Inhoud blog
Zoeken in blog
Categorieën
E-mail mij
Beoordeel dit blog
Inhoud blog
Wie Weet
bloggen om te leren
22-11-2008
nieuwsgierig h�A21t19
A  a A  a (21t19)
Autotroof
Autotrofe organismen zijn organismen die CO2 gebruiken als bron van koolstof voor hun cellen.
Ze halen hun energie uit anorganische stoffen of uit zonlicht. De energie gebruiken zij om kooldioxide om te zetten in glucose.
Door gebruik van de genoemde energiebronnen zal door de activiteit van autotrofe organismen de hoeveelheid organische stof toenemen.

Ieder organisme heeft energie nodig om te overleven, te groeien en voort te planten. De autotrofe organismen vangen die energie zelf op uit hun milieu en bouwen vervolgens uit anorganische stoffen (koolstofdioxide) eigen organische stoffen (suikers) op.
De energie die ze hiervoor nodig hebben komt bij de foto-autotrofen van de zon. Naast foto-autotrofen zijn er ook chemo-autotrofen.
Zij gebruiken de chemische energie die vrijkomt bij de oxidatie van anorganische verbindingen.
                                                                                                                              © Ecopedia.be 2007
Autoworld
Een museum te Brussel aan het Jubelpark (Parc du Cinquantenaire).
Ghislain Mahy kocht in 1944 een Ford T. Dat bleek de eerste auto van een verzameling die uitgroeide tot een duizendtal auto's die de collectie van Mahymobiles zou gaan vormen.
Zij dateren uit 1895 tot in het recente verleden. Gedurende een halve eeuw kreeg de collectie vorm in het voormalige "Wintercircus" te Gent.
Een selectie van 230 auto's werd in 1986 overgebracht naar Autoworld in Brussel, waar ze in het museum van het Jubelpark zijn opgenomen.
De overige 750 auto's bevinden zich in Mahymobiles ( museum in de Belgische gemeente Leuze-en-Hainaut in Henegouwen ).

Autoworld Brussel

Mahymobiles

22-11-2008 om 17:36 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
(2)
21-11-2008
nieuwsgierig h�A21t18
A  a A  a (21t18)
Autoplastiek  
Autoplastiek is het chirurgisch herstellen van een defekt (zoals een brandwond in de huid) door dit aan te vullen met weefsel dat van elders van het lichaam van de patiënt wordt genomen, in de vorm van een vrij transplantaat, of bijvoorbeeld een gesteelde lap. Vooral de Plastische chirurgie maakt gebruik van autoplastiek.
Autoploïde (plantkunde)
In de plantkunde wordt autoploïde gebruikt voor een genoom (het genoom van een organisme omvat één complete set van chromosomen)
waarbij alle chromosomen van dezelfde herkomst zijn, van dezelfde plantensoort.
Dit in tegenstelling tot alloploïde, waarbij niet alle chromosomen van dezelfde herkomst zijn, dus een deel van de chromosomen van de ene plantensoort, en een deel van een andere.
Een autoploïde tetraploïde wordt een autotetraploïde genoemd. Er zijn ook autotriploïde, autohexaploïde en autooctoploïde planten: de aardappel is een autotetraploïd en heeft 2n = 48 chromosomen en ook arabica koffie is autotetraploïd.
Autotomie
Het vermogen van sommige dieren lichaamsdelen af te werpen als ze worden aangevallen of vastgehouden.
Het komt bij reptielen alleen voor bij de suborde hagedissen (maar niet alle hagedissen).
Als de staart is afgeworpen, blijven de spieren en zenuwen nog enige tijd actief; de staart blijft kronkelen waardoor het roofdier wordt afgeleid en de hagedis kan ontsnappen.
In de staart worden vetreserves opgeslagen, die de hagedis na het afwerpen dus wel kwijt is.
Na een paar dagen begint de stomp dicht te groeien, waarna er na enige weken een verkleinde staart gevormd wordt.
Autotron
Autotron was één van de belangrijkste automuseums in Nederland.
Het is begonnen met de collectie van Max Lips, directeur van Lips scheepsschroeven.
Dit gebouw werd in 1972 in Drunen geopend. Het werd een indrukwekkend gebouw met kantoren, een restaurant en expositieruimtes.
Het museum daar kreeg landelijke bekendheid, onder meer vanwege de architectuur van Anton Pieck. In 1987 werd het verplaatst naar Rosmalen.
In de collectie bevonden zich verschillende zeer bijzondere auto's.
Zo stond er de eerste vierwielaangedreven auto gebouwd door Spyker en de laatste overgebleven Eysink.
De voormalige collectie oude auto’s van Autotron is nu te zien in het Nationaal Automobiel Museum in Raamsdonksveer.
Vanaf 18 april 2003 is de officiële naam de Louwman Collection.


Louwman Collection

21-11-2008 om 19:02 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
(3)
20-11-2008
nieuwsgierig h�A21t17
A  a A  a (21t17)
Automutilatie
Automutilatie is het woord voor zelfbeschadiging of zelfverminking, zoals gebruikt in de geneeskunde in het algemeen en in de psychiatrie en de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap in het bijzonder.
Automutilatie is een manier om overweldigende gevoelens te verwerken.
Zelfdoding is nadrukkelijk geen doel bij automutilatie.
In Japan is rituele automutilatie een traditie onder de Yakuza als ze hun commandant/bendeleider hebben teleurgesteld.
Om hun excuses aan te bieden voor hun gemaakte fout, snijden ze zelf met een mes het bovenste deel van hun pink af en bieden dat aan hun meerdere aan.
Wanneer ze nog een keer een fout maken, moeten ze dit bekopen met hun leven.
Autonoe (maan)
Autonoe of Jupiter XXVIII is een natuurlijke satelliet van Jupiter.
De maan werd ontdekt in 2001 door de Universiteit van Hawaï onder leiding van Scott S. Sheppard en kreeg de naam S/2001 J 1.
Autonoe is ongeveer 4 kilometer in doorsnee en draait om Jupiter met een gemiddelde afstand van 24.264.000 km in 772,168 dagen.
   Autoped  
Autoped is een historisch Amerikaans/Brits merk dat gemotoriseerde steps leverde.
Het was een Amerikaans merk dat een soort step bouwde waarbij een liggende 162 cc viertaktmotor naast het voorwiel lag.
De Autoped werd in Engeland (waarschijnlijk door Kingsbury in Londen) in licentie gebouwd, evenals bij Krupp in Duitsland en CAS in Tsjecho-Slowakije.
Het is ook als Nederlands woord in gebruik voor een ongemotoriseerde step.
En het wordt gebruikt als benaming van de voorloper van de aluminium stepjes die je heden ten dage rond ziet rijden.


Ever Ready 155cc Autoped (1919)


Ever Ready Autoped


moderne raceped

20-11-2008 om 23:29 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
(3)
nieuwsgierig h�A21t16
A  a A  a (21t16)
Automoto  
Automoto is een historisch Frans merk van motorfietsen.
Zij produceerden tot 1940 tweetakten 98 tot 249 cc en zowel kop- als zijklep-eencilinders tot 499 cc , soms met blokmotoren.
Motorenleveranciers waren Aubier Dunne, Blackburne, Chaise, Zürcher, JAP en Villiers.
In 1930 kwam er een fusie met Peugeot.
Pas 32 jaar later in 1962 volgde de volledige overname.


Automoto (1928)


Automoto A14 200cc (1930)


Automoto A17 (1931)


Automoto 250cc (1929)
Automotrice à Grande Vitesse
De Automotrice à Grande Vitesse, afgekort AGV is een hogesnelheidstrein uit Frankrijk van het bedrijf Alstom.
De trein heeft een dienstsnelheid van 360 km/u, veertig kilometer sneller dan zijn voorganger de TGV, en zestig kilometer sneller dan de treinen van de concurrenten.
Op 5 februari 2008 werd de trein officieel gepresenteerd door de Franse president Nicolas Sarkozy.

Het grootste verschil met de TGV, is dat men is afgestapt van het concept van losse motorrijtuigen voor- en achteraan de trein, in plaats daarvan zijn de motoren gelijkmatig onder de rijtuigen verdeeld, zodat erover de gehele lengte van de trein ruimte is voor passagiers.
De trein verbruikt in vergelijking met zijn voorganger, ondanks de hogere snelheden, 15% minder energie.Dit wordt mede bereikt door de verbeterde aërodynamica.


AGV


AGV binnen zicht

20-11-2008 om 01:00 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
(2)
19-11-2008
nieuwsgierig h�A21t15
A  a A  a (21t15)
Automobile Monteverdi
De Automobile Monteverdi was een Zwitsers automerk.
Opgericht in 1956 als Monteverdi Binningen Motors (MBM) door Peter Monteverdi.
Tot 1982 werden er in Zwitserland diverse auto's gefabriceerd ontworpen door Peter Monteverdi.
In 1985 opende het museum Monteverdi Car Collection in de ruimte waar tot voor kort diverse sportauto's uit de fabriekspoorten waren gerolt.
Peter Monteverdi kende nog een korte formule 1 come-back in 1990, toen hij het Monteverdi Onyx Team opstartte.
Geproduceerde modellen
  • Monteverdi Tourismo (1956-1960)
  • Monteverdi High Speed 375S (1967-1973)
  • Monteverdi High Speed 375L (1968-1973)
  • Monteverdi HAI 450SS (1970-1973)
  • Monteverdi HAL 450GTS (1973-1976)
  • Monteverdi Limousine 375/4 (1971-1977)
  • Monteverdi Palm Beach (1974-1975)
  • Monteverdi Safari (1976-1982)
  • Monteverdi Sahara
  • Monteverdi Sierra (1977-1980)
  • Monteverdi Sierra Cabriolet (1977-1980)
In 1992 kwam er nog een laatste wagen van Monteverdi op de markt,de 650 F1 (sportwagenmodel in beperkt aantal).


Monteverdi Hai 450 SS (1970)


Monteverdi High Speed 375L Frua (1968)
Automorf getal
In de wiskunde is een automorf getal een getal waarvan het kwadraat "eindigt" op het getal zelf.
Bijvoorbeeld 52 = 25, 762 = 5776 en 8906252 = 793212890625.
Automorfisme
Een automorfisme is in de wiskunde een bijectieve afbeelding ( een afbeelding die zowel injectief als surjectief is) van een object naar zichzelf die de structuur van het object behoudt, anders gezegd een endomorfisme van het object naar zichzelf.
Omdat de samenstelling van twee automorfismen weer een automorfisme is en de inverse van een automorfisme ook weer een automorfisme is, vormen de automorfismen van een vast object een groep, de automorfismegroep van het object.
De studie van deze groepen speelt in veel takken van de wiskunde een belangrijke rol, en met name in de Galoistheorie is het centrale studieobject een groep van automorfismen van een lichaam.

19-11-2008 om 00:21 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
(1)
18-11-2008
nieuwsgierig h�A21t14
A  a A  a (21t14)
Automedon
Automedon was in de Griekse mythologie de zoon van Diores, en de wagenrijder van Achilles.
In de Ilias (een vroeg-Grieks epos dat toegeschreven wordt aan de dichter Homeros),rijdt Automedon Achilles naar de strijd nadat Patroclus, de boezemvriend van Achilles, diens wapenrusting heeft genomen en zich heeft voorgedaan als Achilles zelf om zo de Griekse soldaten moed te geven.
Na de dood van Patroclus rijdt hij naar de rand van de veldslag, omdat hij moeilijkheden heeft om de paarden, Balius en Xanthos, tot rust te krijgen. Uiteindelijk lukt dit hem met de hulp van Zeus, en mengt hij zich weer in de strijd.
Hij weerstaat aanvallen op hem van Hector, Aeneas, Chromios en Aretos.
De Automedon(1) was een cargoschip gebouwd in 1922 gebouwd door Palmer's Shipbuilding & Iron Co.in Jarrow (in het Engelse graafschap Tyne and Wear)voor de Ocean Steam Navigation Co.
Het schip had een tonnemaat van 7628 brt een lengte van 140 meter en haalde een snelheid van 14 knopen.
Op 11 nov. 1940 werd het schip gekelderd door de Duitse Atlantis (een tot hulpkruiser omgebouwd passagiersschip) tussen de Nicobar eilanden en Ceylon.
In 1949 werd de Automedon(2) gebouwd voor de Ocean Steam Ship Co. door de Vickers Armstrong Ltd in Newcastle.
Dit schip met een tonnemaat van 7636 brt en een lengte van 149 meter haalde een snelheid van 15.5 knopen.
Na een aanvaring op de Schelde op 17 dec. 1972 werd het gesloopt.


Automedon 1922.


Automedon 1949
foto : World Ship photo Library
Automeris io
De Automeris io is een nachtvlinder uit de familie Saturniidae, de nachtpauwogen.
De vlinder heeft een spanwijdte van 60 tot 80 millimeter. Het verspreidingsgebied beslaat Midden-Amerika en het oostelijk en centrale deel van Noord-Amerika.Het mannetje is geel van kleur terwijl het vrouwtje roodbuin is.


Automeris mot


Automeris rups
foto :copyright Dave Wagner

18-11-2008 om 00:04 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
(1)
17-11-2008
nieuwsgierig h�A21t13
A  a A  a (21t13)
Autokinetisch effect
Het autokinetisch effect verwijst naar het feit dat je een een stationair lichtpunt in het donker ziet bewegen. Psychologen wijzen deze waarneming van onbestaande beweging toe aan "kleine reflexbewegingen van het pupil" (Schick and Vaughn 1995: 47).
Het autokinetisch effect kan worden versterkt door suggestie:
Als een persoon zegt dat een licht beweegt, dan zullen andere geneigd zijn hetzelfde te zeggen (Zusne en Jones).
Sommige, maar niet alle, UFO-waarnemingen zijn te wijten aan het autokinetisch effect bij het zien van heldere sterren of planeten zoals Venus (Schick en Vaughn; Sofka).de comp of de sint
Autoklaas (eng:rock burst)
Het woord gaat terug op de Griekse stammen αὐτο- "vanzelf, zelfstandig" en κλάσις "breuk".
Een vergelijkbaar woord vinden we in diaklaas, maar daar gaat het om een breuk waarbij geen beweging langs het breukvlak plaatsvindt.

Een autoklaas is een geologische term voor een spontane verschuiving in gesteente als gevolg van het aanleggen van een tunnel of mijn door mensen. Het verschijnsel is vooral bekend uit de mijnbouwkunde.
Er worden twee verklaringen voor het verschijnsel gegeven.

In de Aarde kunnen mechanische spanningen aanwezig zijn (het soort spanningen dat in staat is een aardbeving te veroorzaken).
De mijnwerkzaamheden verstoren het evenwicht in die spanningen, met een uitbarsting als gevolg.
Een andere verklaring heeft te maken met de immense potentiële lithostatische druk die zich in het gesteente op grote diepte heeft opgebouwd.
Wanneer er een mijnschacht wordt gegraven, komt die druk vrij; er ontstaat een ontsnappingsmogelijkheid voor de druk, en haarscheur­tjes maken het mogelijk dat grote brokken gesteente met grote kracht losbreken; zij worden vervolgens uitgedreven.

Er zijn een aantal factoren die de kans op een autoklaas vergroten:
  • de diepte van de mijn
  • de omvang van de uitgraving
  • onzorgvuldigheid bij het graven (planning of uitvoering).
Het probleem is reëel: autoklastie vergt jaarlijks slachtoffers. Met name op grote diepten (meer dan 300 m) kan plotselinge ineenstorting van een ruimte het gevolg zijn.
Middelen om de spanning, en daarmee de kans op autoklastie, te verminderen, zijn: het aanbrengen van flexibele ankers in het gesteente, dan wel het inbouwen van bogen die de druk verdelen.
Autolycus
Autolycus was de grootvader van Odysseus van zijn moeders zijde.
Als zoon van de god Hermes en de Chione stond hij onder zijn bescherming en overtrof alle overige mensen in de kunst der diefstal.
Odysseus, de "listenrijke", erfde deze doortraptheid.

Hij was de vader van Antikleia en verscheidene zonen, van wie alleen Aesimus genoemd wordt.
Autolycus stal het vee van Eurytus en de helm die zijn kleinzoon uiteindelijk droeg tijdens de Trojaanse oorlog.
Hij was ook één van de Argonauten en onderdaan van Sisyphus

17-11-2008 om 06:49 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
(1)
16-11-2008
nieuwsgierig h�A21t12
A  a A  a (21t12)
Autograaf
Eigenhandig door de auteur geschreven tekst, waarbij het geen verschil uitmaakt of het handschrift klad of net is.
Een door een ander dan de auteur vervaardigd afschrift noemt men een apograaf.
Autografen onderscheiden zich in codicologisch opzicht door hun onregelmatige katernopbouw .
In de Middeleeuwen kwam het zelden voor dat een codex door de auteur zelf geschreven werd.
Het afschrijven van een boek was vakwerk en werd overgelaten aan een kopiist.
Het componeren en redigeren van een tekst gebeurde in het hoofd en/of op wastafeltjes.
Perkament was te duur om als klad te worden gebruikt. Toen papier een belangrijke schriftdrager werd, kwam hierin verandering.
Een voorbeeld van een autograaf die in de Nederlanden is gemaakt, is de De imitatione Christi van Thomas a Kempis.
Er zijn geen autografen van Middelnederlandse literaire werken overgeleverd, uitgezonderd de geschriften van heraut Gelre van wie diverse autografen bewaard zijn (bijv. het Wapenboek Gelre en het Wapenboek Beijeren).
Latere autografen dateren uit de rederijkerstijd, bijv. het Testament Rhetoricael van Eduard de Dene.


Het manuscript van De Imitatione Christi.
Koninklijke Bibliotheek, Brussel.


Wapenboek Gelre
Bladzijde 55 uit het boek toont de oudste bron waarin een wit kruis op een rood veld de vlag van Denemarken is.
Autoharp
Autoharp is een handelsmerk voor een op de citer gelijkend snaarinstrument waarbij de snaren bevestigd zijn aan dempers die, wanneer ze worden ingedrukt, alle snaren dempen behalve de snaren die een gewenst akkoord vormen.
De naam is gedeponeerd door de Oscar Schmidt Company.
Autoharps werden voor het eerst geproduceerd in Duitsland in 1890. Zij worden algemeen gebruikt in de Verenigde Staten als bluegrass- en volksinstrumenten. Het is niet moeilijk om het instrument te leren bespelen.


Zimmerman All Chord autoharp 1895 .



Zimmerman Parlor Grand autoharp 1893-1899.
Autohemotherapie    
Autohemotherapie (van het Griekse: auto (zelf) en haemo (bloed)) is een oude vorm van een geneeskundige behandeling.
Bij autohemotherapie werd bloed van een patiënt afgetapt uit de ader, en ingespoten in het spierweefsel. Men was van mening dat dit iemands weerstand tegen ziekten zou verhogen.
De methode wordt vandaag de dag niet langer toegepast.

16-11-2008 om 01:02 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
(1)
15-11-2008
nieuwsgierig h�A21t11
A  a A  a (21t11)
Autocycle
Een Autocycle is een lichte motorfiets die vooral in het Verenigd Koninkrijk furore maakte.
Autocycle is de Britse benaming die eigenlijk staat voor rijwiel met hulpmotor, maar in feite wordt gebruikt voor lichte motorfietsjes (98-125 cc) voor woon-werkverkeer.
De meeste Britse autocycles leken erg veel op elkaar. Het eerste ontwerp werd gemaakt door George Jones, die voor Villiers werkte.
Waarschijnlijk kreeg hij die opdracht om fabrikanten er toe te bewegen autocycles te gaan maken en daarvoor Villiers-motoren te gebruiken, hetgeen ze ook vrijwel zonder uitzondering deden.


Schwinn autocycle 1936


Ecxelsior autocycle 1909
Autofelatio
Autofellatio is een seksuele handeling waarbij een man zich oraal bevredigt;
het is eigenlijk een vorm van masturbatie. Een ander Nederlands woord is zelfpijpen.
De vrouwelijke equivalent heet autocunnilingus.Omdat de vrouwelijke genitaliën veel moeilijker bereikbaar zijn is dit een echt huzarenstukje.Volgens sommigen zelfs onmogelijk.
Autoflug    
Autoflug is een historisch Duits merk van motorfietsen.
Autoflug OHG, Berlin-Johannisthal (1921-1923).
Duits bedrijf met vliegtuigconstructeur Egon Weitzel aan het hoofd, dat 117- en 122 cc scooter-achtige motorvoertuigen bouwde.
Daarnaast ook motorfietsen met 129- en 146 cc Bekamo-tweetakten.


autoflug 1922
Autoglider    
Autoglider is een historisch Brits merk van miniscooters en gemotoriseerde autopeds.
Autoglider Ltd., Caxton House, later Townsend & Co., Birmingham (1919-1922).
Engels merk van Charles R. Townsend dat gemotoriseerde autopeds bouwde met aanvankelijk een 292 cc Union-tweetaktmotor boven het voorwiel.
Later kreeg deze autoped een zitplaats waardoor het meer op een scooter ging lijken. Het 269 cc blokje kwam toen van Villiers.


autoglider 1919


autoglider 1921

15-11-2008 om 01:17 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
(1)
14-11-2008
nieuwsgierig h�A21t10
A  a A  a (21t10)
Autocratie
Een autocratie (Grieks, αὐτοκρατία: αὐτός ("zelf") - κρατείν ("heersen")) is een regeringsvorm waarbij ongelimiteerde macht wordt uitgeoefend door één persoon. Een keizer bijvoorbeeld, kan zijn macht ontlenen aan het erven van deze titel, maar deze wordt pas als autocraat betiteld, in plaats van als een vorst, wanneer zijn macht groter wordt dan waarop hij historisch of wettelijk gezien recht zou hebben. Ook dictaturen, waarin meestal één leider het voor het zeggen heeft, worden vaak autocratieën genoemd, zij het dat 'dictatuur' een zwaardere term is.
In de meeste van deze autocratieën is er sprake van systematische onderdrukking van tegenstanders van de dictator en andersdenkenden, bijvoorbeeld door ze gevangen te nemen of zelfs te vermoorden. Een dergelijke dictatuur wordt ook meestal geassocieerd met misstanden zoals zelfverrijking door de dictator. In het algemeen is een autocratie het tegengestelde van een democratie.
Autocross
Een autocross is een crossrace die, in tegenstelling tot een rally, op een weiland of ander ongebruikt buitenterrein wordt verreden. De auto wordt bestuurd door één persoon, en in een manche rijden enkele auto's mee.
Doorgaans bestaat een evenement uit meerdere manches voor verschillende klassen, waaronder de Stockcar-klasse.
In een manche kunnen dan punten worden verdiend voor een seizoensprijs.
  • Met vlaggen langs het circuit wordt met de coureurs gecommuniceerd. Deze vlaggen dienen minimaal 50x50cm te meten.
  • Voor de start wordt meestal de nationale vlag of een stoplicht met rood en een groen licht gebruikt;
  • Voor de finish is een zwart-wit-geblokte vlag;
  • Een gele vlag geeft aan dat er een obstakel op het baanvak is, de coureur moet afremmen en er zelfs rekening meehouden dat hij misschien moet stoppen;
  • Bij een rode vlag wordt de race onmiddellijk stilgelegd doorrijden is dan verboden;
  • De zwarte vlag wordt gebruikt om een rijder te uit te sluiten van de race;
  • Een zwarte vlag met oranje schijf(meatball) wordt gebruikt om een rijder op een technische onvolkomenheid aan zijn wagen te wijzen, bijvoorbeeld een deur die los hangt.
  • Soms wordt een blauwe vlag gebruikt om aan te geven dat een snellere deelnemer wil inhalen, als een rijder op een ronde wordt gezet. De langzamere deelnemer moet dan naar de buitenbaan om de snellere deelnemer te laten passeren.

De zwarte vlag, zwart/wit geblokte en de meatball-vlag zijn alleen bij de baanpost bij start/finish.
Overige genoemde vlaggen ook bij start/finish maar ook op baanposten in het midden of rond de baan.
Ook is er bij de finish vaak een bordje met een '1' erop om de laatste ronde aan te geven.
Bij iedere baanpost moet een brandblusser staan. Er moeten ook brandweermensen en ehbo-ers op het terrein aanwezig zijn. Ook is het verplicht dat er een ambulance aanwezig is.




Autocue
Een autocue is een display waarop tekst kan worden weergegeven. De naam is afgeleid van het Britse bedrijf Autocue, dat de apparaten vervaardigt. In het Amerikaans Engels wordt de autocue teleprompter genoemd.
In een eenvoudige uitvoering bestaat de autocue uit een televisiescherm dat boven of onder de camera is gemonteerd.
Nadeel daarvan is dat de presentator iets te hoog of te laag kijkt. Een fraaiere uitvoering bestaat uit een halfdoorlatende spiegel die voor een televisiecamera is gemonteerd.
De presentator of nieuwslezer kan door de spiegel in de camera kijken en via de spiegel naar het televisiescherm.
De camera zelf neemt de geprojecteerde tekst niet waar.


autocue


autocue met camera

14-11-2008 om 09:47 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
(0)
13-11-2008
nieuwsgierig h�A21t9
A  a A  a (21t9)
Autocephaal
Autocephaal betekent letterlijk "eigen hoofd".
Deze term wordt gebruikt om in het kader van de oosterse-orthodoxe, oriëntaals-orthodoxe en oudkatholieke Kerken die kerken aan te duiden welke op bestuurlijk niveau zelfstandig zijn d.w.z. niet afhangen van een andere hogere bestuursvorm. Dit hangt samen met de veelal eigen nationale organisatie van deze Kerken. Met nationale organisatie wordt bedoeld organisatie per land. De autocephale Kerken worden bestuurd door een patriarch, een metropoliet of een aartsbisschop.
Autochtonos
Autochthonos (Oud-Grieks: ἀυτόχθωνος / autóchthônos, van ἀυτός / autós, « zelf » en χθών / khthốn, « aarde ») beduidt in de Griekse mythologie een kind aan dat spontaan geboren werd uit de aarde. Men mag echter autochthonos en zoon van Gaia (Moeder Aarde) niet verwaren: heel wat legendes zijn vaak verward in verband met de geboorte van autochthonoi en geven daarom vaak meerdere versie, waarbij deze normaal gezien vader noch moeder hebben en uit de aarde ontspruiten zoals een plant.
Autochtoon (geologie)
Met autochtoon werd in de structurele geologie voor de ontwikkeling van de platentectoniek bedoeld dat gesteenten of terreinen onderop liggen bij een grote overschuiving. Tegenwoordig is de betekenis al het materiaal dat zich op de tectonische plaat bevindt waar ze voor de overschuiving ontstond ook lag. Beide betekenissen zijn naast elkaar in gebruik, maar komen meestal op hetzelfde neer.


Schematische tekening van een overschuiving: het gesteente van de allochtone nappe is het grijze materiaal dat over het autochtone gesteente (wit) is heen geschoven. Een venster is een plek waar het autochtone gesteente door een erosief gat in de nappe dagzoomt. Een klippe is een plek waar een geïsoleerd stuk van het nappegesteente bovenop het autochtone gesteente ligt.
Autoclaaf
De autoclaaf of snelkookpan ,dit is een pan die na verwijdering van alle lucht luchtdicht wordt afgesloten. Vervolgens veroorzaakt de aanwezige stoom een overdruk. Hierdoor stijgt het kookpunt van water en kunnen temperaturen boven de 100ºC worden bereikt. Het gevolg is dat ook de sporen afsterven. Voorwaarde bij dit proces is dat er geen lucht meer in de afgesloten ruimte aanwezig is. Is deze wel aanwezig dan heerst er een lagere temperatuur dan bij 100% stoom het geval is.
Met de autoclaaf worden alle hittebestendige materialen gesteriliseerd. Voorwaarde is wel dat stoom erin kan doordringen, zo kan olie niet in de autoclaaf gesteriliseerd worden. Ook grote massieve voorwerpen die slecht ontlucht kunnen worden zijn minder geschikt zoals kussens en matrassen. Ook raken papier, textiel en watten doorweekt. Voor dergelijk materiaal zal de stoom moeten worden afgezogen en worden vervangen door droge lucht. Dit is het geval bij grote ziekenhuisautoclaven.
Men onderscheidt drie types autoclaven:
  • B-type toestel: heeft een vacuümpomp die een vóór- en na-vacuüm maakt. Het vóór-vacuüm verwijdert de lucht uit de sterilisatieruimte die dan door stoom vervangen wordt. Hierdoor kunnen er geen bacteriën ingesloten worden in luchtbellen, die zo het sterilisatieproces zouden kunnen overleven. Het na-vacuüm onttrekt dan de stoom uit de sterilisatiekamer.
  • S-type toestel: heeft ofwel een vóór-vacuüm ofwel een na-vacuüm
  • N-type toestel: heeft noch vóór-vacuüm noch na-vacuüm


ziekenhuis autoclaaf


industriële autoklaven

13-11-2008 om 23:03 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
(0)
12-11-2008
nieuwsgierig h�A21t8
A  a A  a (21t8)
Autoboot
Een autoboot is een klein schip bedoeld voor de binnenwateren. De boot vindt zijn oorsprong rond 1910.
De autoboot heeft een open kuip. Het dashboard en stuur lijken op die van een auto. Ook de zitpositie voor de schipper is net als in een auto, evenals de voorruit. Omdat de schepen vrij laag zijn, is die voorruit nodig om opspattend water tegen te houden. Vaak kan de voorruit ook omlaag, zodat de doorvaarhoogte onder bruggen zeer klein is. Een verdere analogie met de auto is dat de motor voorin de boot ligt onder de 'motorkap'. In Engelstalige gebieden is dit model bekend als de runabout.
Dit klassieke ontwerp inspireert hedendaagse botenbouwers tot het ontwerpen en bouwen van gemoderniseerde versies.


Autoboot


race-autoboot
Autobus
Omstreeks 1895 bouwde Carl Benz een bus op basis van een "Landauer" rijtuig.Dit voertuig was geschikt om 11 (incl.bestuurder) personen te vervoeren en was uitgerust met een 5 pk motor.
Er werd met deze bus een lijndienst geopend tussen Siegen - Netphen - Deuz door de Netphener Omnibus Gesellschaft.Een traject van 15km.
De eerste benzine-omnibus ter wereld was een feit.De eerste rit vond plaats op 18 maart 1895 en werd bestuurd door Karl Otto.
Ondanks het succes (er werden meer dan 10.000 passagiers vervoerd) moest door allerlei technische problemen deze dienst worden opgeheven op 20 december 1895.


De eerste bus


De tweede bus
In 1899 verschijnt de eerste Daimler bus.Toen een moderne bus met een 16pk vier-cilinder motor met bladveren en luchtbanden.Deze bussen konden 25 personen vervoeren.
Eveneens in 1899 verschijnen de eerste dubbeldekautobussen in Londen.Motor Traction Co.Ltd.opende op 9 oktober 1899 een autobuslijn tussen Kensington en Victoria station.Het waren Duitse Daimler chassis waarop dubbeldeks paardenbuscarrosseries werden gemonteerd.
In 1902 kwam de Motor Manufacturing Co.met een geheel nieuwe bus,een dubbeldekker met een Canstatt-Daimler viercilinder motor en plaats voor 27 personen.


Londen General Omnibus CO. 1905


Londen General Omnibus CO. 1906

12-11-2008 om 06:14 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
(0)
11-11-2008
nieuwsgierig h�A21t7
A  a A  a (21t7)
Autobiografie
Een autobiografie (Grieks: βιος leven αυτος zelf) is de beschrijving die iemand geeft van zijn eigen levensloop. De meeste schrijvers beginnen pas op gevorderde leeftijd aan hun autobiografie, die dan ook terugblikt op hun hele leven.
Niet te verwarren met een dagboek waarin dagelijkse gebeurtenissen worden opgeschreven.
Wanneer een autobiografische tekst slechts losse aantekeningen of een bepaalde periode van het leven van de schrijver bevat spreekt men van memoires.
Een ghostwriter geeft een betere vorm aan het boek en wordt meestal vermeld als ondertitel zoals verteld aan.
Tot de voorlopers van de autobiografie behoort met name de Confessiones (Belijdenissen) van Aurelius Augustinus. Ook in de Middeleeuwen schreven auteurs autobiografische werken, zoals de Historia calamitatum (Geschiedenis van mijn rampspoed) van Petrus Abaelardus. Een bekend voorbeeld uit de 17e eeuw is de berijmde autobiografie van Jacob Cats.
Veel schrijvers verwerken in fictie ervaringen uit hun eigen leven. Wanneer dat evident is spreken we van 'autobiografisch proza' of 'autobiografisch getoonzet proza', maar terughoudendheid bij dat soort etiketten is geboden, omdat een schrijver in fictie toch altijd autobiografische elementen herarrangeert tot een verhalend geheel, dat sterk kan afwijken van de werkelijkheid.
Autobiografisch geheugen
Het autobiografisch geheugen refereert aan de herinneringen die iemand heeft over zijn eigen leven. De persoonlijke gebeurtenissen kunnen specifieke en algemene gebeurtenissen zijn. Een specifieke persoonlijke gebeurtenis is bijvoorbeeld de eerste autorijles. Men kan herinneren hoe zenuwachtig men was of dat de eerste rijles op de achttiende verjaardag was. Het herinneren van de autorijlessen in het algemeen is een voorbeeld van een algemene gebeurtenis. Men kan herinneren dat men meestal een bepaalde persoon moest ophalen of dat de rijlessen meestal op dinsdag en donderdag waren.
Hoewel het autobiografisch geheugen formeel wordt gezien als een deel van het episodisch geheugen, heeft het ook semantische elementen. De gebeurtenissen kunnen zowel levendige herinneringen (episodisch geheugen) als feiten (semantisch geheugen) zijn. Soms herinnert men zich de persoonlijke gebeurtenis, terwijl men soms alleen weet dat de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Als men kijkt naar de periode waaruit de persoonlijke herinneringen komen, ziet men drie fenomenen. Men herinnert zich weinig van de eerste vier jaar van zijn leven. Dit fenomeen heet infantiele amnesie ('infantile amnesia' of 'childhood amnesia'). Verder herinnert men zich wel veel van de adolescentie. Dit fenomeen heet reminiscentie effect ('reminiscence bump'). Tenslotte heeft men veel herinneringen uit de laatste vijf jaar. Dit fenomeen heet het recentie effect ('recency effect'). Bij jongeren valt het reminiscentie effect samen met het recentie effect.
Er zijn verschillende manieren om een steekproef te nemen van het autobiografische geheugen. Een veelgebruikte manier is om mensen te vragen wat de belangrijkste gebeurtenissen uit hun leven zijn. Een andere veelgebruikte manier is om mensen steekwoorden aan te bieden en hen te vragen de gebeurtenis te omschrijven die hen als eerste binnenschoot. Deze laatste methode heet de Galton-Crovitz techniek.
Het voordeel van de Galton-Crovitz techniek is dat het minder sociaal-wenselijke antwoorden oplevert. Hierdoor ligt het reminiscentie effect vroeger bij herinneringen die verkregen zijn met de Galton-Crovitz techniek dan bij herinneringen die verkregen zijn door de belangrijkste gebeurtenissen te vragen.
Autobiografisch getal
Een autobiografisch getal is een getal dat zichzelf op de volgende manier beschrijft:
Het eerste cijfer geeft het aantal keer aan dat 0 in het getal zit,
het tweede cijfer het aantal keer 1,
het derde het aantal keer 2,
enzovoort.
Bijvoorbeeld: 42101000 is een autobiografisch getal: er ziten 4 nullen in, 2 enen, 1 twee, 0 drieën en 1 vier, 0 vijven, 0 zessen en 0 zevens. Het kleinste autobiografisch getal is 1210.
Een autobiografisch getal in ons tientallig stelsel kan maar 10 cijfers bevatten. In talstelsels met grondtal groter dan tien kunnen echter langere autobiografische getallen worden gemaakt.
Autobiografische strip
In de jaren '60 verschijnen de eerste autobiografische strips in Amerika.
Een autobiografische strip is een stripverhaal waarbij de striptekenaar over zijn eigen leven vertelt.
Provocatief autobiografisch
Veel van deze verhalen handelden conform de tijdgeest van de hippies over vrije sex en drugsgebruik en hadden voornamelijk een provocatief karakter. In Nederland en België Peter Pontiac.
Introspecief autobiografisch
In de jaren'80 ontstaan in Frankrijk als de 'literaire' strip.
Geschreven vanuit introspectief handelen,de ik generatie.
In Nederland en België Peter Pontiac met Kraut over zijn vader in de oorlog, Yuri Landman over zijn negatieve werkervaringen in Het Verdiende loon en Jeroen Janssen over zijn leven in Afrika in Muzungu, Nachtegaal in de Stad.
Positief autobiografisch
Ontstaan door een nieuwe generatie tekenaars in Frankrijk,vrolijker,gekke karakters en hilarische situaties waarin de problematiek van het dagelijks bestaan wordt uitvergroot.
In Nederland en België Barbara Stok, Maaike Hartjes, Gerrie Hondius, Michiel van de Pol, Erik de Graaf, Judith Vanistendael en enkele korte strips van Jean-Marc van Tol.
Politiek autobiografisch
In de jaren zeventig was politiek een belangrijk onderwerp voor de Amerikaanse tekenaars. In de jaren '80 en '90 verdween dit grotendeels door het generatie x-tijdperk, het ik-denken vervangt het wij-denken uit de jaren '70. De strips handelden over de auteur zelf. De aanslagen op 11 september 2001 vormt in dit denkpatroon een omslag voor Art Spiegelman die met zijn In de schaduw van twee torens een hernieuwde belangstelling toont voor politiek in strip. Ook Judith Vanistendael's thema in De Maagd en de Neger reikt verder dan alleen het leven van de auteur zelf en snijdt de asielzoekersproblematiek in België aan.

11-11-2008 om 23:24 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
(0)
10-11-2008
nieuwsgierig h�Autobianchi 3
Autobianchi  3
Project G31
Dante Giacosa had ook plannen om een sportwagen te bouwen en gaf aan Pio Manzu carte blanche een prototype te bouwen,de G31.
Het moest een revolutionaire wagen worden en een prototype werd voorgesteld op het autosalon van Turijn in 1968.
Autobianchi brengt uiteindelijk de wagen niet op de markt en het werd de basis voor de latere Fiat X1/9.


kunststof prototype G31
A112
In de jaren '60 hadden alle kleine Fiat modellen achterwielaandrijving en was de motor achteraan geplaatst.
De in licentie gebouwde Austin Mini door Innocenti was een zware concurrent en het antwoord hierop was de Autobianchi A112 in 1969.
De A112 van Autobianchi had een voorin dwarsliggende 903cc motor en voorwielaandrijving.
Door samenwerking met Lancia kwam later de Abarth A112 op de markt met een 1050cc motor.


A112


A112 getuned
Het einde
In de jaren '70 neemt Lancia (ondertussen onder de vleugels van de Fiat-groep) de rol van Autobianchi over en worden de wagens ook als Lancia verkocht.

10-11-2008 om 14:20 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
(0)
nieuwsgierig h�Autobianchi 2
Autobianchi  2
Stellina
In 1963 werd op de autoshow van Turijn de Autobianchi Stellina voorgesteld.
Een 2-deurs barchetta gebaseerd op de Fiat 600D.
Dit was de eerste Italiaanse wagen met een body volledig in glasvezel.Van deze wagen,een design van Tom Tjaarda,werden er slechts 502 gebouwd.
Nochtans was dit model een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van de Fiat technologie en de auto-industrie in het algemeen.


Autobianchi Stellina (1964)


Stellina
Primula
Mischien nog belangrijker was de Primula (A109).
Fiat's eerste voorwiel aangedreven wagen met dwarsliggende motor/versnellingsbak vooraan.
Een design van Dante Giacosa, technisch directeur van Fiat.
Deze wagen had twee versies,de hatchback en een coupé,van 1964 tot 1970 werden er 74.858 wagens geproduceerd.


Primula Coupé


Primula (1965)
A111
De nieuwe topman van Autobianchi,Enrico Righetti wilde een opvolger voor de Primula,een sedan.
De ontwerpafdeling van Fiat had het echter te druk en er werd een mock-up (een nooit in productie gebracht model) van onder het stof gehaald.Met enkele veranderingen en een 1438cc motor van de Fiat 124 special werd de A111 een feit.
Ondanks een midden-klasse familiewagen was dit de grootste Autobianchi in productie.
Deze wagen was de gelijke van de Fiat 124,een vrij volledig uitgeruste wagen met voorwielaandrijving.
De verkoop van deze wagen voldeed niet aan de verwachtingen van de Fiat-groep en in 1972 werd de productie gestopt.
Van 1969 tot 1972 werden er 56.984 wagens geproduceerd.


Autobianchi A111

10-11-2008 om 00:15 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
(0)
08-11-2008
nieuwsgierig h�Autobianchi
Autobianchi
Historiek
Rond 1900 begint Edoardo Bianchi in Milaan met de productie van automobielen en rijwielen. Deze verschijnen op de markt onder de naam Bianchi. De productie is bescheiden qua omvang. Deze kleinschaligheid is tevens de voornaamste oorzaak van het staken van de autoproductie in 1938.
Fiat en Pirelli blazen de autoproductie in 1955 nieuw leven in. De auto's krijgen de naam "Autobianchi".
In 1957 neemt Fiat alle aandelen over. Autobianchi is vanaf dat moment een 100% dochteronderneming van Fiat.
In de nieuwe fabriek in Desio rollen in de volgende jaren vele Autobianchi's van de band.
Fiat wil met dit nieuwe merk modellen ontwerpen en vervaardigen die wat exclusiever zijn dan de eigen Fiat modellen.
In de Autobianchi-fabriek worden volledig uitgeruste auto's geproduceerd die een welkome aanvulling vormen op het Fiat aanbod. In de 60-er jaren dient Autobianchi tevens als proeftuin voor nieuwe Fiat modellen.
Bianchina
De Autobianchi Bianchina was het eerste product van de fabrikant en was gebaseerd op de beproefde techniek van de FIAT 500. Ook bij deze auto was het kleine halve litertje achterin geplaatst.
De auto werd geleverd in verschillende uitvoeringen, waaronder Panoramica (dakraam), Cabriolet en zelfs een licht vrachtwagentje.


Bianchina special cabriolet (1961)


Bianchina panoramica (1969)
Bang
Voor de Bianchina op de markt komt beseft men bij Fiat dat dit wagentje wel eens succesvoller kan zijn dan hun eigen Fiat 500.
Om de vraag naar de Bianchina te beperken wordt de prijs verhoogd en de productie in de fabriek te Desio is beperkt tot 50 voertuigen per dag.
In de volgende jaren komen er verschillende type's op de markt :
de quadroposti(een vierpersoons sedan),een cabriolet, combi modellen(Panoramica en Giardiniera),de Transformabile en de Furgoncino(bestelwagen).
Eind jaren '70 wordt de Giardiniera als laatste uit productie genomen.


Bianchina Transformabile (1961)


Bianchina Giardiniera


Bianchina Furgoncino

08-11-2008 om 13:16 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
(0)
05-11-2008
nieuwsgierig h�A21t6
A  a A  a (21t6)
Auto-immuunziekte    
Auto-immuunziekten ontstaan doordat het immuunsysteem lichaamseigen cellen en stoffen als vreemd aanziet. Het lichaam gaat dan antistoffen tegen de eigen weefsels vormen.
Om auto-immuunziekten te begrijpen, moet je eerst weten hoe het immuunsysteem werkt. Het immuunsysteem is een netwerk van organen, cellen en molecules die samenwerken om het lichaam te beschermen tegen lichaamsvreemde stoffen, zoals kiemen, bacteriën, virussen, parasieten en schimmels.
Als een van deze indringers (antigenen) in het lichaam probeert te komen, verdedigt het zich in de eerste plaats via de huid en de slijmvliezen.

De huid en de slijmvliezen bevatten macrofagen, witte bloedcellen, en antilichaampjes. De macrofagen verteren de antigenen, terwijl de antilichaampjes de antigenen opvangen die kunnen ontsnappen. Als de antigenen langs deze hinderpalen geraken, reageert het lichaam met de productie van lymfocyten (B-cellen en T-cellen), die geprogrammeerd zijn om de antigenen aan te vallen.

Het auto-immuunproces kan verschillende gevolgen hebben. Zo bijvoorbeeld de trage vernietiging van cellen of weefsels, de buitensporige groei van een orgaan of verstoring van de orgaanfuncties. Organen en weefsels die regelmatig getroffen worden zijn de schildklier, de alvleesklier, de bijnieren, de rode bloedcellen en de verbindingsweefsels (huid, spieren en gewrichten).
AutoAlliance International
AutoAlliance International (AAI) is een joint-ventureautoassemblagebedrijf van het Amerikaanse Ford Motor Company en het Japanse Mazda. De assemblagefabriek is gelegen in het Amerikaanse Flat Rock in de staat Michigan.
In 1987 kocht Mazda Ford's niet langer gebruikte Michigan Casting Center om er de Mazda 626 sedans te bouwen voor de Noord-Amerikaanse markt. In september dat jaar werd de fabriek heropend als de Mazda Motor Manufacturing (USA). Op 15 april 1992 nam Ford een aandeel van 50% in de fabriek terug en werd het een joint-venture. Op 1 juli 1992 ging Ford de fabriek ook beheren en veranderde de naam. Vanaf 1993 bouwde AutoAlliance alle modellen Mazda 626. Van 1999 tot 2002 werd er de Mercury Cougar gebouwd en in dat laatste jaar begon ook de productie van de Mazda 6. In 2005 kwam daar de nieuwe Ford Mustang bij.
AutoAlliance Thailand
AutoAlliance Thailand (AAT) is een autoassemblagebedrijf in Thailand. Het is een joint-venture tussen de Japanse autobouwer Mazda en het Amerikaanse autoconcern Ford. De fabriek produceert compacte pick-ups en SUV's voor voornamelijk de Zuidoost-Aziatische markt.
In 1913 begon Ford met de Ford Model T auto's te verkopen in Thailand. In 1960 kondigde de distributeur Anglo-Thai Motors Company de bouw van een autofabriek in het land aan. Die fabriek werd de Thai Motor Industry Company. In 1973 kocht Ford de fabriek op om ze drie jaar later al te sluiten. In 1985 werd in Thailand de New Era Company opgericht om voertuigen van Mazda te verkopen.
Eind 1993 komt het tot een akkoord tussen Ford en Mazda om verder te gaan samenwerken in Thailand. AutoAlliance Thailand werd in november 1995 opgericht. Op 28 november dat jaar werd de bouw van de fabriek aangevangen. Die investering was 500 miljoen USD waard. Op 29 mei 1998 begon die te produceren. Op 1 juli van hetzelfde jaar werd de openingscerimonie gehouden in aanwezigheid van de eerste minister van Thailand, Chuan Leekpai.
Midden 2007 rolde bij AutoAlliance Thailand de miljoenste auto van de band
Auto van het jaar
Auto van het Jaar is de verkiezing van de beste nieuwe auto volgens een aantal vooraanstaande, onafhankelijke autojournalisten uit Europa.
De organisatie is in handen van 7 europese autobladen: Auto (Italië), Autocar (Verenigd Koninkrijk), Autopista (Spanje), Autovisie (Nederland), L'Automobile Magazine (Frankrijk), Stern (Duitsland) and Vi Bilägare (Zweden).
De jury van dit jaar bestaat uit 59 auto-journalisten uit 23 landen. De verdeling van het aantal juryleden per land is gebaseerd op de omvang van de auto(verkoop) markt en de autoproductie per land.
Voorwaarden
De auto moet zijn geïntroduceerd in de 12 maanden voorafgaand aan de uitreiking van de prijs. De auto hoeft niet uit Europa te komen maar moet ten minste te koop zijn in 5 Europese landen en een minimale verwachte verkoop van 5000 stuks hebben.
De kandidaten worden beoordeeld op de volgende criteria: design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieu belasting en de aankoopprijs.
Een shortlist van 7 auto's wordt gemaakt door te kiezen uit een veld van ongeveer 35 auto's, deze keuze wordt gemaakt d.m.v. een simpele stemronde. De keuze uit de 7 overgebleven auto's gaat als volgt; elk jurylid krijgt 25 punten te verdelen, hij/zij moet minimaal aan 5 auto's punten toekennen. Er mogen niet meer dan 10 punten per auto worden gegeven en ook mag er maar 1 de hoogste score per jurylid hebben.
De eerste verkiezing vond plaats in 1964. Er zijn geen categorieën of meerdere prijzen, er is slecht 1 prijs; Auto van het jaar.
2009
Was het vorig jaar met de Fiat 500 een uitgemaakte zaak. Voor dit jaar hebben de juryleden een lastiger taak. Ze hebben inmiddels 42 kanshebbers gekozen voor de Auto van het Jaar 2009.
Op 17 november is de Auto van het Jaar 2009 bekend.


Rover P6 (eerste auto van het jaar 1964)

05-11-2008 om 19:16 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
(0)
27-10-2008
nieuwsgierig h�A21t5
A  a A  a (21t5)
Auto-Bi    
Auto-Bi is een historisch Amerikaans merk van automobielen en motorfietsen.
Buffalo Automobile & Auto Bi Co., Buffalo, New York (1900-1912).
Auto-Bi produceerde eenvoudige motorfietsen en scooterachtige modellen met 1½ en 2½ pk E.R. Thomas-motoren.
Thomas was een dochteronderneming van Auto-Bi.
Dit was de eerste Amerikaanse productiemotorfiets.
Auto-Bit    
Auto-Bit is een historisch merk van motorfietsen.
Auto-Bit Motorcycle Works, Tokio (1952-1962).
Japanse fabriek die kopieën maakte van Britse 249 cc motorfietsen.
Auto-Ell    
Auto-Ell is een historisch Duits merk van motorfietsen.
Motorradbau Max Ell, Stuttgart (1924-1926).
Auto-Ell maakte lichte motorfietsen met 142 cc Grade-blokken. Later legde Auto-Ell zich toe op automobielen.
Auto-Fauteuil    
Auto-Fauteuil is een historisch Frans motorfietsmerk.
De Auto-Fauteuil is een van 1902 tot 1914 door George Gauthier in Blois (Loir et Cher, Frankrijk) gebouwde motorfiets, waarbij in sommige gevallen een eencilinder zijklepmotor van Aster vlak voor het achterwiel lag.
Vaak werden echter motorblokken van De Dion-Bouton uit Puteaux gebruikt. Deze motoren waren leverbaar in een 3 pk luchtgekoelde- en een 3½ pk watergekoelde versie.
Boven de motor was een luxe zetel aangebracht, compleet met armleuningen. Aan deze "fauteuil" dankte het voertuig zijn naam.


Auto-Fauteuil(1905)
Auto-Miesse    
Auto-Miesse(1896-1972) kwam voort uit de fusie tussen Miesse en Bollinckx.
Het was een Belgische producent van vrachtauto's en autobussen.
Na de Tweede Wereldoorlog concentreerde men zich op zware trucks met Gardner motoren, later met die van Detroit Diesel en Büssing. Eind jaren '60 begon de productie af te nemen en in 1972 moest de fabriek haar poorten sluiten. In dat jaar rolde het laatste voertuig, een autobus, uit de fabriek.


Auto-Miesse(1950)
Auto-Mixte    
Auto-Mixte was een Belgisch automerk dat tussen 1905 en 1912 auto's, autobussen en vrachtauto's maakte.
Voortbordurende op de patenten van Henri Pieper bouwde het bedrijf uit Herstal aanvankelijk voornamelijk hybride auto's.
Het systeem dat gebruikt werd kan gezien worden als een voorloper van de Toyota Prius.
Wanneer de motor zwaar aangesproken werd kon de brandstof de motor een zetje meegeven. Bij het afremmen werd de energie die daarbij vrij kwam opgeslagen.
Na 1911 legde het bedrijf zich voornamelijk toe op het bouwen van vrachtauto's en bussen.
De auto's waren niet het succes waarop het bedrijf gehoopt had; de accu's en elektromotor waren zwaar en vrij fragiel.
De prijs van de auto's was daarnaast ook vrij hoog. Een bijzondere opdracht kreeg het bedrijf om in 1912 autobussen voor het busbedrijf van Londen te maken. Ook deze had elektromotoren, op de achterwielen had elke zijde één elektromotor. Deze toepassingmaakte een differentieel overbodig en zorgde ervoor dat de bus zonder obstakels in het looppad gemaakt kon worden. Rond dezelfde tijd veranderde het bedrijf, dat zijn bakens immers verzet had, zijn naam naar Pescatore, naar de eigenaar van het bedrijf.
Het bedrijf kwam niet terug na de Eerste Wereldoorlog; de werkplaatsen werden overgenomen door Gillet.
Auto-Ordnance
De Amerikaanse Auto-Ordnance Corporation is gevestigd in West Hurley in de staat New York.
Deze firma is vooral bekend geworden door het Tompson machinepistool, de Tommy gun.
Auto-Union
Auto-Union is het bedrijf dat ontstond uit de fusie van Audi, DKW, Horch en Wanderer in 1932.
Het kwam voort uit de fusie tussen Horch en de eigenlijk al gefuseerde merken Audi, DKW en Wanderer.
Na de fusie bleef men de merknamen gebruiken. Alleen voor de racewagens gebruikte men de naam Auto Union.
Na de Tweede Wereldoorlog kwam Auto Union, dat zijn wortels in Saksen had, in de Russische zone terecht.
Ex-werknemers van Auto Union richtten het merk in 1949 opnieuw op, ditmaal in Ingolstadt. Men produceerde voornamelijk onder de merknaam DKW. Mercedes-Benz nam een controlerend aandeel in 1957, dat in 1964 verkocht werd aan Volkswagen.


klik op de foto

27-10-2008 om 02:07 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
(0)
25-10-2008
nieuwsgierig h�A21t4
A  a A  a (21t4)
Authorized Version
De King James Version van de Bijbel is een Engelse Bijbelvertaling uit 1611, gepubliceerd op last van koning Jacobus I van Engeland.
Deze officiële Engelse bijbel moest het gebruik van voorgaande vertalingen vervangen. Deze vertaling heette officieel "geautoriseerd" te zijn, vandaar dat ook wel de naam Authorized Version wordt gebruikt.
Later zijn een aantal nieuwe edities gepubliceerd, een bekende is uit 1769.
De King James Version is grotendeels gebaseerd op de Geneva Bible uit 1599, welke op zijn beurt voor 80% de tekst van William Tyndale's Nieuwe Testament bevat.
De totstandkoming van de King James Version deed de Synode van Dordrecht (1618-1619) besluiten ook in Nederland tot een officiële Bijbelvertaling te komen, dit werd de Statenvertaling.
Er zijn diverse pogingen ondernomen om de tekst van de King James Version te moderniseren. Vermeldenswaardig zijn de revisie door Noah Webster in 1833 (Webster Bible), de New King James Version, de 21th Century King James, Modern King James acc. Green.
Autipas
De Autipas is een Nederlands pasje waarmee een persoon met een stoornis uit het autismespectrum kan aangeven dat hij of zij een autistische stoornis heeft.
Het pasje zit in een hoesje met daarop meer informatie over een autistische stoornis.
De autipas is ontstaan toen in maart 2007 een autistische vliegtuigspotter op Schiphol door de marechaussee werd aangesproken.
Deze rende in paniek weg en werd uiteindelijk in de boeien geslagen en als crimineel afgevoerd.
Als hij de Autipas had kunnen laten zien, was het niet zo uit de hand gelopen.
De pas is naar initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, het Autisme Fonds en het Landelijk Netwerk Autisme ontwikkeld naar Brits voorbeeld.
Het pasje kan helpen wanneer een persoon met autisme het moeilijk vindt om uit te leggen wat het precies is of bij aanraking met hulpverleningsdiensten.
Ook kan het pasje helpen om bij veel mensen met autisme de huiver weg te helpen om de straat op te gaan of een tripje te ondernemen.


voorbeeld van een autipas
Auto
Een auto of automobiel (van Grieks auto- ("vanzelf") en Latijn mobile ("bewegend") is een zelfstandig voortbewegend voertuig om personen, goederen en/of dieren te verplaatsen.
Daar de auto ontwikkeld is uit o.a. het rijtuig, werden vroeger de carrosserieën van auto's gemaakt van hout, leder en riet (voor zover bekend alleen de Hanomag 2/10 PS (ook wel Kommissbrot), Beacon en de Bisacar), tegenwoordig wordt meestal metaal of kunststof gekozen.


replica Hanomag 2/10 PS Kommissbrot(1925)
Het woord automobiel is een Frans leenwoord en komt van automobile. Dit komt weer uit het Grieks en Latijn.
Het eerste auto komt van het Griekse αυτος en betekent zelf. Het tweede mobile komt van het Latijnse movere en betekent bewegen.
De automobiel zoals wij hem nu kennen ontstond geleidelijk uit de rijtuigen die getrokken werden door paarden en de fiets en de zogenaamde Ottomotor.
  • De allereerste voorloper van de auto's waren wellicht de zeilwagens, die in de 18e eeuw in Europa onder gunstige omstandigheden reeds een zeer behoorlijke snelheid konden bereiken. Er zijn zelfs bronnen, die aangeven dat er onder de Egyptische farao Amenemhat III, in het tweede millennium vóór Christus, al zeilwagens bestonden.
  • Voordat de moderne verbrandingsmotor werd toegepast, gebruikte men eerst nog stoommachines. Eén van de bekendste ontwerpers van de stoomauto is Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804). Deze officier gebruikte zijn stoomauto (1765) voor opdrachten binnen het leger.


Stoomvoertuig van Cugnot uit 1771,
Musée des Arts et Métiers, Parijs
Ook Gurney ontwierp een stoomauto in 1832 voor de verbinding tussen Gloucester en Cheltenham in Engeland. De gangbare snelheid was toen ongeveer 25 kilometer per uur.


model van Stoomvoertuig van Gurney,
Science Museum London
Eenzelfde ontwikkeling was te zien in Nederland waar Sibrandus Stratingh uit Groningen in 1834 een (succesvol) experiment deed met een stoomauto.


Stoomvoertuig van Stratingh
Tot aan de uitvinding van de verbrandingsmotor ontwikkelde de stoomauto zich geleidelijk, maar hij kon niet op tegen de verbrandingsmotor. De voordelen van deze motor waren voornamelijk een veel lager gewicht en minder brandstofverbruik voor meer vermogen. Hiermee was de opmars van dit type motor niet meer te stuiten.
  • In 1862 bouwde Etienne Lenoir zijn eerste auto met verbrandingsmotor. Pas toen de Duitser Nikolaus Otto in 1878 verbeteringen aanbracht werd de gasmotor van Lenoir een commercieel succes. De finishing touch werd geleverd door Gottlieb Daimler met zijn patent op de eerste succesvolle hogesnelheidsverbrandingsmotor (1885). De grootste verbeteringen aan de zware oliemotor zijn gedaan door Rudolf Diesel uit Duitsland, die zijn eerste patenten nam in 1892. Tegen het einde van de negentiende eeuw was de verbrandingsmotor de grote concurrent van de stoommachine in industrie en transport.
  • Carl Benz bouwde in 1885 de (driewiel-)auto uitgerust met een benzinemotor. Dit voertuig was de start voor de ontwikkeling en doorbraak van dit type verbrandingsmotoren.


de eerste auto met benzinemotor(1885)
  • De eerste in België gebouwde auto was de Vincke (1894) en de eerste in Nederland gebouwde auto de Eysink (1897).
    De eerste personenauto in Nederland was een Benz van hoffotograaf Adolphe Zimmerman uit Den Haag.
Type personenauto
  • Sedan; een auto met een apart compartiment voor bagage, motor en inzittenden en 2 of 4 deuren.
  • Hatchback; een auto met een apart compartiment voor motor en inzittenden. Bagage wordt in dezelfde ruimte vervoerd als de inzittenden ook wel aangeduid als 3 of 5 deurs.
  • Stationwagon; een auto die wat grootte betreft vaak evenlang als de sedan uitvoering is en wat vorm betreft een verlengde hatchback.
  • Terreinauto; een auto die door middel van 4 wiel aandrijving, sperdifferentieel alswel hoge en lage gearing geschikt is om off-road te rijden.
  • SUV; ook wel sports utility vehicle is een terreinauto waarbij rijeigenschappen en comfort zijn geoptimaliseerd voor gebruik op het asfalt.
  • MPV; ook wel Multi-Purpose Vehicle, een auto geschikt voor meerdere personen en doeleinden. Bagage wordt in het gedeelte van de inzittenden geplaatst.
  • Coupé; een (meestal op een sedan gebaseerde sportieve) uitvoering van een auto, met een daklijn die achter de voorstoelen begint af te lopen richting kofferbak.
  • Cabriolet; een auto waarvan het dak verwijderd kan worden zodat een open auto ontstaat. Het moet wel een stoffen dak zijn, want tegenwoordig heb je ook veel modellen met een stalen vouwdak en dan spreek je over een Coupé-Cabriolet (vaak CC genoemd, zoals de 207CC), feitelijk een soort Crossover.
  • Sportwagen; een meestal op een raceauto gebaseerde straatauto met veel vermogen.
  • Crossover; zo worden uitvoeringen genoemd die niet echt in een hokje te plaatsen zijn een dus een beetje van verschillende modellen zijn. Bij voorbeeld de Nissan Qashqai (kruising MPV en SUV). Feitelijk is de MPV ook een crossover tussen Stationwagon en SUV, maar dit werd zo'n populair model dat het een eigen benaming kreeg.
    Tegenwoordig worden er steeds meer mengelmoesjes van stijlen gebruikt, zoals SSUV (Super Sports Utility Vehicle), CUV (Crossover Utility Vehicle). Vaak is dit marketingjargon.
  • Mule dit is een type auto dat niet te koop is. Het is namelijk een voorloper van een nieuw model, maar met een 'oude' koets eroverheen.
  • Prototype, een meestal handgemaakt eerste model, soms om meningen te peilen, voor een nieuw te maken model auto.

25-10-2008 om 21:10 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
(0)
23-10-2008
nieuwsgierig h�A21t3
A  a A  a (21t3)
Authentieke Partij van de Mexicaanse Revolutie(PARM)
De Authentieke Partij van de Mexicaanse Revolutie (Spaans: Partido Auténtico de Revolución Mexicana, PARM) was een Mexicaanse politieke partij.
De partij is opgericht in 1954 door Jacinto B. Treviño en andere militairen uit onvrede met het beleid van de Institutioneel Revolutionaire Partij (PRI).
Ze meenden dat de PRI de idealen van de Mexicaanse Revolutie verkwanseld had. Daarom is de PARM een links-nationalistische partij. Aangezien veel gepensioneerde generaals zich aansloten bij de PARM werd de partij in de volksmond wel het 'bejaardentehuis voor generaals' genoemd.
De partij was het sterkst aanwezig in Tamaulipas, Nuevo León, Jalisco en het Federaal District.
Hoewel de PARM nooit meer dan tien procent van de stemmen heeft weten te halen, was het wel gedurende lange tijd een van de weinige partijen die naast de PRI, die Mexico feitelijk als eenpartijstaat bestuurde, in de kamer van afgevaardigden vertegenwoordigd was.
De PARM functioneerde als 'satellietpartij' van de PRI; de partij steunde doorgaans de PRI-presidentskandidaten in ruil voor parlementaire vertegenwoordiging. In 1982 wist de partij geen zetels te halen en verloor het haar erkenning, maar die wist het in 1984 te herkrijgen.
In 1988 brak de PARM definitief met de PRI. In dat jaar steunde de partij de kandidatuur van Cuauhtémoc Cárdenas. Cárdenas, die de PRI had verlaten, voerde het Nationaal Democratisch Front (FDN), een coalitie van linkse partijen aan.
Omdat geen van deze partijen officieel erkend was dreigde Cárdenas zich geen kandidaat te kunnen stellen. De PARM besloot echter Cárdenas als presidentskandidaat te steunen.
Hij verloor de verkiezingen uiteindelijk aan PRI-kandidaat Carlos Salinas, volgens velen na grootschalige fraude.
Na de verkiezingen brak de PARM met Cárdenas en ging niet op in diens nieuwe Partij van de Democratische Revolutie (PRD). Sindsdien ging het bergafwaarts met de PARM. In de verkiezingenvan 1994 raakte de partij haar laatste zetels en daarmee haar herkenning kwijt. De partij wist in 1999 voor de laatste keer haar erkenning te herkrijgen. PARM-kandidaat Porfirio Muñoz Ledo haalde bij de presidentsverkiezingen van 2000 nog slechts 0,43% van de stemmen, waarna de PARM definitief ophield te bestaan.

23-10-2008 om 06:04 geschreven door waaroemni

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
(0)




Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 

voor volledig scherm
...klik hier
kerst 2014


Laatste commentaren
  • nike air max 97 (yanxia39)
        op Luchtballonvaart
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op Kerstgroet
  • Hallo, lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op Kerstgroet
  • Hoikes (steffie)
        op Luchtballonvaart
  • Hoikes (steffie)
        op Kerstgroet
  • Hoofdpunten blog saagje
  • Het oude moedertje
  • De legende van de maïs
  • Mans van de Maone
  • De boer en de duivel
  • De twee advocaten(slot)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto



    Kribbelboek
  • vriendelijk blog bezoekje
  • Fijn weekend toegewenst
  • Fijne Zondag gewenst
  • Groeten uit Knokke-Heist
  • Groeten uit Knokke-Heist

    waaroemni
    E-mail mij


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Gratis aanmelden bij searchengines.

    Foto

    Archief per week
  • 23/12-29/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Welkom bij De Vrolijke Bloggers
    Laatste commentaren
  • nike air max 97 (yanxia39)
        op Luchtballonvaart
  • vriendelijk blog bezoekje (kinrooi webradio)
        op Kerstgroet
  • Hallo, lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op Kerstgroet
  • Hoikes (steffie)
        op Luchtballonvaart
  • Hoikes (steffie)
        op Kerstgroet
  • Zondagse groeten (rudi)
        op Vredespaleis
  • Goedemorgen, een fijne dag gewenst. (Jasmijn2)
        op Vredespaleis
  • DE MAT (Maarten)
        op Kerstgroet
  • Zonnige groetjes uit Hasselt. (Jasmijn2)
        op Oklahoma
  • Kom jou een fijne Valentijn wensen ... (gita)
        op Kerstgroet
  • Fijne zaterdag, maatje(s)... (gita)
        op Kerstgroet
  • woensdaggroetjes (Frankie)
        op Kerstgroet
  • zomermissende zonloze zaterdagse zendingen (Frankie)
        op Oklahoma
  • GROETJES VAN UIT VILVOORDE (ESTER EN LEON)
        op Kerstgroet
  • Het is inderdaad veel te lang geleden dat ik hier was (marylou)
        op Kerstgroet
  • Zaterdaggroetjes maatje(s)... (gita)
        op Kerstgroet
  • Lieve groetjes en fijne dinsdag... (gita)
        op Kerstgroet
  • gelukkig nieuwjaar! (lipske)
        op Kerstgroet
  • Bijna weekend blogmaatje(s)... (gita)
        op Kerstgroet
  • Fijne start van de nieuwe week maatje ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • Hoi maatje (steffie)
        op Luchtballonvaart
  • Fijn weekend & Fijne feestdagen (Bernward - DF6JL)
        op Luchtballonvaart
  • hallo (lipske)
        op Luchtballonvaart
  • Lieve groetjes aus Oberhausen (Bernward - DF6JL)
        op Luchtballonvaart
  • Fijn weekend ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • Vrijdag groetjes maatje ... (gita)
        op Luchtballonvaart
  • hallo (lipske)
        op Luchtballonvaart
  • Fijne midweek blog maatje... (gita)
        op Paulus Potter
  • Fijne start van de nieuwe week ... (gita)
        op Willem Tell
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Oklahoma
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Apollo 12
  • hallo (lipske)
        op Apollo 12
  • Nen goeie mergent (Jeske)
        op Apollo 12
  • Fijne dinsdag ... (gita)
        op Tirpitz
  • Zondaggroetjes ... (gita)
        op US Marine Corps
  • Vrijdag groetjes maatje ... (gita)
        op Wilhelm Röntgen
  • hallo (lipske)
        op Sabena
  • Fijne midweek blog maatje... (gita)
        op Hawker Hurricane
  • Fijne start van de nieuwe week ... (gita)
        op Spaanse furie
  • Hoi Maatje (steffie)
        op Chevrolet
  • dat waren tenminste nog auto's ! (meeuw)
        op Chevrolet
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Ivy Mike
  • hallo (lipske)
        op Bohemian Rhapsody
  • Donderdaggroetjes blog maatje... (gita)
        op Bohemian Rhapsody
  • Fijne dinsdag ... (gita)
        op Burger King
  • Zondaggroetjes ... (gita)
        op Metro van New York
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Bunzing 2
  • Ben er weer... (gita)
        op Juan Luna
  • Hoi maatje (steffie)
        op Buntgras
  • Hallo Waaroemni,fijne avondgroetjes uit Terneuzen met veel liefs van Lilian en Paolo. (paolo)
        op Bungeejumpen
  • hallo (lipske)
        op The Walt Disney Company
  • Dinicreatief (Dini)
        op Bulwers fazant
  • MAANDAG!!! MAAK ER EEN FIJNE DAG VAN. (Rachel Belmans)
        op Bell X-1
  • hallo (lipske)
        op Bultkrokodil
  • Dag blogmaatje (Beverse Weetjes)
        op Great Chicago Fire
  • Dinicreatief (Dini)
        op Bulthaarmos
  • EERSTE GROETJES VAN UIT TURKYE! (Rachel Belmans)
        op Bullterriër
  • Dag Waaroemni,we wensen je een heel fijne zondag toe,groetjes uit Terneuzen met veel liefs van Lilian en Paolo. (paolo)
        op Bullterriër
  • Zondaggroetjes ... (gita)
        op Bullterriër
  • Hoi maatje (steffie)
        op Bullshitbingo
  • Dag Waaroemnie.Na onze 5-3 overwinning tegen K.FC.Izegem kom ik Je graag nog een fijne en gezellige zaterdagnamiddag toewensen. (Jos Vande Ghinste)
        op Bullshitbingo
  • Lieve weekendgroetjes! (Cates)
        op Bullshitbingo
  • Weekendgroeten blogmaatje(s) (Rudi)
        op Werelddierendag
  • Een fijn weekend gewenst (Benthe)
        op Werelddierendag
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Werelddierendag
  • hallo (lipske)
        op Werelddierendag
  • Fijne midweek blog maatje... (gita)
        op Bullers albatros
  • Dag Waaroemni,prachtige fotoreportage,fijne midweekse groetjes uit Terneuzen met veel liefs van Lilian en Paolo. (paolo)
        op Bullers albatros
  • MAAK ER EEN MOOIE DAG VAN!! (Rachel Belmans)
        op Bullers albatros
  • Hoi maatje (steffie)
        op Bullers albatros
  • fijne avond ! (meeuw)
        op Bullers albatros
  • Prachtige foto's met een mooie beschrijving (José)
        op Bullers albatros
  • Dag Waaroemnie.Ik wens Je een heerlijke zonnige dinsdag toe. (Jos Vande Ghinste)
        op Bullers albatros
  • Een tof weekske wens ik je ! (Jeske)
        op The Flintstones
  • Goede morgen. (Jos Neys)
        op The Flintstones
  • Fijne maandag maatje... (gita)
        op The Flintstones
  • Het is maar hoe je het bekijkt. Ik wens je een heel mooie zondag. (Loek)
        op De Fabeltjeskrant
  • Dag Waaroemni,fijne zondag met groetjes uit Terneuzen van Lilian en Paolo. (paolo)
        op De Fabeltjeskrant
  • Lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op De Fabeltjeskrant
  • Hallo (Athea)
        op Dag van de klant
  • die mennekes hebben allebei gelijk.. (Alda Bosmans)
        op Dag van de klant
  • een lieve groet ... (meeuw)
        op Dag van de klant
  • fijn weekend.... (Martine)
        op Dag van de klant
  • Veel kleine winkels zijn er niet meer, warenhuizen daarentegen wel (Annie & Rogier)
        op Dag van de klant
  • Fijn weekend gewenst ...uit Retie :lol: (Jeske)
        op Dag van de klant
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Dag van de klant
  • hallo (lipske)
        op Biosfeer 2
  • Lieve dinsdaggroetjes blog maatje... (gita)
        op Honda
  • De herfst is begonnen (Wilfried)
        op Das Rheingold
  • Lieve zondaggroetjes ... (gita)
        op Das Rheingold
  • Vrijdag groetjes maatje ... (gita)
        op Armada de Moluccas
  • hallo (lipske)
        op Armada de Moluccas
  • Midweekgroetjes ... (gita)
        op Bullenpees
  • Fijne start van de nieuwe week blogmaatje ... (gita)
        op General Motors
  • Weekendgroetjes ... (gita)
        op Windows ME
  • hallo (lipske)
        op Newport Transporter Bridge
  • Lieve donderdaggroetjes ... (gita)
        op Newport Transporter Bridge
  • Fijne dag maatje ... (gita)
        op Californië
  • Goedemorgen Waaroemnie.Na 3 maand ben ik er gelukkig weer bij. (Jos Vande Ghinste)
        op Californië

  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!