Witloof is met een jaarlijkse productie van 55 miljoen kilo na tomaten de tweede belangrijkste verse groente in de Belgische tuinbouw. Vorig jaar kocht elke Belgische consument gemiddeld 6,34 kilo witloof.

De voorbije twee jaar produceerden de 420 familiebedrijven onder de kostprijs. "Voor de telers en hun veilingen de aanzet om aan productinnovatie en afzetverbreding te werken. Witloof gaat vreemd, en wil af van zijn imago als bereiding met kaas en hesp", zegt Luc Vanoirbeek, adviseur tuinbouw van de Boerenbond.

Vanaf oktober wordt de groente als voorverpakte versneden slamengeling verkocht in de warenhuizen van Makro, Carrefour, AD Delhaize en Colruyt. "Er komen op termijn vier witloofslaatjes waarvan de versheid een week is gegarandeerd, mits naleving van de koude keten. Gestart wordt met witloof-veldsla en witloof-radicchio", aldus directeur Paul Demyttenaere van Reo Veiling.

Onder de naam "Steamy" ligt witloof volgende maand ook in stoomzakjes in de rekken. Na 4 minuten microgolfoven en een minuutje rusten kunnen de vier witloofstronken op volle smaak geserveerd worden.

De sector wil koks aanzetten om creatief aan de slag te gaan. Tot 14 december kunnen witloofrecepten of toepassingen in de wereldkeuken ingezonden worden naar www.witloofgaatvreemd.be. Ambassadrice is Truong Thi Quyên van het Vietnamese restaurant "Little Asia" in Brussel, een adept van witloof.

www.witloofgaatvreemd.be

Bron: belga
Auteur: bvb
bron; nieuwsblad.be