Over mijzelf
Ik ben Helga
Ik ben een vrouw en woon in Denderleeuw (Belgie/Vlaanderen) en mijn beroep is secretaresse (tegenwoordig heet dat assistant...).
Ik ben geboren op 24/07/1960 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelen, reizen, lezen, computeren, en ik volg graag voetbal- en wielerwedstrijden.
Deze profielfoto is genomen in Chileens Patagoniƫ.
Foto
Categorieën
  • Denderleeuw (6)
  • Eendracht Aalst (266)
  • Hamburger SportVerein (300)
  • Pelgrimtocht Santiago de Compostela (12)
  • Per(r)ongeluk (18)
  • Reisduif (21)
  • Vichte-Dhron (1)
  • Wandelen (388)
  • Inhoud blog
  • 27e Heidetochten, georganiseerd door De Heidetochten Kester-Gooik vzw
  • 31e Lentetocht, georganiseerd door WSV Land van Rhode vzw
  • Sinksentocht, georganiseerd door De Pajotten Hekelgem vzw
  • SC Eendracht Aalst: Seizoen 2018-2019
  • Bezoek aan Hamburg, mei 2018
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Helga's fotoalbums1
  • Helga's fotoalbums2
  • WSV De Sportvrienden vzw
  • Aktivia, de wandelfederatie
  • Marching, de elektronische wandelagenda
  • Website van Etienne & Nelly
    Zoeken in blog

    Foto
    goegestapt

    27-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Per(r)ongeluk - 01.07.2016 - 31.12.2016

    27.12.2016: De gerechtelijke procedures die NMBS en Infrabel aangespannen hebben na de niet-erkende stakingen tussen 25 mei en 3 juni 2016, hebben al ruim 150.000 euro gekost. Na de wilde stakingen in mei en juni diende de NMBS samen met spoornetbeheerder Infrabel 44 eenzijdige verzoekschriften in bij rechtbanken in 16 gerechtelijke arrondissementen. Bedoeling was dringende en voorlopige maatregelen te bekomen. Bijna alle rechters hebben een verbod uitgevaardigd om treinen te blokkeren door sabotage, gekoppeld aan dwangsommen. De NMBS heeft dan ook tijdens die dagen op de stations en rangeerplaatsen gerechtsdeurwaarders ingezet. Dat leverde al een kostenplaatje van meer dan 150.000 euro op. Het gaat om een voorlopig (!) bedrag op datum van 1 juli 2016, namelijk 82.230 euro voor de bijstand door advocaten en 70.392 euro voor de bijstand door gerechtsdeurwaarders. Dat is veel meer dan wat deelnemers aan die stakingen kregen: alleen een tuchtsanctie en een premieaftrek van och arme 12,50 euro.

    23.12.2016: Oef, ik ben er van af voor dit jaar, van de vertragingen!  De trein naar Zottegem en verder om 17.15 uur in Brussel Noord had bij mijn aankomst al 15' vertraging, tegen dat ik in Denderleeuw aankwam (met de trein die in Brussel Noord om 17.28 uur vertrekt), was de vertraging al opgelopen tot 22'.

    Volgens De Standaard belooft de NMBS om de gemiddelde reistijd met 3 % te verminderen. Ook op andere verbindingen wordt de reistijd gevoelig verlaagd. In het nieuwe vervoersplan zitten nog een aantal nieuwigheden die al eerder gecommuniceerd waren. Zo zal het aanbod op zaterdag en zondag niet langer hetzelfde zijn. Op zaterdag worden meer treinen ingelegd naar de grote winkelsteden, terwijl er op zondag extra studententreinen komen. In totaal stijgt het aantal treinkilometers met 5,1 % ten opzichte van het huidige vervoersplan. De meeste uitbreidingen concentreren zich in de grotere steden: Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi. Denderleeuw heeft even veel perrons in 't station als 't grote station van Luik, dus...?

    Huidig NMBS-baas Cornu blijft nog twee maanden op post. Op 7 maart treedt zijn opvolger Dutordoir aan. De regering bekrachtigde vrijdag ook de samenstelling van de raden van bestuur van NMBS en van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. De N-VA zal in die raden vertegenwoordigd worden door ex-NMBS-CEO Marc Descheemaecker, Bart Van Camp (NMBS), en Karin Genoe (tiens, die naam doet me eerder denken aan veiligheid op de openbare weg, niet op 't spoor), Ingrid Ceusters en Herman De Bode (Infrabel). Deze laatste wordt voorzitter van de raad van bestuur van Infrabel.

    21.12.2016: 't Is al zover, volgens De Standaard, de werknemers zullen opdraaien voor de prijsverhoging van de NMBS-abonnementen voor woon-werkverkeer vanaf 1 februari 2017. De persoonlijke bijdrage van de werknemers in het gemeenschappelijk openbaar vervoer zal vanaf dan gemiddeld 32,6 % bedragen, waar dat op 1 februari 2009 nog gemiddeld 25 % was. Dat staat te lezen in een advies van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) over de verhoging van de tarieven bij de NMBS. Bij de christelijke vakbond ACV is te horen dat de werkgeversbijdrage vastligt en dat dit materie is voor het IPA (interprofessioneel akkoord). De NMBS kondigde eerder al aan dat de prijzen voor treinabonnementen vanaf 1 februari met 3,38 % stijgen. De CRB en de NAR benadrukken dat de tariefstijging twee jaar op rij groter is dan de stijging van de gezondheidsindex en dat dit kan omdat de NMBS erin slaagde de stiptheidsdoelstelling te halen die in het beheerscontract vastgelegd werd (oh ja??? ). CRB en NAR plaatsen wellicht terecht enkele kanttekeningen bij de stiptheidsprestatie. Zo kon volgens hen de stiptheidsdoelstelling makkelijker bereikt worden omdat op verschillende spoorlijnen de reistijden werden verlengd met een daling van de commerciële snelheid tot gevolg. Bovendien noemen ze de te behalen stiptheidsdoelstelling (85,63 %) verre van ambitieus (dat zou het geval zijn mocht de NMBS een voorbeeld nemen aan de Japanse spoorwegen) en betreuren ze dat de berekeningswijze ervan niet in het beheerscontract beschreven staat.

    Marc Descheemaecker keert terug naar zijn oude stal.  Hij gaat zetelen in de vernieuwde raad van bestuur van de NMBS, en zal nauw samenwerken met Bart Van Camp. Tussen 2005 en 2013 was Descheemaecker ceo van de NMBS. Hij was dat graag gebleven, maar had zich onmogelijk gemaakt bij de toenmalige regering, onder meer door zijn forse kritiek op Vande Lanotte. Uiteindelijk werd Cornu ceo. Descheemaecker stond in 2014 op de N-VA-lijst voor het Europees Parlement, maar raakte niet verkozen. Hij is voorzitter van de raad van bestuur van De Lijn en voorzitter van de Brussels Airport.

    20.12.2016: Standard & Poor’s (S&P) heeft de langetermijnkredietscore voor de NMBS naar beneden bijgesteld, van A+ naar A, met een stabiele outlook. Een lagere rating betekent dat het bedrijf duurder zal moeten lenen op de internationale markten. Mw Dutordoir zal daar wel weg mee weten, van in haar tijd bij Electrabel.  De kortetermijnkredietscore van de NMBS blijft wel stabiel op A-1.

    16.12.2016: De kogel is uiteindelijk door de kerk, Sophie Dutordoir wordt de opvolger van Jo Cornu. De 54-jarige Dutordoir baat momenteel de Italiaanse delicatessenzaak Poppeia uit in Overijse. Daarvoor stond ze vijf jaar aan het hoofd van Electrabel. Ze heeft ook een verleden bij de christendemocraten. Ze werkte onder meer op de kabinetten van Wilfried Martens en Daniël Coens. Dutordoir, die de nieuwe ceo van de NMBS wordt, beseft dat het bedrijf voor grote uitdagingen staat. "Met alle betrokkenen wil ik het bedrijf moderner maken opdat de reiziger nog meer blijdschap kan vinden in het nemen van de trein", zei ze tijdens een persconferentie. De nieuwe spoorbaas zei dat ze de uitdaging graag aangaat. "Ik ben altijd gepassioneerd geweest door niet-evidente situaties en ondernemingen. Ik hou van complexiteit. De NMBS is een ongelofelijke onderneming, maar wel een die een grote evolutie moet doormaken. Alles wat ik doe wil ik aftoetsen aan wat het voor de reiziger opbrengt. Stiptheid en comfort zijn belangrijk."

    24.11.2016: "Elk nadeel heb zijn voordeel," zei Cruijff zaliger. Ik nam om familieredenen de namiddag vrij en ontsnapte dus aan de wanorde op de Belgische sporen, dit na, nogmaals, spoorlopers. Het treinverkeer tussen Brussel-Zuid en Schaarbeek lag donderdagmiddag een half uurtje plat. Zowel tussen Brussel-Noord en Schaarbeek (13.30 uur) als op de Noord-Zuidverbinding ter hoogte van Brussel-Congres (13.40 uur) werden personen op de sporen gemeld. Het treinverkeer tussen Brussel-Zuid en Schaarbeek is kort na 14.00 uur hernomen. Mediacampagnes helpen dus niet.

    22.11.2016: De NMBS is Infrabel niet... De NMBS gaat namelijk de komende vijf jaar 800 miljoen euro minder dan gepland investeren vanwege federale overheidsbesparingen. In het investeringsplan voor 2016-2020 wordt voor nog altijd 3,1 miljard euro geïnvesteerd, uitgesmeerd over vijf jaar, maar plannen voor bijvoorbeeld internet in de trein en nieuwe locomotieven voor de internationale treindiensten zullen voorlopig in de ijskast worden gezet. Volgens een woordvoerder van de NMBS zijn de investeringsplannen, van zo'n 610 miljoen euro per jaar, echter nog niet volledig rond: "We wachten onder meer nog op het vijfjarenplan van Infrabel, die verantwoordelijk is voor de infrastructuren van de spoorwegen. Sommige stations moeten bijvoorbeeld opgehoogd worden en indien dit inderdaad gebeurt, dan wachten wij nog even met de renovatie van de stations." Infrabel zegt dat ze de komende dagen met hun vijfjarenplan naar buiten zullen komen en dat daarna overlegd zal worden met de NMBS over eventuele afstemmingen van de investeringensplannen. De NMBS zal wel de komende jaren dubbeldekstreinen ('M7' treinen) aanschaffen en op alle stations met trappen worden ook roltrappen geplaatst om zo het comfort van de treinreiziger te verbeteren. De nieuwe treinen worden geleverd vanaf 2018. Ook worden meerdere stations en perrons gerenoveerd en gaat er geïnvesteerd worden in informatica, zoals ticketautomaten, en onderhoudscapaciteit voor de locomotieven. Voor de stationsrenovaties, die zo'n 220 miljoen euro gaan kosten, heeft de NMBS onder meer de stations Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Mechelen, Gent Sint-Pieters, Oostende en Bergen in het vizier. 

    21.11.2016: Aan het treinstation Brussel-Congres werd een persoon op de sporen gesignaleerd en daarom was het treinverkeer een tijdlang onderbroken, zo meldt NMBS-woordvoerder Temmerman. Het treinverkeer lag stil van 13.45 uur tot 14.10 uur. Inmiddels is het hervat, maar omdat het incident plaatsvond op een drukke verbinding moet er ook tijdens de avondspits nog rekening gehouden worden met vertragingen. En dat kan ik helaas beamen: in Brussel Noord kwam de trein voor Zottegem-Kortrijk met 5' vertraging aan, vertrok er met 10' vertraging en kwam in Denderleeuw aan met 24' vertraging. Of dat te maken heeft met het incident, weet ik niet, want ter hoogte van de Dender bleef de trein ook enkele minuten staan.

    18.11.2016: Zo’n 21 miljoen euro pompt spoorbeheerder Infrabel in een computersysteem dat de trein stipter moet doen rijden. Het systeem wordt in Zwitserland gebruikt, daar rijdt 97 % van alle treinen klokvast (naar verluidt rijden treinen in Japan helemaal klokvast, wat is daar het geheim?). Vertragingen en reistijden op infoborden worden nu écht betrouwbaar. Tot op één à twee seconden, zo staat in Het Nieuwsblad te lezen. Het is een van de meest gehoorde klachten van pendelaars: op het ­infobord staat dat je trein er al zou moeten zijn, maar in realiteit blijkt die 10 minuten vertraging te hebben. “Dat komt omdat een vertraging enkel wordt doorgegeven als een trein rijdt. Staat hij 10 minuten stil in een station, dan krijgt de reiziger die info pas als de trein weer in beweging is. Veel te laat natuurlijk”, stelt Vanseveren van TreinTramBus (TTB). Het Traffic Management System moet daar een einde aan maken. Infrabel heeft het aangekocht voor 21 miljoen euro. “Het systeem checkt elke twee seconden in real time waar een trein zich bevindt. De computer scant daarvoor het hele spoornet, 3.800 km lang. Om de twee seconden worden de aankomsttijd en eventuele vertraging van een trein dus aangepast”, zegt Baeken van ­Infrabel. De info is over enkele dagen zowel op de infoborden als op de app en de website beschikbaar. Infrabel geeft toe dat er nog kinderziektes zijn. Die zijn mogelijk eind deze week opgelost. Allez, ik ben zeer benieuwd, want van stiptheid was deze morgen noch deze avond iets te merken, wel integendeel (en de MIVB deed er nog een paar scheppen boven op). Maar betere info over reistijden doet natuurlijk een trein niet stipter rijden. “Daarvoor rekenen we op de denkkracht van het systeem. Het is eigenlijk een verkeersmanager, die vooruit denkt en mogelijke conflicten voorziet. Zo’n conflict kan ontstaan als een tragere en snellere trein elkaar dreigen te kruisen. De computer zal sneller een oplossing uitdenken. Het systeem zal de verkeersleiding sneller opties aanreiken. Het is wel altijd een medewerker die de eindbeslissing neemt. Als het systeem in Zwitserland wordt gebruikt, dan heeft het zijn nut bewezen”, zegt Vanseveren (TTB). “Zwitserland is het voorbeeld van stipt treinverkeer. Dat vertragingen nu nauwkeuriger worden meegedeeld, is een zegen voor de reiziger”, klinkt het. Nogmaals: welk systeem wordt dan in Japan gebruikt?

    17.11.2016: De NMBS-webpagina met de storingen op het net is weer aktief.

    15.11.2016: Het nieuwsbericht komt nu eens uit Het Nieuwsblad, i.p.v. de zusterkrant. Infrabel test deze winter een nieuw systeem om de gevolgen van het winterweer op het treinverkeer zoveel mogelijk te beperken. Dat meldt de spoorwegbeheerder dinsdag. Naast de vier treinen die de sporen ‘s nachts bevochtigen en de afgevallen bladeren oprakelen, wordt er momenteel een vijfde trein getest, die de sporen telkens voor de ochtend- en avondspits schuurt met een mengsel van zandkorrels en een speciale gel. De speciale trein wordt sinds enkele weken getest op de lijnen Dendermonde-Brussel en Dendermonde-Ternat (het VRT-journaal had het ook over Denderleeuw-Brussel). De trein rijdt er net voor de ochtend- en avondspits, telkens vier keer. “Voorlopig bewijst die daar zeker zijn nut. Er zijn sinds de trein wordt ingezet nog geen incidenten geweest op die twee lijnen”, zegt woordvoerder Petit van Infrabel. “Als de evaluatie verder positief blijft, kan de vijfde trein in de toekomst ook op andere spoorlijnen worden ingezet”, verduidelijkt hij. Sinds 1 oktober is bij de spoorwegen een fase van verhoogde waakzaamheid van kracht. Infrabel ontvangt sindsdien specifieke weersvoorspellingen van het KMI, om zich te kunnen wapenen tegen typische winterse fenomenen zoals vorst, sneeuw en vallende bladeren.

    14.11.2016: Door een persoonsongeval in Brussel-Centraal waren er deze namiddag enkele sporen geblokkeerd op de drukke Noord-Zuidas. Volgens Baeken van Infrabel zijn er echter geen gevolgen voor de avondspits (vertragingen vallen dan niet op...). Het treinverkeer van noord naar zuid werd even volledig onderbroken in afwachting van de komst van de hulpdiensten. De aanrijding gebeurde ter hoogte van spoor 2, door een trein die onderweg was van de luchthaven naar Bergen. Later was enkel nog spoor 2 geblokkeerd. Ik meld dit omdat de webpagina "Storingen op het net" al sinds vorige week geen storingen meer meldt, ook niet deze namiddag ter gelegenheid van dit jammere ongeval. Wil de NMBS die dienst aan de klanten niet langer aanbieden? Of is de beheerder van die pagina met vakantie?

    05.11.2016: De twee kleine spoorbonden ASTB en OVS kunnen het spoor niet langer ongestraft lamleggen, schrijft De Tijd zaterdag (en De Standaard neemt het artikel over). De regering maakt het voor beide bonden, die naar eigen zeggen samen ruim een derde van de 3.800 trein- bestuurders vertegenwoordigen, onmogelijk nog een stakingsaanzegging in te dienen. Het stakingsrecht wordt exclusief voorbehouden aan vakbonden die vertegenwoordigd zijn op nationaal niveau en een minimumaantal leden hebben. Door de invoering van die criteria kunnen alleen de grote drie vakbonden nog legaal staken. “Treinbestuurders die het nog wagen te staken onder de paraplu van OVS of ASTB bezondigen zich aan een wilde, illegale staking”, klinkt het in regeringskringen. Op wilde stakingen staan boetes en in sommige gevallen zelfs ontslag. OVS en ASTB behouden wel hun status van vakbond. Ze mogen acties voeren en mobiliseren onder hun militanten. De regering wil zich zo indekken tegen juridische acties van de vakbonden wegens inbreuken op het stakingsrecht. Het stakingsverbod voor de machinistenbonden is een onderdeel van een ruimere hervorming van het sociaal overleg bij het spoor. Daar was in de meerderheid al lang sprake van, maar er was twijfel om door te drukken uit vrees voor harde tegenreacties van de vakbonden. De regering heeft de begeerde hervorming van de sociale dialoog - die de macht van de bonden moet inperken - nu toch via een wetswijziging geruisloos doorgedrukt. Allez, dat zijn er al twee minder die de betalende klant lastig kunnen/mogen vallen om iets waar die betalende klant niets aan kan verhelpen.

    03.11.2016: De NMBS zou in 2020 nog met 16.955 man personeel werken, nog eens 300 minder dan eerder gepland, dat stond toch eerder in de e-krant, maar dat nieuws klopt niet, aldus een woordvoerder van de NMBS. De woordvoerder benadrukt donderdagavond dat het cijfer van 16.955 personeelsleden waarover De Tijd donderdagochtend berichtte geen rekening houdt met het nieuwe vervoersplan, waarvoor 200 extra operationele medewerkers nodig zijn, en de aanwerving van 100 bijkomende Securail-agenten. Marketing-directeur De Groote wil onder meer nog snoeien in het loketpersoneel. Steeds meer tickets worden via automaten en online verkocht (maar wanneer dat automaat defect is, en er is geen loketpersoneel, dan is de klant "gejost"). De NMBS wil voorts de schuld in 2018 stabiliseren op 3,2 miljard euro. De voorwaarde is wel dat de omstreden prijsstijgingen en de flexibele tarieven in de piek- en daluren er komen. Dat laatste blijf ik discriminatie van het werkvolk vinden.

    02.11.2016: Ik dacht dat treinvertragingen zich vooral tijdens de spits voordeden, maar tijdens daluren is dat ook mogelijk, dankzij een technisch defect ergens tussen Brussel Zuid en Liedekerke.

    31.10.2016: Om 17.00 uur vertrok ik van kantoor en om 18.10 zat ik nog maar in Brussel Zuid (ik neem de trein in Brussel Zuid), de trein naar Zottegem-Oudenaarde had in Brussel Noord een vertraging die opklom van 5 naar 11 minuten. In Brussel Zuid bleef 'm zeker een kwartier staan en in Denderleeuw kwam hij eindelijk aan, met bijna een half uur vertraging. En daarvoor moet de reiziger dan van 01.02.2017 bijna 3% meer betalen...

    28.10.2016: Vanmorgen stonden diverse treinen met nog te bepalen vertraging aangekondigd, ook de trein tot Tongeren, dus nam ik de trein voor Dendermonde, die met 7' vertraging aankwam (waarvan er enkele ingehaald werden bij aankomst in Brussel Zuid).

    Daarvoor mag de pendelaar binnenkort meer betalen. De tarieven van spoorwegmaatschappij NMBS stijgen vanaf 1 februari 2017 met gemiddeld 2.93 %. Dat jaar worden ook populaire producten zoals de Go Pass, de Rail Pass en het seniorenbiljet duurder (de Key Card ook, overigens, de toekomstige prijs wordt 22 EUR). De verhoging komt er door het behalen van de stiptheidsdoelstellingen (ah ja? daar heb ik deze morgen en eerder deze week niet veel van gemerkt) en is een rechtstreeks gevolg van de sterke evolutie van de gezondheidsindex. De NMBS wijst er ook op dat de exploitatiekosten gestegen zijn (bijvoorbeeld de stijging van de distributiekosten voor elektriciteit - dat geldt ook voor de gewone consument, dus de treinreiziger betaalt twee keer voor die stijging). 

    18.10.2016: De gemiddelde snelheid van de trein lag in 2015 2,9 km/uur lager dan in 2013. Dat heeft minister van Mobiliteit Bellot gemeld in de Kamer. Treinen rijden gemiddeld 84 km/uur, twee jaar geleden ging het nog drie kilometer per uur sneller. Vooral op de lijnen Brugge-Brussel Zuid, Brussel Noord-Luik en Charleroi-Brussel Zuid ben je langer onderweg, zo’n 2 tot 7 minuten naar gelang de verbinding. De NMBS heeft twee jaar geleden zijn spoorplan hertekend en extra marge genomen op de snelheid. "We moeten dat doen omdat er meer treinen op het spoor rijden, er veel werken op de rails zijn en reizigers meer tijd krijgen om op en af te stappen", zegt NMBS-woordvoerder Crols in Het Nieuwsblad. Allez, bedankt voor die extra tijd, maar misschien kan de NMBS verder meer treinen inleggen met deurgaten waar je met drie tegelijk door kan, zo kan een rij uitstappen en twee rijen instappen, of omgekeerd. "Die reistijden moeten ­ambitieuzer", stelt Kamerlid De Coninck (N-VA), die de parlementaire vraag stelde. "Treinen die minder dan 6 minuten ­achterliggen op schema, zijn voor de NMBS nog altijd stipte treinen. We eisen dat ze die marge terugbrengen naar 5 minuten." Eis liever meteen stiptheid. De trein in Brussel Zuid (uitzonderlijk ben ik daar deze namiddag ingestapt, na een seminarie van 't werk) naar Zottegem van 17.38 uur kwam daar met 5' vertraging aan en in Denderleeuw met 9' vertraging (volgens de NMBS dus 4'...).

    Misschien moet de NMBS eens ontbijten uitdelen...  De eerste helft van het jaar zou volgens de Portugese treinoperator Fertagus, die hoofdstad Lissabon met het schiereiland Setubal verbindt, 51 van hun treinen vertraging hebben opgelopen omdat passagiers flauwvielen tijdens de ochtendspits, met een totale vertraging van 209 minuten. "We hebben vastgesteld dat veel passagiers flauwvielen omdat hun bloedsuiker te laag stond (gistermorgen viel een passagierster in de trein naar Brussel - Tongeren flauw, ik weet niet of dat ook een appelflauwte was). En dat kwam omdat ze die dag nog niets hadden gegeten", aldus marketing manager Raquel Santos. "Het is vaak niet mogelijk om de passagiers meteen van de trein te halen en vaak wordt ook aan het alarm getrokken waardoor de circulatie op het hele netwerk vertraging oploopt." De treinoperator heeft daarom posters opgehangen in de stations met de niet mis te verstane boodschap: "reizen zonder ontbijt kan ieders trip beïnvloeden" (of in't Portugees: viajar sem tomar o pequeno almoço pode afetar a viagem de todos). Daarnaast worden reizigers ook aangeraden om steeds een flesje water bij de hand te hebben, en om bij de eerstvolgende halte af te stappen wanneer ze zich ziek voelen, en daar hulp te zoeken. Om de campagne nog meer onder de aandacht te brengen, zullen volgende week ook appels en yoghurt (met plastiek lepeltje?) worden uitgedeeld aan de passagiers (in elk tussenstation van die verbinding?).

    17.10.2016: De federale minister van Mobiliteit, Bellot (MR), heeft een shortlist klaar van vier kandidaten om Cornu op te volgen aan het hoofd van de NMBS. De lijst zou deze week voorgelegd worden aan het kernkabinet. Eigenlijk had de benoeming van een nieuwe spoorbaas al lang geregeld moeten zijn – Cornu wilde er eind augustus al mee stoppen – maar de begrotingsdiscussie van de voorbije weken heeft voor (extra) uitstel gezorgd. In de voorbije weken doken om de haverklap nieuwe namen op als kandidaat-opvolger van Cornu. Maar slechts over twee van hen lijkt er zekerheid te bestaan: Sophie Dutordoir en Jean-Paul van Avermaet. Dutordoir, die een CD&V-etiket draagt, zou naar verluidt een goede kans maken, zij stond jarenlang aan het hoofd van Electrabel. Van Avermaet is momenteel managing director bij het beveiligingsbedijf G4S. Het is onduidelijk hoeveel en welke Franstaligen de shortlist hebben gehaald. Tot nog toe doken steevast de namen op van Olivier Henin, de huidige financieel directeur van de spoorwegen met MR-label, en Bernard Delvaux, ceo van Sonaca, maar die laatste heeft altijd zijn belangstelling ontkend. De keuze voor een Nederlandstalige spoorbaas heeft als voordeel dat er geen herbenoemingscarroussel op gang moet komen in de raad van bestuur van de NMBS (en dat die naar alle waarschijnlijkheid zo goed als perfect minstens tweetalig is ). Nu is daar de Franstalige Jean-Claude Fontinoy (ook MR) voorzitter.

    Sempels van ACOD Spoor kan nog niet zeggen of er gestaakt zal worden. "Eerst raadplegen we onze leden op het terrein", klinkt het. Dat het rijdend personeel langer zal moeten werken, kan op weinig begrip rekenen bij de vakbond. ACOD Spoor bereidt een actieplan voor naar aanleiding van de beslissing van de federale regering om te raken aan het bijzondere pensioenstelsel van het rijdend NMBS-personeel. Eerst wordt de achterban geraadpleegd en op 27 oktober komt het nationaal bureau bijeen om te bepalen hoe het actieplan er zal uitzien. Wordt vervolgd...

    15.10.2016: De regering heeft zijn begroting klaar en een van de gevolgen is dat treinpersoneel nog langer moet werken.  De minimumpensioenleeftijd voor het rijdend personeel van de NMBS om op pensioen te kunnen gaan bedraagt nu nog 55 jaar, maar dat wordt 57 jaar in 2018 en vervolgens zal ook die leeftijd geleidelijk de hoogte ingaan tot 63 jaar in 2030. Ook voor die werknemers zal de minimumloopbaan tegen 2030 42 jaar worden. De regering benadrukt wel dat het nog steeds mogelijk zal zijn om voor de leeftijd van 63 jaar te vertrekken in het geval van een lange loopbaan of in het geval van erkenning als zwaar beroep. Over de invulling van die zware beroepen moet nog onderhandeld worden in de Nationale Pensioencommissie. Daarin zijn de regering, de vakbonden en de werkgevers vertegenwoordigd. De spoorbonden reageren voorzichtig. "We gaan dit eerst intern bespreken", zegt Sempels (ACOD Spoor). "Het zat in de pijplijn en is daarom niet echt een verrassing, maar we zijn wel verrast dat het zo snel zal gaan. Ik kan mij inbeelden dat de mensen hier niet gelukkig mee zullen zijn." ACV Openbare Sector stelt dat de spoorwerknemers en militairen koud gepakt worden en zal de komende dagen zijn verdere strategie bepalen.

    13.10.2016: Federaal minister van Mobiliteit Bellot (MR) geeft bonden en directie bij het spoor nog tot eind dit jaar om een gegarandeerde dienstverlening in te voeren, of hij drukt zelf een wet door. "Ze moeten kiezen uit één van de vier scenario’s die NMBS en Infrabel hebben uitgewerkt", zegt hij in Het Nieuwsblad. De deadline zint de spoorbonden niet. "We zullen er ons op alle mogelijke manieren tegen verzetten", aldus Sempels, voorzitter van de Vlaamse vleugel van ACOD Spoor. Een minimumdienstverlening is volgens Sempels onmogelijk. "Daar komen enorm veel mensen bij kijken, van seinhuizen tot dispatching. Het is een aantasting van het stakingsrecht en hier kunnen we niet mee akkoord gaan. We zullen dit op alle mogelijke manieren bestrijden, desnoods juridisch". Piens, sectorverantwoordelijke spoorwegen bij de christelijke vakbond ACV-Transcom, blijft voorlopig op de vlakte. "We hebben nog tot eind december om tot een akkoord te komen. We zullen zien hoe het dossier evolueert", aldus Piens. En mij interesseert het ook niet, de dienstverlening is anders ook al miniem (in de trein van 17.15 u in Brussel Noord naar Zottegem staan in Brussel Centraal al reizigers recht).  Ik denk dat die minimum dienstverlening waar de minister aan denkt zal lijken op het verkeersbeeld van vorige week woensdag, nadat Brussel Noord was vrijgegeven na het bomalarm.

    12.10.2016: Vanmorgen was de trein naar Brussel - Tongeren afgeschaft wegens defect machine. Bij "onderhoud" denkt de NMBS aan een gezellige babbel met minister en/of vakbond(en), niet aan zorg voor en herstel van rollend materieel. De trein naar Schaarbeek reed wel maar kwam in Brussel Zuid aan met 5' vertraging, wat voor de NMBS geen vertraging is.

    06.10.2016: De twee valse bommeldingen van woensdag in de treinstations van Brussel-Noord en Charleroi-Zuid (er reden, voor zover ik me kan herinneren, gisteren inderdaad geen treinen van Brussel Noord naar Charleroi) hadden zware gevolgen voor het treinverkeer. 917 treinen liepen samen een vertraging op van 28.207 minuten, dat is omgerekend 470 uur vertraging. In totaal werden 302 treinen volledig of gedeeltelijk afgeschaft. De meeste problemen manifesteerden zich tijdens de avondspits. Maar er waren vertragingen en afschaffingen tot het einde van de treindienst.

    05.10.2016: Toevallig zag ik op de website van De Standaard (want de nieuws-app van Het Nieuwsblad maakte enkel melding van een aanslag met een mes op twee politieagenten in Schaarbeek, zij zijn wel gewond maar niet kritiek, en een van hen heeft de aanvaller geneutraliseerd) dat er een bommelding was in het station van Brussel Noord. Het station werd natuurlijk geëvacueerd om 13.30 uur en er reed geen trein meer. Een uur of zo later las ik dat er geen bom gevonden werd en het station dus weer betreden kon worden. Bussen en trams die Brussel Noord bedienen konden ook weer het station binnen rijden (en van de MIVB heb ik geen klagen). Ik heb toch een uurtje moeten wachten op een trein recht naar Denderleeuw (er was er ene via Geraardsbergen) en was net op tijd thuis voor het 19-uur-journaal.

    Ik snap het bestuur van de NMBS niet... Vorig jaar was er in november een "lock-down" een ruime week na de aanslagen in Parijs, ruim een half jaar geleden waren er de aanslagen in Zaventem en Maalbeek (geen van die aanslagen waren gericht op een trein of een treinstation). En nog slaagt de NMBS er niet in om het verkeer vlot te laten verlopen. Nog staan in de grote Brusselse stations drommen pendelaars te wachten op een trein. Een prachtig doelwit, als je mij vraagt (er waren ook twee militairen aan 't patrouilleren)... Om maar een voorbeeld te geven: er was een trein naar Gent - Oostende, waarom kon die niet omgeleid worden langs Denderleeuw en eventueel Aalst? Op dat uur tijd waren er wel veel treinen naar Brussel Zuid (en niet verder), een drietal naar Mechelen, een drietal naar Dendermonde (al dan niet via Turn & Taxis, een tamelijk nieuw station), maar naar een stad als Aalst, of een groot station als dat van Denderleeuw, daarvoor moest men zowat een uur wachten. Bovendien waren er eerst twee treinen naar Denderleeuw-Kortrijk als nog te bevestigen aangekondigd, ineens (toen ik naar perron 4 ging voor de trein naar Aalst) werd een van de twee afgekondigd: hij zou vanaf Brussel Zuid vertrekken...

    20.09.2016: Van de ACLVB was het dus al geweten, nu hebben ACV en ABVV beslist van ook niet te staken, alleen protestacties te houden. De nationale vakbondsbetoging van volgende week donderdag, 29 september, blijft in ieder geval aangehouden. Ook dat kan her en der voor werkonderbrekingen zorgen, bijvoorbeeld bij openbaar vervoer. De vakbondsleiders zijn beducht voor kritiek uit politieke hoek en de publieke opinie over de 'zoveelste' staking en daarbovenop leeft er de vrees dat de achterban niet bereid is om massaal het werk neer te leggen. Dan zou de actiedag een losse flodder zijn, zonder impact op het beleid.

    09.09.2016: De vakbonden twijfelen aan de algemene staking die gepland is op vrijdag 7 oktober, de tweede verjaardag van de regering-Michel. De ACLVB, de kleinste van de drie bonden, is niet zinnens het werk neer te leggen. ACV en ABVV beslissen later deze maand of de staking doorgaat. Dat zou goed zijn voor wie met het openbaar vervoer naar de wedstrijd van België tegen Bosnië-Hercegovina wil. Het christelijke ACV is momenteel de achterban aan het consulteren. Bij het socialistische ABVV valt de beslissing op 20 september.

    06.09.2016: Zo’n 1.300 personeels­leden van NMBS zijn niet te spreken over een recente maatregel bij het spoor. Wie met de trein naar het werk komt, en door vertraging te laat arriveert, mag die verloren tijd niet meer als werktijd aanrekenen. "De verloren minuten worden zelfs afgetrokken van onze vakantiedagen", klinkt het. "Zo duwt de directie haar eigen werknemers de auto in." Zorg er dan voor, met uw collega's, dat de treinen wel stipt rijden (dat ze niet in panne vallen, bij voorbeeld), of neem een trein eerder... Weinig werkgevers zullen blij zijn als hun personeel regelmatig met aanzienlijke vertraging op de werkvloer aankomen omdat de trein weer eens vertraging had. Mijn tweede werkgever, een parastatale, nam de eerste tien minuten vertraging af van de gepresteerde tijd (overuren, dus) van de werknemer, vanaf de 11de minuut werd die vertraging, die niet de fout was van de pendelende werknemer, kwijtgescholden. De NMBS stuurde elke maand een lijst naar de werkgever met de vertraagde treinen en de vertraging.

    De maatregel bij de NMBS is eigenlijk al in maart van dit jaar doorgevoerd, maar de impact wordt nu pas echt duidelijk. Zo’n 1.300 werknemers, die vooral treinen renoveren in de werkplaats in Mechelen, moeten sinds maart een vast uur opgeven voor elke dag dat ze aan het werk gaan. Maar aangezien één op de tien treinen in ons land met vertraging rijdt, is het moeilijk om een betrouwbaar uur op te geven. "Als we te laat aankomen door een treinvertraging, worden de verloren minuten niet meer als werktijd geteld. Wie dan te weinig uren presteert, riskeert vakantiedagen kwijt te spelen. Want de verloren tijd wordt afgetrokken van ons verlof. Honderden werknemers dreigen nu meerdere vakantiedagen per jaar te verliezen", klaagt een NMBS-werknemer. Hij heeft veel klagen, zie naar de regeling bij mijn tweede werkgever. Mijn huidige werkgever scheldt geen enkele minuut vrij, ik moet het zelf maar weten hoe ik stipt op 't werk verschijn (zoals bij mijn tweede werkgever geniet ik van "glijdende werkuren", maar die moeten niet door de NMBS bepaald worden, dat doe ik zelf wel).

    01.09.2016: Het nieuw schooljaar begint, en dus ook het nieuw seizoen der treinvertragingen. Die begon eigenlijk gisterennamiddag reeds en de intercom stond voor een keer zo stil dat ik er niets van begreep. Vanmorgen moest de trein naar Brussel - Tongeren wachten op de reizigers van een defect gevallen trein. Moeten de militairen misschien ook de treinen onderhouden?

    31.08.2016: Een niet nader genoemde spoorwegvakbond heeft zich onsterfelijk "populair" gemaakt. Volgens De Standaard riep die op om te "liken en delen" van een foto als ook u denkt dat het spoorpersoneel nog een rol te spelen heeft. Op de bewuste foto, genomen in de centrale hall van Brussel Zuid, is echter geen enkel lid van het spoorpersoneel te zien, wel twee de wacht houdende militairen die een oudere dame helpen. Bij de NMBS moet je een dag bij voorbaat om hulp vragen, bij de militairen krijg je die meteen en spontaan, misschien zelfs zonder te vragen. Wellicht kennen de militairen ook de juiste betekenis van de term "stiptheid". De tekst die bij de Facebookpost hoort, toont aan dat het (Franstalige) NMBS-personeel kritisch is voor de aanwezigheid van het Belgisch leger in de stations. Ze schrijven dat ze vrezen dat de militairen stilaan ook hun taken beginnen overnemen. "De militairen, die nu al overvraagd zijn, helpen mensen die minder goed ter been zijn in plaats van het spoorpersoneel, dat vervangen wordt door automaten." Zijn ze bang dat de militairen ook kaartjes verkopen en controleren? Trouwens, dat het spoorwegpersoneel vervangen wordt door automaten is niet de keuze noch de verantwoordelijkheid van (deze 2 of andere) militairen. Berichten op sociale media van helpende militairen waren er al eerder en werden daar ook op gejuich en opgestoken duimen onthaald, volkomen terecht. Descy van de socialistische legervakbond begrijpt de scherpe bewoordingen van de spoorbond. "We verspillen onze capaciteiten. Als dit zo doorgaat, dan zijn we binnenkort soldaten aan het inschakelen voor de opvang in onze scholen." Zorgt het spoorwegpersoneel nu voor die opvang, misschien? Zeer "sociale" uitspraak... Straks gaan ze bij 't spoor nog in staking omdat militairen een warm hart tonen waar hun vakbondsleden totaal afwezig zijn.

    30.08.2016: HR Rail weerlegt de kritiek van David Geerts (SP.A) dat er honderden topverdieners zijn bij de NMBS: er zijn geen 53, maar 17 mensen die meer verdienen dan 200.000 euro per jaar. Het socialistische kamerlid blijft echter bij zijn standpunt. "Er zijn 435 personeelsleden die meer dan 150.000 euro per jaar verdienen. 53 kaderleden verdienen zelfs meer dan een minister. Ik (dat is dus Geerts) was laatst bij de NMBS. De lijst met directeurs is enorm: directeurs, adjunct-directeurs, general managers, adjunct-general managers en divisiechefs." Geerts baseerde zich voor zijn antwoord op een parlementaire vraag die hij in 2015 stelde aan toenmalig minister van Mobiliteit Galant (MR). Maar het lijkt er op dat Galant zich destijds in haar antwoord vergist heeft. Uit cijfers van HR Rail blijkt dat er eind 2014 435 personeelsleden tussen 100.000 en 150.000 euro verdienden. Het aantal dat 150.000 tot 200.000 euro verdient, is niet 435 maar 53. En het aantal topverdieners die meer dan 200.000 euro per jaar verdienen, is geen 53 maar 17. Vijf van hen verdienen overigens meer dan 300.000 – hoger dus dan het loon van topman Cornu. Zijn loon is geplafoneerd op dat van de premier, 290.000 euro. Geerts stelde een waslijst aan verzuchtingen voor het spoor op. In zijn alternatieve spoorplan wil hij stiptere treinen, meer treinen per uur, meer zitplaatsen en goedkopere tickets. "Als de dienstverlening verbetert, kunnen abonnementen eventueel iets duurder. Maar losse tickets zijn veel te duur", aldus Geerts. Tja, wie zo'n los ticket koopt, is geen pendelaar, hé, maar een occasionele reiziger die nauwelijks last heeft van de jaarlijkse stakingen. Geerts hamerde ook op een idee dat al lang meegaat: het afschaffen van eerste klasse. Ook toenmalig SP.A-voorzitter Steve Stevaert pleitte daarvoor. "Dat is toch niet meer van deze eeuw. Het kan toch niet dat anderen moeten rechtstaan, terwijl er plaatsen beschikbaar zijn in eerste klasse? Door eerste klasse af te schaffen zullen opnieuw meer mensen de trein nemen." Of de NMBS kort de treinen in... Geerts stelt voor om de eersteklassewagons te vervangen door stiltewagons. "Als we mensen vragen naar de motivatie om met de trein te rijden, dan luidt die vaak: mensen willen werken, de krant lezen of rusten." Dan zullen de intercoms toch ook aangepast moeten worden. Geerts meent wel dat er bespaard kan worden bij het spoor, zoals bijvoorbeeld door te snoeien in het aantal directeurs. En hij wil ook NMBS en Infrabel opnieuw integreren. "We moeten terug naar één structuur. NMBS en Infrabel hebben nu tegengestelde doelstellingen. Eén spoorbedrijf is veel efficiënter en goedkoper." Maar ik dacht dat die tweedeling net door de EU opgelegd was.

    28.08.2016: Van de 23 miljoen euro aan boetes voor zwartrijden bij het spoor vorig jaar werd amper 3 miljoen euro betaald. Dat schrijft De Zondag, op basis van cijfers die Vlaams Belang-parlementslid Barbara Pas verkreeg van minister van Mobiliteit François Bellot. Die 20 miljoen moet wellicht komen van echte, notoire zwartrijders, niet van pendelaars die een keer hun vervoersbewijs vergaten. Verder publiceerde De Standaard op haar website een tweet van een treinbegeleider, die vaststelde dat een zeker groepje mensen niet overweg kan met de ticketmachines in stations en haltes zonder personeel. Ofwel druipen die reizigers af, ofwel betalen ze te veel in de trein.

    24.08.2016: Het aantal geregistreerde gevallen van fysiek geweld tussen reizigers op treinen is gestegen van 174 in 2014 tot 195 in 2015. In stations en op de perrons daarentegen daalde het aantal geweldplegingen tussen reizigers van 389 tot 338. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een schriftelijke vraag van Barbara Pas (Vlaams Belang). Over de aanleidingen tot die agressie is in het bericht van De Standaard geen sprake. Met bagage geblokkeerde zitplaatsen? Allemaal tegelijk willen instappen?

    13.08.2016: De socialistische spoorbond ACOD Spoor wil de boete van zijn leden voor de wilde stakingen van eind mei, begin juni terugbetalen. HR Rail is daar niet over te spreken en eist een uitleg. Tja, als dat betaald wordt met het lidgeld van de leden... De terugbetaling van de boete staat volgens HR Rail haaks op de engagementen in de procedure om wilde stakingen te vermijden. Die is ook door de bonden goedgekeurd. "Door de boete van het personeelslid ten laste te nemen, wordt de procedure geneutraliseerd"’ De boete moet ervoor zorgen dat het personeelslid in kwestie voelt dat er iets onrechtmatigs gebeurd is, klinkt het. En nu lijkt die wilde stakiing door die terugbetaling toch erkend door de vakbond.

    12.08.2016: Bij ASTB trekken ze hun staart in, het distantieert zich van de uitspraak van een van zijn leden in Het Nieuwsblad van donderdag, dat treinbestuurders van de NMBS met opzet door het rode licht zouden rijden om sneller met pensioen te kunnen gaan.

    11.08.2016: Machinistenbond ASTB is niet te spreken over het feit dat een treinbestuurder als hij van job wil veranderen nog een heel jaar aan het werk moet blijven. "De opzegtermijn is enkel en alleen voor machinisten opgetrokken. We worden het kotsbeu", zegt Vanhove van ASTB in Het Nieuwsblad. "Ze rijden nu gedwongen en tegen hun zin. Ze willen eigenlijk overstappen naar een concurrerende spoormaatschappij, zoals DB Schenker of Crossrail, of ze willen in een heel andere sector aan de slag. Maar tegen hun nieuwe werkgever moeten ze zeggen dat die een jaar moet wachten. Dat is toch niet realistisch", zegt Vanhove. "Sommige ­machinisten rijden desnoods bewust door het rood om zo sneller ontslagen te worden." Mooi is dat. Treinreizigers, die niets kunnen doen aan de ontslagregeling, worden nu ook afgedreigd met verhoogd risico op treinongevallen...

    De christelijke spoorbond ACV ontkent dat sommige machinisten bewust door een rood sein rijden om sneller ontslagen te worden. Die stelling had de kleine machinistenbond ASTB vanmorgen gelanceerd in Het Nieuwsblad. Ook het ACOD reageert geschokt op de bewuste stelling.

    26.07.2016: Minister Bellot heeft zo te zien de lotto gewonnen.  Hij gaat één miljard euro extra investeren in de spoorwegmaatschappij NMBS, zei hij in interview met de krant Le Soir. Het geld zal vooral dienen voor het Gewestelijk Expresnet (GEN), het voorstadsnet rond Brussel. "Het gaat om een investering van één miljard euro, bovenop het bedrag dat voorzien was in het investeringsplan", stelt Bellot. De operatie moet wel nog groen licht krijgen van Europa. "Het gaat om een productieve openbare investering. De staat moet actie ondernemen. We kunnen Europa ervan overtuigen om ons te werk te laten gaan", zegt hij daarover. Het geld zal volgens de traditionele 60/40-sleutel verdeeld worden tussen de GEN-investeringen in het noorden en zuiden van het land. "Dat is goed voor zowel Wallonië als Vlaanderen. Vergeet niet dat er vijftig stations zijn aan de ene kant, en tachtig aan de andere."

    In de papieren versie van de krant (Het Nieuwsblad) stond heden te lezen dat de machinisten een belangrijke mededeling te lezen en vooral te volgen hadden. Ze moeten ophouden tijdens 't werk (het rijden, dus) met de smartphone of de tablet in de weer te zijn. Die moeten zelfs helemaal uitgeschakeld zijn en niet op het "dashboard" (in een trein heet dat anders, maar soit) liggen. Er wordt namelijk te frequent het rode licht genegeerd, met hoger risico op ongelukken tot gevolg (zoals onlangs).

    08.07.2016: In de papieren versie (niet op de website) van Het Nieuwsblad las ik vanmorgen dat er dit jaar al 28 stakingsdagen bij de NMBS geteld werden.

    04.07.2016: Minder treinen, minder snelle verbindingen en minder budget. Wallonië komt er maar bekaaid vanaf, vindt de PS. En in de toekomst dreigt het nog erger te worden. De N-VA ziet het probleem niet. Ik ook niet want in Wallonië staken ze wel meer...  En de bevoegd minister is nog altijd een Waal, na Mw Galant is het nu dhr Bellot (beiden MR). Aan de 60/40-verdeelsleutel wil Martin (PS) vooralsnog niet raken. Hij stelt wel voor te stoppen met besparen op het spoor. Want dat zou Wallonië buitensporig treffen, meer dan Vlaanderen. De N-VA reageert er wat geërgerd op. De indruk bestaat dat ze willen beginnen rommelen aan die verdeelsleutel, wat voor N-VA niet acceptabel is. Vlaanderen telt meer reizigers. Elke euro die hier geïnvesteerd wordt, telt zwaarder door,

    01.07.2016: Brussel-Noord was vorig jaar, met gemiddeld 63.104 instappende reizigers op weekdagen, het drukste station van het land. Dat blijkt uit de reizigerstellingen 2015 van spoorwegmaatschappij NMBS. Het haalt daarmee Brussel-Zuid én Brussel-Centraal in, die in 2014 het Noordstation nog vooraf gingen. Misschien ben ik niet de enige die 's namiddags vanuit Brussel Noord vertrekt, om zeker te zijn van een zitplaats in de trein... Want erg gezellig vind ik dat station niet, in vergelijking met Brussel Zuid. Gent-Sint-Pieters (55.817 reizigers) en Antwerpen-Centraal (33.614 reizigers) vervolledigen de top 5. Daarna komen Leuven, Ottignies, Mechelen, Namen en Brugge. En waar staat Denderleeuw? 't Zal alleszins boven Aarsele (Tielt, West-Vlaanderen, 24 passagiers) en Hourpes (Henegouwen, 9 reizigers) zijn. Tiens, dat die stations niet gesloten worden met zo weinig klanten, 't stationsgebouw van Erembodegem wordt wel afgebroken (en vervangen door iets waar reizigers kunnen schuilen en hun fiets achterlaten).

    27-12-2016 om 20:16 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Per(r)ongeluk
    26-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wafelentocht, georganiseerd door Wsv Egmont Zottegem vzw

    26.12.2016: Op weg naar Feestzaal Bevegemse Vijvers regende het hard en deed dat nog toen ik mijn geparkeerde auto verliet om me in te schrijven. In de feestzaal trof ik Annemie en Mark die bij een kop koffie wachtten tot de bui op zijn minst minder hevig was. Dat duurde nog een rondje warme dranken en toen vertrokken we, voor 6 km. Die omloop leidde ons eerst wat richting centrum maar niet helemaal, we sloegen af naar Godveerdegem en dan weer terug naar Bevegem. Die 6 km waren zeker voor de helft onverhard en dat was een verademing na het eerste eind van gisteren in Opwijk.

    Foto's heb ik niet genomen, wegens het weer en omdat er niets speciaals te zien was, we zijn niet door domein Breivelde gewandeld. Na de regen kwam zonneschijn en koud was het ook niet.

    26-12-2016 om 20:06 geschreven door Helga

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Wandelen


    Archief per week
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 18/12-24/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 28/11-04/12 -0001


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 11--0001


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!