| 
 We hebben Rozemarijn
een beetje  geholpen met
haar stagewerk.  Ze schrijft het volgende:   Beste heer Wuyts   Nog even een
bedankje voor de tips  betreffende de
dialecten.   In bijlage een
korte samenvatting van  wat ik tijdens
de stageweek met de kinderen heb gedaan.
 Het was heel plezant en....  de kinderen
hebben er heel wat  van opgestoken.
    Het is toch
belangrijk dat ze weten  dat het dialect
geen "minderwaardige" taal is! En dat hebben ze
deze week zeker geleerd.   Met vriendelijke
groet Rozemarijn
Somers   ++++   Bijlage:   Moekapapa
 is Woord van het jaar !   De basisschool
van Mariagaarde te Westmalle heeft een verkiezing  gehouden voor
het Woord van het jaar  editie Mariagaarde  en dit is
Moekapapa geworden.     Moekapapa is een
fantasiewoord  en betekent
deugniet.     Het eerste
leerjaar, klas van juf Brigitte is de uitvinder van dit woord.
   De verkiezing was deel van het project 
 Toltjes uit
de Taalkast.
 
 Leerlingen van het vijfde leerjaar, de klas van juf
Christel  werden een hele week ondergedompeld in een bad van  dialecten uit Vlaanderen en Nederland.   Dit alles was in een boeiend en interactief project
gegoten  en werd vakoverschrijdend aangeboden gedurende de
hele schoolweek.  (van 22 tot 26 april 2013)   Interculturele
gerichtheid : de basis en aanloop voor het project 
 Sinds 2010 is aan het nieuwe leerplan
Nederlands Taalbeschouwing  het domein interculturele
gerichtheid toegevoegd met als doel:  leerlingen leren openstaan voor en
omgaan met de interculturele diversiteit  die in onze maatschappij aanwezig
is.    Belangrijk is dat leerlingen
waardering kunnen opbrengen  voor andere culturen, dus ook voor
andere talen of taalvarianten.   Lerarenopleiding KATHO te Tielt
biedt hun laatstejaarsstudenten  dan ook de mogelijkheid om in hun
bachelorproef rond het thema  interculturele gerichtheid  te werken.    Onder begeleiding van promotor
Matthias Lefebvre  ging laatstejaarsstudente
Rozemarijn Somers de uitdaging aan.     Ze belichtte in deze week van
Toltjes van de Taalkast  de varianten van de Nederlandse
taal en dan voornamelijk dialecten  in Vlaanderen en Nederland.     Eén van de leerdoelen bestaat erin
om het stigma dat dialecten  en streektalen in het verleden
kregen op te heffen  en om de leerlingen zo te laten
inzien dat  al deze talen als volwaardige
taal  moeten worden beschouwd en niet een minderwaardige  versie van het Standaardnederlands.   De toltjes en de taalkast   Een taalkast werd aan de
leerlingen aangeboden.   In deze taalkast zitten Toltjes
(dialect van Taaltjes).     Zoals men zijn kleding aanpast aan
bepaalde evenementen en situaties,  bezit je als mens een soort van
taalkast, waar je uit kan kiezen welke woorden of  taal(variant) je in een bepaalde situatie of
op een bepaald moment gebruikt. De leerlingen onderzochten wat
een dialect is en waar ze voorkomen,  ze ondervroegen lokale Westmallenaars over hun
dialect, 
 
  ze debatteerden over het gebruik van de varianten,
 ze leidden het onderzoek: Woord van het jaar  editie Mariagaarde en last but not least
ze lieten hun creativiteit de
vrije loop  met liedjes van streektaalzangers als Urbanus, de
Fixkes,   Normaal, Fanfaar en Axl Peleman.   Ze vonden het allemaal HEEEEEEEL PLEZANT!!!!
 Met
vriendelijke groet, Rozemarijn Somers
 
 
  
   
 
  03-05-2013 om 00:00 
geschreven door 1001  0
                            1
                            2
                            3
                            4
                            5
                            - Gemiddelde waardering: 3/5 - (15 Stemmen)
 |