Bianchi (S.p.A. Edoardo Bianchi, later Officine Metallurgiche Edoardo Bianchi, Velo S.p.A, Milano, 1897-1967) is een historisch Italiaans merk van fietsen, motorfietsen en auto's. Net als Henry Ford van de auto, was Edoardo Bianchi als de grootvader van de moderne fiets. Zijn innovaties , gekoppeld aan het succes van Bianchi 's " Reparto Corse " maakt Bianchi een van de meest invloedrijke fabrikanten in de geschiedenis van het wielrennen.
Aan de Via Nirone 7 in Milaan, begon de 21-jarige Edoardo Bianchi zijn eerste winkel in 1885 als hersteldienst voor fietsen, op dat moment nog een recente uitvinding.
Zijn innovatie onderscheidde hem meteen van de vele andere frameconstructeurs uit de regio. Het was Edoardo die de diameter van het voorwiel verkleinde en de aandrijving doormiddel van een ketting naar het achterwiel realiseerde. Dus vanaf toen geen hoog onstabiel vehikel meer met de pedalen rechtstreeks op het voorwiel maar een fiets die een stuk veiliger was. Na het hoge-bi tijdperk was de eerste moderne fiets geboren. Niet lang daarna ontwikkelde hij een exemplaar waarvan, zoals bij de huidige fietsen, de diameters van het voor- en achterwiel identiek waren. Wegens het grote succes van zijn revolutionaire ontwerpen verhuisde de kleine smid, zoals men hem toen noemde, enkele jaren later naar een groter pand aan de via Bertani, eveneens in Milaan.
Bianchi was een visionair, binnen drie jaar introduceerde het bedrijf een van de eerste veiligheidstest fietsen, evenals 's werelds eerste fiets met luchtbanden. |
Het winkeltje van Edoardo aan de Via Nirone 7 anno 1885 |
In die nieuwe werkplaats voorzag hij in 1888 als eerste Italiaanse fabrikant zijn fietsen van rubber banden. Edoardo Bianchi was zelf zeer tevreden over zijn nieuwste creaties en viseerde daarmee de sportsector. Vooraleer ze in productie te brengen begreep de jonge ondernemer als geen ander dat de beste manier om de producten uit te testen wielerwedstrijden waren. Bianchis eerste sportieve succes dateert van 1899 toen Giovanni Tomaselli de Grand Prix de la Ville de Paris won.
Het wielersportavontuur van het legendarische fietsmerk Bianchi was begonnen! |
De eerste Bianchi fiets anno 1885 |
Binnen tien jaar na oprichting van Bianchi, werd het bedrijf officieel erkend door het bouwen van een fiets voor Koningin Margherita.
Hare Majesteit maakte het eten van pizza (margherita) een internationaal fenomeen, en het gebruik van Margherita's " Royal Crown " had een onmiskenbare invloed op Edoardo's bedrijfsleven. |
Bianchi tandem anno 1948 door het duo Renato Perona en Nando Terruzzi gebruikt tijdens de 1948 London Olympics waar zij er een gouden medaille mee wisten te veroveren. Let ook op de houten velgen |
Wie van Bianchi het grootste legendarische merk heeft gemaakt is ontegensprekelijk Fausto Coppi. Faustos avontuur met Bianchi startte in 1940 met zijn eerste deelname én overwinning van de Giro d Italia. Er zouden er nog vier volgen zodat zijn totale Girowinst op vijf kwam te staan. Coppi slaagde er ook in om als eerste renner in hetzelfde jaar, 1949, de dubbel Giro en Tour te winnen. Deze stunt deed hij in 1952 nog eens over.
Vanaf 1942 bleef het werelduurrecord, 45,871 km/u, niet minder dan 14 jaar achter zijn naam staan. Daarnaast won hij met zijn Bianchi driemaal Milaan Sanremo, vijf keer de Ronde van Lombardije en in 1950 Parijs Roubaix. In 1953 pakt Coppi in het Zwitserse Lugano als Italiaanse Bianchi-renner één van de mooiste van zijn 153 overwinningen, de wereldtitel. Hij rijdt solo over de eindstreep met een voorsprong van meer dan zes minuten op de tweede. Het Bianchi frame waar hij toen mee naar eeuwige roem reed bestond uit stalen buizen die doormiddel van verchroomde lugs aan elkaar verbonden werden. Eens opgespannen in de maatmal zorgde handmatig laswerk er dan voor dat al de buizen gericht en stevig op hun plaats bleven zitten. De horizontale-, schuine- en zitbuis van de hoofddriehoek waren vrij dun en alle drie van identiek dezelfde diameter. Achteraan typeren de zeer slanke staande- en liggende achtervork de framestijl van die periode. De onderaan sterk gebogen stalen vork deed vooral dienst als voorste schokdemper. |
Bianchibike |
Wat de Bianchi onderscheidde, vooral in vroegere jaren, van andere fietsmerken was de typische uni kleur waarin de frames gelakt werden. Edoardo Bianchi lakte op een bepaald moment zijn frames enkel in celeste. Volgens de ene was de kleur van de Bianchi frames blauw en volgens anderen groen. Wat wel een feit is, is dat de definitie van celeste hemelsblauw is. Niettegenstaande dat wordt de huiskleur ook wel eens zeegroen genoemd. Feit is dat celeste al decennia lang geassocieerd wordt met Bianchi. Over het feit hoe Edoardo het in zijn hoofd haalde om voor deze kleur te kiezen zijn er twee versies.
Eén versie dateert van in zijn beginjaren, naar aanleiding van de vraag van de Italiaanse koningin om haar te leren op zijn revolutionaire fietsen te rijden. Naar verluid was celeste haar lievelingskleur en zou Bianchi speciaal voor haar een fiets in die kleur maken. Het gevolg was dat iedereen enkel een Bianchi fiets in de lievelingskleur van de koningin wilde. Dus vanaf toen geen Bianchis meer in een andere kleur dan celeste. |
Hedendaagse Bianchi racefiets |
De tweede versie heeft te maken met het feit dat Bianchi in de Eerste Wereldoorlog kakikleurige fietsen voor het Italiaanse leger moest lakken. Door een verkeerde verfmengeling zou de typische Bianchi kleur toen toevallig tot stand gekomen zijn, met het gekende gevolg als resultaat. |
Na Coppi was het de beurt aan een ander groot kampioen om het Bianchi vaandel te dragen. In opvolging van de Salvarani ploeg voelde Bianchi zich geroepen om een eigen team rond Felice Gimondi te bouwen. Van 1973 tot 1977 reed hij in dat team door het peloton met de naam Bianchi Campagnolo op zijn gekende blauw met witte shirt. Het Bianchi team bestond met tussenpozen ook voor kortere periodes. De laatste Bianchi ploeg dateert van 2003 en werd toen voor één jaar rond de Duitser Jan Ullrich gebouwd. Als Bianchi niet als hoofdsponsor op de trui stond, dan was het wel als co- of constructeur sponsor. Zo behaalden zij met hun andere grote boegbeeld, Marco Pantani, grote Giro- en andere successen. In de Pantani periode beleefden de Italiaanse tifosi opnieuw Coppiaanse dagen. Anno 2010 is Bianchi de constructeur en sponsor van het Italiaanse Flaminia Pro Cycling team. Overige bekende namen die door de jaren heen de dienst uitmaakten voor Bianchi waren en zijn Argentin, Cipollini, Di Luca, Darrigade, Girardengo, Magni, Anquetil, Garzelli, Bugno, De Muynck, Museeuw en zovele anderen.
Zolang er koers is zullen er, en dit reeds gedurende 125 jaar, Bianchis in het peloton rondrijden! |
Bron : Wikipedia CC 3.0 www.johnknoops.nl |
|