In 1897 bouwde oprichter Edoardo Bianchi al zijn eerste tricycle met een eencilinder De Dion-Bouton-motor met snuffelkleppen, hoewel het volgens sommige bronnen ook al een echte gemotoriseerde fiets geweest moet zijn. |
Bianchi ES250 anno 1937 in het Deutsches Zweirad- und NSU-Museum in Neckarsulm auteur : Joachim Köhlner CC 3.0 |
Hierna volgden een- en tweecilinder motoren en vanaf 1900 ook automobielen. Voor de Tweede Wereldoorlog bouwde Bianchi 248- tot 498 cc kopklep-eencilinders, later zowel twee- als viertakten van 48- tot 248 cc. |
Bianchi Aquilotto mod.AZALEA anno 1954 |
In de zestiger jaren probeerde Bianchi het in wegraces nog eens met 350- en 500 cc twins, maar kwam in financiële problemen. |
Bianchi MT61 legermotorfiets anno 1963 |
In 1967 stopte de productie van motorfietsen en werd de fabriek aan het Piaggio-concern verkocht. De motorafdeling was toen al van de autofabriek gescheiden. Op de fietsen vierde onder andere Fausto Coppi zijn successen. |
Bianchi 350 sport anno 1927 auteur : Moto-histo |
Bijnaam :
De Bianchi 350 cc wegracer werd eind jaren twintig de Freccia Celeste (blauwe pijl) genoemd. |
Bron : Wikipedia CC 3.0 www.johnknoops.nl |