Bentley R-Type |
De R-Type is de tweede reeks na-oorlogse Bentley auto's, ter vervanging van de Mark VI.
In wezen een grotere kofferbak-versie van de Mk VI, het R-type wordt door sommigen als een overgangsmodel gezien voor de invoering van de S-reeks in 1955.
Net als bij zijn voorganger was een standaard koetswerk beschikbaar en kon worden geleverd met koetswerk van o.a. H.J.Mulliner, Park Ward, Harold Radford, Freestone, Webb en anderen.
Zelfs toen was er weinig verschil (behalve de radiator roosters en de carburator) tussen de standaard Bentley R-Type en de Rolls Royce Silver Dawn.
Toch was Bentley nog steeds het meest populaire merk. De overgrote meerderheid van de geproduceerde auto's waren Bentleys. |
 Bentley R-Type (Harold Radford uitvoering) gebruiker : Jamesroyle CC 3.0 |
Tijdens de ontwikkeling werd de wagen aangeduid als de Bentley Mark VII Inderdaad de chassis kaarten voor deze auto's beschrijven hen als Bentley VII.
De R-Type, de naam die nu meestal wordt toegepast vloeit voort uit chassis serie RT.
De voorzijde van het sedan model was identiek aan de Mark VI, maar de koffer is bijna dubbel zo groot en de motor was een 4,5 liter (zoals gemonteerd op de latere Mark VI).
Voor kopers op zoek naar een meer onderscheidende auto, was er een op maat carrosserie verkrijgbaar bij een afnemend aantal Britse carrosseriebouwers.
Deze varieerden van de grote vloeiende lijnen van Freestone & Webb's voorzichtige, bijna vooroorlogse vormen, tot de praktische vormen van Harold Radford, met inbegrip van een uitklapbare achterklep en opklapbare achterstoelen. |
 Bentley R-Type Woody Green auteur : John Filiss Image Copyright Serious Wheels |
Een vier-deurs Saloon, getest door het Britse auto-magazine The Motor in 1953 haalde een top van 163,7km/h. Een verbruik van 18,2l/100km werd genoteerd.
De testwagen kostte £4481 incl.taksen. Aantal gebouwd : R-Type : 2323 |
 Bentley R-Type Park Ward Drophead (1952) Madle |
Bron : Wikipedia CC 3.0 |
|