Bentley Mark VI |
De Mark VI was de eerste na-oorlogse luxe-wagen van Bentley.
Gebouwd van 1946 tot 1952 was het ook de eerste wagen van Rolls Royce met eigen koetswerk, maar de chassis werden ook nog altijd geleverd aan onafhankelijke koetswerkbouwers.
Het chassis en motor welke werden gebruikt waren die van de Rolls-Royce Silver Wraith van 1946 en de Silver Dawn van 1949. |
Bentley Mark VI Drophead(1947) auteur : Chris 73 CC 3.0 |
De Mark VI had een straight-6 motor van 4,3l, in 1951 werd er een 4,6l versie uitgebracht.
Een gesynchroniseerde vier-versnellingsbak.
De 4,3l was uitgerust met een enkele uitlaat en de 4,6l met een dubbele uitlaat. |
Bentley Mark VI 4-deurs Saloon (1948) auteur : Lars-Göran Lindgren Sweden CC 2.5 |
Het eigen koetswerk werd gemaakt door Pressed Steel Ltd in Coventry en bij Bentley works in Crewe geschildert en afgewerkt met hout en leder.
De Mark VI werd op de markt gebracht in een periode van staal tekort in Europa wat zich vertaalde in een tekort aan nieuwe wagens op de markt.
Uit een tweedehands rapport uit 1951 bleek dat een 3 jaar oude Mark VI met 16.815km op de teller en een nieuwwaarde van £4.038 werd aangeboden voor £5.335. Hieruit blijkt wel de deugdelijkheid en kwaliteit van de wagen. |
Bentley Mark VI Park Ward Drophead (1951) auteur : Charles01 CC 3.0 |
Aantal gebouwd : 4¼ L : 4000 4½ L: 1202 |
Bron : Wikipedia CC 3.0 |