voor het eerst geregistreerd in 1941.
Bentley 3½-Liter 2-seater Sports (1934) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De motor was gebaseerd op een experimenteel Rolls-Royce project "Peregrine" een supercharged 2 ¾ L motor, de 3 ½ Litre werd tenslotte uitgerust met een minder avontuurlijke motor ontwikkeld van Rolls ' straight-6 aangebracht op de Rolls-Royce 20/25.
De Bentley variant werd gekenmerkt door een hogere compressieverhouding, Sportievere nokkenas en twee SU carburateurs. Het werkelijke vermogen was ongeveer 110 pk (82 kW) bij 4500 rpm, zodat de auto een snelheid haalde van 145 km/h.
Het sterke chassis was met 1140kg vrij licht ten opzichte van zijn voorgangers. 1177 Bentley 3 ½ litre auto's werden gebouwd.
De wagen werd geleverd met een koetswerk gebouwd door een koetswerkbouwer naar keuze, ongeveer 50% door Park Ward. De rest werd "aangekleed" door bekende carrosseriebouwers als Barker, Freestone & Webb, Gurney Nutting, Hooper, Mann Egerton, Mulliner (zowel A en HJ), Rippon, Thrupp & Maberly, James Young, Vanden Plas en Windovers in Engeland; Figoni, Kellner, Saoutchik en Vanvooren in Parijs, en kleinere bedrijven die elders in het Verenigd Koninkrijk en Europa.
Een Drophead 3 ½ Litre werd gebruikt in de film uit 1963 From Russia with Love.
In een poging het bedrijf financieel gezond te krijgen werd in 1931 de Bentley 4 litre geïntroduceerd.
Het typische Bentley kliënteel was echter niet geïnteresseerd en het trok ook geen nieuwe kopers. Kort daarna ging het bedrijf in curatele, en aartsrivaal Rolls Royce ronde de koop met succes.
Bentley 4-Litre (1931)
De conventionele 6-cilinder in lijn motor werd gebruikt, met een boring van 85mm en een slag van 115mm. Het ontbrak echter aan het hoge vermogen en de technologie van de vorige Bentley ontwerpen.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 23 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 23 maart
1555
Overleden : Paus Julius III (67), geboren als Giovanni Maria del Monte.
1648
Frankrijk en de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden tekenen het Verdrag van Concordia waarin de deling van het eiland Sint Maarten geregeld wordt.
1801
Tsaar Paul I van Rusland wordt vermoord door een groep Russische officieren.
1857
New York beleeft de wereldprimeur van de personenlift met valbeveiliging.
1948
In Parijs wordt de Citroën 2CV (Lelijke Eend) ten doop gehouden.
1965
Lancering van de Gemini 3, de eerste Amerikaanse ruimtevlucht met een meerpersoons bemanning.
1989
Stanley Pons en Martin Fleischmann maken bekend koude kernfusie te hebben gerealiseerd.
2001
Brokstukken van het ruimtestation Mir komen neer in de Stille Oceaan.
2006
Darter Raymond van Barneveld gooit als eerste Nederlander ooit een 9-darter op een televisietoernooi tijdens de Holsten Premier League.
2009
Kathleen Aerts stapt uit de Belgische meidengroep K3.
Een groep van rijke Britse automobilisten bekend als de Bentley Boys(Woolf Barnato, Sir Henry Birkin, steeplechaser George Duller, vliegenier Glen Kidston, Automotive journalist S.C.H. "Sammy" Davis en Dr Dudley Benjafield onder hen) hielden de reputatie van het merk hoog.
Dankzij de toewijding van deze groep aan het racen , werd het bedrijf, gelegen aan Cricklewood, Noord-Londen, bekend door zijn vier opeenvolgende overwinningen in de 24 uur van Le Mans van 1927 tot 1930.
Hun grootste concurrent op dat moment, Bugatti - waarvan de lichtgewicht en elegante maar kwetsbare creaties contrasteerde met de robuuste Bentley's - verwees naar de Bentley's die spottend werden genoemd als 's werelds "snelste vrachtwagens".
Bentley 8 Litre
De 8 Litre was de grootste en meest luxueuze Bentley wagen voorafgaand aan de aankoop van het merk door Rolls-Royce.
Met een 8 L (7983 cc) straight-6 motor en met een lange 3658 mm of een extra-lange 3962 mm wielbasis was het de grootste auto geproduceerd in de Verenigd Koninkrijk in die tijd.
De auto werd op dezelfde wijze opgevat Bugatti Royale - Als vlaggeschip kwam hij in een positie als een van de luxe auto's in de wereld. Echter, net zoals de Bugatti, was de 8 liter Bentley niet te verkopen in voldoende aantallen om winst te maken.
Gelanceerd op de 1930 London Olympia Motor Show in oktober, werd het 1.850£ kostende chassis een exclusief en prijzig voertuig.
Bentley 8-Litre Tourer
De zes-cilinder motor, een massief ijzeren blok en cilinderkop met een carter gemaakt van elektron (een magnesiumlegering).
Vier kleppen per cilinder en een dubbele elektrische ontsteking, beide waren revolutionair op dat ogenblik. De boring is 110 mm en de slag is 140 mm. De fabrikant stelde een maximale snelheid van ongeveer 125 mph (200 km / h).
Slechts 100 van deze auto's werden geproduceerd: 35 waren op een 3658mm wielbasis en 65 waren op een 3962mm wielbasis Minder dan een kwart open wagens.
Er werd gesuggereerd dat deze auto een eerste reden was voor het faillissement van Bentley Motors. Bij de aankoop door Rolls-Royce in 1931, werden onmiddellijk alle 8-Liter reserveonderdelen vernietigd.
Bentley 8-Litre vier-zitter (1930) auteur : Michael Schäfer - chilterngreen.de CC 2.5
Als gevolg van hun zeldzaamheid, zijn ze erg gewild door verzamelaars, momenteel zijn er nog zo'n 78 chassis gekend wereldwijd.
Slechts een ervan had volledig metalen koetswerk van meet af aan, gemaakt door de WM Murphy Company in Pasadena voor een klant in San Diego.
Het is ook de enige Bentley met Amerikaans koetswerk.
De Bentley Speed Six werd geïntroduceerd in 1928 als een meer sportieve versie van de Bentley 6½ Litre. Het zou de meest succesvolle race-Bentley worden, beweert overwinning op de 24 Uren van Le Mans in 1929 en 1930 met Bentley Boys drivers Woolf Barnato, "Tim" Birkin en Glen Kidston.
Maar de Speed Six was ook uitgerust als een conventionele weg-auto, en velen werden inderdaad gebruikt voor dagelijks vervoer. Bentley Motors voorzitter Woolf Barnato gebruikte ze met op maat gemaakt koetswerk als zijn persoonlijke auto's. Twee als sedan uitgerustte Speed Six hebben zelfs als patrouille auto gediend voor het Criminal Investigation Department van de West-Australia Police.
6½-Litre Speed Six Tourer auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Barnato won de Blue Train Race in 1930 in een H.J. Mullinger Bentley Speed Six sedan, deze wagen is voledig gerestaureerd en staat bekend als de "Blue Train Bentley".
Er werden 182 Speed Six wagens geproduceerd.
Bentley Speed Six klaargemaakt voor een race auteur : Writegeist CC 2.5
Vóór de Eerste Wereldoorlog verkocht Walter Owen Bentley in samenwerking met zijn broer HM Bentley auto's van het Franse merk DFP. Maar hij had altijd al willen ontwerpen en bouwen aan een eigen reeks van auto's die zijn naam droeg. In augustus 1919 werd Bentley Motors Ltd geregistreerd.
Het was tijdens een bezoek aan de DFP-fabriek in 1913 dat Walter Owen een aluminium presse-papier opmerkte, en dat inspireerde hem tot het gebruik van de lichtgewicht metalen in plaats van gietijzeren zuigers te maken.
De eerste Bentley aluminium zuigers werden gebruikt in vliegtuigmotoren van de Sopwith Camel (Brits eenpersoons jachtvliegtuig), in dienst tijdens de Grote Oorlog.
Het bedrijf was altijd in geldnood, en Bentley wendde zich tot miljonair Woolf Barnato voor financiële hulp in 1925. Als onderdeel van een deal krijgt Barnato het voorzitterschap, en W.O. komt effectief in het bezit van de onderneming.
Een groot deel van zijn fortuin gebruikte Barnato voor het in stand houden van de Bentley-fabriek, maar de Grote Depressie vernietigde de vraag naar dure produkten van het bedrijf, en het werd uiteindelijk verkocht aan Rolls-Royce in 1931.
Joel Woolf Barnato
Bentley 6½ Litre
De reguliere Bentley 6½ Litre en de high-performance Bentley Speed Six waren Bentley auto's in produktie van1926 tot 1930.
Ze zijn ontstaan uit het verlangen naar meer motorvermogen door Walter Owen Bentley door toevoeging van twee cilinders aan de straight-4 motor gebruikt in zijn Bentley 4½ Litre auto.
De Speed Six, geïntroduceerd in 1928, zou de meest succesvolle race-Bentley worden. Twee Bentley Speed Six's werden bekend als de Blue Train Bentleys, door hun eigenaar Woolf Barnato's betrokkenheid bij de Blue Train Wedstrijden (wedstrijden tussen trein en auto) van 1930.
Bentley 6½-Litre Tourer auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De 6 ½ Litre werd geïnspireerd door de Rolls-Royce Phantom I als een gesloten-body auto. Hoewel gebaseerd op de Bentley 3-Litre waarin een aantal verbeteringen werden aangebracht.
De kegel-type koppeling werd vervangen door een droge-plaat ontwerp, waarin een koppeling rem voor snel schakelen zorgde, en vier op de vier wielen werden vin-trommelremmen geplaatst.
Een anderre aanpassing zorgde voor een gelijkmatige slijtage van vier remschoenen per wiel (een ingenieus gepatenteerd apparaat). Dit was per wiel instelbaar vanaf de bestuurdersstoel tijdens het rijden. Dit was bijzonder gunstig tijdens het racen.
Bentley 6½-Liter koetswerk van H.J. Mulliner
Net als de vier cilinder motor had de Bentley's straight-6 een bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder en twee bougies per cilinder, allen exotische technologieën op het moment.
Boring en slag afmetingen waren identiek aan de Bentley 4 ½ Litre auto op 100 mm (3,9 inch) en 140 mm (5,5 inch). Er werd 180-200 pk (134-149 kW) vermogen bekomen, en de auto was sneller en betrouwbaarder dan de supercharged Bentley 4 ½ Litre.
Een grote verscheidenheid aan wielbases werden geproduceerd voor een dergelijke lage productie-auto, variërend van 3353 mm tot 3873 mm.
Van de Bentley 6½ Litre werden 363 wagens geproduceerd.
In oktober 1919 kwam de eerste Bentley motor - een 3 liter- tot leven, in een klein atelier in New Street Mews, nabij Baker Street, Londen. Er werd gebruik gemaakt van aluminium zuigers, een vinding van Bentley en nu gebruikelijk in de autoindustrie. Kort na de bouw van de EXP-1 (zowel mator als chassis hadden codenummers) werd de motor tentoongesteld op de 1919 Olympia motor show in Londen.
Daarna begon de produktie langzaam, en in 1921 startte men in een nieuwe fabriek in Cricklewood, Noord Londen. De eerste 3-litre -de eerste wagen genoemd naar zijn cilinderinhoud- werd geleverd in september dat jaar.
De nieuwe fabriek in Cricklewood. foto : Bentley
Bentley 4½ Litre
De Bentley 4½-litre was een evolutie van de 3-litre.
Het chassis, de ophanging en het remsysteem van de 3-litre werden gebruikt.
De cilinders werden uitgeboord tot 100mm tot een inhoud van 4398cc, goed voor 110pk voor het weg-model en 130pk voor het race-model.
Deze wagens met een vier-cilinder motor hadden een wielbasis van 2984mm en 3302mm.
4½-Litre Sporting Four Seater (1929) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
In 1927 was er een 4½-Litre aan de start van de 24 uren van LeMans, maar crashte.
In 1928 was er winst voor de piloten Woolf Barnato en Bernard Rubin.
Er werden 665 4½-Litre Bentleys gebouwd (inclusief 6 wagens gebouwd na de overname door Rolls Royce).
Bentley 4½-Litre Drophead Coupé (1930) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
4½-Litre Supercharged ("Blower Bentley")
De eerste "blown" Bentley was een supercharged 3-litre, gebouwd in de eigen werkplaats in 1926.
W. O. Bentley verwierp de gedwongen inductie en Henry "Tim" Birkin werd toegezegd de blazer Bentley te ontwikkelen als een particuliere onderneming. In januari 1929 pacht hij een workshop in Welwyn Garden City, huurde een team van ex-Bentley mechaniciens, en creëerde een team van vier supercharged Bentleys (drie straat-auto's voor de race op Le Mans) en een éénzitter auto bestemd voor gebruik op Brooklands circuit.
4½-Litre SC Tourer (1930) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De grote rootscompresser werd geplaatst buiten de motorkap welke hem een uniek voorkomen gaf.
Deze roostscompressor had een enorm verbruik, de gewone 4½-Litre had een verbruik van 16l/100km.
De wagen met rootsblower slikte maar liefst 102l/100km.
Met een vermogen van 175 pk waren de verwachtingen voor race succes hoog, maar duurzaamheid ontbrak en de Blowers wonnen nooit een belangrijke race. Op het einde was het WO Bentley's grotere 6 ½ Litre auto die overwinningen zou veilig stellen voor Bentley in Le Mans in 1929 en 1930.
Birkin's beroemde rode single-seater Blower, gebouwd en onderhouden in zijn Welwyn Garden City atelier, bracht echter het Brooklands Outer Circuit ronde record op 137.96 mph (222,03 km / h) in 1932.
Het record stond nog twee jaar op het bord voordat het verbroken werd door John Cobb's 24 liter Napier Railton.
Bentley 4½Litre SC Drophead Coupé (1931) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Deze wagen werd door Ian Fleming als eerste gekozen voor James Bond, en werd gebruikt in drie van zijn novellen, Casino Royale, Live en Let Die en Moonraker.
Ian Fleming himself was eigenaar van een "Blower Bentley" vandaar zijn inspiratie om de wagen te gebruiken voor zijn personage 007.
Fleming kocht de wagen van Amherst Villiers nadat deze was gebouwd voor hem door Bentley.
Deze wagen was recent nog te zien in het Yorkshire Motor Museum in Batley maar na het sluiten van het museum verdween deze in een private collectie.
Er werden 55 4½-Litre Supercharged Bentley's gebouwd.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 19 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 19 maart
1279
Slag bij Yamen: ondergang van de Zuidelijke Song-dynastie. De Yuan-dynastie neemt de macht in China over.
1687
Ontdekkingsreiziger Robert Cavelier de La Salle wordt vermoord door zijn mannen tijdens de zoektocht naar de monding van de Mississippi.
1721
Overleden : Paus Clemens XI (71), geboren als Giovanni Francesco Albani.
1823
Agustín de Iturbide treedt af, Mexico wordt een republiek.
1918
Het Amerikaanse Congres stelt de tijdzones vast, en keurt de zomertijd goed.
1932
Opening van de Sydney Harbour Bridge.
1945
Tweede Wereldoorlog: voor de kust van Japan wordt het Amerikaanse vliegdekschip USS Franklin geraakt door een bom. Achthonderd man personeel komt om, en het schip is zwaar beschadigd.
1945
Tweede Wereldoorlog: Adolf Hitler vaardigt zijn "Nero Decreet" uit waarin staat dat alle industrieën, militaire installaties, winkels, transportfaciliteiten en communicatielijnen in Duitsland moeten worden vernietigd.
1946
Frans-Guyana, Guadeloupe, Martinique en Réunion worden departementen van Frankrijk.
1958
Het eerste Planetarium in Londen opent zijn deuren.
1969
In Emley Moor, Engeland, breekt een 385 meter hoge TV-mast door ijsvorming.
1982
Falklandoorlog: Argentijnen komen aan op South Georgia, een voorbode voor de oorlog.
1994
Overleden : Jacques Ellul (82), Frans socioloog, filosoof en theoloog.
Herdenkingen - Gebeurtenissen VANDAAG - 18 maart 2010
Gebeurtenissen VANDAAG 18 maart
37
De Romeinse Senaat maakt Tiberius' testament ongedaan en roept Gaius Iulius Caesar Germanicus (Caligula) uit tot princeps.
1227
Overleden : Paus Honorius III (??), geboren als Cencio Savelli.
1229
Keizer Frederik II verklaart zichzelf koning van Jeruzalem tijdens de Zesde kruistocht.
1241
Krakau word door de Mongolen verwoest.
1582
Jean Jaureguy pleegt een mislukte aanslag op Willem van Oranje.
1793
Op 18 maart riep de voorzitter van het parlement, Andreas Joseph Hofmann, vanaf het balkon van het Deutschhaus de onafhankelijke republiek Mainz uit.
1850
American Express wordt opgericht door Henry Wells & William Fargo.
1900
Amsterdamsche Football Club Ajax, kortweg AFC Ajax professionele voetbalclub uit Amsterdam, wordt opgericht.
1915
De Geallieerden lijden een zware nederlaag op zee in Turkije bij de slag om Gallipoli.
1928
Overleden : Paul Van Ostaijen (32), Vlaams dichter.
1938
Expropiación Petrolera: De Mexicaanse president Lázaro Cárdenas nationaliseert de olie-industrie.
1944
Tweede Wereldoorlog: nazi-troepen bezetten Hongarije.
1945
Tweede Wereldoorlog: 1250 Amerikaanse bommenwerpers vallen Berlijn aan.
1947
Overleden : William Durant (85), Amerikaans automobielpionier, oprichter van General Motors.
1958
Het Atomium in Brussel wordt voltooid. De enorme uitvergroting van een ijzeratoom moest de attractie worden van de wereldtentoonstelling van dat jaar.
1959
President van de Verenigde Staten Dwight D. Eisenhower tekent een document waardoor Hawaï de status van "staat" krijgt.
1965
Vanaf ruimtevaartuig Voschod 2 voert kosmonaut Aleksei Leonov de eerste ruimtewandeling uit.
1967
De Liberiaanse tanker Torey Canyon loopt ten zuiden van Engeland op de rotsen, wat leidt tot een grote milieuramp, de eerste grote olievervuiling op zee.
1989
In Egypte wordt een 4400-jaar-oude mummie gevonden in de Piramide van Cheops.
1990
12 schilderijen met een gezamenlijke waarde van $300 miljoen (waaronder een van Rembrandt) worden gestolen uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston, Massachusetts door twee dieven die zich voordoen als politieagenten. Het is de grootste kunstroof in de Amerikaanse geschiedenis, de schilderijen zijn nooit teruggevonden.
1993
Overleden : Leo Martin (68), Vlaams acteur.
1997
De staart van een Russische Antonov An-24 chartervliegtuig breekt af en-route naar Turkije. Het vliegtuig stort neer, en alle 50 inzittenden komen om. Later worden alle An-24s aan de grond gehouden.
2005
Overleden : Maria Rosseels (88), Vlaams schrijfster.
Bentley Motors Limited is een Britse fabrikant van luxueuze automobielen en sportwagens. Het bedrijf is opgericht in Engeland op 18 januari 1919 door Walter Owen Bentley (1888-1971). Sinds 1998 maakt het deel uit van de Volkswagen Group.
De wereldberoemde Bentley Continental GT is na de Ferrari 612 Scaglietti de snelste vierpersoonsauto ter wereld, hoewel het met zijn prijs van zo'n 200 000 euro het goedkoopste model is uit het Bentley-gamma. De wagen werd ontworpen door de Belg Dirk van Braeckel.
Frank Clement, W. O. Bentley en John Duff na winst in de 1924 Le Mans race. foto : Bentley
Bentley 3 Litre
De Bentley 3-litre was een wagen die Bentley op de auto-wereldkaart heeft geplaatst.
Het was een grote wagen in vergelijking met de lichtgewicht Bugattis die toen de racewereld dommineerden.
Maar de innovatieve technologie en zijn kracht compenseerden zijn gewicht.
De 1800kg zware wagen won de 24uren van LeMans in 1924 met piloten John Duff en Frank Clement, en nogmaals in 1927, in de Super Sports form, met de piloten S. C. H. "Sammy" Davis en Dudley Benjafield.
Zijn gewicht, omvang en snelheid brachten Ettore Bugatti tot de uitspraak "the fastest lorry in the world" (de snelste vrachtwagen ter wereld).
3-Litre Drophead Coupe (1921) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De 3-litre werd geleverd als een rijdend chassis, voor het koetswerk werd door Bentley doorverwezen naar Carrosserie Vanden Plas de bekende Belgische koetswerkbouwer.
De meeste wagens hadden een open koetswerk, maar voor sommige klanten, waaronder Prins George en Gertrude Lawrence was een speciaal koetswerk vereist.
Bentley 3-Litre Tourer 1924 auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De 3.0L (2996cc) 4-cilinder motor was groot in die jaren maar zijn technische inovaties waren het meest opvallend. Zo was het één van de eerste produktiemotoren met 4 kleppen per cilinder welke werden aangedreven met een bovenliggende nokkenas. Het was ook een van de eerste met twee bougies per cilinder, pent-dak verbrandingskamers en twin - carburateurs.
Met deze motor bereikte de Touring versie 130km/h, de Speed Model 145km/h en de Super Sport 160km/h.
3-Litre Speed Model 4-Seater Tourer 1925 auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
Er waren drie belangrijke varianten van de 3 liter en zij werden bekend door de kleuren vaak gebruikt op de radiator badge.
Blue label Dit was het standaard model met een 2985 mm wielbasis gebouwd van 1921 tot 1929 of een lange 3302 mm wielbasis gebouwd van 1923 tot 1929.
Red Label Deze gebruikte een 5.3:1 hoge compressie motor in de 2985 mm versie en werd gebouwd van 1924 tot 1929.
Green label Gemaakt tussen 1924 en 1929 was dit het high-performance model met 6.3:1 compressie verhouding en een korte 2743 mm wielbasis. 160 km/h was gegarandeerd.
De eerste wagens waren enkel voorzien van remmen achteraan, pas vanaf 1924 werden ze voorzien op de vier wielen.
Bentley 3-Litre Boattail 1927 auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5
De eerste 3-Litre Bentley werd getoond op de '1919 London Motor Show', maar de motor was nog niet klaar. Het duurde nog twee jaar om de motor optimaal te krijgen. De eerste wagen werd afgeleverd in september 1921. De produktie duurde tot 1929, toen de auto werd overtroffen door Bentley's eigen 4 ½-Litre auto.
Aantal wagens gebouwd : Experimental: 3 3-litre: 1088 Speed Model: 513 Super Sport: 18