 |
A a A a (22r) |
Avro |
Avro was een Britse vliegtuigbouwer die meerdere bekende modellen produceerde, waaronder de Avro 504 trainer in de Eerste Wereldoorlog, de Avro Lancaster zware bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog en de Avro Vulcan ten tijde van de Koude Oorlog. Als een van de eerste vliegtuigbouwers ter wereld was A.V. Roe and Company opgericht bij Brownsfield Mills, Manchester, door Alliot Verdon Roe en zijn broer H.V. Roe op 1 januari 1910. Alliot had al naam gemaakt als piloot in Brooklands, Surrey en Farnborough, Hampshire. Het bedrijf bouwde 's werelds eerste compleet dichte eendekker in 1912, maar het was de sterke en robuuste houten tweedekker Avro 504 die hen bezig hield tijdens de Eerste Wereldoorlog en daarna. Er werden er in totaal 8.340 van gebouwd in verschillende fabrieken, gedurende bijna 20 jaar. Dit was een opmerkelijke prestatie gegeven de relatieve nieuwheid van gemotoriseerde vliegtuigen in deze periode. |
 piloot John Duigan in 35pk Avro-Duigan tweedekker(1911) |
 Avro triplane 1 24pk (Wembley 1909) |
Alliott Verdon Roe |
Roe (ºApril 26, 1877 Januari 4, 1958)was een Brits luchtvaartpionier en vliegtuigbouwer. Hij was de gronlegger van de Avro vliegtuigfabriek. Alliott Verdon Roe was de eerste Engelse piloot die een gemotoriseerde vlucht maakte (op 8juni 1908 boven Brooklands,Surrey). Hij was ook de eerste piloot van een volledig Brits vliegtuig in 1909 vanop Walthamstow Marsh in een Roe I Triplane. |
 Sir Edwin Alliott Verdon Roe |
Alliott zoon van een dokter werd geboren in Patricroft,Eccles(nu de City of Salford). Op 14 jarige leeftijd vertrok hij naar Canada waar hij een opleiding aangeboden kreeg tot landmeter. In British Columbia ontdekte hij dat er weinig vraag was naar landmeters en deed een jaar lang allerlei vuile werkjes. Bij zijn terugkeer in Engeland ging hij aan de slag als leerling bij de Lancashire & Yorkshire Railway. Later ging hij scheepsingenieur studeren aan het King's College in London en alhoewel hij slaagde voor de technische en wiskunde vakken, faalde hij toch in enkele algemene vakken en behaalde geen diploma. Na een tijdje gewerkt te hebben aan de dokken ging hij aan de slag als vijfde machinist op de S.S. Jebba van de British & South African Royal Mail Company op de West-Afrika lijn. Na nog enkele andere schepen beindigde Roe zijn koopvaardij carière als derde machinist op de S.S.Ichanga . Gaandeweg ontwikkelde hij interesse voor vogels en in het vliegen. Hij begon met het ontwikkelen van vliegende modellen en in 1907 won hij met één van zijn modellen een prijs van 75£ in een wedstrijd van Daily Mail en dit tegen een sterke concurentie. Wanneer de gebroeders Wright hun eerste vlucht maakten begon hij onmidelijk met hen te corresponderen. Hij ging hen opzoeken in Le Mans wanneer ze hun eerste indrukwekkende vlucht maakten in Europa. Hij werktte eerst in de Royal Aero Club en vond daarna werk in de V.S. in een bedrijf waar ze een gyrocopter bouwden. Deze machine faalde en Roe keerde terug naar Engeland. Hij liet zich niet ontmoedigen en begon in Walthamstow marsh aan het bouwen van zijn eerste vliegtuigen. Na veel experimenten en veel mislukkingen kwam hij tot zijn eerste succesvolle vliegtuig. Samen met zijn broer Humphrey, stichtte hij de A.V. Roe Aircraft Co in 1910. Van zijn meest populaire model, de 504, werden meer dan 8300 toestellen verkocht, voornamelijk aan de Royal Air Force voor gebruik door de opleiding eenheden. In 1928, verkocht hij zijn aandelen en kocht SE Saunders Co, en vormden Saunders-Roe Aviation. In 1929 werd hij geridderd en ging verder door het leven als Sir Edwin Alliott Verdon Roe.
Referenties: - Avro - The History of an Aircraft Company, Harry Holmes, Crowood, Marlborough, 2004. - Avro Aircraft since 1908, A.J.Jackson, Putnam, London, 1990. - The Challenging Sky - The Life of Sir Alliott Verdon-Roe, L.J. Ludovici, Herbert Jenkins, London, 1956. |
|